Gå til innhold

Tanker om NIPT-test


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 5.6.2020 den 16.50, Anonym bruker skrev:

Ja det står at pakken med være fremme på klinikken senest torsdag den uka du tar prøva - og de beregner maks 2 dagers levering, så de anbefaler mandager :) 

Kjedelig om du tar prøven på en onsdag og den ikke blir levert før mandag uken etter. Det går bra det også, men jeg ville ikke tatt sjansen når man først betaler så mye for det :) 

lykke til - så spennende! 

Anonymkode: 46d13...c46

Hei igjen! 

Nå sendte vi avgårde prøven i går 13:30 og den var fremme i dag 10:30 - nå venter vi spent på testresultatet. 

Hvor mange dager tok der før dere fikk svar etter at prøvene var fremme? :)

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hei igjen! 

Nå sendte vi avgårde prøven i går 13:30 og den var fremme i dag 10:30 - nå venter vi spent på testresultatet. 

Hvor mange dager tok der før dere fikk svar etter at prøvene var fremme? :)

Anonymkode: 64a13...42c

Vi fikk svar på mail dagen etter prøven var mottatt, men den havnet i søppelposten min, så jeg ringte etter 2 dager for å høre om alt var ok- og de bare - prøvesvaret er sendt deg for 2 dager siden 😂 så de sendte på nytt og da kom det frem. Så sjekk søppelposten på mailen tilfelle den havner der :) 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk svar på mail dagen etter prøven var mottatt, men den havnet i søppelposten min, så jeg ringte etter 2 dager for å høre om alt var ok- og de bare - prøvesvaret er sendt deg for 2 dager siden 😂 så de sendte på nytt og da kom det frem. Så sjekk søppelposten på mailen tilfelle den havner der :) 

Anonymkode: 46d13...c46

De mottok den i går og vi betalte med en gang, så da skal jeg følge med utover dagen i dag og morgendagen. Hadde vært stas å vite før fredag da vi skal i familiemiddag før ferien :D 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har sendt til Gendia: det står på siden deres at "The samples have to be sent by Express mail to GENDIA’s lab in Antwerp (Belgium), and arrive there within 2 days of withdrawal."

Har man virkelig bare 2 dager på seg? Det var nevnt 4 dager tidligere i tråden. Hvilket fraktselskap brukte dere, og bor noen av dere langt nord? Jeg er redd den ikke skal komme fram i tide. 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til dere som har sendt til Gendia: det står på siden deres at "The samples have to be sent by Express mail to GENDIA’s lab in Antwerp (Belgium), and arrive there within 2 days of withdrawal."

Har man virkelig bare 2 dager på seg? Det var nevnt 4 dager tidligere i tråden. Hvilket fraktselskap brukte dere, og bor noen av dere langt nord? Jeg er redd den ikke skal komme fram i tide. 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Den må sendes med express da den ikke kan være i transit mer enn 2 dager. Du tapper blodet og sender det avgårde samme dag med forhåndsbetalt Fedex express. Du bare ringer Fedex, sier tracking nummeret på papirene fra Gendia og bestiller henting. Jeg tok blodet 11:00 og den ble hentet 13:30, fremme hos Gendia dagen etter 10:06 :) Så det går raskt. Den sendes som clinical pack og blir dersom prioritert. Når du bor langt nord kan det kanskje ta litt ekstra tid da den må innom Oslo, men Fedex håndterer alle forsendelser om natten så det skal være next day delivery. 

Jeg følte meg overhodet ikke bekymret med tanke på forsendelsen :) 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den må sendes med express da den ikke kan være i transit mer enn 2 dager. Du tapper blodet og sender det avgårde samme dag med forhåndsbetalt Fedex express. Du bare ringer Fedex, sier tracking nummeret på papirene fra Gendia og bestiller henting. Jeg tok blodet 11:00 og den ble hentet 13:30, fremme hos Gendia dagen etter 10:06 :) Så det går raskt. Den sendes som clinical pack og blir dersom prioritert. Når du bor langt nord kan det kanskje ta litt ekstra tid da den må innom Oslo, men Fedex håndterer alle forsendelser om natten så det skal være next day delivery. 

Jeg følte meg overhodet ikke bekymret med tanke på forsendelsen :) 

Anonymkode: 64a13...42c

Takk for info! Jeg har sendt mail til Fedex for å spørre om dette, så er jeg helt sikker før jeg bestiller. 

Dere som tar NIPT privat, ville dere tatt KUB-test i tillegg dersom dere fikk tilbud om det? 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for info! Jeg har sendt mail til Fedex for å spørre om dette, så er jeg helt sikker før jeg bestiller. 

Dere som tar NIPT privat, ville dere tatt KUB-test i tillegg dersom dere fikk tilbud om det? 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Tar ingen flere tester så lenge denne ikke viser utslag. Nå har ikke jeg krav på en slik test i Norge heller, men NIPT er sikrere enn KUB uten at jeg husker % i hodet. 

Viser denne utslag vil jeg gå til min fastlege og be om oppfølging i Norge. Hvordan dette gjøres vet jeg ikke. 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for info! Jeg har sendt mail til Fedex for å spørre om dette, så er jeg helt sikker før jeg bestiller. 

Dere som tar NIPT privat, ville dere tatt KUB-test i tillegg dersom dere fikk tilbud om det? 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Dersom man ikke har fedex pick up i sitt område er dette også greit, da ringer man fedex som sender en posten Norge lapp-så leveres den på posten også leverer de samme kveld til fedex i Oslo. Alt er Pre paid av klinikken.. 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Fedex svarte at det måtte bli via post til Lillestrøm. Da er det ikke sikkert jeg rekker det innen fristen, nå begynner jo posten å gå annenhver dag. Gendia sier den kan sendes via DHL også, og der ser det mer lovende ut. Ringte dem, og de vil bruke 4 dager fra Nord-Norge til Belgia. Ifølge Gendia er opptil 5 dager OK. 

Problemet nå er faktisk at legekontoret her er i tvil om de vil hjelpe meg med å få tatt selve blodprøven. De måtte diskutere det...

Anonymkode: bbb7d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var det bekreftet: legekontoret vil ikke hjelpe meg med å få tatt blodprøven. Jeg er helt matt og oppgitt. Kitet er allerede bestilt, også. 

Til dere som vurderer å bestille fra utlandet, så er det altså fortsatt lurt å sjekke om legekontoret vil ta prøven - selv om det har blitt lovlig! 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og to innlegg lenger opp her skrev jeg at Gendia sender med både DHL og Fedex. Det stemmer IKKE, hvis flere fra nord lurer i fremtiden. I mailen fra dem stod det "du kan sjekke med Fedex eller DHL om de mener det vil komme fram i tide", så da så det jo ut som man kunne velge. Jeg kontaktet begge, og da jeg bestilte kitet sa jeg at det ikke ville gå raskt nok med Fedex - bare DHL. "OK, vi sender deg kit", sa de. Rett etter kom det mail med sporingsnr til Fedex. Da sendte jeg med en gang en mail og sa "som sagt, det er bare DHL som går raskt nok, kan dere bytte til dem", men fikk til svar at "vi samarbeider ikke med dem, så det må du ordne selv". 

Gah. Denne opplevelsen har vært alt annet enn smooth. Nå er kitet på vei, jeg har ingen til å ta prøven, og hvis jeg likevel får det til må jeg betale en formue i frakt for å få den sendt tilbake til Gendia. 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og to innlegg lenger opp her skrev jeg at Gendia sender med både DHL og Fedex. Det stemmer IKKE, hvis flere fra nord lurer i fremtiden. I mailen fra dem stod det "du kan sjekke med Fedex eller DHL om de mener det vil komme fram i tide", så da så det jo ut som man kunne velge. Jeg kontaktet begge, og da jeg bestilte kitet sa jeg at det ikke ville gå raskt nok med Fedex - bare DHL. "OK, vi sender deg kit", sa de. Rett etter kom det mail med sporingsnr til Fedex. Da sendte jeg med en gang en mail og sa "som sagt, det er bare DHL som går raskt nok, kan dere bytte til dem", men fikk til svar at "vi samarbeider ikke med dem, så det må du ordne selv". 

Gah. Denne opplevelsen har vært alt annet enn smooth. Nå er kitet på vei, jeg har ingen til å ta prøven, og hvis jeg likevel får det til må jeg betale en formue i frakt for å få den sendt tilbake til Gendia. 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Har dere ikke posten i nord? Jeg har ikke fedex pick up her på sør Østlandet hvor jeg bor. Du kontakter bare fedex og får en posten lapp av dem også leverer du prøven på posten- som samme kveld leverer den til fedex pick up spot. Problem løst 😊

trodde virkelig ikke de kunne nekte å ta denne blodprøven nå etter lovendringen. Er det ingen andre du kjenner som kan ta blodprøver privat på deg. Skjønner du blir frustrert. 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har dere ikke posten i nord? Jeg har ikke fedex pick up her på sør Østlandet hvor jeg bor. Du kontakter bare fedex og får en posten lapp av dem også leverer du prøven på posten- som samme kveld leverer den til fedex pick up spot. Problem løst 😊

trodde virkelig ikke de kunne nekte å ta denne blodprøven nå etter lovendringen. Er det ingen andre du kjenner som kan ta blodprøver privat på deg. Skjønner du blir frustrert. 

Anonymkode: 46d13...c46

Joda, har selvsagt Posten :) Men Fedex sier den må helt til deres pick up spot i Lillestrøm. Det kan sikkert ta 3-4 dager bare det. Jeg har nå sendt en ny mail til Fedex i håp om å få et mer presist svar. I verste fall må jeg bare punge ut hos DHL, synes bare det er dårlig at ikke Gendia opplyste om det tidligere i prosessen. 

Jeg trodde heller ikke de kunne nekte nå. Men de sier de ikke tilbyr "private tjenester", fordi det vil gå ut over de som har behov for deres "kommunale tjenester". Jeg ble litt irritert, og minnet om at det vil bli en god del dyrere for samfunnet når jeg IKKE får ta denne testen som jeg tross alt har tenkt til å betale for selv. Da er jo alternativet at jeg benytter meg av KUB-testen på sykehuset i en annen by, med fly som pasienttransport 🙄 

Min mor var sykepleier en gang, men det er sikkert 40 år siden hun har tatt en blodprøve, minst. Jeg er usikker på hvor godt sånt sitter i fingrene. Ellers har jeg bare perifere bekjente som er sykepleiere. Jeg skal sjekke hvor nærmeste private lege er. 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, har selvsagt Posten :) Men Fedex sier den må helt til deres pick up spot i Lillestrøm. Det kan sikkert ta 3-4 dager bare det. Jeg har nå sendt en ny mail til Fedex i håp om å få et mer presist svar. I verste fall må jeg bare punge ut hos DHL, synes bare det er dårlig at ikke Gendia opplyste om det tidligere i prosessen. 

Jeg trodde heller ikke de kunne nekte nå. Men de sier de ikke tilbyr "private tjenester", fordi det vil gå ut over de som har behov for deres "kommunale tjenester". Jeg ble litt irritert, og minnet om at det vil bli en god del dyrere for samfunnet når jeg IKKE får ta denne testen som jeg tross alt har tenkt til å betale for selv. Da er jo alternativet at jeg benytter meg av KUB-testen på sykehuset i en annen by, med fly som pasienttransport 🙄 

Min mor var sykepleier en gang, men det er sikkert 40 år siden hun har tatt en blodprøve, minst. Jeg er usikker på hvor godt sånt sitter i fingrene. Ellers har jeg bare perifere bekjente som er sykepleiere. Jeg skal sjekke hvor nærmeste private lege er. 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Har posten sagt at det tar 3-4 dager? For extremely urgent pakker som denne er merket med skal bli overlevert samme dag til pick up spot. Dette er jo kostbart og en del av det du betaler for. Ville sjekket det nærmere med både posten og fedex og fortalt at pakken må være fremme innen en bestemt tidsramme :) 

håper det løser seg for deg - forstår deg godt! 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det forresten gått med den andre anonyme som venter på svar her, har du hørt noe? :) føles så lenge siden jeg tok testen selv, er 23 uker på vei nå. 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har posten sagt at det tar 3-4 dager? For extremely urgent pakker som denne er merket med skal bli overlevert samme dag til pick up spot. Dette er jo kostbart og en del av det du betaler for. Ville sjekket det nærmere med både posten og fedex og fortalt at pakken må være fremme innen en bestemt tidsramme :) 

håper det løser seg for deg - forstår deg godt! 

Anonymkode: 46d13...c46

Takk ❤️ Ja, jeg har sendt mail nr. ørten til Fedex nå nettopp. Posten har jeg ikke snakket med, men det siste Fedex sa var dette: 

Tack för ditt svar. Det tillkommer ungefär 2-3 dagar innan paketet kommer till vår station i Lillestrom med Bring. 

Från Lillestrom till Antwerpen tar det ungefär

Int. Priority: 4-5 dagar

Int. Economy: 5-7 dagar

Återkom ifall du har frågor eller funderingar. 

Så det er jo helt spinnvilt. Det jeg spurte om i siste mailen, var om 4-5 dager fra Lillestrøm til Antwerpen virkelig er det raskeste de kan tilby. Siden flere her har sendt ene dagen og fått levert neste. Jeg tenker jo som deg at dette er litt kjipt siden jeg tross alt betaler en del for frakten i prisen på 490 euro. 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 3.7.2020 den 16.52, Anonym bruker skrev:

Hvordan har det forresten gått med den andre anonyme som venter på svar her, har du hørt noe? :) føles så lenge siden jeg tok testen selv, er 23 uker på vei nå. 

Anonymkode: 46d13...c46

Med meg gikk det kjempefint! Alt var fint og normalt på testen, og vi fikk vite at vi venter en liten jente :) 

Vi fikk svar ca 3 dager etter mottatt prøve. 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.7.2020 den 19.24, Anonym bruker skrev:

Takk ❤️ Ja, jeg har sendt mail nr. ørten til Fedex nå nettopp. Posten har jeg ikke snakket med, men det siste Fedex sa var dette: 

Tack för ditt svar. Det tillkommer ungefär 2-3 dagar innan paketet kommer till vår station i Lillestrom med Bring. 

Från Lillestrom till Antwerpen tar det ungefär

Int. Priority: 4-5 dagar

Int. Economy: 5-7 dagar

Återkom ifall du har frågor eller funderingar. 

Så det er jo helt spinnvilt. Det jeg spurte om i siste mailen, var om 4-5 dager fra Lillestrøm til Antwerpen virkelig er det raskeste de kan tilby. Siden flere her har sendt ene dagen og fått levert neste. Jeg tenker jo som deg at dette er litt kjipt siden jeg tross alt betaler en del for frakten i prisen på 490 euro. 

Anonymkode: bbb7d...eb5

Oi, så trist at du har hatt denne opplevelsen med Gendia! 

Hvordan har det gått nå etter noen uker? <3 

Selv hadde jeg en kjempefin opplevelse, men det er ikke noe hyggelig å høre at det ble så mye surr for deres del :( 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med meg gikk det kjempefint! Alt var fint og normalt på testen, og vi fikk vite at vi venter en liten jente :)

Vi fikk svar ca 3 dager etter mottatt prøve. 

Anonymkode: 64a13...42c

Så godt å høre ❤️ Vi venter også en liten jente. 3 trimester allerede nå, syns ikke det er lenge siden vi fikk svar på testen jeg heller. lykke til videre. 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Heii folkens🙂 jeg tok nipt test i uke 10. fikn vite at alt er greit og venter en gutt. Er det noen som har tatt nipt test og stemt med kjønn eller😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 28.7.2020 den 15.34):

Så godt å høre ❤️ Vi venter også en liten jente. 3 trimester allerede nå, syns ikke det er lenge siden vi fikk svar på testen jeg heller. lykke til videre. 

Anonymkode: 46d13...c46

Hei, har du vært på ultralyd? Stemte at du venter ei jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilnl skrev (2 timer siden):

Heii folkens🙂 jeg tok nipt test i uke 10. fikn vite at alt er greit og venter en gutt. Er det noen som har tatt nipt test og stemt med kjønn eller😍

NIPT vil være mer nøyaktig enn ultralyd mtp kjønn. Min NIPT sa gutt, og det stemte. Du kan gå utifra at det stemmer. Gratulerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pobie skrev (12 timer siden):

NIPT vil være mer nøyaktig enn ultralyd mtp kjønn. Min NIPT sa gutt, og det stemte. Du kan gå utifra at det stemmer. Gratulerer :)

Oooo  tusen takk😀😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Mammatilnl skrev (På 6.4.2021 den 21.12):

Heii folkens🙂 jeg tok nipt test i uke 10. fikn vite at alt er greit og venter en gutt. Er det noen som har tatt nipt test og stemt med kjønn eller😍

Nipt test fastslår kjønn utifra dna så det er aldri feil svar på kjønnet du får vite fra barnets dna 😊

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 Er det noen som vet om private leger/lab som tar testen i Bergen, hvis jeg bestiller KIT fra Belgia? Jeg vurderer å reise utenlands, men er så utrolig mye lettere å bare få den tilsendt. 

Anonymkode: 213f2...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...