Gå til innhold

Tanker om NIPT-test


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i dag 6+0 med vårt første barn, og vi har lenge ønsket å ta NIPT-test i Sverige så fort vi blir gravide. Vi kan nå ta dette i midten av juni.

Det koster jo endel å ta, men vi får nogenlunde sikker informasjon tidlig i svangerskapet, noe vi verdsetter. Likevel er dette også informasjon vi vil få etterhvert med ultralyd osv.

Har dere tatt NIPT test, og hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok nipt test nå med barn nr 4 av den enkle grunn at vi ville forsikre oss om at vi fikk et funksjonsfriskt barn med tanke på de vi allerede har. 
Det er vel ikke mulig å reise til Sverige nå, så vi sendte blod til en klinikk i Belgia. Fikk svar dagen etter. 
Strålende fornøyd, og lille i magen er frisk og rask :) 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk dere sendt til Belgia? Det hørtes ut som en fin løsning. 

Nå åpner vel grensene forhåpentligvis 15 juni, hvis ikke er selvsagt Sverige utelukket.

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du googler nipt test Belgia, så finner du klinikken. Den er 100% seriøs og trygg. Jeg fant den etter en reportasje om ei som hadde brukt den samme klinikken på tv2.no 😊 

klinikken sender deg alt du trenger, rør til å tappe blod på ( som du gjør hos lege eller annet helsepersonell ) og returnerer i bestemte konvolutter/emballasje som klinikken sender deg. Smertefritt og effektivt 😊 all retur er forhåndsbetalt. 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en klinikk, men her står det at testen kan tas fra uke 12, mens i Sverige feks tas den etter 10 fullgåtte uker. 

Hvor langt vår du på vei, hvilken klinikk valgte dere og ca pris? 

Og fikk du svar så fort som dagen etter? 😮 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at NIPT test blir tilgjengelig her i Norge også.

Anonymkode: 621d9...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg helt enig med deg i. Er forferdelig at myndighetene mener vi ikke er kapable til å ta en slik avgjørelse for vårt eget liv. En ting er ting man ikke kan styre over, men dette er ikke en av de tingene. Det gir i tillegg enorm trygghet i en bekymringsfull tid som det er å være gravid. Nå er det dog snakk om at dette skal bli lovlig som 2021. 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fant en klinikk, men her står det at testen kan tas fra uke 12, mens i Sverige feks tas den etter 10 fullgåtte uker. 

Hvor langt vår du på vei, hvilken klinikk valgte dere og ca pris? 

Og fikk du svar så fort som dagen etter? 😮 

Anonymkode: 64a13...42c

Testen tas fra uke 10+0, det står i informasjonen du får tilsendt. 

Gendia, testen koster 490 euro. Jeg var 10+4 når jeg tok den. 

Du får svar fort ettersom prøven analyseres direkte på klinikken og ikke sendes videre for analyse. 
 

Ja- på høy tid at Norge tilbyr NIPT test til gravide! Helt enig i det

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta kontakt med Gendia, også tror jeg vi ender opp med å ta denne testen hos dem. Også billigere enn i Sverige hvis man legger på bensin og fridag fra jobb :) Også må jeg innrømme at jeg liker tanken på at testen analyseres hos dem og ikke sendes videre. I Sverige er det 10-12 dagers svartid! 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det et stupid spørsmål fra meg, men hva er NIPT test? Hva går det ut på?
Hva tester de etter? 

Anonymkode: 4f6b5...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da er det et stupid spørsmål fra meg, men hva er NIPT test? Hva går det ut på?
Hva tester de etter? 

Anonymkode: 4f6b5...c0e

Ikke et dumt spørsmål :)

Trisomi 13, 18 og 21. På "vårt" stråk, Downs syndrom, Edwards syndrom og Patau. 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da skal jeg ta kontakt med Gendia, også tror jeg vi ender opp med å ta denne testen hos dem. Også billigere enn i Sverige hvis man legger på bensin og fridag fra jobb :) Også må jeg innrømme at jeg liker tanken på at testen analyseres hos dem og ikke sendes videre. I Sverige er det 10-12 dagers svartid! 

Anonymkode: 64a13...42c

Ja jeg er veldig fornøyd med valget! spurte også legen på forhånd om han ville ta blodprøven for meg, og han forstod veldig godt hvorfor vi ønsket testen. 
Klinikken er proffe og svarer på alt du lurer på. 
Du kan også velge å få vite kjønn, det er inkludert i prisen på 490 euro. 
 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg er veldig fornøyd med valget! spurte også legen på forhånd om han ville ta blodprøven for meg, og han forstod veldig godt hvorfor vi ønsket testen. 
Klinikken er proffe og svarer på alt du lurer på. 
Du kan også velge å få vite kjønn, det er inkludert i prisen på 490 euro. 
 

Anonymkode: 46d13...c46

Jeg skal høre med en venninne som er sykepleier om hun kan, hvis ikke kan sikkert legen :) 

Kjønnet er klart vi vil vite! Så lenge å vente helt til uke 18! 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hei, et spørsmål om frakten av blodprøven etter den er tatt. 

Følte du deg trygg på at blodprøven blir fraktet riktig og forsvarlig, slik at ikke noe blir ødelagt eller ikke kan brukes? 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, et spørsmål om frakten av blodprøven etter den er tatt. 

Følte du deg trygg på at blodprøven blir fraktet riktig og forsvarlig, slik at ikke noe blir ødelagt eller ikke kan brukes? 

Anonymkode: 64a13...42c

Ja- helt trygg på det :) du må tappe blod på reagensrør som klinikken leverer. Dette er glass som er tilsatt noe som gjør at blodet ikke blir dårlig under transport. Blodprøven må helst tas og sendes på en mandag, senest tirsdag som klinikken anbefaler. 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så bra! Vi venter på pakken nå, og kan ta denne testen onsdag 24 juni. Vi bør nok kanskje vente til mandagen da. Jeg regner med det står noe på pakken når vi får den :) 

Jeg er veldig spent på denne prosessen! 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Okei, så bra! Vi venter på pakken nå, og kan ta denne testen onsdag 24 juni. Vi bør nok kanskje vente til mandagen da. Jeg regner med det står noe på pakken når vi får den :) 

Jeg er veldig spent på denne prosessen! 

Anonymkode: 64a13...42c

Ja det står at pakken med være fremme på klinikken senest torsdag den uka du tar prøva - og de beregner maks 2 dagers levering, så de anbefaler mandager :) 

Kjedelig om du tar prøven på en onsdag og den ikke blir levert før mandag uken etter. Det går bra det også, men jeg ville ikke tatt sjansen når man først betaler så mye for det :) 

lykke til - så spennende! 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 22.29, Anonym bruker skrev:

Det er jeg helt enig med deg i. Er forferdelig at myndighetene mener vi ikke er kapable til å ta en slik avgjørelse for vårt eget liv. En ting er ting man ikke kan styre over, men dette er ikke en av de tingene. Det gir i tillegg enorm trygghet i en bekymringsfull tid som det er å være gravid. Nå er det dog snakk om at dette skal bli lovlig som 2021. 

Anonymkode: 64a13...42c

NIPT kommer i tillegg til alle de vanlige testene, og er ikke nøyaktig nok til at man f eks kan velge å abortere hvis testen viser kromosomfeil. Hvis du tar duotesten og OUL er du like trygg som om du tar NIPT. Hvis du tar NIPT og den påviser kromosomfeil vil du måtte ta fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte, samme som om duotesten viser høy risiko for Downs. Den eneste fordelen med NIPT er at den ikke gir økt fare for abort slik fostervannsprøve gjør, men hvis NIPT er positiv vil man likevel måtte ta fostervannsprøven. Hvis NIPT er negativ kan man la det være med det, men det vil jo da likevel være en risiko for at testen viste feil. Så hvis babyen har økt risiko for Downs er det kun fostervannsprøven som gir sikkert resultat. 

 

Anonymkode: 6fdb5...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

NIPT kommer i tillegg til alle de vanlige testene, og er ikke nøyaktig nok til at man f eks kan velge å abortere hvis testen viser kromosomfeil. Hvis du tar duotesten og OUL er du like trygg som om du tar NIPT. Hvis du tar NIPT og den påviser kromosomfeil vil du måtte ta fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte, samme som om duotesten viser høy risiko for Downs. Den eneste fordelen med NIPT er at den ikke gir økt fare for abort slik fostervannsprøve gjør, men hvis NIPT er positiv vil man likevel måtte ta fostervannsprøven. Hvis NIPT er negativ kan man la det være med det, men det vil jo da likevel være en risiko for at testen viste feil. Så hvis babyen har økt risiko for Downs er det kun fostervannsprøven som gir sikkert resultat. 

 

Anonymkode: 6fdb5...886

Ja da vet du sikkert også at nipt testen gir deg 99% sikkert svar, så dersom prøven ikke viser økt risiko kan du faktisk slå deg til ro med at barnet du bærer er friskt for de tre trisomiene den tester.

min venninne tok de testene hun kunne ta for 5 år siden, utenom fostervannsprøve- fordi ultralyd ikke viste unormaliteter. Barnet ble født med downs syndrom og sjokket var enormt! 
 

 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja da vet du sikkert også at nipt testen gir deg 99% sikkert svar, så dersom prøven ikke viser økt risiko kan du faktisk slå deg til ro med at barnet du bærer er friskt for de tre trisomiene den tester.

min venninne tok de testene hun kunne ta for 5 år siden, utenom fostervannsprøve- fordi ultralyd ikke viste unormaliteter. Barnet ble født med downs syndrom og sjokket var enormt! 
 

 

Anonymkode: 46d13...c46

NIPT er mellom 85 og 99% sikker. Det er derfor den ikke er godkjent i Norge, fordi den ikke er like nøyaktig som andre tester som allerede er i bruk. 

Jeg har tatt NIPT to ganger, så jeg er ikke imot at testen utføres. Men den erstatter ikke tester som allerede finnes, og man kan faktisk få falsk positiv med NIPT. 

Anonymkode: 6fdb5...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

NIPT er mellom 85 og 99% sikker. Det er derfor den ikke er godkjent i Norge, fordi den ikke er like nøyaktig som andre tester som allerede er i bruk. 

Jeg har tatt NIPT to ganger, så jeg er ikke imot at testen utføres. Men den erstatter ikke tester som allerede finnes, og man kan faktisk få falsk positiv med NIPT. 

Anonymkode: 6fdb5...886

Jeg er jo helt klar over at om nipt testen viser positivt resultat så tar man jo ikke en avkjørselen om abort / ikke abort på dette alene. Fostervannsprøve må til, men det må også til på de andre testene.

Har tatt nipt testen selv jeg og :) 

Nå er den heldigvis godkjent og snart klar som et frivillig og gratis tilbud til alle gravide :) 

Det blir i mine øyne et større sorteringssamfunn når nipt kun har vært tilgjengelig mot en ganske høy kostnad i utlandet. Det er ikke en test de som allerede sitter i en tøff situasjon økonomisk koster på seg. 

Anonymkode: 46d13...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at denne nå blir tilgjengelig i Norge. Har brukt den selv etter duotesten viste høy risiko for Downs syndrom, men det var for tidlig å ta fostervannsprøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.6.2020 den 3.02, Anonym bruker skrev:

NIPT kommer i tillegg til alle de vanlige testene, og er ikke nøyaktig nok til at man f eks kan velge å abortere hvis testen viser kromosomfeil. Hvis du tar duotesten og OUL er du like trygg som om du tar NIPT. Hvis du tar NIPT og den påviser kromosomfeil vil du måtte ta fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte, samme som om duotesten viser høy risiko for Downs. Den eneste fordelen med NIPT er at den ikke gir økt fare for abort slik fostervannsprøve gjør, men hvis NIPT er positiv vil man likevel måtte ta fostervannsprøven. Hvis NIPT er negativ kan man la det være med det, men det vil jo da likevel være en risiko for at testen viste feil. Så hvis babyen har økt risiko for Downs er det kun fostervannsprøven som gir sikkert resultat. 

 

Anonymkode: 6fdb5...886

Nå er det slik at en UL vil kunne gi et svar som også kan være basert på menneskelig feil. Ser man noe unormalt vil prosessen bli lengre, da man vil bli henvist til KUB og fostervannsprøve. Kan jeg slippe alle disse stegene før en evt NIPT, så gjør jeg gjerne det. En NIPT-test vil gi så godt som et sikkert svar, men la oss alle være enige i at å være gravid aldri fører med seg 100% sikkerhet for noenting. Det er stor usikkerhet i å bære frem et barn, og vi vet ingenting 100% sikkert før babyen er ute, utvikler seg og vokser. Men dersom man ønsker en pekepinn på feks kromosomfeil så er NIPT et godt alternativ. Hvorfor Norge er det eneste landet i Norden som ikke har dette som et tilbud, er for meg helt utrolig. Det sier dessverre mer om reglene enn om selve testen. 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært hos gynekolog idag (8 uker) og hun fått bekreftet at selv om den ny loven skulle innføres 1. juli. så blir kvinner ikke tilbudt nipt offentlig ennå, kanskje slutt av 2020/2021.

Jeg er under 35 og så blir ikke tilbudt andre tester, må gå til privat legen for nakkefold, og til utlandet for andre tester inkl. nipt. Men uten bil og men korona, det er jo farlig. Det er sorteringssamfunnet...

Jeg vurderer å bestille nipt online, men hvor kan man få blodprøven? Er det bare å gå til helsestasjon med nipt kit? Har lest i andre forum at de ble faktisk forbudt å gjør blodprøven om legen visste at det var en nipttest... men det skulle ikke blir forbudt lenge, ellers? Det er jo nå lovlig...

Om dere har råd til hvor man kan få blodprøve eller eventuelt en lege som er villig til å gå frem med nipt i Oslo, er jeg takknemlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 16.21, Murtag skrev:

har vært hos gynekolog idag (8 uker) og hun fått bekreftet at selv om den ny loven skulle innføres 1. juli. så blir kvinner ikke tilbudt nipt offentlig ennå, kanskje slutt av 2020/2021.

Jeg er under 35 og så blir ikke tilbudt andre tester, må gå til privat legen for nakkefold, og til utlandet for andre tester inkl. nipt. Men uten bil og men korona, det er jo farlig. Det er sorteringssamfunnet...

Jeg vurderer å bestille nipt online, men hvor kan man få blodprøven? Er det bare å gå til helsestasjon med nipt kit? Har lest i andre forum at de ble faktisk forbudt å gjør blodprøven om legen visste at det var en nipttest... men det skulle ikke blir forbudt lenge, ellers? Det er jo nå lovlig...

Om dere har råd til hvor man kan få blodprøve eller eventuelt en lege som er villig til å gå frem med nipt i Oslo, er jeg takknemlig. 

Jeg bestilte dette settet via Gendia i Belgia og sendte prøvene avgårde 13:30 i går - de var fremme 10:00 i dag. Rask levering! Nå er jeg bare spent på hvor mange dager det tar før vi får testresultatet. 

Jeg kan virkelig anbefale de. Prosessen var fin. Jeg fikk et privat lab til å ta testen for meg da legen ikke kunne. Jeg sa jeg hadde egne glass og håndterte prøvene selv, men trengte å få blodet tappet. De stilte ingen spørsmålstegn ved dette. 

Lykke til! :D 

Anonymkode: 64a13...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...