Gå til innhold

Far gir datter piller.

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja?

Barnevernet ble foreslått FØR dette kom frem. Les øverst på siden, så ser du dette. 

Anonymkode: ae2c8...484

Ja? Ser det. Forstår ikke hvor du vil hen. Hakket nedenfor står det jeg skrev til deg. Så jo det sto noe om at datter var over 18 år osv. 

Anonymkode: 39141...3dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, man kan ringe fastlegen til folk og da hvert fall sine nærmeste, om man har en bekymring om noe. Det er faktisk viktig i mange tilfeller, hvor f.eks pasienten ikke er ærlig med legen. Det legen ikke vet, kan den heller ikke hjelpe til med. Opp til legen om de tas inn til samtale osv. 

Det er mulig det. Men man driver ikke og ringer fastlegen til ektefellen sin fremfor å snakke med ektefellen direkte, hvis man lever i et sunt forhold. Og man bør leve i et sunt forhold hvis man har en datter og hennes barn plassert i sitt hjem, av barnevernet. Hvis ikke er det jo barnevernet man må melde fra til og si at man ikke egner seg som støtte for denne kvinnen og dette barnet. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja? Ser det. Forstår ikke hvor du vil hen. Hakket nedenfor står det jeg skrev til deg. Så jo det sto noe om at datter var over 18 år osv. 

Hvor jeg vil hen?

Det jeg vil frem til er at her spinnes det så mange ville teorier, basert på et så tynt grunnlag, at det er jo ikke til hjelp for noe.

Det har vært snakk om barnevernet helt siden start, enda det ikke har blitt nevnt en eneste bekymring for et barn. 

Man antar liksom at en datter = et lite barn.

Det er bare tilfeldig at det dukket opp et barn, etterhvert i denne historien. 

Det kunne like gjerne dukket opp en sort Audi eller et grønt eple. 

En fjær blir til fem høns, og hva handler denne tråden egentlig om?

Skrevet

Det går an å melde til FARS fastlege om at han gir vekk egen medisin. Det vil bli tatt tak i. 

Tramadol kan man ruse seg på, og ikke minst er det sterkt vanedannende!

Og vi snakker om en mor som barnevernet har vurdert ikke kan bo alene med barnet sitt, men trenger besteforeldres hjelp. Og bestefaren gir b-preparater til moren.

Mange bekymringer her

Anonymkode: 7f285...a5c

Skrevet

Det går an å melde til FARS fastlege om at han gir vekk egen medisin. Det vil bli tatt tak i. 

Tramadol kan man ruse seg på, og ikke minst er det sterkt vanedannende!

Og vi snakker om en mor som barnevernet har vurdert ikke kan bo alene med barnet sitt, men trenger besteforeldres hjelp. Og bestefaren gir b-preparater til moren.

Mange bekymringer her

Men for å melde fra til fars fastlege, så må man altså vite hvem denne er. Og hvis man vet det, så er man antakeligvis kona til denne mannen, og deler dermed ansvaret for de to som er blitt plassert der. Da må man i så fall melde dette til barnevernet slik at de vet om denne konflikten.

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Men for å melde fra til fars fastlege, så må man altså vite hvem denne er. Og hvis man vet det, så er man antakeligvis kona til denne mannen, og deler dermed ansvaret for de to som er blitt plassert der. Da må man i så fall melde dette til barnevernet slik at de vet om denne konflikten.

Hvis man bor i en storby, så er det nok vanskeligere ja. Noen steder er det kun noen få fastlegekontor.

Misbruk og/eller videreformidling av reseptbelagte medisiner ses alvorlig på. Bestefaren vil antakelig miste sin egen resept, eller få utskrevet veldig små kvanta fremover.

Tramadol har god omsetning på det illegale markedet, så leger skal følge med 

Skrevet

Altså, skal du melde dette "barnet" til barnevernet fordi far gir henne tramadol ved behov? Hvorfor?! Hva er problemet? At hun tar tramadol? At hun får av fars medisiner?
Jeg har fått tramadol av stefaren min "ved behov". Jeg har fått paralgin forte "ved behov" av mamma. Jeg ser ikke problemet? Skal jeg meldes til barnevernet av den grunn?
Jeg er fullstendig klar over at man ikke skal misbruke andres tabletter, jeg er helsepersonell. Men jeg tar heller et brett tramadol av stefaren min enn å sitte i timesvis i kø for å komme til legen for så å vente et par uker med å få time. Det gjør meg da virkelig ikke til en misbruker av den grunn

Anonymkode: ea83a...105

Skrevet

Hvis man bor i en storby, så er det nok vanskeligere ja. Noen steder er det kun noen få fastlegekontor.

Misbruk og/eller videreformidling av reseptbelagte medisiner ses alvorlig på. Bestefaren vil antakelig miste sin egen resept, eller få utskrevet veldig små kvanta fremover.

Tramadol har god omsetning på det illegale markedet, så leger skal følge med 

Sant nok, på bygda er det kanskje mulig å vite hvem fastlegen er. Selv i byen har jeg jo opplevd å møte på kjentfolk på venteværelset. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, skal du melde dette "barnet" til barnevernet fordi far gir henne tramadol ved behov? Hvorfor?! Hva er problemet? At hun tar tramadol? At hun får av fars medisiner?
Jeg har fått tramadol av stefaren min "ved behov". Jeg har fått paralgin forte "ved behov" av mamma. Jeg ser ikke problemet? Skal jeg meldes til barnevernet av den grunn?
Jeg er fullstendig klar over at man ikke skal misbruke andres tabletter, jeg er helsepersonell. Men jeg tar heller et brett tramadol av stefaren min enn å sitte i timesvis i kø for å komme til legen for så å vente et par uker med å få time. Det gjør meg da virkelig ikke til en misbruker av den grunn

Nemlig.

Det er mye som tyder på at dette egentlig handler om sladder og ikke om bekymring.

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Det er jo litt uheldig at du som helsepersonell ikke synes det er farlig at noen bruker b-preparater uten oppfølging av lege...

Og det at du ikke misbruker, betyr jo ikke at andre ikke hadde misbrukt.

Jeg jobber med ungdom med rus, og "alle" har brukt b-preparater til rus. Som regel fra medisinskapet til foreldre. Utrolig skummelt at folk, særlig helsepersonell, kimser av hvor farlig tramadol etc er for NOEN. Du er ikke fasiten på hvordan andre vil reagere på dette.

https://www.tv2.no/a/10131685/

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt uheldig at du som helsepersonell ikke synes det er farlig at noen bruker b-preparater uten oppfølging av lege...

Og det at du ikke misbruker, betyr jo ikke at andre ikke hadde misbrukt.

Jeg jobber med ungdom med rus, og "alle" har brukt b-preparater til rus. Som regel fra medisinskapet til foreldre. Utrolig skummelt at folk, særlig helsepersonell, kimser av hvor farlig tramadol etc er for NOEN. Du er ikke fasiten på hvordan andre vil reagere på dette.

https://www.tv2.no/a/10131685/

Det er jo ikke det jeg sier. Jeg sier at det ikke er en grunn til å melde bekymring til barnevernet fordi hun får noen "her og der". Om hun misbruker de, så er det selvsagt på sin plass å ta tak i det. Men det høres jo ikke ut som om det er det HI her er bekymra for.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå virker det jo ikke akkurat som om det er det som er saken her.

Det står ingenting om at et barn har det vondt, og behøver hjelp, noe sted. Eller at HI er bekymret for hvordan et barn har det. 

Det eneste som står er at hun mener at en voksen kvinne burde få medisiner av egen lege og ikke av sin far. Og det er jo greit nok at hun mener. Men det er altså ikke noe hun styrer. 

Datteren er over 18 og bor hjemme hos foreldrene plasert der midlertidig av barnevernet på grunn av barnebarnet, bør dette nevnes til barnevernet då?

Ok,  så hun trenger spørre barnevernet om en voksen person på 18, bør få egne piller av legen ? 

Anonymkode: ee50b...60f

Skrevet

Saken er reel og det som er spørsmålet er om bv bør vite dette ? For ungdomen har jo gjort en rekke dårlige valg som jo har ført til denne situasjonen hun er i. Dette er jo et tegn på at gode valg er mangelvare i hjemmet hun nå bor i igjen og som skal lære henne gode vaner så hun kan klare seg alene med barnet fremover. 

Hvordan ha tiltro til at dette er et godt tiltak.

Anonymkode: 02b20...054

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Saken er reel og det som er spørsmålet er om bv bør vite dette ? For ungdomen har jo gjort en rekke dårlige valg som jo har ført til denne situasjonen hun er i. Dette er jo et tegn på at gode valg er mangelvare i hjemmet hun nå bor i igjen og som skal lære henne gode vaner så hun kan klare seg alene med barnet fremover. 

Hvordan ha tiltro til at dette er et godt tiltak.

Jeg har ikke svart tidligere i tråden, men jeg mener helt klart at bv bør få vite om dette.

Du sier at denne 18-åringen bruker en skade som er tilhelet som årsak til at hun trenger disse tablettene. Hvis det er slik at skaden likevel gir henne problemer/smerter nå, da er det noe hun må ta opp med sin egen fastlege, for å få oppfølging av lege, fysioterapi eller annet, og ev. vurderes om hun har behov for smertestillende.

Tramadol er sterkt vanedannende og gir rus. Det vil si at dette er noe som er 18-åringen står i fare for å utvikle et rus-/avhengighetsproblem. Eller, det kan også være et tegn på at hun allerede har et slikt problem, spesielt om hun har tatt "en rekke dårlige valg", som du sier.

Jeg ville gjort to ting her.

Først ville jeg kontaktet barnevernet og informert om det som skjer, og tatt opp spørsmålet om 18-åringen kanskje trenger mer oppfølging av lege, men også at det er bekymringsverdig at de som nå liksom skal hjelpe henne til å ta bedre valg også er blitt leverandør for henne av vanedannende medisiner. Jeg antar da at dette ikke har vært et enkelttilfelle, noe som har skjedd en eller to ganger med lang tids mellomrom, men noe som har skjedd oftere. Uansett bør man ikke gi slike medisiner til en 18-åring, da denne bør være voksen nok til å gå til egen lege og ta opp ev. smerteproblematikk. Det vil ikke være første gang rusproblemer utvikler seg på denne måten, at de nærmeste ikke ser hva som er i ferd med å utvikle seg, og derfor gir noen tabletter "ved behov". Hvis det er noe slikt som er i ferd med å skje med denne 18-åringen trenger hun hjelp. Og har hun en reell smerteproblematikk så er det helsepersonell som skal hjelpe henne videre med det.

Deretter ville jeg kontakten kommunelegen og fortalt at far gir Tramadol til datteren, forklart situasjonen rundt, at datteren er plassert i hjemmet av bv fordi hun har fått eget barn, men har tatt en del dårlige valg tidligere, og at du er bekymret for hva følgene av dette kan bli. Du trenger ikke kjenne hverken fars eller 18-åringens fastlege, det finner kommunelegen ut. Da vil kommunelegen se på spesielt fars fastlege og se på hvor mye sterke smertestillende denne legen skriver ut til far, og også varsle om at far gir bort disse tablettene. Vet du hvor ofte han gjør det er det også viktig å opplyse om.

Synes det er flott at du bryr deg, Hi, og at du ønsker å gjøre noe med det. Det tolker jeg også som at dette er noe som skjer såpass mye at det bekymrer deg, både for 18-åringen og for hennes barn. Da må du melde videre. Jeg tror nok du kan melde anonymt, men det beste er om du melder med navn.

Anonymkode: 5e71f...456

Skrevet

Er Tramadol faktisk så avhengighetsskapende og sterkt som dere sier her???

Fikk det en gang mot sterke smerter, men de virket ikke i det hele tatt!! Kunne like godt latt være å ta de. Samme opplevelse hadde en venninne. Så jeg har vanskelig for å tro at denne medisinen er så "skummel". Hadde like godt kunne tatt en Paracet liksom. 

Så lenge denne faren gir datteren en pille nå og da, ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 07924...9dc

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk det en gang mot sterke smerter, men de virket ikke i det hele tatt!! Kunne like godt latt være å ta de. Samme opplevelse hadde en venninne. Så jeg har vanskelig for å tro at denne medisinen er så "skummel". Hadde like godt kunne tatt en Paracet liksom. 

Ja, det er de. De er absolutt ikke i samme kategori som paracet

Anonymkode: a84d6...5c3

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Dette er problemet når det er mange ulike navn på samme type medisiner.

Tramadol er et opiod. Ville du vært like lite skeptisk om medisinen het Paracet med morfin?

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis tramadol ikke fungerer så har du trolig en såkalt CYP-feil, som gjør at du ikke vil ha virkning av dem. Da vil du trolig heller ikke har virkning av paralgin forte.

Jeg har det på samme måte. Legevakten trodde en gang jeg forsøkte å få ut sterkere medisiner av dem fordi jeg påstod at tramadol som jeg fikk der ikke hadde noen som helst effekt. I ettertid måtte jeg google meg frem til det selv, og gikk til legen min og ba om å bli sjekket for dette. Viste seg at jeg har flere slike CYP-feil som gjør at forskjellige medikamenter ikke omsettes normalt i kroppen. Det er noe man bør vite om hvis man skulle få bruk for slike medikamenter.

Så neste gang du ((og din venninne) er hos legen, be om å bli sjekket. Si at du har opplevd å ikke ha effekt av tramadol, da skal legen vite hvilken av cyp'ene det gjelder, og bør sjekke for denne og noen andre.

For de som ikke har den cyp-feilen så er tramadol er ganske sterkt smertestillende medikament som er vanedannende!

Skrevet

Hvis tramadol ikke fungerer så har du trolig en såkalt CYP-feil, som gjør at du ikke vil ha virkning av dem. Da vil du trolig heller ikke har virkning av paralgin forte.

Jeg har det på samme måte. Legevakten trodde en gang jeg forsøkte å få ut sterkere medisiner av dem fordi jeg påstod at tramadol som jeg fikk der ikke hadde noen som helst effekt. I ettertid måtte jeg google meg frem til det selv, og gikk til legen min og ba om å bli sjekket for dette. Viste seg at jeg har flere slike CYP-feil som gjør at forskjellige medikamenter ikke omsettes normalt i kroppen. Det er noe man bør vite om hvis man skulle få bruk for slike medikamenter.

Så neste gang du ((og din venninne) er hos legen, be om å bli sjekket. Si at du har opplevd å ikke ha effekt av tramadol, da skal legen vite hvilken av cyp'ene det gjelder, og bør sjekke for denne og noen andre.

For de som ikke har den cyp-feilen så er tramadol er ganske sterkt smertestillende medikament som er vanedannende!

Ok, takk for opplysningen! Dette var faktisk interessant!! 🙂 Jeg hadde så absolutt INGEN virkning av Tramadol, så da har jeg nok sannsynligvis en sånn feil. 

Skrevet

Det han gjør, er ulovlig. Tramadol blir brukt som rusmiddel.

Anonymkode: edf71...b54

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det stod ingenting i HI om at datteren var over 18 og mor til et barn. Men tydeligvis har folk gått ut fra det likevel, siden man snakket om barnevernet helt fra start.

Jeg er helt enig. 

Jeg er en av de som har lav terskel for når man skal ringe barnevernet, men i dette tilfellet så er det så syltynt grunnlag å ringe for, at det fremstår mer som et ønske om å sverte noen, enn som reell bekymring.

Det man må se på er naturligvis hvordan barnet har det. Har det en mor med rusproblemer, så må man jo melde fra. Men at mor av og til får en reseptbelagt medisin fra sin far, betyr ikke at hun sliter med rus. 

Det betyr vel at faren selv ikke er helt kompetent og ikke bør stå i noe ansvarsforhold overfor barnebarnet; som jeg oppfatter at han gjør? 

Anonymkode: 3f1b2...e7c

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er for en skade som er leget nå. Hun sa kun at hun får ved behov. Jeg tenker at har hun behov, kan hun jo få av sin egen lege.

Hvorfor ikke Paracet eller Ibux? Det er litt dumt om legen må skrive ut enda en resept dersom far ikke bruker disse så mye at de blir brukt opp. Og hun vil få det samme. Men dette kan diskuteres med lege eller apotek.... 

Anonymkode: 9ef15...0b8

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tuller du?!

Hvis du mener at HI er moren til denne datteren, så bor hun sammen med sin mann (HI refererer til foreldrene), og da tar man naturligvis dette opp med mannen sin først og fremst, og ikke med fastlegen til mannen eller datteren.

Man har ingen rett, verken som kone eller mor til et myndig barn, å skulle snakke med deres fastlege og diskutere deres helse. 

Det er som om mor skal ringe sjefen til sønnen på 32, og be han om å følge med på at sønnen spiser grønnsaker til lunsj.

Hva mener du??? Hvis faren til jenta ikke er i stand til å forstå selv at man ikke selvmedisinerer sitt barn med sine egne medisiner så trenger han hjelp til å forstå dette, det er ganske alvorlig å gi andre (spesielt en mindreårig) reseptbelagte midler beregnet på en annen person.

Anonymkode: cc664...f4d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr vel at faren selv ikke er helt kompetent og ikke bør stå i noe ansvarsforhold overfor barnebarnet; som jeg oppfatter at han gjør? 

Anonymkode: 3f1b2...e7c

Mulig det, men dette vet vi jo ikke.

HI har jo ikke delt noen verdens ting om hvem hun er i denne situasjonen, for alt hun vet så er hun den voksne datteren med barn, som er plassert hos sine foreldre og som nå vil bort der fra, og som finner på grunner til å sverte sine foreldre. 

Dermed er det heller ingen vits å spekulere så fryktelig mye. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du??? Hvis faren til jenta ikke er i stand til å forstå selv at man ikke selvmedisinerer sitt barn med sine egne medisiner så trenger han hjelp til å forstå dette, det er ganske alvorlig å gi andre (spesielt en mindreårig) reseptbelagte midler beregnet på en annen person.

Anonymkode: cc664...f4d

Selvfølgelig.

Men hvis man er kona til denne mannen så er det naturligvis mye enklere å fortelle dette direkte til han, enn det er å ringe barnevernet eller fastlegen hans, og fortelle de at han gjør det, slik at de skal lære han dette. Om man har et så dysfunksjonelt parforhold at man ikke kommuniserer eller er enig, så passer man uansett ikke som et hjem hvor en voksen datter og hennes barn bør bo. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...