Gå til innhold

Besteforeldre som ikke vil sitte barnevakt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i øverste etasje mens foreldrene mine bor nederst. Det jeg synes er urettferdig er at vær gang søsteren min vil ut med vennene hennes og ut på helge kos med de, så passer gjerne foreldrene mine barnet hennes og insisterer, Mens når jeg spør så får jeg bare argumenter som «du kan jo ta barnet ditt med deg», «du har ansvar for barnet ditt!», Og ja jeg passer på barnet mitt 24/7 foreldrene mine er av og til oppe hos meg, Men ikke for og passe. Jeg er hjemme 24/7 uten noe sosialisering med venner, Dag mamma, natt mamma.. Og jeg er alene mor så har ingen andre en mine egne foreldre som kan passe mitt barn. 

Anonymkode: 5a8b5...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør dem rett ut hvorfor de forskjellsbehandler deg og søsteren din på denne måten. 

Anonymkode: 28484...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var utrolig urettferdig, og må føles sikkelig dritt. 

I mine øyne er det uakseptabelt å forskjellsbehandle. Kun greit i visse situasjoner. Som at en har bedre råd, eller mer barnevakt enn en annen osv. 

Om du klarer ville jeg ha satt meg ned å pratet med dem. Spurt hvorfor er det forskjell på deg og søstra si. 

 

Har du vært mer rebell en søstra si? Kan du huske ting eller årsaker til at de mener at du bør ta mer ansvar?  Noe som har skjedd for at de ikke ønsker å hjelpe, eller ikke vil?

Anonymkode: 540c3...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det litt likt. Mannens foreldre passer svigerinnens barn men ikke våre. I perioder passes nevøene mine så ofte som to ganger i mnd. Våre barn til nøds 1-2 ganger/år. Jeg sluttet å spørre for 1 1/2år siden, å jeg har bedt min mann om å gjøre det samme. Han har spurt noen ganger å fått nei. Den siste tiden har de snudd litt, barna har blitt større å de har tilbydd seg å ta de med på tur i sommer i 1uke.  Jeg ble veldig sjokkert faktisk. Aner ikke om de har tatt hintet for jeg har sluttet å sende de bilder og jeg har det siste 1 1/2året ikke tatt initiativ til å reise dit ofte hver søndag. Det får være opp til mannen å foreslå besøk, sende bilder eller invitere på besøk. Når vi ses (ofte hver 6uke pga diverse  familieselskaper) er de flinke med barna. Jeg ønsket at de skal ha kontakt men gidder ikke bli skuffet. Om 4år er de pensjonister å de skal heller ikke furte over at de får barnebarn som ikke vil besøke de, men som kanskje vil bruke tid med venner i stedet.  Deres tap tenker jeg.

 

Slutt å ha forhåpninger. Jeg håpet lenge men innså fakta til slutt. Hva fremtiden bringer er en annen sak å jeg vil aldri hindre kontakt. Derimot spør jeg ikke, der for mannen og svigers ta initiativ. Etter det har det blitt bedre for meg, jeg blir ikke såret når vi alltid får nei.

Anonymkode: bc5d6...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette var utrolig urettferdig, og må føles sikkelig dritt. 

I mine øyne er det uakseptabelt å forskjellsbehandle. Kun greit i visse situasjoner. Som at en har bedre råd, eller mer barnevakt enn en annen osv. 

Om du klarer ville jeg ha satt meg ned å pratet med dem. Spurt hvorfor er det forskjell på deg og søstra si. 

 

Har du vært mer rebell en søstra si? Kan du huske ting eller årsaker til at de mener at du bør ta mer ansvar?  Noe som har skjedd for at de ikke ønsker å hjelpe, eller ikke vil?

Anonymkode: 540c3...191

Søsteren min var mer rebell en det jeg har vært, og det verste er at jeg begynner og mistrives som mamma da jeg ikke kan få en ensete dag litt barnefri, Og begynner og føle som om jeg er i «barnefengsel», Tanker som hvorfor skal hun få lov og få mye barnevakt og kose seg så mye med venner mens jeg må sitte innestengt og vær dag mamma og natt mamma.

Anonymkode: 5a8b5...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min var mer rebell en det jeg har vært, og det verste er at jeg begynner og mistrives som mamma da jeg ikke kan få en ensete dag litt barnefri, Og begynner og føle som om jeg er i «barnefengsel», Tanker som hvorfor skal hun få lov og få mye barnevakt og kose seg så mye med venner mens jeg må sitte innestengt og vær dag mamma og natt mamma.

Anonymkode: 5a8b5...9ab

Unnskyld meg, men du må da ha visst at du må ta deg av ungen din selv da du valgte å bli mamma? Det aner meg at det ligger mer bak denne historien enn du forteller... 

Anonymkode: ee82f...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min var mer rebell en det jeg har vært, og det verste er at jeg begynner og mistrives som mamma da jeg ikke kan få en ensete dag litt barnefri, Og begynner og føle som om jeg er i «barnefengsel», Tanker som hvorfor skal hun få lov og få mye barnevakt og kose seg så mye med venner mens jeg må sitte innestengt og vær dag mamma og natt mamma.

Anonymkode: 5a8b5...9ab

Såpass ja. 

Det er ikke lett å være alenemamma, og hvertfall uten barnepass innimellom. Hvert fall nå som det har vært unntakstilstander med Corona. Nå trenger man hvertfall å komme seg litt ut. 

Prøv å prat med dem. 

Anonymkode: 540c3...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men du må da ha visst at du må ta deg av ungen din selv da du valgte å bli mamma? Det aner meg at det ligger mer bak denne historien enn du forteller... 

Anonymkode: ee82f...555

Unnskyld deg ja. Hun sier jo ikke at hun skal og har barnepass hver helg og flere dager i uka. Her du er hun at hun ikke har noe avlastning. Mens søsteren får hele tiden. Ingen av oss vet detaljene, for alt hi vet kan hun lyve om alt. Men jeg velger å forholde meg til det HI skriver her. Mer får vi ikke gjort. 

Anonymkode: 540c3...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er ikke barna dine i barnehage?

Jeg skjønner at det kan være tungt å være alenemor 24/7, men de fleste av oss har jo fri fra barna når vi er på jobb.

Jeg har heller aldri hatt annen barnevakt enn barnehagen, selv om jeg ikke er alenemor så har ingen av oss foreldre som kan/vil være barnevakt. Vi har derfor av og til tatt oss fri et par timer midt på dagen og gått ut for å spise lunsj mens ungene er i barnehagen. Man trenger av og til litt tid uten barn også.

Om jeg var deg ville jeg flyttet vekk fra dem, så du ikke ser at ser når søsteren din får barnevakt av dem. Det kan også hende foreldrene dine mener at siden dere bor i samme hus ser dine barn dem nok uten at de trenger være barnevakt? Om ikke så er det greiest for deg å komme vekk fra denne konflikten.

Flytt vekk fra dem og finn deg noen andre som kan være barnevakt av og til, en tenåring f.eks.

Anonymkode: 1e1f5...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna til din søster og hvor gammelt er ditt barn? Det er stor forskjell på en baby og en toåring for eksempel.

Anonymkode: 0b6fe...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men du må da ha visst at du må ta deg av ungen din selv da du valgte å bli mamma? Det aner meg at det ligger mer bak denne historien enn du forteller... 

Anonymkode: ee82f...555

Altså jeg skjønner poenget ditt til en viss grad. Tenkte det samme ang ansvar da jeg leste overskrifta, helt til jeg leste at de med glede passer ungene til søstra hennes. Da blir saken en annen. Syns du kan vise mer forståelse og empati for en alenemor som har det tungt i disse tider. Jeg har samboer og et barn på snart 5 år og til og med vi syns det har vært mer slitsomt enn vanlig med coronasituasjonen og ingen avlastning fra en unge som er helt i hundre og har endret atferd etter karantene. Det er ikke lett å være foreldre, spesielt ikke i en pandemi. TS føler det er sårt at foreldrene hennes forskjellsbehandler så tydelig og ikke stiller opp. Det har hun lov til og det er jo ikke noe godt. Det trenger ikke ALLTID å ligge noe mer bak. Noen besteforeldre er bare udugelig barnepass eller ei, men i oppførsel.

Anonymkode: 132bc...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså jeg skjønner poenget ditt til en viss grad. Tenkte det samme ang ansvar da jeg leste overskrifta, helt til jeg leste at de med glede passer ungene til søstra hennes. Da blir saken en annen. Syns du kan vise mer forståelse og empati for en alenemor som har det tungt i disse tider. Jeg har samboer og et barn på snart 5 år og til og med vi syns det har vært mer slitsomt enn vanlig med coronasituasjonen og ingen avlastning fra en unge som er helt i hundre og har endret atferd etter karantene. Det er ikke lett å være foreldre, spesielt ikke i en pandemi. TS føler det er sårt at foreldrene hennes forskjellsbehandler så tydelig og ikke stiller opp. Det har hun lov til og det er jo ikke noe godt. Det trenger ikke ALLTID å ligge noe mer bak. Noen besteforeldre er bare udugelig barnepass eller ei, men i oppførsel.

Anonymkode: 132bc...90e

Jeg er også alenemor og har ikke hatt noen avlastning i denne tiden, til tross for at jeg er student og må studere på egen hånd, og hittil har levert sju arbeidskrav siden 12.mars - i tillegg til hjemmeskole med barnet mitt. Besteforeldrene har ikke valgt å sette dette barnet til verden og står dermed fritt til å bestemme selv hvor mye eller lite de vil stille opp. Man kan ikke sette seg ned og surmule fordi man må være mamma til de ungene man selv har valgt å produsere. Å snakke om morsrollen som et "barnefengsel"  når man har ett barn er hårreisende, og jeg har overhodet ingen forståelse for det.

Anonymkode: ee82f...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også alenemor og har ikke hatt noen avlastning i denne tiden, til tross for at jeg er student og må studere på egen hånd, og hittil har levert sju arbeidskrav siden 12.mars - i tillegg til hjemmeskole med barnet mitt. Besteforeldrene har ikke valgt å sette dette barnet til verden og står dermed fritt til å bestemme selv hvor mye eller lite de vil stille opp. Man kan ikke sette seg ned og surmule fordi man må være mamma til de ungene man selv har valgt å produsere. Å snakke om morsrollen som et "barnefengsel"  når man har ett barn er hårreisende, og jeg har overhodet ingen forståelse for det.

Anonymkode: ee82f...555

Nei, men i alle dager a. Er du helt empatiløs? Forstår du ikke at det er urettferdig at søstra får pass ofte, mens hun ikke får noe? 

Hun tar da ansvar.

Jeg har samboer  og hi har 4 til samme. Jeg også har holdt på å fly på veggen til tider, men unger oppå meg 24/7. At folk ikke har forståelse for det, da skjønner jeg ikke hvordan barn du har. Må være engler, som aldri roper, skriker, roter, eller, krangler osv. Jeg har vært alene med 2 i flere år. Startet med en nyfødt og en på 2.5 år. Full forståelse for at man kan bli småsprø og savner litt sosialt samvær med voksene. Har ingenting med å ikke ta ansvar for barnet.  

Anonymkode: 540c3...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men du må da ha visst at du må ta deg av ungen din selv da du valgte å bli mamma? Det aner meg at det ligger mer bak denne historien enn du forteller... 

Anonymkode: ee82f...555

Unnskyld meg, men alle mammaer trenger én dag for seg selv. Hente seg inn litt. Det synes jeg alle fortjener. Og det er forferdelig urettferdig og sårt at søster får mye hjelp, men ikke du selv. 

Anonymkode: dbdea...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min var mer rebell en det jeg har vært, og det verste er at jeg begynner og mistrives som mamma da jeg ikke kan få en ensete dag litt barnefri, Og begynner og føle som om jeg er i «barnefengsel», Tanker som hvorfor skal hun få lov og få mye barnevakt og kose seg så mye med venner mens jeg må sitte innestengt og vær dag mamma og natt mamma.

Anonymkode: 5a8b5...9ab

Du, det er ingen som har gjort dette mot deg. Du låter som om du er et barn selv her. At du misunner søsteren din, OK, det skjønner alle. At du syns din mor og far kunne hjulpet deg mer, ja vel, det syns sikkert mange. Men du er ikke i barnefengsel, ingen skylder deg noe og dine foreldre plikter ikke å være barnevakter eller å gjøre ditt liv lettere. Du får få barnets far inn på banen; eller hyre noen ungdommer som kan passe barnet når du går ut. Du har selv valgt å bli mor.

Anonymkode: 931c5...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også alenemor og har ikke hatt noen avlastning i denne tiden, til tross for at jeg er student og må studere på egen hånd, og hittil har levert sju arbeidskrav siden 12.mars - i tillegg til hjemmeskole med barnet mitt. Besteforeldrene har ikke valgt å sette dette barnet til verden og står dermed fritt til å bestemme selv hvor mye eller lite de vil stille opp. Man kan ikke sette seg ned og surmule fordi man må være mamma til de ungene man selv har valgt å produsere. Å snakke om morsrollen som et "barnefengsel"  når man har ett barn er hårreisende, og jeg har overhodet ingen forståelse for det.

Anonymkode: ee82f...555

DU høres ihvertfall bitter ut! 😫 Jaja, du er flink som klarer deg selv. 

Anonymkode: dbdea...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du, det er ingen som har gjort dette mot deg. Du låter som om du er et barn selv her. At du misunner søsteren din, OK, det skjønner alle. At du syns din mor og far kunne hjulpet deg mer, ja vel, det syns sikkert mange. Men du er ikke i barnefengsel, ingen skylder deg noe og dine foreldre plikter ikke å være barnevakter eller å gjøre ditt liv lettere. Du får få barnets far inn på banen; eller hyre noen ungdommer som kan passe barnet når du går ut. Du har selv valgt å bli mor.

Anonymkode: 931c5...7b3

Jeg vil vel tro at alle som har foreldre håper at de skal ta del i det nye livet.  Har foreldre som ikke er så interessert, det er faktisk ganske sårende. 

Den dagen jeg blir mormor skal jeg stille opp alt jeg kan. 

Anonymkode: dbdea...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min var mer rebell en det jeg har vært, og det verste er at jeg begynner og mistrives som mamma da jeg ikke kan få en ensete dag litt barnefri, Og begynner og føle som om jeg er i «barnefengsel», Tanker som hvorfor skal hun få lov og få mye barnevakt og kose seg så mye med venner mens jeg må sitte innestengt og vær dag mamma og natt mamma.

Anonymkode: 5a8b5...9ab

Barndommen er i den store sammenhengen ganske kort, så om noen få år er du fri som fuglen og vil kunne savne tiden med småbarn.
Måten du skriver på gir meg inntrykk av at du er ganske ung, evt umoden. Får litt assosiasjoner til Kine i Kongsvikfamiliene... Jeg tror at versjonen du skriver her er tilpasset ditt synspunkt, og at vesentlig informasjon for å få et bredere inntrykk av situasjonen er utelatt. 
Det kan selvsagt være jeg tar feil. Men ting som kan spille inn er antall barn og alder på dem, hva dere mødre ber om barnevakt til, hvor ofte, og på hvilken måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi nekter jo far å ha samvær uten om få timer i uka. Da blir det lite alenetid. 

Anonymkode: 87eb7...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår frustrasjonen din over urettferdigheten. Kanskje foreldrene dine synes din unge er mer slitsom enn de andre? 

Her ville jeg leid inn noen til barnevakt for så å skryte uhemmet over hvor flink barnevakten er med barnet og hvor deilig det er å endelig ha noen som hjelper deg. Foreldrene dine har rett til å velge fritt, men pga urettferdigheten hadde jeg ikke dydd meg for å gi dem noen stikk 😋

Anonymkode: 9feec...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Forstår frustrasjonen din over urettferdigheten. Kanskje foreldrene dine synes din unge er mer slitsom enn de andre? 

Her ville jeg leid inn noen til barnevakt for så å skryte uhemmet over hvor flink barnevakten er med barnet og hvor deilig det er å endelig ha noen som hjelper deg. Foreldrene dine har rett til å velge fritt, men pga urettferdigheten hadde jeg ikke dydd meg for å gi dem noen stikk 😋

Anonymkode: 9feec...f17

Skrytet av barnevakten skal selvsagt skje til foreldrene dine. Ser det ble litt dårlig framstilt. 

Anonymkode: 9feec...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi nekter jo far å ha samvær uten om få timer i uka. Da blir det lite alenetid. 

Anonymkode: 87eb7...03c

her har jo far til barnet selv valgt å trekke seg så er jo ingen støtte der heller eller avlastning.. Og ja jeg elsker barnet mitt mer en alt! Men av og til hadde det føles ganske deilig med en liten barne fri dag fra 1,8 åringen min, Der jeg kan slappe av og ha en sosial dag med bare venner og meg, for når jeg tar med barnet mitt så blir det mye fokus bare på henne en å nyte tiden med vennene mine.

Mens Søstra mi får nyte med bare vennene sine alene og til og med Helge kos med de.. At de drar i hytta mens foreldrene mine passer på barnet hennes.. Som er sykt uretferdig, De er glad i barnet mitt uten tvil. Men søstra mi sitt barn var den fyste barnebarnet  så han er den de på en måte (mest vil ha) siden han er større (6 år)

Anonymkode: 5a8b5...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men du må da ha visst at du må ta deg av ungen din selv da du valgte å bli mamma? Det aner meg at det ligger mer bak denne historien enn du forteller... 

Anonymkode: ee82f...555

Det tror jeg også. Ta med i betraktning at HI skriver elendig og bor i samme hus som foreldrene, så ser jeg for meg ressurssvak ung mor som allerede får mye hjelp av foreldrene. 

Anonymkode: d8524...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

her har jo far til barnet selv valgt å trekke seg så er jo ingen støtte der heller eller avlastning.. Og ja jeg elsker barnet mitt mer en alt! Men av og til hadde det føles ganske deilig med en liten barne fri dag fra 1,8 åringen min, Der jeg kan slappe av og ha en sosial dag med bare venner og meg, for når jeg tar med barnet mitt så blir det mye fokus bare på henne en å nyte tiden med vennene mine.

Mens Søstra mi får nyte med bare vennene sine alene og til og med Helge kos med de.. At de drar i hytta mens foreldrene mine passer på barnet hennes.. Som er sykt uretferdig, De er glad i barnet mitt uten tvil. Men søstra mi sitt barn var den fyste barnebarnet  så han er den de på en måte (mest vil ha) siden han er større (6 år)

Anonymkode: 5a8b5...9ab

Og søstera di har kanskje livet litt mer på stell? Jeg tipper at du er veldig ung og antakelig ikke hadde verdens beste utgangspunkt for å ta deg av et barn, og at foreldrene dine er veldig opptatt av å ansvarliggjøre deg. De er antakelig redde for at det hele skal skli ut dersom de passer barnet ditt mens du fester. 

I tillegg: Det er forskjell på å passe et barn på ett og et barn på seks. Kanskje foreldrene dine ikke orker å ta seg av et lite barn?

Anonymkode: d8524...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...