Juliea Ruler Skrevet 2. mai 2020 #26 Skrevet 2. mai 2020 Tja, med barn nummer en byttet jeg helsesøster innad på samme helsested. med barn nummer to likte jeg helsesøsteren helt greit, men da barnet ikke la på seg helt optimalt prøvde hun og dytte på meg erstatning, fikk en annen helsesøster pga sykdom på oppfølgingskontroll så ba meg droppe erstatning og heller bare rigge meg til og kun amme, amme amme. Jeg ville amme så jeg fulgte hennes råd. fortsatte hos min vanlige hs, gikk på alle kontroller og fulgte vaksinasjonsprogrammet. Hun ville ha litt hyppigere vektkontroll så jeg fulgte det også. Etterhvert droppet jeg det og gikk kun på ordinære kontroller. Jeg vet alle råd som blir gitt er i beste mening og mange er er erfaringsbasert. Jeg gjorde min greie og følte meg trygg som mor.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #27 Skrevet 2. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Og HADDE du hatt fødselsdepresjon, og helsesøster ikke hadde bekymret seg, så hadde jo det vært galt og. Sikkerr mye rart av helsesøstre det ute, men det finnes jammen nok av rare, nærtagende primadonnaer av noen mødre som tar ALT som kritikk også. Helsesøstre er det også for barna, de er ikke der for å bygge oppunder egoet til selvsentrerte småbarnsmødre. Anonymkode: 6b082...fb5 Jeg fikk den hjelpen jeg trengte av helsesøster 1 når jeg var deprimert. Selvsagt finner jeg meg ikke gi at hun snakker til meg som ett barn! Å nei jeg orker heller ikke en overhysterisk helsesøster som er så bekymret uten grunn! Den nye helssøsteren var ikke bekymret å hun snakket til meg på en skikkelig måte. Anonymkode: 0ead7...2cc
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #28 Skrevet 2. mai 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt finner jeg meg ikke gi at hun snakker til meg som ett barn! Det er da ikke selvsagt. De fleste voksne mennesker takler helt fint å møte på mennesker som ikke nødvendigvis er i bestevenninne-kategorien. Det å møte ulike typer mennesker, uten å oppleve annerledeshet som et direkte angrep mot end egen person, er en del av det å være voksen. Anonymkode: dc771...d32
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #29 Skrevet 2. mai 2020 Vi hadde ei som var veldig sur å såg på oss med mistenksomme øyne hele tiden, heldigvis så sluttet hun. Hun skulle begynne på ungdomsskolen heller å det tror jeg passet henne bra. Vi fikk ei ny som er veldig smilende, hyggelig og flink med småbarn 🙂. Anonymkode: 7a094...083
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #30 Skrevet 2. mai 2020 Jeg fikk beskjed av en helsesøster om at babyen min var for tung i forhold til den vanlige vekstkurven. Hun mente babyen fikk for mye mat og at jeg måtte kutte litt ned på dosene. Måtte forklare henne om at ja, babyen er tyngre enn vanlig, men også lengre enn normalt. Ba henne se på den konsoliderte kurven og da lå babyen presis på gjennomsnittet. Sa klart ifra at jeg synes det er viktig å tolke data riktig, samt se an barnet, før man kommer med slike forslag. Anonymkode: d1143...9ea
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #31 Skrevet 2. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: ... og så må vi jo ikke glemme, når vi leser alle disse innleggene om dumme helsesøstre, at sannsynligheten for at alle disse helsesøstrene et dumme, mens alle DIB-mødrene som klager på dem er perfekte, er ekstremt lav. Det blir litt som med barnevernet. Ingen foreldre som har med barnevernet å gjøre har selvinnsikt til å se at det er en grunn til det. Det er barnevernet som er dumme. Det jeg tror gjør det vanskelig for helsesøstre er at de er FORPLIKTA til å stille spørsmål, følge opp vekt osv. Og ja, til deg over her: de er helt sikkert forplikta til å forsikre seg om at foreldre som lager barnematen selv vet hva de driver med. Rett og slett fordi det finnes skremmende mange forledre som ikke tar seg av barna sine på en god måte. Helsetjenesten vet ikke på forhånd hvem dette er. Og helsesøstre risikerer å miste jobben dersom det viser seg at de IKKE har fulgt opp noen som skulle vært fulgt opp. Det blir litt sånn damned if you do, damned if you don’t. Problemet oppstår jo når den jevne norske småbarnsmor, som i snitt er ekstremt høy på seg selv, tar det som en personlig fornærmelse når hun møter en helsesøster som stiller spørsmål, eller i verste fall ikke er enig med mor i noe 😱😱😱 Da er helsesøster, og alle landets helsesøstere med henne, dumme som brød og ønsker alle mødre all verdens ondskap. Anonymkode: 6b082...fb5 Det synet du har der er veldig transynt. For det finnes helsesøstre som ikke skulle hatt jobben sin, på liklinje med at det finnes folk i alle yrker som ikke burde hatt jobben sin. Det gjelder også barnevernet. Det betyr ikke at hele det yrket burde vært avskaffet eller at alle er elendig i jobben sin. Denne tråden viser nettopp det. Noen helsesøstre er fantastisk og andre ikke noe særlig. Mange førstegangsforeldre og unge foreldre er usikre og sårbare. Da er det vondt å bli kjeftet på fordi barnet er for tjukk eller fordi man fortsatt nattammer når barnet er 1 år. Man er gjerne mer mottakelig når det sies med omsorg. De aller fleste går til helsesøstre med tillit og trygghet. Ingen tenker at nå skal jeg finne ut alt som er galt med den dama så jeg kan klage og snakke dritt. Det er nok flere som tar ting som kritikk og nedlatende uten å være klar over det, men av og til har heller ikke helsesøstre helt peiling. Mange helsesøstre er utdaterte på barns utvikling og psykiske helse. At enkelte fortsatt anbefaler skrikekurer viser nettopp det, for det er skadelig for barn. Mange forskning viser det og til og med barnevernet viker fra skrikekurer og ser på det som bekymringsverdig å ikke respondere når barnet gråter for seg selv. Da gråt er barns språk tidligst i livet før tale kommer på plass. Ei heller har småbarn tidsperspektiv, så å gå fra et lite barn i 5 minutter kan føles ut som en evighet. For barnet så er mor/far ute av verden når de er ute av synet. Å respondere på gråt skaper trygghet, forutsigbarhet og tillit. Så at enkelte helsesøstre fortsatt anbefaler slike skrikekurer for foreldre er hårreisende. Hvis du skulle vært i tvil så gjerne les om det blant annet på bufdir sine sider. Jeg ser at du skriver at INGEN foreldre som har med barnevernet å gjøre har selvinnsikt. Noe du tar grundig feil i. Både fordi det er mange som søker hjelp fra barnevernet FORDI de har nettopp selvinnsikt og ønsker hjelp fra de med noe som kanskje ikke alle instanser kan tilby, og noen foreldre samarbeider godt med barnevernet når det blir meldt bekymring også. Så å gre alle foreldre under samme kam å si at ingen har selvinnsikt er feil. Når det gjelder at barnevernet alltid har en grunn til at de er innblandet, så er jeg delvis uenig. Noen ganger er det faktisk ingen grunner annet enn at bv er pliktig til å sjekke opp i bekymringsmeldinger som tikker inn. Noen barnevern gjør jobben sin, mens andre ganger svikter de. I 2020 vet vi om såpass mange tilfeller der nettopp det har skjedd. Det er flere saker i Tysfjord der barnevernet ikke grep inn selvom det ble meldt flere bekymringer om pedofili og overgrep, Oscar-saken med faren som forgrep seg på barnet og drepte han, En sak om familievold i Fauske der barnevernet gjentatte ganger prøvde å komme på hjemmebesøk for å sjekke opp i bekymringsmeldinger, men ble bortvist ved døren av mor og det finnes så mange flere tilfeller. Man kan ikke bare lukke øyne for at barnevernet svikter, når det er mange store saker som har bevist dette. De nevnte sakene er de som det faktisk lå omsorgssvikt i, men ingenting ble gjort. Så er det mange tilfeller der det faktisk ikke ligger omsorgssvikt. Den saken med tvillingene noen år siden er et bevis på at barnevernet noen ganger går altfor langt og når de innser at de har tatt feil så fortsetter de bare fordi de ikke vil innrømme skadene og traumer de har påført familier. Jeg er hun som skrev lenger oppe her at barnevernet var innblandet. I min sak var det ingen alvorlige bekymringer. Jeg ba også selv om hjelp etter samlivsbrudd og den første og eneste bekymringen kom fra helsesøster etter kontrollen der alt var galt ifølge henne. Hverken lege, barnehage eller helsesøster hadde meldt bekymring tidligere og de hadde heller ingenting dårlig å si om meg. Den eneste som brått endret sin forklaring og sa at alt hadde vært galt hele veien likevel var helsesøster og hun løy i bekymringen. Noe som kunne bevises i tidligere papirer. Til syvende og sist var det helsesøster som gjorde ting belastende for meg. Selvom min erfaring med barnevernet var god så er det ikke alle som opplever det. Mye kommer an på hvem man får som saksbehandler. Jeg har lært meg å ikke betvile alle historier om bv, hverken gode eller dårlig. Det burde flere lære seg. Barnevernet er en viktig og god instans, men som i andre yrker så er det ikke alle som burde hatt jobben. Denne tråden er fin. Så får alle se at helsesøstre er ikke Guder som alltid vet best. Har man en magefølelse, opplevelse eller vet at det helsesøster ikke stemmer så kan man oppsøke hjelp fra lege og sykehus som kan avkrefte påstandene til en helsesøster. Man bør ta imot det som blir sagt som et tegn på at barnets beste er i tankene, men man må også tøre å si ifra når ting ikke er greit. Anonymkode: f24c9...010
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #32 Skrevet 2. mai 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det synet du har der er veldig transynt. For det finnes helsesøstre som ikke skulle hatt jobben sin, på liklinje med at det finnes folk i alle yrker som ikke burde hatt jobben sin. Det gjelder også barnevernet. Det betyr ikke at hele det yrket burde vært avskaffet eller at alle er elendig i jobben sin. Denne tråden viser nettopp det. Noen helsesøstre er fantastisk og andre ikke noe særlig. Mange førstegangsforeldre og unge foreldre er usikre og sårbare. Da er det vondt å bli kjeftet på fordi barnet er for tjukk eller fordi man fortsatt nattammer når barnet er 1 år. Man er gjerne mer mottakelig når det sies med omsorg. De aller fleste går til helsesøstre med tillit og trygghet. Ingen tenker at nå skal jeg finne ut alt som er galt med den dama så jeg kan klage og snakke dritt. Det er nok flere som tar ting som kritikk og nedlatende uten å være klar over det, men av og til har heller ikke helsesøstre helt peiling. Mange helsesøstre er utdaterte på barns utvikling og psykiske helse. At enkelte fortsatt anbefaler skrikekurer viser nettopp det, for det er skadelig for barn. Mange forskning viser det og til og med barnevernet viker fra skrikekurer og ser på det som bekymringsverdig å ikke respondere når barnet gråter for seg selv. Da gråt er barns språk tidligst i livet før tale kommer på plass. Ei heller har småbarn tidsperspektiv, så å gå fra et lite barn i 5 minutter kan føles ut som en evighet. For barnet så er mor/far ute av verden når de er ute av synet. Å respondere på gråt skaper trygghet, forutsigbarhet og tillit. Så at enkelte helsesøstre fortsatt anbefaler slike skrikekurer for foreldre er hårreisende. Hvis du skulle vært i tvil så gjerne les om det blant annet på bufdir sine sider. Jeg ser at du skriver at INGEN foreldre som har med barnevernet å gjøre har selvinnsikt. Noe du tar grundig feil i. Både fordi det er mange som søker hjelp fra barnevernet FORDI de har nettopp selvinnsikt og ønsker hjelp fra de med noe som kanskje ikke alle instanser kan tilby, og noen foreldre samarbeider godt med barnevernet når det blir meldt bekymring også. Så å gre alle foreldre under samme kam å si at ingen har selvinnsikt er feil. Når det gjelder at barnevernet alltid har en grunn til at de er innblandet, så er jeg delvis uenig. Noen ganger er det faktisk ingen grunner annet enn at bv er pliktig til å sjekke opp i bekymringsmeldinger som tikker inn. Noen barnevern gjør jobben sin, mens andre ganger svikter de. I 2020 vet vi om såpass mange tilfeller der nettopp det har skjedd. Det er flere saker i Tysfjord der barnevernet ikke grep inn selvom det ble meldt flere bekymringer om pedofili og overgrep, Oscar-saken med faren som forgrep seg på barnet og drepte han, En sak om familievold i Fauske der barnevernet gjentatte ganger prøvde å komme på hjemmebesøk for å sjekke opp i bekymringsmeldinger, men ble bortvist ved døren av mor og det finnes så mange flere tilfeller. Man kan ikke bare lukke øyne for at barnevernet svikter, når det er mange store saker som har bevist dette. De nevnte sakene er de som det faktisk lå omsorgssvikt i, men ingenting ble gjort. Så er det mange tilfeller der det faktisk ikke ligger omsorgssvikt. Den saken med tvillingene noen år siden er et bevis på at barnevernet noen ganger går altfor langt og når de innser at de har tatt feil så fortsetter de bare fordi de ikke vil innrømme skadene og traumer de har påført familier. Jeg er hun som skrev lenger oppe her at barnevernet var innblandet. I min sak var det ingen alvorlige bekymringer. Jeg ba også selv om hjelp etter samlivsbrudd og den første og eneste bekymringen kom fra helsesøster etter kontrollen der alt var galt ifølge henne. Hverken lege, barnehage eller helsesøster hadde meldt bekymring tidligere og de hadde heller ingenting dårlig å si om meg. Den eneste som brått endret sin forklaring og sa at alt hadde vært galt hele veien likevel var helsesøster og hun løy i bekymringen. Noe som kunne bevises i tidligere papirer. Til syvende og sist var det helsesøster som gjorde ting belastende for meg. Selvom min erfaring med barnevernet var god så er det ikke alle som opplever det. Mye kommer an på hvem man får som saksbehandler. Jeg har lært meg å ikke betvile alle historier om bv, hverken gode eller dårlig. Det burde flere lære seg. Barnevernet er en viktig og god instans, men som i andre yrker så er det ikke alle som burde hatt jobben. Denne tråden er fin. Så får alle se at helsesøstre er ikke Guder som alltid vet best. Har man en magefølelse, opplevelse eller vet at det helsesøster ikke stemmer så kan man oppsøke hjelp fra lege og sykehus som kan avkrefte påstandene til en helsesøster. Man bør ta imot det som blir sagt som et tegn på at barnets beste er i tankene, men man må også tøre å si ifra når ting ikke er greit. Anonymkode: f24c9...010 ... og det finnes foreldre som aldri skulle hatt barn... og så videre og så videre. Poenget mitt var at mange mødre, ikke alle, er jævlig såre og tar alt som personlig kritikk. Jeg tror rett og slett ikke på at noen blir «kjeftet på fordi barnet er for tjukt». Da tror jeg mer på at en primadonnamamma blir krenka fordi helsesøster har påpekt barnets vekt (noe hun er forpliktet til hvis barnet ikke følger normalkurven), og at dette er blitt til kjefting i mors selvgode hode. Så jeg er ikke trangsynt, jeg bare gir et mer nyansert bilde enn det resten av tråden gjør. Selv om jeg ser at du helst skulle ønske at denne tråden skulle være en korstog mot helsesøstre som yrkesgruppe. At en mor mener at en helsesøster er slem og kunnskapsløs kan like gjerne si noe om mora. Du tar det liksom for gitt at alle mødre går til helsesøster med et åpent sinn, men at helsesøstre generelt er ute etter å ta foreldrene. Sånn er det selvsagt ikke. Helsesøstre opererer heller ikke i et vakuum. De følger retningslinjer fra helsemyndighetene. At det er utbredt med helsesøstre som er lite faglig oppdaterte og helsesøstre som anbefaler skrikekur tror jeg heller ikke noe på. De er ikke selvstendig næringsdrivende som gir råd ut i fra egen overbevisning. Orker ikke å lese alt du skriver om barnevernet da det er lite relevant for innlegget mitt. Poenget mitt var å sette likhetstegn mellom foreldre som tror at helsesøstre har en personlig vendetta mot dem fordi de gir dem råd eller et uenig i hvordan foreldre løser diverse ting, og foreldre som tror det samme om barnevernet. Ingen har påstått at helsesøstre er guder som vet alt. Men jeg tror helt oppriktig at den gjennomsnittlige helsesøster kan og vet mer enn den gjennomsnittlige forelder. Det er skremmende hvor mange barn som vokser opp i hjem hvor ingen barn skulle måtte vokse opp. Anonymkode: 6b082...fb5
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #33 Skrevet 2. mai 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Vært veldig fornøyd med helsesøster til begge mine. Men to av mine venninner har samme helsesøster og de har gått derfra gråtende. På 4 årskontrollen til ene var barnet litt urolig og ville ikke tegne noen streker (eller hva det nå var) og var litt ukonsentrert og helsesøster mente at barnet burde henvises videre fordi hun mistenkte ADHD. Barnet er nok av den ville typen , men hjelpes. Anonymkode: 6b938...38c Huff, hva skjedde videre med ungen til venninnen din? Ble hen henvist videre eller byttet hun helsesøster? Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #34 Skrevet 2. mai 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Helsesykepleieren skal jo se etter helserelaterte problemer. Barnehagene har jo ikke spesialkompetanse på det. Og fortsatt er det en del miljøer som stenger seg inne og ikke bruker barnehage. Anonymkode: 8f314...c90 Men enkelte helsesøstre ser KUN etter feil hele tiden, selv de gangene det ikke finnes noe å bekymre seg over. Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #35 Skrevet 2. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Og HADDE du hatt fødselsdepresjon, og helsesøster ikke hadde bekymret seg, så hadde jo det vært galt og. Sikkerr mye rart av helsesøstre det ute, men det finnes jammen nok av rare, nærtagende primadonnaer av noen mødre som tar ALT som kritikk også. Helsesøstre er det også for barna, de er ikke der for å bygge oppunder egoet til selvsentrerte småbarnsmødre. Anonymkode: 6b082...fb5 Men mange helsesøstre er ræva (unnskyld fransken) på å snakke med foreldre. Det er også snakk om hvordan man legger frem ting for foreldrene. Selvfølgelig er de der for barna, det er vel ingen som har skrevet noe annet? Men mange er av gamle skolen og følger kurver og percentiler religiøst, ser etter feil og mangler som absolutt ikke er der, og istedenfor å kommunisere med foreldrene så overkjører de dem eller snakker over dem. Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #36 Skrevet 2. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Har Erfaring fra 2 forskjellige kommuner. Den første helsesøsteren viste seg å ikke være helsesøster, men det var det ingen som informerte oss om, vi leste det på nyhetene. Det verste var at hun hadde operert som helsesøster tidligere, uten å bli avslørt, så kommunene er ikke akkurat så nøye på å sjekke opp dem de ansetter. Her hadde vi betrodd det kjæreste vi hadde til en som hadde drevet domumentforfalskning og som ikke var helsesøster i det hele tatt. Helsesøster nr 2 var i en annen kommune, da vi flyttet fordi jeg ble alene led barna. Ryktene om at denne helsesøsteren terroriserte aleneforeldre, skulle fort vise seg å stemme. Var kritikk fra ende til annen, alt var galt, og det toppet seg den dagen hun skjelte meg ut foran 7åringen , fordi hun mente barnet var for feit og at jeg visstnok drev feilernæring , noe som ikke stemte , så sant ikke norsk husmannskost er feil. Hun messet av seg til barnet at barnet var for tjukk og at det måtte spise sunn mat, som jeg måtte lage og i farten så satt hun opp en diett vi visstnok skulle følge. Her var det lettprodukter fra A-Å . Jeg ble så stresset at jeg kontakten fastlegen, for jeg mente at barnet ikke var tjukk. Fastlegen eksploderte og var selvsagt enig med meg. Han målte bmi , veide , tok lenge osv og skrev et brev til helsesøster . Først da ble det slutt på "trakkaseringen" Men noe unnskyldning fikk man ikke. Jeg fikk byttet til en annen helsesøster i samme kommune, da de faktisk hadde flere der vi gikk. Anonymkode: 51701...292 Helt grusomt at helsesøstre skal drive å terrorisere alenemødre på denne måten. Dette opplevde jeg selv da jeg var alene med det første barnet mitt. Vi hadde alt av ressurser, men helsesøster satte uansett alltid spørsmålstegn ved alt fordi jeg "tross alt" var alene. Hun prøvde å grave i min personlige økonomi fordi jeg hadde for god råd, mente at det er merkelig at jeg klarte å gjøre alt så bra alene, det var visstnok ikke noe som var bra nok enda alt faktisk var BRA. Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #37 Skrevet 2. mai 2020 Til info: det heter helsesykepleier. Anonymkode: 1e04d...1db
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #38 Skrevet 2. mai 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir trist av å lese denne tråden. Hva er poenget med spørsmålet? "Jeg synes min helsesøster er dum så derfor er det greit om vi alle samnen rakker ned på helsesøstre." Det finnes jo helsesøstre som ikke gjør en god jobb - men det er rett om absolutt alle andre yrkesgrupper også! Veldig mange helsesøstre gjør en fantastisk og viktig jobb! Det er ikke slik at alle helsesøstre er ufaglærte dritkjerringer som terroriserer alle de kommer over. Det er en grunn til at det offentlige sponser gratis helsestasjon til alle barn! Selv har jeg har jeg vært i berøring med både fantastiske og middelmådige helsesøstre. Men jeg har stor respekt for yrkesgruppen som helhet og den jobben de gjør. Er du ikke fornøyd så bytt eller kontakt fastlegen. Men din dårlige erfaring skal ikke være grunnlaget for å dømme alle helsesøstre. Anonymkode: 78444...d44 Poenget med spørsmålet er å høre om hvilke dårlige erfaringer folk har med helsesøstre for de finnes mange dårlige der ute. Det er greit å få vite om noe annet enn kun solskinnshistoriene. At folk deler erfaringer er faktisk ikke dumt og kan være med på å opplyse foreldre om hva de ikke skal finne seg i, og at det faktisk er mulig å bytte til en annen helsesøster eller fastlegen om man ønsker - dette er forøvrig noe som er ukjent for mange, tro det eller ei. Og NEI, det er ingen som dømmer alle helsesøstre her heller, så skjønner ikke hvorfor du føler deg så truffet. Synes du at denne tråden er så forbanna dårlig så er det bare å scrolle videre, den er åpenbart ikke noe for deg Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #39 Skrevet 2. mai 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: ... og så må vi jo ikke glemme, når vi leser alle disse innleggene om dumme helsesøstre, at sannsynligheten for at alle disse helsesøstrene et dumme, mens alle DIB-mødrene som klager på dem er perfekte, er ekstremt lav. Det blir litt som med barnevernet. Ingen foreldre som har med barnevernet å gjøre har selvinnsikt til å se at det er en grunn til det. Det er barnevernet som er dumme. Det jeg tror gjør det vanskelig for helsesøstre er at de er FORPLIKTA til å stille spørsmål, følge opp vekt osv. Og ja, til deg over her: de er helt sikkert forplikta til å forsikre seg om at foreldre som lager barnematen selv vet hva de driver med. Rett og slett fordi det finnes skremmende mange forledre som ikke tar seg av barna sine på en god måte. Helsetjenesten vet ikke på forhånd hvem dette er. Og helsesøstre risikerer å miste jobben dersom det viser seg at de IKKE har fulgt opp noen som skulle vært fulgt opp. Det blir litt sånn damned if you do, damned if you don’t. Problemet oppstår jo når den jevne norske småbarnsmor, som i snitt er ekstremt høy på seg selv, tar det som en personlig fornærmelse når hun møter en helsesøster som stiller spørsmål, eller i verste fall ikke er enig med mor i noe 😱😱😱 Da er helsesøster, og alle landets helsesøstere med henne, dumme som brød og ønsker alle mødre all verdens ondskap. Anonymkode: 6b082...fb5 Lenge leve fordommer ja. Fy skam om man stiller spørsmål ved noe eller er misfornøyd med en helsetjeneste, da mangler man jo alltid selvinnsikt eller hva? Jeg tror de fleste er FULLSTENDIG klar over hva helsesøstre er forplikta til, men det er måten de legger det frem på og at mange av dem ikke klarer å vise skjønn. Barn er ikke prikklike og alle passer ikke inn i alle kurver og grafer, ei kan man heller ikke omtrent fjerndiagnostisere barn basert på 10-15 min de har sett dem, for ja det finnes slike helsesøstre også. At folk skal dele dårlige erfaringer skulle da bare mangle, eller blir du stresset over det og vil helst sette munnkurv på de menneskene. For foreldre er jo alltid hysteriske og grusomme, mens majoriteten av folka som jobber i helsevesenet og bv for den saks skyld - siden du tok det opp er ALLTID de folka som har fullstendig peiling på alt mulig rart ja Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #40 Skrevet 2. mai 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, denne tråden er i sannhet som en avart av barneverns-trådene. Det å komme seg gjennom helsekontroller og barnevernsundersøkelser er noe som de fleste helt OK foreldre gjør uten å mukke, nettopp fordi de vet at dette ikke er personlig, men noe som må til for de barna som faktisk trenger det. Reagerer man mot det, så er det som regel fordi man ikke ser barna oppi det hele, men blir for opptatt av seg selv og tar ting personlig. Noe som i seg selv er et meget dårlig karaktertrekk hos en forelder. Anonymkode: dc771...d32 På hvilken måte er denne tråden som en bv-tråd? Mener du at folk skal holde kjeft om dårlige erfaringer med helsesøstre fordi hvis ikke så mangler de selvinnsikt og vet ikke bedre selv? Ja det er mange flinke helsesøstre, men det er faktisk like mange fæle helsesøstre som faktisk ikke klarer å gjøre en bra nok jobb, skal man slutte å snakke om det og kun servere solskinnshistoriene for det er det flinke foreldre gjør? Hvor fordomsfull er du egentlig? At man reagerer på noe har ingen verdens ting med at man ikke ser barna oppi det hele, her lukter det fordommer på lang vei. Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #41 Skrevet 2. mai 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke selvsagt. De fleste voksne mennesker takler helt fint å møte på mennesker som ikke nødvendigvis er i bestevenninne-kategorien. Det å møte ulike typer mennesker, uten å oppleve annerledeshet som et direkte angrep mot end egen person, er en del av det å være voksen. Anonymkode: dc771...d32 Eh nei, oppegående mennesker finner seg selvfølgelig ikke i en ovenfra og ned - holdning. Det har ingenting med "bestevenninne-kategori" å gjøre. Respekt skal være gjensidig. Anonymkode: 8803f...09e
Prettyprey Skrevet 2. mai 2020 #42 Skrevet 2. mai 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Til info: det heter helsesykepleier. Anonymkode: 1e04d...1db Tror de fleste er fullstendig klare over dette, om man velger å kalle dem helsesykepleier eller helsesøster er hipp som happ.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #43 Skrevet 2. mai 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Poenget med spørsmålet er å høre om hvilke dårlige erfaringer folk har med helsesøstre for de finnes mange dårlige der ute. Det er greit å få vite om noe annet enn kun solskinnshistoriene. At folk deler erfaringer er faktisk ikke dumt og kan være med på å opplyse foreldre om hva de ikke skal finne seg i, og at det faktisk er mulig å bytte til en annen helsesøster eller fastlegen om man ønsker - dette er forøvrig noe som er ukjent for mange, tro det eller ei. Og NEI, det er ingen som dømmer alle helsesøstre her heller, så skjønner ikke hvorfor du føler deg så truffet. Synes du at denne tråden er så forbanna dårlig så er det bare å scrolle videre, den er åpenbart ikke noe for deg Anonymkode: 8803f...09e Når var det sist en tråd her med solskinnshistorier om helsesøstre? Og starter man en debatt må man finne seg i at folk kommenterer. Dette er ikke en balansert debatt om helsesøstre. Så nytten er nok rimelig begrenset. Anonymkode: 78444...d44
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #44 Skrevet 2. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Når var det sist en tråd her med solskinnshistorier om helsesøstre? Og starter man en debatt må man finne seg i at folk kommenterer. Dette er ikke en balansert debatt om helsesøstre. Så nytten er nok rimelig begrenset. Anonymkode: 78444...d44 Men det er måten man kommenterer på. Når man omtrent ønsker omtrent bremse diskusjonen, prøve å gi folk munnkurv for å komme med dårlige erfaringer, sette dem i samme bås som bv-hatere eller det verste; kalle dem for hysteriske foreldre så er det klart at man reagerer. Skulle nesten tro at man prøver å skjule noe når det kommer til helsesøstre. Dette er en tråd om dårlige erfaringer, at du har problemer med at folk faktisk har dårlige erfaringer og er frekke nok til å dele dem synes jeg er uforståelig. Det er som sagt ikke verre enn å klikke seg ut av tråden. Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #45 Skrevet 2. mai 2020 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var veldig belastende, men da helsesøster snudde imot meg hadde jeg endelig barnevernet og mødrehjemmet på min side. Ikke minst, en advokat som ivaretok mine rettigheter. Lurer også egentlig på hvor bra jobb hun gjør med andre familier nå. Svikter hun barn der hun burde gripe inn? Svikter hun foreldre der ingenting er galt? Skulle jeg gjort noe annerledes Så hadde jeg meldt henne inn den gang for å forhindre at andre barn og familier skal gå gjennom den belastningen hun prøvde å påføre meg. Anonymkode: f24c9...010 Hvordan gikk det med deg i etterkant? Stor klem fra meg grusomt å måtte oppleve noe slikt Anonymkode: 63b35...2fb
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #46 Skrevet 2. mai 2020 Jeg har kun positive opplevelser med helsesykepleiere og helsestasjon der vi bor nå. Det eneste som tidvis irriterer meg er vage svar på konkrete spørsmål. I den forrige kommunen vi bodde derimot fikk vi etter et besøk og flytting, som de hadde fått beskjed om både muntlig og skriftlig, trussel om melding til barnevernet fordi vi ikke hadde avtalt dato for hjemmebesøk i den kommunen. Vi hadde flyttet, fått med papirer fra sykehuset og helsestasjon, og hatt hjemmebesøk i nye kommunen. Glad barnet ikke skulle ha oppfølging på den helsestasjonen. Anonymkode: f4f40...691
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #47 Skrevet 2. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg har kun positive opplevelser med helsesykepleiere og helsestasjon der vi bor nå. Det eneste som tidvis irriterer meg er vage svar på konkrete spørsmål. I den forrige kommunen vi bodde derimot fikk vi etter et besøk og flytting, som de hadde fått beskjed om både muntlig og skriftlig, trussel om melding til barnevernet fordi vi ikke hadde avtalt dato for hjemmebesøk i den kommunen. Vi hadde flyttet, fått med papirer fra sykehuset og helsestasjon, og hatt hjemmebesøk i nye kommunen. Glad barnet ikke skulle ha oppfølging på den helsestasjonen. Anonymkode: f4f40...691 Dette er bare skremmende! Hva skjer med å kommunisere istedenfor å komme med trusler?!🙄 Godt at dere ikke tilknyttet den helsestasjonen lenger! Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #48 Skrevet 2. mai 2020 Det blir vel som med alle andre fagfolk, noen klaffer man med, noen er helt supre i jobben, noen trives egentlig ikke og burde bytte jobb, noen har dårlige dager og bommer med råd. Jeg var ekstremt fornøyd med første jordmor, hun var bare nydelig på alle måter. Da babyen var tre måneder flyttet hun og jeg fikk ei ny. Hun var for all del flink hun også, men jeg ble litt satt ut da jeg fortalte at babyen allerede hadde begynt å krabbe og jeg lurte på om det var normalt (gutten var rett over tre måneder), og hun svarte med «nei, det er det ikke, og jeg vil si med 99% sikkerhet at denne gutten har ADHD». (Han er nå 10, og absolutt ingen tegn til det, var bare altfor tidlig ute med alt). Utenom det var hun flink og betryggende, og ga råd som hjalp en hel del både for meg og for ungen Anonymkode: 7b4fa...404
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #49 Skrevet 2. mai 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det blir vel som med alle andre fagfolk, noen klaffer man med, noen er helt supre i jobben, noen trives egentlig ikke og burde bytte jobb, noen har dårlige dager og bommer med råd. Jeg var ekstremt fornøyd med første jordmor, hun var bare nydelig på alle måter. Da babyen var tre måneder flyttet hun og jeg fikk ei ny. Hun var for all del flink hun også, men jeg ble litt satt ut da jeg fortalte at babyen allerede hadde begynt å krabbe og jeg lurte på om det var normalt (gutten var rett over tre måneder), og hun svarte med «nei, det er det ikke, og jeg vil si med 99% sikkerhet at denne gutten har ADHD». (Han er nå 10, og absolutt ingen tegn til det, var bare altfor tidlig ute med alt). Utenom det var hun flink og betryggende, og ga råd som hjalp en hel del både for meg og for ungen Anonymkode: 7b4fa...404 Ble han da utredet for ADHD, når hun mente at han mest sannsynlig hadde det? Anonymkode: 8803f...09e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2020 #50 Skrevet 2. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: heksesøstere Mente helsesøstere 😌 Anonymkode: dc771...d32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå