Gå til innhold

Dårlige erfaringer med helsesøstre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke dårlig erfaringer har dere hatt med helsesøstre og hva har dere gjort med det i ettertid?

Anonymkode: 8803f...09e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke gitt helsesøster makt til å påvirke meg i det hele tatt. 

Jeg sier ja og ha og så gjør vi som vi mener er best. Det har funket med fire barn. 

Besøk på helsestasjonen er greit mtp vekt og lengde pluss vaksiner, ellers kjenner jeg barna mine best selv. 

Anonymkode: 71459...468

Skrevet

Jwg havnet midt i masse rot og var hot 4 forskjellige. Alle fire ga fire vidt forskjellige «råd» på det samme. Ene ga råd ifht søvn. Den andre kritiserte det jeg gjorde ifht søvn. Altså helsesøster Nr en sitt råd. 

null tillit. Ok å veie og måle

Anonymkode: 0a438...811

Skrevet

Synes helsestasjon er helt grei i forhold til vekt, høyde, vaksinering osv. Har ellers ikke hatt særlig nytte av timene. Mener at utover synsprøver og mål er 2 og 4års kontrollene bortkastet for barn som går i barnehagen. Det hadde nok helt sikkert noe for seg for over 15år siden da det var mange som ikke fikk barnehageplass, men nå kunne de brukt tiden på feks de som velger bort barnehage, eller foreldre som ønsker veiledning eller liknende. 

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke gitt helsesøster makt til å påvirke meg i det hele tatt. 

Jeg sier ja og ha og så gjør vi som vi mener er best. Det har funket med fire barn. 

Besøk på helsestasjonen er greit mtp vekt og lengde pluss vaksiner, ellers kjenner jeg barna mine best selv. 

Anonymkode: 71459...468

Signerer denne. Sier «ja, såklart vi har sluttet å gi mat på natten», ja, hun får kun smokk på natt, og jatter med, også gjør vi det vi mener er best.

Anonymkode: adb4a...fb6

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Signerer denne. Sier «ja, såklart vi har sluttet å gi mat på natten», ja, hun får kun smokk på natt, og jatter med, også gjør vi det vi mener er best.

Det er trist at det blir til at flertallet av oss må jatte med for å i det hele tatt få "fred" fra helsesøsterne. Det skal ikke være sånn.

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke dårlig erfaringer har dere hatt med helsesøstre og hva har dere gjort med det i ettertid?

Jeg var kjempe fornøyd med den første helsesøstra vi gikk til. Hun var på hjemmebesøk etter fødsel for å introdusere seg selv og veie barnet. Var veldig betryggende at hun kom hjem til oss for å personlig hilse på oss. Hele veien var hun oppmuntrende og støttende! Hun sa alltid bare godt om oss som foreldre og da vi fikk utfordringer I forholdet rundt da barnet var 6-7 mnd så hjalp hun oss med å få samtaler med en familieterapeut på helsestasjon og heiet på oss som valgte å ta ordentlig tak i det. Etter at jeg og barnefar hadde gått hver vår vei og barnet var 15 mnd ble barnevernet innblandet. BV snakket med hs og hun sa bare gode ting om meg som mamma. At jeg alltid fulgte opp kontroller, tenkte bestandig på barnets beste og at jeg og barnet hadde et godt samspill og tilknytning. Barnehagen sa de samme tingene som hs.

Da BV var innblandet var vi oftere på kontroller og da var det de som stilte opp med kjøring til alle kontroller. Èn gang var saksbehandler med på kontrollen og da sto helsesøster sa høyt til meg foran henne at hun hadde troa på meg, jeg er en god mor og jeg skulle bare vise det på mødrehjemmet. Så ga hun meg en klem. En måned etter dette kom jeg for sent til kontroll èn gang fordi jeg ikke visste at vi skulle til helsesøster. På meldingen sto det bare time med fysioterapeut. Denne kontrollen gikk ikke så bra. Barnet mitt var urolig og jeg var stresset. Helsesøster hadde brått en skikkelig kald oppførsel mot meg og sa at hun måtte melde bekymring til barnevernet. I bekymringen hun hadde sendt sto det at hun var alvorlig bekymret da barnet hadde gradvis vist negativ forandring fra h*n var 6 mnd og at det bare var blitt verre de siste ukene. Hun hadde også skrevet at jeg var handlingslammet som mor dersom barnet var urolig og at jeg aldri følger barnet opp til kontroller blant annet. Altså, en beskrivelse som var stikk motsatt av det hun hadde sagt til barnevernet først. Jeg var sjokkert og sa på møtet med bv at jeg stilte meg uforstående til det hun skrev når både jeg, advokaten og barnevernet hadde det svart på hvitt i papirene en beskrivelse hvor hun fullstendig motsier seg selv og at jeg blir veldig skeptisk når hun hadde skrevet i den nye bekymringsmeldingen at hun hadde vært alvorlig bekymret siden barnet var 6 måneder gammel uten å melde bekymring til bv den gang. Noe som ikke hadde gjort meg noe da heller for jeg hadde bare sett på det som at hun bryr seg og tar jobben sin seriøst. Barnevernet var enig og sa at hs har en plikt til å opplyse foreldre om skjevutvikling slik at foreldrene kan oppsøke hjelp for å forebygge. Mødrehjemmet sa også at de ikke gjenkjente helsesøsterens beskrivelse av samspillet mellom meg og barn med tanke på at de hadde observert noe helt annet på hjemmet. Troverdigheten til hs ble kraftig redusert etter dette og bekymringsmeldingen ble lagt vekk. Ikke lenge etter dette henla barnevernet saken og jeg fikk reise hjem med barnet mitt. Den nye helsesøsteren og barnepsykologen jeg kontaktet etter dette var helt rystet over helsesøsterens oppførsel og mente jeg burde ha sendt klage til fylkesmannen. Noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde og når jeg tenker tilbake så lurer jeg alltid på hvorfor hun så plutselig etter èn dårlig kontroll snudde totalt imot meg. Hun som hele tiden hadde støttet meg og trygget meg på at jeg gjorde en god jobb. 

Denne helsesøsteren ba meg også gi saft til barnet mitt da h*n var 2 uker gammel sammen med lactulose for magevondt. Saft droppet jeg, men var på vei til å kjøpe lactulose da damen på apoteket sa at jeg ikke måtte kjøpe lactulose med mindre det var i samråd med lege. Jeg fortalte at helsesøster anbefalte det så rådet hun meg til å bytte helsesøster! Så det finnes noen der ute som ikke burde hatt jobben sin. 

Anonymkode: f24c9...010

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var kjempe fornøyd med den første helsesøstra vi gikk til. Hun var på hjemmebesøk etter fødsel for å introdusere seg selv og veie barnet. Var veldig betryggende at hun kom hjem til oss for å personlig hilse på oss. Hele veien var hun oppmuntrende og støttende! Hun sa alltid bare godt om oss som foreldre og da vi fikk utfordringer I forholdet rundt da barnet var 6-7 mnd så hjalp hun oss med å få samtaler med en familieterapeut på helsestasjon og heiet på oss som valgte å ta ordentlig tak i det. Etter at jeg og barnefar hadde gått hver vår vei og barnet var 15 mnd ble barnevernet innblandet. BV snakket med hs og hun sa bare gode ting om meg som mamma. At jeg alltid fulgte opp kontroller, tenkte bestandig på barnets beste og at jeg og barnet hadde et godt samspill og tilknytning. Barnehagen sa de samme tingene som hs.

Da BV var innblandet var vi oftere på kontroller og da var det de som stilte opp med kjøring til alle kontroller. Èn gang var saksbehandler med på kontrollen og da sto helsesøster sa høyt til meg foran henne at hun hadde troa på meg, jeg er en god mor og jeg skulle bare vise det på mødrehjemmet. Så ga hun meg en klem. En måned etter dette kom jeg for sent til kontroll èn gang fordi jeg ikke visste at vi skulle til helsesøster. På meldingen sto det bare time med fysioterapeut. Denne kontrollen gikk ikke så bra. Barnet mitt var urolig og jeg var stresset. Helsesøster hadde brått en skikkelig kald oppførsel mot meg og sa at hun måtte melde bekymring til barnevernet. I bekymringen hun hadde sendt sto det at hun var alvorlig bekymret da barnet hadde gradvis vist negativ forandring fra h*n var 6 mnd og at det bare var blitt verre de siste ukene. Hun hadde også skrevet at jeg var handlingslammet som mor dersom barnet var urolig og at jeg aldri følger barnet opp til kontroller blant annet. Altså, en beskrivelse som var stikk motsatt av det hun hadde sagt til barnevernet først. Jeg var sjokkert og sa på møtet med bv at jeg stilte meg uforstående til det hun skrev når både jeg, advokaten og barnevernet hadde det svart på hvitt i papirene en beskrivelse hvor hun fullstendig motsier seg selv og at jeg blir veldig skeptisk når hun hadde skrevet i den nye bekymringsmeldingen at hun hadde vært alvorlig bekymret siden barnet var 6 måneder gammel uten å melde bekymring til bv den gang. Noe som ikke hadde gjort meg noe da heller for jeg hadde bare sett på det som at hun bryr seg og tar jobben sin seriøst. Barnevernet var enig og sa at hs har en plikt til å opplyse foreldre om skjevutvikling slik at foreldrene kan oppsøke hjelp for å forebygge. Mødrehjemmet sa også at de ikke gjenkjente helsesøsterens beskrivelse av samspillet mellom meg og barn med tanke på at de hadde observert noe helt annet på hjemmet. Troverdigheten til hs ble kraftig redusert etter dette og bekymringsmeldingen ble lagt vekk. Ikke lenge etter dette henla barnevernet saken og jeg fikk reise hjem med barnet mitt. Den nye helsesøsteren og barnepsykologen jeg kontaktet etter dette var helt rystet over helsesøsterens oppførsel og mente jeg burde ha sendt klage til fylkesmannen. Noe jeg angrer på at jeg ikke gjorde og når jeg tenker tilbake så lurer jeg alltid på hvorfor hun så plutselig etter èn dårlig kontroll snudde totalt imot meg. Hun som hele tiden hadde støttet meg og trygget meg på at jeg gjorde en god jobb. 

Denne helsesøsteren ba meg også gi saft til barnet mitt da h*n var 2 uker gammel sammen med lactulose for magevondt. Saft droppet jeg, men var på vei til å kjøpe lactulose da damen på apoteket sa at jeg ikke måtte kjøpe lactulose med mindre det var i samråd med lege. Jeg fortalte at helsesøster anbefalte det så rådet hun meg til å bytte helsesøster! Så det finnes noen der ute som ikke burde hatt jobben sin. 

Huff, så utrolig trist at du måtte oppleve dette. Jeg har inntrykk av at det finnes mange helsesøstre som er dårlig egnet som det og som tar prestisje i å påpeke ALT som er galt fremfor hva som er positivt. Dette burde virkelig skjerpes, for man kan ikke ha det slik at mange foreldre er redde sine helsesøstre. Mange tør ikke en gang å bytte til en annen helsesøster eller benytte seg av fastlegen isteden fordi slike helsekontroller som forøvrig er FRIVILLIGE, blir pakket inn som en plikt til foreldre som ikke tør å motsi hs tilbake.

Skrevet

De skaper ikke trøbbel. Men er heller ikke til hjelp. Mer inkompetent yrkesgruppe finnes ikke. De dømmer deg om du ikke gidder å møte i barselgruppe med røykende 15-åringer som aldri skulle hatt barn og folk som ikke snakker norsk. Men lurer du på noe om barnet får du bare til svar at det er normalt. Med mindre vekstkurven ikke følger normalen uten avvik. Da må du komme dit en gang i uka og plages ekstra 🤮 de er nesten en grunn til å ikke få barn. Skulle tro de knapt hadde fagbrev. 

Anonymkode: 08400...109

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De skaper ikke trøbbel. Men er heller ikke til hjelp. Mer inkompetent yrkesgruppe finnes ikke. De dømmer deg om du ikke gidder å møte i barselgruppe med røykende 15-åringer som aldri skulle hatt barn og folk som ikke snakker norsk. Men lurer du på noe om barnet får du bare til svar at det er normalt. Med mindre vekstkurven ikke følger normalen uten avvik. Da må du komme dit en gang i uka og plages ekstra 🤮 de er nesten en grunn til å ikke få barn. Skulle tro de knapt hadde fagbrev. 

Anonymkode: 08400...109

Er enig i den her. Har hatt flere venninner med barn som har grått etter møter med hs fordi de følte seg overkjørte eller at de rett og slett ikke ble hørt.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, så utrolig trist at du måtte oppleve dette. Jeg har inntrykk av at det finnes mange helsesøstre som er dårlig egnet som det og som tar prestisje i å påpeke ALT som er galt fremfor hva som er positivt. Dette burde virkelig skjerpes, for man kan ikke ha det slik at mange foreldre er redde sine helsesøstre. Mange tør ikke en gang å bytte til en annen helsesøster eller benytte seg av fastlegen isteden fordi slike helsekontroller som forøvrig er FRIVILLIGE, blir pakket inn som en plikt til foreldre som ikke tør å motsi hs tilbake.

Det var veldig belastende, men da helsesøster snudde imot meg hadde jeg endelig barnevernet og mødrehjemmet på min side. Ikke minst, en advokat som ivaretok mine rettigheter.

Lurer også egentlig på hvor bra jobb hun gjør med andre familier nå. Svikter hun barn der hun burde gripe inn? Svikter hun foreldre der ingenting er galt? Skulle jeg gjort noe annerledes Så hadde jeg meldt henne inn den gang for å forhindre at andre barn og familier skal gå gjennom den belastningen hun prøvde å påføre meg.

Skrevet

Helsesøster jeg fikk til nr2 kikket kun på datene og kurver. Så det rablet helt for henne når ungen var på nedre grense på alle kurver etterhvert. Kurvene fulgte hverandre og de steg likt etterhvert som hun vokste, men alltid i bunnen. Det at ikkeg jeg var bekjymret tror jeg tippet lasset for henne, begynte å lage ett styr. Heldigvis skulle jeg flytte like etterpå, så bestilte neste time hos på den nye helsestasjonen. Helsesøsteren jeg fikk hadde jeg på barneskolen også. Jeg sa den gamle helsesøsterenvar så bekjymret forkurvene så helsesøsteren kikket litt på dataen,litt på meg før hun sa ungen var helt perfekt. Som hun sa: jeg kan ikke forvente at ungen skal være gjennomsnitt når du og din familie er lave og om jeg ikke husker feil så er ikke farens familie heller høye.

Så veldig glad jeg byttet helsesøster, så mye styr for ingeneting. Hadde ikke jeg vært så sikker på at ungen var som den skulle så hadde jeg nok hatt en vond tid med mye bekjymring. Storesøsteren var mye hos leger og lillesøster var jo alltid med, så trro legen hadde sagt noe om han mente det var noe (ekstrem hyggelig lege som hadde all verden av tid så det var aldri inn og ut der. Fordelen med å kommuneoverlege og dermed få pasienter. ) 

Helsesøster påungdomskolen mente storesøster hadde spiseforstyrrelser og måtte til mye rart. Legen ringte meg etter hun hadde vært på legerimen som helsesøster krevde jeg sendte henne til. Han var helt oppgitt for ungen var da helt perfekt og det var da ikke noe unormalt å ikke ha all verdens med matlyst når en akkurat har slått opp med kjæresten. Han var så oppgitt ovef den helsesøsteren at han sendte klage på henne. Jeg ble spurt om jeg kunne bli brukt som referanse om det trengtes, for å lage ett problem rundt vekt og spising hos ungdomskoleelever syns han ikke var greit. Hun jobber ikke som helsesøster der lengre.

Helsesøsteren til yngste på barneskolen ble jeg veldig glad i, hun var også helsesøsteren til eldste når hun gikk der. Men igjen ble vekten til yngste ett tema, for hun var under en eller annen strek. Utifra dette var hun pliktet til å kontakte foreldrene og evt sendde bekjymring. Før hun gjorde noe av dette tokhun seg tid til å opservere ungen en dag, for hun syns ikke den ungen hun hadde forran seg passet til å være under noen grenser. Når hun så ungen spiste som en hest i storefri og var en propell i hvert friminutt skjønte hun raskt hvorfor hun var på grensen hun var. Så hun tok en telefontil meg for å informere om at hun var under den grensen, var pliktet til å ta dette opp med meg, men at ungen var helt perfekt. Jeg trengte ikke å gi henne lett produkter, for hun trengte all energien hun kunne få i seg. 

Anonymkode: df8c1...1f1

Skrevet

Nummer 1 var helt super! Hun var så omsorgsfull,blid og veldig oppmuntrende. Når vi flyttet til nabokommunen fikk jeg dessverre ny helsesøster som jeg ikke likte! Hun snakket til meg som jeg var ett barn selv om jeg var 24 år. Hun sa ting om "KLARER du å bestille legetime eller skal jeg gjøre det for deg"?     "KLARER du å søke på barnehageplass eller skal gjøre det for deg"?  Holdt på å bli galen av måten hun snakket til meg! 

En gang avlyste jeg timen vi hadde fått å fikk ny time dagen etterpå. Da sier hun at hun har vært så bekymret for om vi hadde det bra,at hun vurderte å ringe meg! Da fikk jeg bare nok! Rett etter timen gikk jeg til sjefen å sa at jeg ville bytte helsesøster. Hun nye var veldig grei :) Det hører med til historien at det sikkert sto i papirene mine at jeg hadde hatt fødselsdepresjon men det var bare bare frem til han var 3 mnd. Den dagen helsesøsteren var såå bekymret for at jeg hadde avlyst en time så var barnet 10 mnder,så det var 7 mnder etter jeg ikke lenger var deprimert.

Anonymkode: 0ead7...2cc

Skrevet

Til første mann hadde jeg ei som sa at jeg nesten måtte tåle at babyen gråt. At det er sånn de kommuniserer... Joda men i store deler av døgnet i minimum 4- 5 timer av gangen er ikke like greit. Forsøkte flere ganger å be om råd og hjelp men ble avspist med et depresjonskjema jeg skulle fylle ut... og som jeg løy på.. 

For følte meg så liten og alene når jeg prøvde å strekke ut hånden flere ganger.. i tillegg så sa de rett ut at baby var for stor og nektet omtrent å tru på meg når jeg sa at jeg kun gav ungen babymelk og ikke sjokolademelk å brus virket det som.

når første mann var 6 mnd hadde jeg så stor søvnmangel og depresjon at jeg fikk blackouts... gikk å byssa kl 2 om natta (siste jeg husker) også kunne jeg våkne i yttergangen kl 6 om mårran. Baby lå i sengen med mannen og jeg husket ikke hvordan jeg havnet der.Da dro jeg til fastlegen som så med en gang at jeg hadde en baby som ikke trivdes. Etter undersøkelse viste det seg at Baby hadde masse skjevheter (kiss) og derfor konstant hadde ubehag. 

Så fikk baby behandling og alt ble bedre etterhvert og søvn ;)

Med de 2 andre barna har jeg hatt hyggelige helsesøstre som har tatt alle småbekymringer vedrørende babyer seriøst. Siste mann hadde kolikk og da skulle alt utelukkes, gav meg råd for min egen søvn osv. Så 2 av 3 har vært helt greie og ikke noe problem. Klart har ikke så mye behov annet enn generelle småting og vaksiner:) men hyggelige og imøtekommende. Avslutter samtalen med at «dette vet du selv best» ;) 

Anonymkode: 9a4db...5ff

Skrevet

Vært veldig fornøyd med helsesøster til begge mine. Men to av mine venninner har samme helsesøster og de har gått derfra gråtende. På 4 årskontrollen til ene var barnet litt urolig og ville ikke tegne noen streker (eller hva det nå var) og var litt ukonsentrert og helsesøster mente at barnet burde henvises videre fordi hun mistenkte ADHD. Barnet er nok av den ville typen , men hjelpes. 

Anonymkode: 6b938...38c

Skrevet
8 timer siden, ulenissen skrev:

Synes helsestasjon er helt grei i forhold til vekt, høyde, vaksinering osv. Har ellers ikke hatt særlig nytte av timene. Mener at utover synsprøver og mål er 2 og 4års kontrollene bortkastet for barn som går i barnehagen. Det hadde nok helt sikkert noe for seg for over 15år siden da det var mange som ikke fikk barnehageplass, men nå kunne de brukt tiden på feks de som velger bort barnehage, eller foreldre som ønsker veiledning eller liknende. 

Helsesykepleieren skal jo se etter helserelaterte problemer. Barnehagene har jo ikke spesialkompetanse på det. Og fortsatt er det en del miljøer som stenger seg inne og ikke bruker barnehage.

Anonymkode: 8f314...c90

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nummer 1 var helt super! Hun var så omsorgsfull,blid og veldig oppmuntrende. Når vi flyttet til nabokommunen fikk jeg dessverre ny helsesøster som jeg ikke likte! Hun snakket til meg som jeg var ett barn selv om jeg var 24 år. Hun sa ting om "KLARER du å bestille legetime eller skal jeg gjøre det for deg"?     "KLARER du å søke på barnehageplass eller skal gjøre det for deg"?  Holdt på å bli galen av måten hun snakket til meg! 

En gang avlyste jeg timen vi hadde fått å fikk ny time dagen etterpå. Da sier hun at hun har vært så bekymret for om vi hadde det bra,at hun vurderte å ringe meg! Da fikk jeg bare nok! Rett etter timen gikk jeg til sjefen å sa at jeg ville bytte helsesøster. Hun nye var veldig grei :) Det hører med til historien at det sikkert sto i papirene mine at jeg hadde hatt fødselsdepresjon men det var bare bare frem til han var 3 mnd. Den dagen helsesøsteren var såå bekymret for at jeg hadde avlyst en time så var barnet 10 mnder,så det var 7 mnder etter jeg ikke lenger var deprimert.

Anonymkode: 0ead7...2cc

Og HADDE du hatt fødselsdepresjon, og helsesøster ikke hadde bekymret seg, så hadde jo det vært galt og.

Sikkerr mye rart av helsesøstre det ute, men det finnes jammen nok av rare, nærtagende primadonnaer av noen mødre som tar ALT som kritikk også. Helsesøstre er det også for barna, de er ikke der for å bygge oppunder egoet til selvsentrerte småbarnsmødre.

Anonymkode: 6b082...fb5

Skrevet

Har Erfaring fra 2 forskjellige kommuner.  Den første helsesøsteren viste seg å ikke være helsesøster, men det var det ingen som informerte oss om, vi leste det på nyhetene. Det verste var at hun hadde operert som helsesøster tidligere, uten å bli avslørt, så kommunene er ikke akkurat så nøye på å sjekke opp dem de ansetter.  Her hadde vi betrodd det kjæreste vi hadde til en som hadde drevet domumentforfalskning og som ikke var helsesøster i det hele tatt. 

Helsesøster nr 2 var i en annen kommune, da vi flyttet fordi jeg ble alene led barna. Ryktene om at denne helsesøsteren terroriserte aleneforeldre, skulle fort vise seg å stemme.

Var kritikk fra ende til annen, alt var galt, og det toppet seg den dagen hun skjelte meg ut foran 7åringen , fordi hun mente  barnet var for feit og at jeg visstnok drev feilernæring ,  noe som ikke stemte , så sant ikke norsk husmannskost er feil.  Hun messet av seg til barnet at barnet var for tjukk og at det måtte spise sunn mat, som jeg måtte lage og i farten så satt hun opp en diett vi visstnok skulle følge. Her var det lettprodukter fra A-Å .

Jeg ble så stresset at jeg kontakten fastlegen, for jeg mente at barnet ikke var tjukk. Fastlegen eksploderte og var selvsagt enig med meg. Han målte bmi , veide , tok lenge osv og skrev et brev til helsesøster . Først da ble det slutt på "trakkaseringen" 

Men noe unnskyldning fikk man ikke. Jeg fikk byttet til en annen helsesøster i samme kommune, da de faktisk hadde flere der vi gikk. 

Anonymkode: 51701...292

Skrevet

Jeg blir trist av å lese denne tråden. Hva er poenget med spørsmålet? 

"Jeg synes min helsesøster er dum så derfor er det greit om vi alle samnen rakker ned på helsesøstre."

Det finnes jo helsesøstre som ikke gjør en god jobb - men det er rett om absolutt alle andre yrkesgrupper også! 

Veldig mange helsesøstre gjør en fantastisk og viktig jobb! Det er ikke slik at alle helsesøstre er ufaglærte dritkjerringer som terroriserer alle de kommer over. Det er en grunn til at det offentlige sponser gratis helsestasjon til alle barn! 

Selv har jeg har jeg vært i berøring med både fantastiske og middelmådige helsesøstre. Men jeg har stor respekt for yrkesgruppen som helhet og den jobben de gjør. 

Er du ikke fornøyd så bytt eller kontakt fastlegen. Men din dårlige erfaring skal ikke være grunnlaget for å dømme alle helsesøstre.

Anonymkode: 78444...d44

Skrevet (endret)
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg synes min helsesøster er dum så derfor er det greit om vi alle samnen rakker ned på helsesøstre."

Det finnes jo helsesøstre som ikke gjør en god jobb - men det er rett om absolutt alle andre yrkesgrupper også! 

Veldig mange helsesøstre gjør en fantastisk og viktig jobb! Det er ikke slik at alle helsesøstre er ufaglærte dritkjerringer som terroriserer alle de kommer over. Det er en grunn til at det offentlige sponser gratis helsestasjon til alle barn! 

Selv har jeg har jeg vært i berøring med både fantastiske og middelmådige helsesøstre. Men jeg har stor respekt for yrkesgruppen som helhet og den jobben de gjør. 

Er du ikke fornøyd så bytt eller kontakt fastlegen. Men din dårlige erfaring skal ikke være grunnlaget for å dømme alle helsesøstre.

Mitt poeng er at intervallene og formålene med helsestasjon er den samme som for 25år siden. Den er den samme om du får unge nr 1 eller 10 og den samme om du benytter deg av barnehagetilbudet eller ei.

Detter svært få som har samme behov for laaange timer på helsestasjon med unge nr 2,3 og 4. Frigi denne tiden til andre og de som har et ønske/behov for den.

Det er påtide å endre tilbudet. La alle førstegangs få bedre oppfølging barnets første år. La 2 og 4års kontrollen dreie seg om det medisinske for alle barnehagebarn og utvid tilbudet til de som ikke går i barnehagen. Barnehagen har erstattet og gir er bedre tilbud til barna på det som handler om det kognitive, språk, utvikling, kunnskap og motorikk.

Og ikke minst; la helsesykepleier få mer tid på skolen! Særlig på ungdomsskolen!

Endret av ulenissen
Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, jeg sa det som det var jeg, "ja, hun får fortsatt pupp om natta selvom hun er 6 mnd.  Hvorfor ikke? Så greit å bare gi henne det, så smiler hun og  sover videre, hun slutter nok når hun er klar". De argumenterte litt, men ikke så mye.

Det var noen av dem som hadde gammeldagse holdninger om å ikke ta opp babyen, venne henne til å ligge alene og skrikekur. Ikke aktuelt sa jeg, verken hun eller jeg har det bra når hun ligger der og skriker og spedbarn er ikke skapt for å ligge alene, de har det best inntil en i familien sin. Jeg føler meg trygg på at det å være litt for seg selv kommer av seg selv etterhvert, det er ikke noe vi behøver å trene på.

Det var også litt problematisk at jeg valgte å lage babymaten selv. For man måtte nesten ha tatt doktorgrad i babymatlaging for å vite hvordan og være sikker på at de fikk i seg osv. Å ja? Jeg satte meg jo inn i hva de ikke skulle ha i seg. Ellers tok jeg som regel utgangspunkt i det vi skulle ha til middag og kokte og moset de samme ingrediensene til babyen uten salt, men gjerne med litt friske urter. Babyen spiste godt og la fint på seg. Helsestasjonen var skeptisk, bekymret panne og anbefalte barnemat på glass for da visste man hva ungen spiste. Jeg brydde meg ikke så mye om det, fortsatte å dampe forskjellige grønnsaker og kjøtt og tilsatte litt sunt fett og mose i den konsistensen babyen håndterte frem til hun kunne spise det samme som resten av oss, fungerte utmerket.

Anonymkode: ea98e...e0b

Skrevet

Har bare positive erfaringer 😊

Min fantastiske helsesøster hjalp meg gjennom et tøft samlivsbrudd og henviste oss til spedbarnsteamet på bup. Hadde aldri blitt bra uten det. 

Anonymkode: 2eb46...51d

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helsesykepleieren skal jo se etter helserelaterte problemer. Barnehagene har jo ikke spesialkompetanse på det. Og fortsatt er det en del miljøer som stenger seg inne og ikke bruker barnehage.

Anonymkode: 8f314...c90

Helsestasjon skal også se på språk og diverse på både 2 og 4års kontroll. Dette har de begrenser kompetanse på. Dette kunne de ha droppet og heller tilby flere kontroller til de som ikke bruker barnehage.

Mye av det som er oppsatt program på kontroller første leveår er også unødvendig for de med flere barn. Har opplevd at mye har vært unødvendig, særlig med nr 2, 3 og 4... Da er man tryggere i foreldrerollen og har erfaring. Da føles timen om både søvn, fast føde, Tannpuss,  snakk med barnet osv unødvendig bruk av ressurser.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

... og så må vi jo ikke glemme, når vi leser alle disse innleggene om dumme helsesøstre, at sannsynligheten for at alle disse helsesøstrene et dumme, mens alle DIB-mødrene som klager på dem er perfekte, er ekstremt lav.

Det blir litt som med barnevernet. Ingen foreldre som har med barnevernet å gjøre har selvinnsikt til å se at det er en grunn til det. Det er barnevernet som er dumme.

Det jeg tror gjør det vanskelig for helsesøstre er at de er FORPLIKTA til å stille spørsmål, følge opp vekt osv. Og ja, til deg over her: de er helt sikkert forplikta til å forsikre seg om at foreldre som lager barnematen selv vet hva de driver med. Rett og slett fordi det finnes skremmende mange forledre som ikke tar seg av barna sine på en god måte. Helsetjenesten vet ikke på forhånd hvem dette er. Og helsesøstre risikerer å miste jobben dersom det viser seg at de IKKE har fulgt opp noen som skulle vært fulgt opp. Det blir litt sånn damned if you do, damned if you don’t.

Problemet oppstår jo når den jevne norske småbarnsmor, som i snitt er ekstremt høy på seg selv, tar det som en personlig fornærmelse når hun møter en helsesøster som stiller spørsmål, eller i verste fall ikke er enig med mor i noe 😱😱😱 Da er helsesøster, og alle landets helsesøstere med henne, dumme som brød og ønsker alle mødre all verdens ondskap.

Anonymkode: 6b082...fb5

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir litt som med barnevernet. Ingen foreldre som har med barnevernet å gjøre har selvinnsikt til å se at det er en grunn til det. Det er barnevernet som er dumme.

Ja, denne tråden er i sannhet som en avart av barneverns-trådene.

Det å komme seg gjennom helsekontroller og barnevernsundersøkelser er noe som de fleste helt OK foreldre gjør uten å mukke, nettopp fordi de vet at dette ikke er personlig, men noe som må til for de barna som faktisk trenger det. 

Reagerer man mot det, så er det som regel fordi man ikke ser barna oppi det hele, men blir for opptatt av seg selv og tar ting personlig. Noe som i seg selv er et meget dårlig karaktertrekk hos en forelder. 

Anonymkode: dc771...d32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...