Gå til innhold

Hva er det som feiler mannen min? Det er umulig å leve med han (?) 😥


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du burde virkelig lese deg opp om Aspergers. Her blinker virkelig varsellampene mine. Har du ikke tenkt til å forlate mannen må du i hvert fall lære deg andre kommunikasjonsstrategier. For det du gjør nå fungerer ikke. 

Anonymkode: d1f6a...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.4.2020 den 9.35, Anonym bruker skrev:

Hi her igjen.

 

Vi har gått til ganilievernkontoret, uten å lykkes. Og nå er barnevernet innblandet. Uten at min mann skjønner alvoret. Han blir lei seg pga "vi skal ta han", men det stemmer virkelig ikke, jeg ønsker bare at alle skal ha det bra. Han inkludert. Det sier jeg daglig til han. Jeg spør han hva han trenger og hva som er best for han. Men han evner ikke. Og ja han gjør det ikke med vilje. Det er ikke ondsinnet.

Jeg er virkelig utslitt ! Er sliten av å prøve å oppdra han. Og han griner pga han føler han ikke er god nok. At jeg kikker på han. Og det forstår jeg. Men hva skal jeg gjøre når hans oppførsel går utover barna!?

Er også jeg som må følge opp alt her i huset. Klær, medisiner, innkjøp, barnas avtaler, mine avtaler, hans avtaler.osv..

Jeg har sterilisert meg. Så skal ikke ha flere barn.

Har lest litt om asperger, men han fungerer i jobb og han har ikke sære interesser (??)

Takk for at du leste

Anonymkode: 11961...cd2

Jeg har en sønn med Asberges. Han har heller ingen sære interesser, å jobber godt med det han liker. Det er på de områdene han ikke mestrer det blir tydelig. 

Anonymkode: fd35d...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt. De har ikke nødvendigvis lavere toleranse for stress, men de har flere ting de blir stresset av, så begeret fylles fortere opp. Dermed tåler de gjerne mer når det er rolig rundt dem og ikke så mange sanseinntrykk, når de er uthvilt, slipper å forholde seg til mange mennesker osv.

Anonymkode: 7aaad...485

Hi her:

 

Ja. Det du skriver passer på en prikk. Når begeret er fullt så er det fullt. Uansett årsak. Årsaken kan være så mangt. Ikke nødvendigvis stress. Men noen ganger barna, noen ganger lite søvn, noen ganger har han smerter, noen ganger mye nytt for han. Eller noen ganger litt av alt.

Vi kan f.eks. ikke reise på ferie. Det takler han ikke. Det blir altfor mye nytt for han. For mye "å ta inn". Da blir han en ekstremt dårlig partner og en dårlig pappa. Men han ser det ikke selv.. Han er bare sur og sint uten å se sammenhengen. Han skjønner ikke hvorfor vi andre blir oppgitt på han..

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn med Asberges. Han har heller ingen sære interesser, å jobber godt med det han liker. Det er på de områdene han ikke mestrer det blir tydelig. 

Anonymkode: fd35d...ac5

Men hvordan fikk han diagnosen da?

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnevernet er opptatt av hva du gjør for p bedre situasjonen. Det er ikke bare mannen din som må endre seg for at de skal avslutte saken. Så lenge han ikke er i stand til/ikke ønsker å endre seg, må du gjøre det som er best for barna. De skal ikke måtte tåle 5 dårlige dager for 1 god. Jeg kan skjønne at du ikke ønsker at barna skal vokse opp i et skilsmissehjem, men barnas mulighet for å møte verden som trygge, gode voksne står på spill når de må vokse opp ustabilt og utrygt. Den de vil bebreide er seg. Du bør være oppegående nok til å ta de rette valgene. 
 

Jeg valgte å melde et familiemedlem til bv pga de utrygge forholdene de bodde i. Bv forsøkte i 3 år med hjelpetiltak, men ene forelderen manglet selvinnsikt til å endre seg. Den andre kvidde seg til å flytte pga. utfordringer det ville vært mtp. jobb og aleneforeldertilværelsen. Det ble en spiral av unnskyldninger for hvorfor det var best at de ble boende sammen. Nå har det (endelig) blitt bestemt at barna skal plasseres i fosterhjem. Hadde den ene flyttet, hadde den kunne fått omsorgen, men nå har begge mistet barna. Det triste er at de nå flytter fra hverandre, for de var kun sammen pga. barna. 
 

Du må vise bv at du tar de rette valgene for barna. Hvis far ikke endrer seg, er det din plikt å skåne ungene. 

Anonymkode: 7ce11...129

Så trist lesning. Ofte er barnevernet et foreldrevern i stedet. Foreldrene får altfor mange sjanser!

Jeg har foreslo for mannen at han startet i gamle jobben igjen. Da er han mye borte. Og hvis det fremdeles ikke fungerer da kommer jeg til å be han gå.

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De som har asperges.. skjønner de det selv? Kan de forstå det hvis de blir fortalt det? Kan de klare å jobbe med seg selv?

Anonymkode: 11961...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

De som har asperges.. skjønner de det selv? Kan de forstå det hvis de blir fortalt det? Kan de klare å jobbe med seg selv?

Anonymkode: 11961...cd2

Ja, de kan fint forstå det, men noen vil jo nekte å innse/akseptere det akkurat som ved andre diagnoser. Man kan ikke bli kvitt aspergers syndrom, men man kan jobbe med å håndtere enkelte ting bedre. Det krever mye, det tar tid, og det er en fordel å få profesjonell hjelp til det.

Anonymkode: 7aaad...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

De som har asperges.. skjønner de det selv? Kan de forstå det hvis de blir fortalt det? Kan de klare å jobbe med seg selv?

Anonymkode: 11961...cd2

Har en niese med asergers, hun går på ungdomsskolen, så vi vet jo ikke enda hvordan hun vil fungere i voksenlivet. Men hun skjønner helt klart at hun har en diagnose, og for henne er det en forklaring på hvorfor hun ikke er som alle andre. Noen ganger er det en unnskyldning for ikke å presse seg også, for hun har jo asbergers og liker ikke slike ting....

Mammaen hennes (min svigerinne) mener at verden ikke tilpasser seg henne, så hun må finne sin plass i verden som den er. Det fungerer greit, hun må gjøre ting som er litt ubehagelig for henne, som trigger, for verden forventer det, men hun kan også ta hensyn til diagnosen sin og legge tilrette for at ting skal bli lettere for henne. Det er å finne den balansegangen der som er vanskelig, og forskjellig for alle, for selv de med samme diagnose er jo ikke like.

Anonymkode: c22f2...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som har asperges.. skjønner de det selv? Kan de forstå det hvis de blir fortalt det? Kan de klare å jobbe med seg selv?

Anonymkode: 11961...cd2

Veldig mange vet ikke om asperger syndrom, vet ikke hva det er, det gjelder også de som fyller diagnosen.

Min erfaring er at voksne med asperger syndrom, som blir gjort klar over at det er dette de har, blir veldig lettet over å finne ut hva som er galt.

Synes du kan foreslå at han snakker med legen om det er noe han lurer på om stemmer. Kanskje han føler han får hjelp av dette. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har foreslo for mannen at han startet i gamle jobben igjen. Da er han mye borte. Og hvis det fremdeles ikke fungerer da kommer jeg til å be han gå.

Anonymkode: 11961...cd2

Veldig bra jobba! :) 

Anonymkode: 88b44...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan fikk han diagnosen da?

Anonymkode: 11961...cd2

Fordi han har andre utfordringer som personer med asperger har. Det er ikke slik at alle boksene kan skjekkes ut alltid. Det er totalscoren som gjelder. 

Anonymkode: fd35d...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

De som har asperges.. skjønner de det selv? Kan de forstå det hvis de blir fortalt det? Kan de klare å jobbe med seg selv?

Anonymkode: 11961...cd2

De kan forstå det selv, men det som oftest ikke mulig for dem å få til stor endring hos seg selv. Det er familien som må gå på kurs for å lære hvordan de best mulig kan forstå og  tilrettelegge.

Anonymkode: 50178...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De kan forstå det selv, men det som oftest ikke mulig for dem å få til stor endring hos seg selv. Det er familien som må gå på kurs for å lære hvordan de best mulig kan forstå og  tilrettelegge.

Anonymkode: 50178...3fa

... for hjernen hans fungerer annerledes på mange måter.

Anonymkode: 50178...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kan forstå det selv, men det som oftest ikke mulig for dem å få til stor endring hos seg selv. Det er familien som må gå på kurs for å lære hvordan de best mulig kan forstå og  tilrettelegge.

Anonymkode: 50178...3fa

Kilder eller ren synsing?

Anonymkode: 88b44...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kilder eller ren synsing?

Anonymkode: 88b44...d24

Kursing og fagartikler.

Anonymkode: 50178...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kursing og fagartikler.

Anonymkode: 50178...3fa

Altså synsing. 

Kilder krever nemlig referanser. 

Anonymkode: 88b44...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

De som har asperges.. skjønner de det selv? Kan de forstå det hvis de blir fortalt det? Kan de klare å jobbe med seg selv?

Anonymkode: 11961...cd2

Man kan fint gå et helt liv uten å forstå at det er asbergers! Man kjenner at man er annerledes, at man kanskje ikke føler seg godtatt eller at ting (ofte sosiale) går lettere for alle andre. Man oppfatter at man må skjule sitt egentlige jeg for å passe inn. Ekstremt vanskelig til tider, og det skal ikke mye til før begeret renner over, fordi det er nesten fullt hele tiden. At din mann ikke kan dra på ferie fordi det blir for mye, sklir rett inn i diagnosen... Det er faktisk veldig trist for oss asbergere at vi blir sett på slik vi gjør. Folk blir ofte sinte og irriterte på oss, selv om vi virkelig strekker oss langt og prøver veldig veldig hardt. Har han noe han ofte gjør, som en fysisk uvane, Gnisse fingre, klø seg mye i hodet, kremte veldig ofte eller noe? 

Anonymkode: c1ac7...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså synsing. 

Kilder krever nemlig referanser. 

Anonymkode: 88b44...d24

Du vet visst ikke hva synsing er.

Fagartikler og kursinnhold er kilder. At jeg ikke oppgir dem til deg, gjør dem ikke mindre til kilder.

Anonymkode: 50178...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du vet visst ikke hva synsing er.

Fagartikler og kursinnhold er kilder. At jeg ikke oppgir dem til deg, gjør dem ikke mindre til kilder.

Anonymkode: 50178...3fa

Eller enda enklere forklart: synsing er det motsatte av fagkunnskap.

Anonymkode: 50178...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan fint gå et helt liv uten å forstå at det er asbergers! Man kjenner at man er annerledes, at man kanskje ikke føler seg godtatt eller at ting (ofte sosiale) går lettere for alle andre. Man oppfatter at man må skjule sitt egentlige jeg for å passe inn. Ekstremt vanskelig til tider, og det skal ikke mye til før begeret renner over, fordi det er nesten fullt hele tiden. At din mann ikke kan dra på ferie fordi det blir for mye, sklir rett inn i diagnosen... Det er faktisk veldig trist for oss asbergere at vi blir sett på slik vi gjør. Folk blir ofte sinte og irriterte på oss, selv om vi virkelig strekker oss langt og prøver veldig veldig hardt. Har han noe han ofte gjør, som en fysisk uvane, Gnisse fingre, klø seg mye i hodet, kremte veldig ofte eller noe? 

Anonymkode: c1ac7...6be

God beskrivelse.

Anonymkode: 88b44...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller enda enklere forklart: synsing er det motsatte av fagkunnskap.

Anonymkode: 50178...3fa

Det var mitt poeng. Og så lenge du ikke kan referere til en kilde, så er det altså synsing. Eller pleier du bare skrive «jeg har lest det et sted» når du skriver en artikkel eller oppgave? 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet visst ikke hva synsing er.

Fagartikler og kursinnhold er kilder. At jeg ikke oppgir dem til deg, gjør dem ikke mindre til kilder.

Anonymkode: 50178...3fa

Jo, det er jo nettopp det de gjør! 

Anonymkode: 88b44...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var mitt poeng. Og så lenge du ikke kan referere til en kilde, så er det altså synsing. Eller pleier du bare skrive «jeg har lest det et sted» når du skriver en artikkel eller oppgave? 

Jo, det er jo nettopp det de gjør! 

Anonymkode: 88b44...d24

Kjære vene. Nei, her er det nok dessverre du som har problemer med begrepsforståelsen.

For det første sitter jeg ikke her med en lang liste foran meg over artiklene og litteraturen jeg har lest, og for det andre gidder jeg ikke ta meg bryet med å lete det frem til folk som er ufine og i tillegg føler seg berettiget.

Du får ta deg bryet med å lete frem artikler og kjøpe litteratur, og lese deg opp selv. 

Ellers er det også mange andre som uttaler seg med en viss kunnskap i tråden. Men det er åpenbart bare uttalelser du ikke liker, som du forlanger kildeliste på.

 

 

Anonymkode: 50178...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er åpenbart bare uttalelser du ikke liker, som du forlanger kildeliste på.

Nei, men det er ingen andre som har spredd om seg med negative fordommer mot en bestemt gruppe, heller.

Når noen plutselig gjør det, så forlanger jeg dokumentasjon på at det de sier har noen rot i virkeligheten, og ikke bare er synsing. 

All den tid du ikke kan komme opp med det, så anser jeg dine utsagn som hets og mobbing. 

Anonymkode: 88b44...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2020 den 8.29, Anonym bruker skrev:

Vi har bodd sammen noen år og jeg bruker enormt med energi på å prøve å forklare han hvordan han "må oppføre" seg. Jeg spør her fordi jeg trenger hjelp til å vite hva jeg skal gjøre!

Noen eksempel:

- Han forstår ikke at andre kan bli såret av han sine handlinger. Han har null selvinnsikt.

- Han er litt paranoid og tenker at vi i familien har en agenda om å ønske å irritere han. 

- Han tar ALT opp i verste mening!.

- Han klarer ikke å forstå at spedbarnet ikke er trøtt når mannen ønsker å sove.  Reagerer med å bli sint på barnet.

- Mannen blir sur på spedbarnet hvis barnet må ha mat når mannen sin mat er varm (middag)

- Han blir sint på 1 åringen pga 1 åringen trasser han. 1 åringer trasser ikke (?)

- Han tar aldri initiativet til å snakke om problemer vi har. (Noen ganger virker det som han ikke forstår hvorfor vi har problemer)

- Han ønsker aldri å prate. På kveldene vil han bare at vi skal se på TV. Jeg savner en samtalepartner.

Men han er jo også veldig flink til å ordne i huset, vasker huset. Bader barna. Flink i jobben sin. Kommer alltid tidsnok.

Men et samliv med han er vanskelig.. Og barna har det ikke bra pga han selv oppfører seg som et barn. Er umulig å snakke med han. Vi har også måtte ta et kurs gjennom helsestasjonen. Men han har ikke lært noe.. Er f.eks barnet som må endre seg før han vil endre seg.. 

Jeg trenger hjelp. Ønsjer ikke at barna skal vokse opp i et skillsmissehjem 

 

Anonymkode: 11961...cd2

Aspberger ? , høres ut som eksen min det der. Dette må du ta tak i før ungene begynner å forstå hva som skjer rundt de, ellers kommer det til å ende i forferdelse. 

Anonymkode: 01d00...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2020 den 9.35, Anonym bruker skrev:

Hi her igjen.

 

Vi har gått til ganilievernkontoret, uten å lykkes. Og nå er barnevernet innblandet. Uten at min mann skjønner alvoret. Han blir lei seg pga "vi skal ta han", men det stemmer virkelig ikke, jeg ønsker bare at alle skal ha det bra. Han inkludert. Det sier jeg daglig til han. Jeg spør han hva han trenger og hva som er best for han. Men han evner ikke. Og ja han gjør det ikke med vilje. Det er ikke ondsinnet.

Jeg er virkelig utslitt ! Er sliten av å prøve å oppdra han. Og han griner pga han føler han ikke er god nok. At jeg kikker på han. Og det forstår jeg. Men hva skal jeg gjøre når hans oppførsel går utover barna!?

Er også jeg som må følge opp alt her i huset. Klær, medisiner, innkjøp, barnas avtaler, mine avtaler, hans avtaler.osv..

Jeg har sterilisert meg. Så skal ikke ha flere barn.

Har lest litt om asperger, men han fungerer i jobb og han har ikke sære interesser (??)

Takk for at du leste

Anonymkode: 11961...cd2

Personer med aspbergers er i mange tilfeller utrolig dyktig i jobben sin og man må ikke ha sære interresser fordi om man har denne diagnosen. Jeg har en eks med aspberger som er lyn intelligent, høy utdannelse  og har en godt betalt jobb. Så det er ikke nødvendigvis noe i veien med disse evnene. Det er også forskjellige grader av aspbergers.

Punktene du ramser opp, kunne likegodt vært skrevet av meg for snart 20 år siden..

Anonymkode: 01d00...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...