Gå til innhold

Kjøpe egne klær - 13 årig jente


Kakkelovn

Anbefalte innlegg

Jeg er far til tvillingjenter på snart 13 år, de bor 50/50 hos mor og far. De ønsker i sterkere grad merkeklær, nytt tøy, følge trender, kjøpe det «alle andre har». Jeg ønsker ikke å bidra til dette jaget, ønsker ikke at de skal «skjemmes» bort med alt de ønsker seg. De har fulle skap med det de trenger men ønsker mer. De får mye merkeklær av mor og mange av vanene kommer fra henne. Jeg ønsker å gi dem frihet til å kjøpe det de vil uten at mine meninger skal «farge» alle deres valg. SIFO sin økonomikalkulator sier at en Norsk 13-åring har et ca-behov for 580kr pr mnd til klær og sko, https://kalkulator.referansebudsjett.no/php/blank_template.php

Da jentene bor hos sin mor annenhver uke så vurderer jeg å gi dem 300kr hver i mnd (3600.- pr år pr jente) til klær så de kan shoppe selv. Resten kan de få av mor. De får da en konto som heter eks «jente 1 klær».

Jeg tenker at dette kan dekke alt av klær inkl sko, jakke, vintertøy og sommertøy. Noen mnd bruker de mer, noen mnd mindre. Vurderer også truser og sokker. Kan/skal selvsagt hjelpe dem med å velge, finne gode tilbud etc, men det er deres penger og deres «budsjett»

Hva tenker dere? Er det nok? For mye, for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg syntes 300kr i mnd er alt for lite for å dekke klær til en 13 åring. Enkelte mnd trenger de ikke kjøpe klær, men så er det plutselig ny vinterjakke, nye sko, nye klær til gymmen, ny bikini, osv osv. 

Barna skal være ganske rutinerte for å spare pengene de får av deg til å kjøpe klær for, er ikke mange vinterjakker som koster under 300kr.

Syntes det er ansvarsfraskrivelse av deg å sette en spesifikk sum som barna skal disponere selv til klær, og la moren stå for det resterende

Anonymkode: 69f86...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...