Gå til innhold

Skal du laste ned den nye FHI appen?


Anonym bruker

Skal du laste ned appen "smittestopp"?  

69 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned appen "smittestopp"?

    • Ja
      41
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det trodde jeg alle skjønte da jeg skrev det. Men man handler jo ofte nok til at det kan kartlegges hvor man oppholder seg mest f.eks. Med mindre man er så paranoid at man drar til nye kommuner for hver eneste handletur, da..med mobilen liggende hjemme.

Anonymkode: 339a6...db9

Jeg har begynt å ikke ta med tlf, pga virus

Anonymkode: 098b9...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet mitt med en slik app er;

1. Jeg liker ikke lokasjonsdeling generelt, og er veldig forsiktig med dette til vanlig. 

2. Greit appen begynner med tanke på å minske spredning, men jeg er redd for hva dette kan videreføres til i ettertid. 

3. Overvåkning i denne forstand er ikke lov ift. Norsk lovgivning mtp. Personvern og overvåkning. De fleste vil kanskje skjønne hva de takker ja til hvis de setter seg godt inn i det, men det vil også være flere som ikke vil evne å forstå i hvilken grad de vil bli eksponert for overvåkning av både stat og medmennesker

4. Jeg synes det er skummelt at det ikke skal være mulig å gå i inkognito modus på appen, men at ens bevegelser er synliggjort til en hver tid

5. Jeg liker ikke tanken på at hverken stat eller andre skal kunne kartlegge mitt og dermed også mine barna bevegelsesmønster. Lite tanker fra statlig hold her ift. hva dette kan bety mtp. Kriminalitet, seksuell vold og lignende. 

6. Jeg pleier til vanlig ikke bli med ting med mindre det er godt uttestet, og det er klare retningslinjer for bruk og div. Og det også er gjort en grundig konsekvensutredning. Dette for min del foreligger ikke per dags dato. 

7. Mtp. Å forminske smittespredning må en åpne for utvidet testing av alle med symptomer. Hurtigtast foreligger ikke i dag, og det er for krevende for mikrobiologene på landets sykehus å skulle teste alle. Poenget med appen slik den skal funke er dermed bortkastet, med mindre en har vært utsatt for eksponering mer enn 15 minutt av person som blir innlagt, og dermed tester positivt. 

Med andre ord: nei, jeg kommer ikke til å laste den ned. Barna mine skal heller ikke laste denne ned. Erna og co får klare seg sjæl

Anonymkode: f0e47...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge kildekoden ikke er åpen, laster ikke jeg ned appen, selv om jeg bor i én av testkommunene. 

Anonymkode: 7edb1...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Problemet mitt med en slik app er;

1. Jeg liker ikke lokasjonsdeling generelt, og er veldig forsiktig med dette til vanlig. 

2. Greit appen begynner med tanke på å minske spredning, men jeg er redd for hva dette kan videreføres til i ettertid. 

3. Overvåkning i denne forstand er ikke lov ift. Norsk lovgivning mtp. Personvern og overvåkning. De fleste vil kanskje skjønne hva de takker ja til hvis de setter seg godt inn i det, men det vil også være flere som ikke vil evne å forstå i hvilken grad de vil bli eksponert for overvåkning av både stat og medmennesker

4. Jeg synes det er skummelt at det ikke skal være mulig å gå i inkognito modus på appen, men at ens bevegelser er synliggjort til en hver tid

5. Jeg liker ikke tanken på at hverken stat eller andre skal kunne kartlegge mitt og dermed også mine barna bevegelsesmønster. Lite tanker fra statlig hold her ift. hva dette kan bety mtp. Kriminalitet, seksuell vold og lignende. 

6. Jeg pleier til vanlig ikke bli med ting med mindre det er godt uttestet, og det er klare retningslinjer for bruk og div. Og det også er gjort en grundig konsekvensutredning. Dette for min del foreligger ikke per dags dato. 

7. Mtp. Å forminske smittespredning må en åpne for utvidet testing av alle med symptomer. Hurtigtast foreligger ikke i dag, og det er for krevende for mikrobiologene på landets sykehus å skulle teste alle. Poenget med appen slik den skal funke er dermed bortkastet, med mindre en har vært utsatt for eksponering mer enn 15 minutt av person som blir innlagt, og dermed tester positivt. 

Med andre ord: nei, jeg kommer ikke til å laste den ned. Barna mine skal heller ikke laste denne ned. Erna og co får klare seg sjæl

Anonymkode: f0e47...b80

Så mye for solidariteten. Den gikk visst ned i dass...

#ulogiskparanoia

Anonymkode: a36ab...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så mye for solidariteten. Den gikk visst ned i dass...

#ulogiskparanoia

Anonymkode: a36ab...a0c

Absolutt ikke usolidarisk eller paranoid i det hele tatt. Arbeider i helsevesenet selv, og gjør mer enn folk flest for å unngå smittespredning. Lov å tenke sjæl selv om staten anbefaler noe. Det å bruke hodet, sunn fornuft og ikke alltid bare gjøre uten å tenke, er faktisk bedre enn å alltid gjøre det som sies. Du skal få mene akkurat det du vil, og jeg mener mitt basert på det jeg har lest om appen. Jeg er ikke usolidarisk av den grunn. 

Anonymkode: f0e47...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.4.2020 den 12.22, Anonym bruker skrev:

Nei. Jobber i bv.tjenesten og har ingen ønsker om at uvedkommende skal vite hvor, og med hvem, jeg er

Skulle jeg bli smitta har jeg oversikt og kan da opplyse hvor jeg har vært og med hvem - etter å ha drøftet det med kommuneadvokaten først 

Anonymkode: 2fd87...0b4

Øh. Hvorfor i alle dager tror du at uvedkommende skulle få vite noe om deg?

Anonymkode: 54d6a...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ellers det følger muligheter for å teste seg med denne appen. Hvis ikke blir det svært mange som må i vesentlig lengre karantene enn nødvendig.

Anonymkode: 54d6a...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Øh. Hvorfor i alle dager tror du at uvedkommende skulle få vite noe om deg?

Anonymkode: 54d6a...5c4

Har du sett hvor gærne barnevernsforeldre er?

Anonymkode: 42c00...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt ikke usolidarisk eller paranoid i det hele tatt. Arbeider i helsevesenet selv, og gjør mer enn folk flest for å unngå smittespredning. Lov å tenke sjæl selv om staten anbefaler noe. Det å bruke hodet, sunn fornuft og ikke alltid bare gjøre uten å tenke, er faktisk bedre enn å alltid gjøre det som sies. Du skal få mene akkurat det du vil, og jeg mener mitt basert på det jeg har lest om appen. Jeg er ikke usolidarisk av den grunn. 

Anonymkode: f0e47...b80

Jo det er du. 
 

Jeg regner med at du ikke har Google, Facebook, autopassavtale, bankkort, Netflix, Google Maps, Trumfkort osv osv siden du «tenker sjæl» og bruker sunn fornuft?

Anonymkode: a36ab...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvom du ikke har på stedstjenester «pinger» telefonen din mot nærmeste tårn for å ha dekning. Så om du har med deg mobilen ut gir du allerede ut denne informasjonen. Du trenger ikke ha en eneste app på telefonen for at det skal skje.

Men seriøst, hva ER det dere gjør siden dere er så redde for at informasjonen deres blir «solgt»? Skal du myrde noen får du legge mobilen hjemme..

Bankkort er et annet middel som lagrer informasjon om hvor du er.. bare sier det.

 

For å svare på hi; ja, jeg har allerede lastet den ned og gjort klar for bruk :) Syns det bare skulle mangle. Dette, sammen med testing (i mye større skala enn i dag), kan være med på å få tilbake hverdagen litt raskere.

Anonymkode: 339a6...db9

At telefonen registrerer seg mot mobiltårnene er helt sant. Det skal dog en rettskjennelse til før teleoperatørene gir ut denne informasjonen spesifikt om deg. (unntatt her er NAV kontroll) Mens anonymiserte trafikkdata selges hele tiden. fek til trafikkovervåking. Så kan du se på google hvor det er kø. 

Alle korttransaksjoner har det på samme måten. Det må en rettskjennelse til før info om en person kan leveres ut.  Mens anonymiserte data selges hele tiden, til fek analyser om forbruksmønstre. 

Smitteappen bryter nok med personvernet. Samtidig trenger ikke det være noen personlig krise og det er heller ikke data som kan rettslig brukes mot noen. 

Anonymkode: 2c63d...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lastet den ned og aktiverte den, og telefonen min gikk fra 40% til 10% strøm på en time. Uten at den va i bruk. Så den ble slettet gitt. Greit batteriet begynner å bli dårlig, men så dårlig er det ikke. Kjøper ikke ny telefon på grunn av denne appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen? Hvor ofte er dere egentlig under 2 meter unna en fremmed i mer enn 15 minutter?

Anonymkode: 59dc7...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er vitsen? Hvor ofte er dere egentlig under 2 meter unna en fremmed i mer enn 15 minutter?

Anonymkode: 59dc7...d3a

Jeg må si det ikke skjer med meg om dagen i alle fall :P holder meg unna folk. 

Hvis vi skal smittes må det være gjennom at noen hoster på oss eller at noen slurver med håndvask.

Anonymkode: 439bf...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er vitsen? Hvor ofte er dere egentlig under 2 meter unna en fremmed i mer enn 15 minutter?

Anonymkode: 59dc7...d3a

Poenget er jo at appen skal brukes til å åpne Norge og komme tilbake til normalsituasjon.

Det er ikke bare «fremmede» som smitter altså. Smitte kommer like gjerne fra folk du kjenner og i en normalsituasjon er det mange av oss som er mer enn 15 min i nærheten av et annet menneske. På jobbmøte, sammen med brukere eller kunder, på kollektivtransport, på treningssentre, hos frisører, på kafé osv osv. 

Anonymkode: a36ab...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo at appen skal brukes til å åpne Norge og komme tilbake til normalsituasjon.

Det er ikke bare «fremmede» som smitter altså. Smitte kommer like gjerne fra folk du kjenner og i en normalsituasjon er det mange av oss som er mer enn 15 min i nærheten av et annet menneske. På jobbmøte, sammen med brukere eller kunder, på kollektivtransport, på treningssentre, hos frisører, på kafé osv osv. 

Anonymkode: a36ab...a0c

Det er jo ingen som er hos frisøren osv. nå,vel? Jeg mener, det åpner kanskje, men ingen drar vel seriøst innom og sitter hos frisøren nå :P

 

Det er jo en ypperlig mulighet til å endelig få langt hår. Gutta kan ta høvelen fatt.

Anonymkode: 439bf...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ingen som er hos frisøren osv. nå,vel? Jeg mener, det åpner kanskje, men ingen drar vel seriøst innom og sitter hos frisøren nå :P

 

Det er jo en ypperlig mulighet til å endelig få langt hår. Gutta kan ta høvelen fatt.

Anonymkode: 439bf...537

Selvfølgelig kommer mange til å gå til frisøren når de åpner.

Anonymkode: 69875...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kommer mange til å gå til frisøren når de åpner.

Anonymkode: 69875...ec9

Hvorfor er det så selvfølgelig? Er folk så dumme? Skal frisøren stå der med hekkesaks da, eller :P ?

Anonymkode: 439bf...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det så selvfølgelig? Er folk så dumme? Skal frisøren stå der med hekkesaks da, eller :P ?

Anonymkode: 439bf...537

Vet ikke hvordan de skal gjøre det, men det åpnes jo og hos hudpleiere og fotpleiere igjen. Og hos fysioterapeuter og kiropraktorer. Så ja, det er klart at mange vil benytte seg av dette.

Anonymkode: 69875...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ingen som er hos frisøren osv. nå,vel? Jeg mener, det åpner kanskje, men ingen drar vel seriøst innom og sitter hos frisøren nå :P

 

Det er jo en ypperlig mulighet til å endelig få langt hår. Gutta kan ta høvelen fatt.

Anonymkode: 439bf...537

Men det er jo akkurat det som er poenget da. Hvis alle sitter hjemme og slutter helt å kjøpe tjenester går svært mange virksomheter konkurs. Men dersom folk gidder å laste ned appen vil vi få et system som gjør at folk kan kjøpe disse tjenestene uten at viruset løper løpsk. 

Anonymkode: a36ab...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo akkurat det som er poenget da. Hvis alle sitter hjemme og slutter helt å kjøpe tjenester går svært mange virksomheter konkurs. Men dersom folk gidder å laste ned appen vil vi få et system som gjør at folk kan kjøpe disse tjenestene uten at viruset løper løpsk. 

Anonymkode: a36ab...a0c

Og samtidig la seg overvåke faktisk mer enn google gjør. Neitakk.

Anonymkode: 439bf...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og samtidig la seg overvåke faktisk mer enn google gjør. Neitakk.

Anonymkode: 439bf...537

Det er helt greit at du ikke vil laste ned appen, men det er også greit å skjønne konsekvensene av det. Hvis du ikke bruker frisøren din, nå frisøren din stenge. Så enkelt er det.

Anonymkode: c0eaf...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2020 den 12.32, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Nei. Staten har ikke noe med hvor jeg er eller forflytter meg. Det er ille nok at de overvåker mine bevegelser via min mobil. 

Hahaha, Nei staten er jo en kjeltring. Men Facebook, snap, insta osv det er helt greit. 

Så lenge du har en smarttelefon så har de den muligheten uansett. Hvorfor ikke bidra å gjøre en innsats for samfunnet egentlig?? 

Anonymkode: 4f0bb...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...