Gå til innhold

Skal du laste ned den nye FHI appen?


Anonym bruker

Skal du laste ned appen "smittestopp"?  

69 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned appen "smittestopp"?

    • Ja
      41
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Jobber i bv.tjenesten og har ingen ønsker om at uvedkommende skal vite hvor, og med hvem, jeg er

Skulle jeg bli smitta har jeg oversikt og kan da opplyse hvor jeg har vært og med hvem - etter å ha drøftet det med kommuneadvokaten først 

Anonymkode: 2fd87...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Staten har ikke noe med hvor jeg er eller forflytter meg. Det er ille nok at de overvåker mine bevegelser via min mobil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Nei. Staten har ikke noe med hvor jeg er eller forflytter meg. Det er ille nok at de overvåker mine bevegelser via min mobil. 

Dette.

Anonymkode: 42c00...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man deler allerede lokasjons data med Google, Facebook, SnapChat +++ så ser ikke problemet. Siden jeg bor i Oslo og er avhengig av kollektivt så vil det være greit å kunne få beskjed om jeg har vært i nærheten av andre smittede. Jeg vil heller ha normale dager og mulighet for en ute-pils, må det gå via en app som ser hvor jeg er i forhold til andre så er det helt greit.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en selvfølge at alle SKAL laste ned denne appen. Ta din del av samfunnsansvaret!

Anonymkode: e9e2b...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Vi har alle allerede gitt bort livene våre til en liten gjeng megamektige private selskaper for å kunne legge ut bilder av rødvinsglass og påskepynt på nettet, så denne appen bør være problemfri for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vil ikke risikere at noen bedratte fruer finner ut at jeg har smittet mannen eller omvendt😅

Anonymkode: dc823...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Ja la oss stole på leverandørene.. 

Jeg går ut i fra at du IKKE bruker Google, Facebook og Apple 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TheWitch skrev:

Jeg går ut i fra at du IKKE bruker Google, Facebook og Apple 🙂

 

Hva har det med saken å gjøre? Facebook og google lagrer informasjon om deg uansett hva du gjør. Om du er registrert hos dem eller ikke spiller ingen rolle. Men jeg ønsker likevel ikke statlig overvåkning, det smaker dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Ja la oss stole på leverandørene.. 

En sunn skepsis. Jeg velger å stole på dem. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Simula_Research_Laboratory

Foreløpig rapport fra ekspertgruppe: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forelopig-rapport-for-kodegjennomgang-av-losning-for-digital-smittesporing-av-koronaviruset/id2697286/

Jeg mener målet helliger middelet. Og igjen, med tanke på alt vi deler med Apple, Google og Facebook, så skjønner jeg ikke motstanden. Hvorfor er staten verre enn private selskaper? Regjeringer kan man kaste - det funker ikke med Mark Zuckerberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er generelt mot apper som allerede fra starten opplyser at de skal selge informasjonen til andre. Og det er ikke staten som har utviklet appen heller.

Anonymkode: e4d09...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, uhhuhher skrev:

Og et litt mer seriøst svar: anbefaler alle å lese om appen før man tar en avgjørelse. Ikke bare avskriv den som statlig overvåking med en gang. https://www.simula.no/news/digital-smittesporing-sporsmal-og-svar

Det står heller ikke noe om sikkerhet annet enn at de bruker bransjestandard. Hva er bransjestandard for statlige sporingsapper? De burde i alle fall kunne skrever noe om nivå på kryptering. Og som sagt over de sier de vil utlevere data til andre, for forskning. Men ikke hvilken forskning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er generelt mot apper som allerede fra starten opplyser at de skal selge informasjonen til andre. Og det er ikke staten som har utviklet appen heller.

Anonymkode: e4d09...646

Hvor står det at de skal selge informasjon? Det eneste jeg har sett er vel det at kildekoden ikke er åpen fordi den eventuelt kan selges til andre land. Kildekoden er programmet ikke data som er lagret. 

Anonymkode: 8b34d...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Næææh, ikke før jeg må ihvertfall.

Anonymkode: 8ade0...85f

Man må aldri

Hi

Anonymkode: 69875...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det uansett er nyttig å se om slike apper kan fungere for neste gang det kommer en sykdom vi ikke har vaksine for. Og om du har tenkt å gjøre noe kriminelt så kan du midlertidig stoppe appen eller avinstallere den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lastet den ned. Det er allerede så mange andre som kan spore meg, og til langt mindre nyttige formål enn dette. Opplysningene slettes dessuten etter 30 dager, og jeg kan avinstallere når jeg vil. Siden jeg er i et par risikogrupper, så er det kjekt å vite om jeg har vært i nærheten av noen som har smitten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er generelt mot apper som allerede fra starten opplyser at de skal selge informasjonen til andre. Og det er ikke staten som har utviklet appen heller.

Anonymkode: e4d09...646

Hvem er det som har utviklet appen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, jeg vil ha friheten min tilbake!
Å leve med så store begrensinger som vi må nå vil jeg verken at barna mine eller mine gamle foreldre skal behøve lenger enn nødvendig. Da blir en slik app et lite offer. 
 

At folk som bruker Google, Facebook osv ikke vil laste ned smitteappen sier ganske mye om nordmenns digitale kunnskapsnivå 🙄🙄 Frykt og konspirasjonsteorier er dessverre i ferd med å ta overhånd fordi vi er i krisetider. 

Anonymkode: a36ab...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...