Gå til innhold

Skal du laste ned den nye FHI appen?


Anonym bruker

Skal du laste ned appen "smittestopp"?  

69 stemmer

  1. 1. Skal du laste ned appen "smittestopp"?

    • Ja
      41
    • Nei
      28


Anbefalte innlegg

Jeg antar at jeg kommer til å gjøre det.

Venter nok minst en uke. Pr. i dag er det lite eller ingen risiko for min del da jeg bor alene, møter svært få og sjelden, og da kun ute på tur med god avstand. På fire uker har jeg vært fire minutt i samme rom som en person, med halvannen-to meters avstand.

Så eneste smittepunkt jeg i realiteten har nå er butikken, men handler nå kun en gang pr. 14 dager og gjør det på et tidspunkt som er mindre smittefare og færre folk og er rask.

Men, når flere og flere funksjoner i samfunnet åpnes, da har det en hensikt også for meg. Hadde jeg hatt flere i min omgangskrets nå, familie, kolleger, vært mer aktiv, da hadde jeg nok lastet den ned i dag.

Som andre sier, jeg ser ikke helt problemet når man allerede har gitt bort opplysninger til en hel rekke andre aktører som man vet kun har én hensikt - tappe mest mulig opplysninger av alle slik at de selv kan tjene mest mulig penger selv og slik få makt. Denne appen har et helt annet fokus.

Noen som vet om man må ha aktivert Bluetooth for å bruke appen?

Anonymkode: 59993...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Noen som vet om man må ha aktivert Bluetooth for å bruke appen?

Anonymkode: 59993...1ea

Ja, Bluetooth og GPS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek

Lastet den ned i dag. Men ser nå at den først skal teste den ut kun i Drammen og to andre kommuner, deretter, hvis alt funker, kommer den etterhvert til å tas i bruk litt etter litt i andre kommuner. 

Så det blir nok lenge til den testet ut i min hjemby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en selvfølge og en del av dugnaden spør du meg. Må helt ærlig si at de som ikke vil ha denne appen fordi de er redd for å bli overvåket er rimelig hysterisk. Nøyaktig HVA er dere så redde for? Om noen kan følge bevegelsene mine for å kunne følge med på hvordan smitten sprer seg eller for å kunne varsle meg eller andre om smitte slik at man kan bli klar over dette på et tidligere tidspunkt ser jeg ikke på som noe som helst problem. 

Anonymkode: 59520...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Tenker at denne appen garantert er lett å hacke. Uaktuelt at staten skal overvåke meg. Jan garantere at det vil komme skandaler. Ooooops, informasjonen om deg var visst tilgjengelig for alle, oisann, vi lagret visst dette i tre år, ikke 30 dager. 

Anonymkode: 15204...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Tenker at denne appen garantert er lett å hacke. Uaktuelt at staten skal overvåke meg. Jan garantere at det vil komme skandaler. Ooooops, informasjonen om deg var visst tilgjengelig for alle, oisann, vi lagret visst dette i tre år, ikke 30 dager. 

Anonymkode: 15204...dab

Hvilken informasjon? 

Anonymkode: 53ed1...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo allerede via Facebook, snap, insta, sikkert Google maps og div andre apper fucket opp alt av vern mot overvåkning så lenge jeg tar med telefonen. Skal jeg absolutt gjøre noe så hemmelig at jeg har problemer med at verden får vite det, så må jeg uansett legge igjen telefonen og pulsklokka hjemme 😉

Anonymkode: 9679f...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken informasjon? 

Anonymkode: 53ed1...bca

Har du ikke fått med deg hva slags informasjon apppen lagrer? Hvordan er det mulig?

Anonymkode: 15204...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har jo allerede via Facebook, snap, insta, sikkert Google maps og div andre apper fucket opp alt av vern mot overvåkning så lenge jeg tar med telefonen. Skal jeg absolutt gjøre noe så hemmelig at jeg har problemer med at verden får vite det, så må jeg uansett legge igjen telefonen og pulsklokka hjemme 😉

Anonymkode: 9679f...086

Jeg har alltid stedstjenester og blåtann avskrudd. Alt som er overvåkning er deaktivert hos meg. 
Pappa har drillet meg godt i dette. Vi er totalt overvåket. I prinsippet kan etterretning fra et annet land innhente all info om «Anne Olsen fra Bøler» via appene på telefonen hennes. 
Jeg har FB, eneste sosiale mediet jeg har. 

Anonymkode: 15204...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid stedstjenester og blåtann avskrudd. Alt som er overvåkning er deaktivert hos meg. 
Pappa har drillet meg godt i dette. Vi er totalt overvåket. I prinsippet kan etterretning fra et annet land innhente all info om «Anne Olsen fra Bøler» via appene på telefonen hennes. 
Jeg har FB, eneste sosiale mediet jeg har. 

Anonymkode: 15204...dab

Er nok redd du må tilbake til Nokia 3110 hvis du skal slippe unna overvåkning. Og Facebook? 

Anonymkode: 9679f...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid stedstjenester og blåtann avskrudd. Alt som er overvåkning er deaktivert hos meg. 
Pappa har drillet meg godt i dette. Vi er totalt overvåket. I prinsippet kan etterretning fra et annet land innhente all info om «Anne Olsen fra Bøler» via appene på telefonen hennes. 
Jeg har FB, eneste sosiale mediet jeg har. 

Anonymkode: 15204...dab

Selvom du ikke har på stedstjenester «pinger» telefonen din mot nærmeste tårn for å ha dekning. Så om du har med deg mobilen ut gir du allerede ut denne informasjonen. Du trenger ikke ha en eneste app på telefonen for at det skal skje.

Men seriøst, hva ER det dere gjør siden dere er så redde for at informasjonen deres blir «solgt»? Skal du myrde noen får du legge mobilen hjemme..

Bankkort er et annet middel som lagrer informasjon om hvor du er.. bare sier det.

 

For å svare på hi; ja, jeg har allerede lastet den ned og gjort klar for bruk :) Syns det bare skulle mangle. Dette, sammen med testing (i mye større skala enn i dag), kan være med på å få tilbake hverdagen litt raskere.

Anonymkode: 339a6...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid stedstjenester og blåtann avskrudd. Alt som er overvåkning er deaktivert hos meg. 
Pappa har drillet meg godt i dette. Vi er totalt overvåket. I prinsippet kan etterretning fra et annet land innhente all info om «Anne Olsen fra Bøler» via appene på telefonen hennes. 
Jeg har FB, eneste sosiale mediet jeg har. 

Anonymkode: 15204...dab

Djiiiizez...du har vel «tinfoilhat» og bor i en bunkers også du eller?🤣🤣 Bare pass deg, så ikke FB finner deg😂

Anonymkode: 59520...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Djiiiizez...du har vel «tinfoilhat» og bor i en bunkers også du eller?🤣🤣 Bare pass deg, så ikke FB finner deg😂

Anonymkode: 59520...326

Ja. For du er nok smartere enn en som arbeider med datakriminalitet. Tenker jeg fint lever med de rådene jeg får fra profesjonelle fremfor å en latterlig småjente som deg som tror hun er så kul fordi hun har oppdaget emojis.

Bli voksen du. 

Anonymkode: 15204...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke fått med deg hva slags informasjon apppen lagrer? Hvordan er det mulig?

Anonymkode: 15204...dab

Nei jeg har ikke det. Måtte bare ha på stedstjenester og oppgi tlf nr. Noe mer info ga jeg ikke fra meg. Derfor jeg lurer? 

Man er da mye mer utsatt for overvåking via Facebook, Snapchat, Instagram osv.

 

Anonymkode: 53ed1...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. For du er nok smartere enn en som arbeider med datakriminalitet. Tenker jeg fint lever med de rådene jeg får fra profesjonelle fremfor å en latterlig småjente som deg som tror hun er så kul fordi hun har oppdaget emojis.

Bli voksen du. 

Anonymkode: 15204...dab

Jeg er nok mer voksen enn det du er. Du virker rett og slett hysterisk og mindre oppegående. Du må nesten flytte ut i telt i skogen da, og kvitte deg med både mobil og bankkort hvis det ikke skal være mulig å spore deg i det hele tatt. Den geniale faren din som arbeider med datakriminalitet lar deg få ha FB altså? Ja, det er vel bare å velge det som passer en best. En smitteapp som skal spore smitte og som kan bidra til å få åpnet opp samfunnet tidligere er selvsagt galskap. 

Anonymkode: 59520...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt lastet den ned! Skal brukes hver gang jeg er utenfor husets 4 vegger (f.eks i matbutikken). Som de andre nevner her er det en drøss av apper som allerede tracker forskjellig på mobilen, mobiltårn som pinger lokasjonen til mobilen osv så dette er ingen krise såfremt man ikke er helt paranoid. Jeg vil heller vite om jeg har blitt utsatt for smitte og dermed kunne forhindre videre smitte med isolasjon, enn å gå rundt som en smittebærer. Det er 1,6 millioner mennesker med risikofaktorer her i landet, og det kan være flere som har underliggende tilstander som man ikke er klar over. Best å være på den sikre siden- last ned appen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TheWitch skrev:

Man deler allerede lokasjons data med Google, Facebook, SnapChat +++ så ser ikke problemet. Siden jeg bor i Oslo og er avhengig av kollektivt så vil det være greit å kunne få beskjed om jeg har vært i nærheten av andre smittede. Jeg vil heller ha normale dager og mulighet for en ute-pils, må det gå via en app som ser hvor jeg er i forhold til andre så er det helt greit.  

Jeg deler ikke sånne data med noen. Har ikke stedsangivelse påslått på mobilen.

Anonymkode: 1a7fa...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bankkort er et annet middel som lagrer informasjon om hvor du er.. bare sier det.

 

Bare hvis du handler.

Anonymkode: 1a7fa...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastet ned. Jeg antar at staten ikke er spesielt interessert i meg og mine bevegelser. Jeg er som regel hjemme eller op jobb eller i skogen. Så jeg er nok ikke interessant i det hele tatt. 
Så kan jo dere som tror dere er superinteresante for stat og apputviklere fortsette med det. Men det er helt latterlig å tro at man er så interessant at staten har interesse av å forfølge deg😂

Anonymkode: ff0fb...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Står i avisa at man ikke burde gjøre det.

Anonymkode: 59dc7...d3a

Står i avisa at man burde det også... 

Anonymkode: 8ade0...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Nei. Staten har ikke noe med hvor jeg er eller forflytter meg. Det er ille nok at de overvåker mine bevegelser via min mobil. 

Regner med du da ikke har noen andre apper på din telefon og at du ikke bruker Google eller andre søkefunksjoner. 
 

Synes det er helt merkelig hvordan denne type overvåkning, som tross alt har en samfunnsnyttig funksjon, skal være problematisk når de fleste allerede deler fritt til større selskap som bruker informasjonen til målrettet reklame. Største løgnen i Norge er «jeg har lest og aksepterer brukervilkår» 

Jeg vet at jeg allerede deler enormt med info ved å loggføre menstruasjonen, trening, mat, søker via Google, er på div sosiale medier. Mottar målrettet reklame og annonser konstant. 

Anonymkode: 9679f...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare hvis du handler.

Anonymkode: 1a7fa...1b7

Det trodde jeg alle skjønte da jeg skrev det. Men man handler jo ofte nok til at det kan kartlegges hvor man oppholder seg mest f.eks. Med mindre man er så paranoid at man drar til nye kommuner for hver eneste handletur, da..med mobilen liggende hjemme.

Anonymkode: 339a6...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes det er en selvfølge at alle SKAL laste ned denne appen. Ta din del av samfunnsansvaret!

Anonymkode: e9e2b...42d

Da er du teit. 

 

EU mener den strider med personvern. Bor det en liten kommunistisk diktator i deg? 

Anonymkode: 098b9...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...