Gå til innhold

Intelligens

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man aldri har testet dette, hvordan kan man da egentlig vite hvordan man ligger an? Det har selvfølgelig ikke så mye å si, men jeg er litt nysgjerrig etter en tråd her i går.

I min omgangskrets har nesten alle høyere utdanning, de fleste har mastergrad, en del har også doktorgrad. Selv har jeg bachelorgrad i ett felt og mastergrad i et annet felt. Jeg har aldri følt meg som spesielt smart sammen med de rundt meg, bare helt gjennomsnittlig. Er treg og henger ikke helt med noen ganger, må få det forklart og føler meg litt dum, men er kjapp og forstår fort andre ganger. Nå tenker jeg at jeg kanskje har et litt skjevt sammenlikningsgrunnlag. Er det slik at de smarte stort sett søker seg til høy utdanning, eller kan man ta en mastergrad med under snittet iq også? Ble rett og slett bare litt nysgjerrig på om jeg kanskje kan være litt smartere enn jeg har tenkt på meg selv som.

Anonymkode: 675d7...0a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I begynnelsen av 20-årene trodde jeg at jeg var mindre intelligent, hadde fått store problemer med hukommelse og konsentrasjon og tidvis det å følge med i samtaler m.m. Gikk gjennom en stor utredning (hadde vært utsatt for et skade). Da viste det seg visstnok at jeg var "langt, langt over gjennomsnittlig" (som det står i papirene) intelligensmessig. De ville ikke gi meg noe tall, men sa det var høyt og langt over gjennomsnittet. Spesialisten som testet meg den gang visste eget tall som visstnok var over gjennomsnittet, men han lo og sa at jeg var langt over ham.

Jeg har to bachelorgrader fra ulike felt. Hadde planlagt en master før jeg ble syk og ikke kunne fortsette.

Jeg har nå møtt en mann uten utdanning, men som helt klart er veldig intelligent, veldig belest, reflektert, har veldig gode evner til å analysere, er svært samfunnsbevisst og følger med og engasjerer seg på en hel rekke felt. Han står ikke bak meg intelligensmessig, det er jeg helt sikker på. Han skulle ta høyere utdanning, men forskjellig skjedde slik at det ikke ble noe av, gode grunner til det.

Med din utdanning er du definitivt ikke under snittet! :) Det med å greie å følge med hva andre snakker om... noen blir jo veldig tekniske, bruker veldig mye fagbegreper, når de snakker, spesielt om de snakker med folk de anser som likesinnede. Men dette er jo ofte begreper andre, som ikke har samme utdanning eller interesse, ikke er like familiære med, og da blir det vanskeligere å følge med. Man må gjerne lete litt etter definisjonene på ulike uttrykk som blir brukt, deretter sette det inn i sammenhengen før man ev. ser betydningen - og da er de som er kjent med feltet allerede kommet mye lenger i samtalen ;) Det betyr ikke at man er tregere eller mindre intelligent enn dem, det betyr bare at dette er et felt man ikke har mye kompetanse i. 

Anonymkode: 63d69...3aa

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det slik at de smarte stort sett søker seg til høy utdanning, eller kan man ta en mastergrad med under snittet iq også?

Til det første; De søker seg nok i større grad til høyere utdanning, men det å ha høy intelligens handler ofte mer om å tenke på tvers av skolesystemet, og dermed er det mange høyt intelligente som har havnet utenfor skolesystemet for lengst. Mange narkomane, rusmisbrukere og psykiatriske pasienter har også høy iq, for å si det sånn. Og de målte også for noen år siden, nokså uhøytidelig, men likevel, og fant vel både frisører og taxisjåfører på mensa-nivå.

Til det andre; Vel, under snittet betyr under 100. Så det tror jeg ikke. Men man kan godt ta høyere utdanning, også master og ph.d. uten å ha veldig høy intelligens. Mange tror jo at dette er veien å gå for å fremstå som smart, så da gjør de det. For å bevise at de kan, liksom. 

Anonymkode: 01e73...85d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Til det første; De søker seg nok i større grad til høyere utdanning, men det å ha høy intelligens handler ofte mer om å tenke på tvers av skolesystemet, og dermed er det mange høyt intelligente som har havnet utenfor skolesystemet for lengst. Mange narkomane, rusmisbrukere og psykiatriske pasienter har også høy iq, for å si det sånn. Og de målte også for noen år siden, nokså uhøytidelig, men likevel, og fant vel både frisører og taxisjåfører på mensa-nivå.

Til det andre; Vel, under snittet betyr under 100. Så det tror jeg ikke. Men man kan godt ta høyere utdanning, også master og ph.d. uten å ha veldig høy intelligens. Mange tror jo at dette er veien å gå for å fremstå som smart, så da gjør de det. For å bevise at de kan, liksom. 

Her var det mye mindreverdighetskomplekser.

Anonymkode: 44832...0eb

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du strøyk på IQ-testen ;) 

Neida, men jeg har verken mindreverdighetskomplekser eller grunn til å ha det. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At det var ? 

Anonymkode: 6cae4...08b

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spesialisten som testet meg den gang visste eget tall som visstnok var over gjennomsnittet, men han lo og sa at jeg var langt over ham.

Må si jeg ble glad av å lese din historie.

Særlig oppløftende å høre om mennesker som tør innrømme at andre er smartere enn de selv.

Det er jo et stort problem for mennesker med høy intelligens, at man i samfunnet liksom ikke skal anerkjenne at noen er smartere enn andre. 

Høy intelligens er tabu. 

Skrevet

«Det hender stundom at vi møter djup visdom hos menneske som aldri har nørt seg av akademisk lærdom. Det hender ofte at vi møter akademisk lærde som aldri formidlar visdom. Det finst sprenglese toskeskap, og det finst folkeleg visdom.»

Jon Hellesnes

Anonymkode: ebd98...53a

Skrevet

Jeg er psykolog, og ble testet av eldre psykologistudenter. Vet derfor hva jeg har i IQ (målt med WAIS), 135. Jeg tror at det laveste tallet jeg hørte referert blant mine medstudenter var 118, det høyeste jeg hørte var 138. Var jo ikke sånn at det ble publisert noe sted, så er mulig noen la på litt eller at de med laveste skåre ikke snakket om det. Vil dog tro at resultatene er rimelige for dem som kom inn på profesjonsutdanning i psykologi, det er jo ganske vanskelig å komme inn. 

Vil tro at du er godt over gjennomsnittet, HI, altså i hvert fall et standardavvik over snittet. Å fullføre en bachelor og en master krever jo et visst refleksjonsnivå, i tillegg til utholdenhet. Hvor smart man føler seg i hverdagen er jo avhengig av hvem man omgir seg med, og hvor «fagidioter» de andre er. Jeg har en venninne med doktorgrad i biologi, og hennes omgangskrets er utrolig opptatt av å fortelle hva de kan, og av å bruke all verdens fagtermer i vanlig sosialt samvær. Sammen med dem får jeg alltid bekreftet at det er en del jeg ikke har peiling på. Siden jeg jo vet at jeg ikke er dum, blir jeg mer oppgitt enn at jeg føler meg mindreverdig. 

Anonymkode: dfa17...298

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Det hender stundom at vi møter djup visdom hos menneske som aldri har nørt seg av akademisk lærdom. Det hender ofte at vi møter akademisk lærde som aldri formidlar visdom. Det finst sprenglese toskeskap, og det finst folkeleg visdom.»

Jon Hellesnes

Anonymkode: ebd98...53a

Veldig bra! :)

Anonymkode: 63d69...3aa

Skrevet

Jeg har 142 i IQ og er barnehageassistent. Jeg har studert og fått stort sett A, men fullfører aldri noe. Blir fort engasjert, men også fort lei. Hopper fra det ene til det andre. Litt sånn evig student.

Venninnen min har ADHD og IQ på 98. Hun holder på med doktorgrad og får gode karakterer.

Anonymkode: 5d1c5...dcd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har 142 i IQ og er barnehageassistent. Jeg har studert og fått stort sett A, men fullfører aldri noe. Blir fort engasjert, men også fort lei. Hopper fra det ene til det andre. Litt sånn evig student.

Venninnen min har ADHD og IQ på 98. Hun holder på med doktorgrad og får gode karakterer.

Vet du, det siste tror jeg ikke helt på. Antar hun ble testet før diagnose og derav får lavere skårer grunnet oppmerksomhets og konsentrasjonsvansker. Bruker hun nå medisiner er det mer sannsynlig at hun mestrer å ta en doktorgrad.

Anonymkode: 4315d...f85

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, det siste tror jeg ikke helt på. Antar hun ble testet før diagnose og derav får lavere skårer grunnet oppmerksomhets og konsentrasjonsvansker. Bruker hun nå medisiner er det mer sannsynlig at hun mestrer å ta en doktorgrad.

Anonymkode: 4315d...f85

Hun bruker ikke medisiner, men det er jo klart at hun kan ha vært ukonsentrert da hun ble testet pga add og at resultatet dermed ble feil. Hun er ellers en ståpå jente som får til det hun vil, men som må jobbe knallhardt. Og så har hun har funnet et yrke hun brenner for. Det har nok mye å si.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun bruker ikke medisiner, men det er jo klart at hun kan ha vært ukonsentrert da hun ble testet pga add og at resultatet dermed ble feil. Hun er ellers en ståpå jente som får til det hun vil, men som må jobbe knallhardt. Og så har hun har funnet et yrke hun brenner for. Det har nok mye å si.

Det henger jo ikke på greip det du sier. Din adferd beskriver ADHD-symptomer, ved at du starter opp mye som du ikke fullfører. Er du testet for ADHD eller bipolar? 
Tviler sterkt på at en med IQ på 98 kan være i stand til å ta doktorgrad, men som andre sier så kan ADHD diagnosen gjøre at hun scorer lavere grunnet symptomene. 

Anonymkode: 00a00...af9

Skrevet

Jeg har ingen utdannelse utover vgs, begynte å jobbe istedet for å studere. Har alltid opplevd meg selv som ganske streetsmart og har i grunnen klart meg ganske bra, på tross av manglende akademiske kunnskaper. I dag jobber jeg sammen en masse "glupinger" som har Mastere fra hitten og ditten. Det som skiller meg fra de er at jeg er friere i tanken. Når jeg skal løse et problem så behøver jeg ikke å begrense meg til de verktøyene mine kollegaer fikk utdelt på Harvard, men jeg kan si "kunne vi ikke gjøre sånn da?" også noen ganger er det på jordet og noen ganger finner jeg løsningen.

Så, hva skulle jeg si med dette? At utdannelsen i seg ikke sier noe om hvor smart/klok man er. Gav det mening?

Skrevet
1 time siden, Humanoid skrev:

Jeg har ingen utdannelse utover vgs, begynte å jobbe istedet for å studere. Har alltid opplevd meg selv som ganske streetsmart og har i grunnen klart meg ganske bra, på tross av manglende akademiske kunnskaper. I dag jobber jeg sammen en masse "glupinger" som har Mastere fra hitten og ditten. Det som skiller meg fra de er at jeg er friere i tanken. Når jeg skal løse et problem så behøver jeg ikke å begrense meg til de verktøyene mine kollegaer fikk utdelt på Harvard, men jeg kan si "kunne vi ikke gjøre sånn da?" også noen ganger er det på jordet og noen ganger finner jeg løsningen.

Så, hva skulle jeg si med dette? At utdannelsen i seg ikke sier noe om hvor smart/klok man er. Gav det mening?

Jeg tviler ikke nødvendigvis på det du sier, men nyanserer med at jeg har jobbet med mange ufaglærte som er veldig gode kolleger. Ofte forstår de ikke hvorfor vi jobber ulikt og kan sikkert si slike ting som du skriver her. Det er fordi de ikke skjønner at det er noe de ikke skjønner.

Samtidig då jobber jeg nå sammen med mange høyt utdannede og irriterer meg stadig over at reproduksjon blir sett på som nyskapende. Jeg har lært meg at det i mange miljø ikke er viktig at en er nettop nyskapende så lenge en klikker inn på de rette trendene når en reproduserer. Når jeg tar dette opp skjønner de ikke hva jeg mener. Jeg har utdanning på samme nivå, men har en grad som er satt sammen på en uvanlig måte. Jeg har vært innom flere fagmiljø på veien og merker at min hjerne fungerer litt ulikt andre. Muligens fordi jeg har adhd.

Og fordi jeg har ADHD tenker jeg at stipendiaten med iq på 98 er helt usansynlig når hun også har ADHD.

Jeg er også iq-testet i utredningen, jeg fikk ikke vite hva jeg oppnådde men percentilen jeg lå på. En kjapp sjekk på nett viser at jeg nok har en iq mellom 110 og 120 om den testen er riktig. Det skal sies at jeg ikke visste at testen jeg tok var en iq-test og jeg var veldig ukonsentrert på slutten, noe som er ganske typisk for oss med ADHD og som gjør at en test ofte vil vise langt lavere resultat enn det som er reelt. Jeg tror ikke jeg er ekstremt mye smartere enn min test tilsier, men det vil jeg tro stipendiaten som er over har, for å overkomme ADHD som akademiker krever mer enn ståpåvilje.

Anonymkode: 04336...562

Skrevet
På 11.4.2020 den 9.56, Anonym bruker skrev:

Hvis man aldri har testet dette, hvordan kan man da egentlig vite hvordan man ligger an? Det har selvfølgelig ikke så mye å si, men jeg er litt nysgjerrig etter en tråd her i går.

I min omgangskrets har nesten alle høyere utdanning, de fleste har mastergrad, en del har også doktorgrad. Selv har jeg bachelorgrad i ett felt og mastergrad i et annet felt. Jeg har aldri følt meg som spesielt smart sammen med de rundt meg, bare helt gjennomsnittlig. Er treg og henger ikke helt med noen ganger, må få det forklart og føler meg litt dum, men er kjapp og forstår fort andre ganger. Nå tenker jeg at jeg kanskje har et litt skjevt sammenlikningsgrunnlag. Er det slik at de smarte stort sett søker seg til høy utdanning, eller kan man ta en mastergrad med under snittet iq også? Ble rett og slett bare litt nysgjerrig på om jeg kanskje kan være litt smartere enn jeg har tenkt på meg selv som.

Anonymkode: 675d7...0a5

Jeg tror det går fint å ta både en og to grader uten å være særlig smart, eller ha særlig høy IQ. 

Det finnes ulike typer intelligens også. Musikalsk, sosial osv, tallbasert.. Noen er flinke til å pugge og greier da fint fullføre utdanning, men greier kanskje ikke omgjøre dette til praksis når de skal bruke kunnskapen. Andre plukker opp ting lett å bare «kan» det. 

Det finnes nett IQ tester om det er akkurat det du vil finne ut. 

Anonymkode: c213c...0d6

Skrevet
4 timer siden, Humanoid skrev:

Jeg er helt enig med deg i det.

Det å kunne klare å svitsje mellom ulike mentale nivåer og ulike metoder for å løse en oppgave, er vel strengt tatt det man regner som intelligens, mer enn det er å kunne gå i dybden på en metode. 

En jeg kjenner som er stolt mensa-medlem, fortalte oss andre en gåte. Da jeg svarte kjapt, ble han helt sjokkert. Det hadde han ikke opplevd blant sine mensa-kollegaer en gang. 

I senere tid har jeg spurt flere andre om denne gåten.

Den eneste som har svart kjapt - faktisk før jeg var ferdig med å fortelle - var en kvinne.

Gåten forutsetter at man klarer å svitsje mellom praktisk og teoretisk kunnskap. 

Jeg har dermed lurt litt på om det skyldes at kvinner muligens har en bedre forutsetning for kontakt mellom høyre og venstre hjernehalvdel. 

Selv er jeg ikke så veldig opptatt av medlemskap i mensa og titler eller utdanning. Man kjenner jo veldig lett igjen intelligens, når man møter den, tenker jeg. Det er litt som skjønnhet, man behøver ikke dokumentere det åpenbare! ;) 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg i det.

Det å kunne klare å svitsje mellom ulike mentale nivåer og ulike metoder for å løse en oppgave, er vel strengt tatt det man regner som intelligens, mer enn det er å kunne gå i dybden på en metode. 

En jeg kjenner som er stolt mensa-medlem, fortalte oss andre en gåte. Da jeg svarte kjapt, ble han helt sjokkert. Det hadde han ikke opplevd blant sine mensa-kollegaer en gang. 

I senere tid har jeg spurt flere andre om denne gåten.

Den eneste som har svart kjapt - faktisk før jeg var ferdig med å fortelle - var en kvinne.

Gåten forutsetter at man klarer å svitsje mellom praktisk og teoretisk kunnskap. 

Jeg har dermed lurt litt på om det skyldes at kvinner muligens har en bedre forutsetning for kontakt mellom høyre og venstre hjernehalvdel. 

Selv er jeg ikke så veldig opptatt av medlemskap i mensa og titler eller utdanning. Man kjenner jo veldig lett igjen intelligens, når man møter den, tenker jeg. Det er litt som skjønnhet, man behøver ikke dokumentere det åpenbare! ;) 

Få høre gåten da😊

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan tro på dette, faktisk. 

Det er som Æsops fabel om haren og skilpadden. 

Har selv opplevd enkelte som har helt vanvittige utfordringer med å lære og å forstå, men som står på noe helt sinnsykt, og på denne måten klarer å komme seg temmelig langt likevel. Ofte lengre enn de som har alle forutsetninger. 

Tar man en doktorgrad så legges det oftest stor vekt på hvor god man er på å formidle det man jobber med. Deltok nettopp i en annen tråd om dette.

Har man da et brennende engasjement, er god på å formidle, samt at man velger et fagfelt hvor det er behov for forskning og liten kamp om plassen, så ser jeg faktisk ikke bort fra at man kan ta en doktorgrad, selv om man er utstyrt med nokså gjennomsnittlig intelligens. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Få høre gåten da😊

Haha, nå har jeg jo allerede røpet selve cluet for å løse den. Men det er en gåte om en lyspære og tre brytere. 

Skrevet
5 timer siden, Humanoid skrev:

Det er forsåvidt riktig på enkeltnivåindivid, men på gruppenivå er det høy korrelasjon mellom intelligens og lengden på utdannelse. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forsåvidt riktig på enkeltnivåindivid, men på gruppenivå er det høy korrelasjon mellom intelligens og lengden på utdannelse. 

Det vil jeg gjerne ha kilde på. 

Det høres ellers veldig ut som en myte.

Skal man først spekulere, kun basert på fordommer, ville jeg heller anta en korrelasjon mellom sosioøkonomisk bakgrunn og lengde på utdannelse, enn mellom iq og lengde på utdannelse. 

Skrevet

Av mannen min og meg har jeg høyere IQ. Han er langt smartere enn meg og utrolig flink sosialt og godt likt. Jeg er litt for rett på sak og lite interessert i småprat. 
Det spiller vel ingen rolle hvor smart man er på papiret så lenge man «virker» 😊

Anonymkode: e5496...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...