Gå til innhold

Rusmisbrukere sliter nå

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvilket liv og hvilken framtid har de da? Hva er vitsen med et liv som består i rus og jakten på neste dose? Eneste «kuren» er jo å slutte og få et liv? Gylden mulighet nå da! Sorry, men I blame society blir bare for dumt! Folk må ta ansvar for egne valg. 

Anonymkode: 28bd9...fa3

Å slutte og få ett liv.. hvorfor i alle dager har ingen tenkt på det før??!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, CherryC skrev:

Gi deg da. Vi som jobber i rusomsorgen kommer jo til å bli arbeidsledige om de bare tar seg sammen!! 

........

Anonymkode: ebeb2...cf6

Skrevet
6 minutter siden, CherryC skrev:

Ja, altså? Du tror de har et fint liv eller? Om koronaen rydder opp i rekkene som det så fint sies, er vel ikke rusmisbrukere de samfunnet vil savne mest?

Skrevet

Gi deg da. Vi som jobber i rusomsorgen kommer jo til å bli arbeidsledige om de bare tar seg sammen!! 

........

Er det derfor dere gjør en elendig jobb med å få folk tilbake til normalen? Dere er redd for å miste jobben. Det gir faktisk mening!

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det derfor dere gjør en elendig jobb med å få folk tilbake til normalen? Dere er redd for å miste jobben. Det gir faktisk mening!

Du skal ha for forsøket. At ettervernet i Norge er for dårlig er det ingen tvil om. At all behandling passer for alle er feil. Men man må ikke gi opp. Ingen velger å være rusmisbrukere fordi det er så innmari gøy. 

Skrevet

Jeg har heldigvis empati nok til å ikke ønske selv rusmisbrukere så vondt som enkelte her. De som aldri har opplevd selv eller vært vitne til abstinenser og/eller overdose har i grunn ingen ting de skulle sagt. 

Selvvalgt eller ikke, medmenneskelighet er en fin ting. 

Anonymkode: 77712...cfa

Skrevet

Min sønn er rusmisbruker. Det er ikke min feil at han havnet der, men heller ikke bare hans. Han legger ikke skylda på andre enn seg selv, men noen andre er medskyldig. Hadde legene hørt på oss, hadde skolesystemet funket, hadde ppt og bup hjulpet oss, hadde han ikke startet selvmedisinering. Han har ADHD og bipolar lidelse. Jeg la merke til at noe var galt, før han var tre år. Det tok nesten 15 år før vi fikk hjelp, men dessverre hadde han allerede funnet sin egen medisin.

Han har brukt heroin, han bruker speed, hasj og tabletter, men den verste avhengigheten er alkohol. Det som er så akseptert, er det som er hans største fiende.

Men det viktigste er at han er en utrolig flott fyr. Han er høflig og grei, verdens beste venn og verdens beste sønn. Og han er like mye verdt, som alle andre. Så tenk dere om, før dere skriver. En narkoman er et menneske, på samme måte som alle andre. Og kanskje en dag, er det en av dine egne som havner der.

Anonymkode: 91462...b0b

Skrevet

Mange her som uttaler seg skikkelig tabloid og uten empati og kunnskap, og det er leit å se hvor overfladisk og dømmende en del er overfor narkomane som gruppe. Ikke glem at dette er enkeltmennesker, medmennesker. De er datter og sønn, bror og søster, venn og venninne. De er NOEN, både i kraft av den de er for seg selv, men også for andre. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, altså? Du tror de har et fint liv eller? Om koronaen rydder opp i rekkene som det så fint sies, er vel ikke rusmisbrukere de samfunnet vil savne mest?

Så alle som ikke har ett fint liv har ikke livets rett?

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn er rusmisbruker. Det er ikke min feil at han havnet der, men heller ikke bare hans. Han legger ikke skylda på andre enn seg selv, men noen andre er medskyldig. Hadde legene hørt på oss, hadde skolesystemet funket, hadde ppt og bup hjulpet oss, hadde han ikke startet selvmedisinering. Han har ADHD og bipolar lidelse. Jeg la merke til at noe var galt, før han var tre år. Det tok nesten 15 år før vi fikk hjelp, men dessverre hadde han allerede funnet sin egen medisin.

Han har brukt heroin, han bruker speed, hasj og tabletter, men den verste avhengigheten er alkohol. Det som er så akseptert, er det som er hans største fiende.

Men det viktigste er at han er en utrolig flott fyr. Han er høflig og grei, verdens beste venn og verdens beste sønn. Og han er like mye verdt, som alle andre. Så tenk dere om, før dere skriver. En narkoman er et menneske, på samme måte som alle andre. Og kanskje en dag, er det en av dine egne som havner der.

Anonymkode: 91462...b0b

Godt sagt! En av de fineste menneskene jeg kjenner er rusavhengig og har omtrent samme historie som din sønn.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle sønnen min for en rusmisbruker, men han røyker hasj av og til. Og jeg gjør alt for at han ikke skal begynne med noe sterkere eller begynne å røyke oftere. Men det er ikke lett 

Anonymkode: 4e844...159

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ha for forsøket. At ettervernet i Norge er for dårlig er det ingen tvil om. At all behandling passer for alle er feil. Men man må ikke gi opp. Ingen velger å være rusmisbrukere fordi det er så innmari gøy. 

Nei, det er vel ingen som tror det? Så usaklig. Men mange synes nok rus er gøy i starten. De planlegger jo ikke å bli misbruker. Men de burde jo skjønne hvor vinden blåser.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er vel ingen som tror det? Så usaklig. Men mange synes nok rus er gøy i starten. De planlegger jo ikke å bli misbruker. Men de burde jo skjønne hvor vinden blåser.

Da er vi inne på den der forenklede liberalistiske tankegangen, "valgt det selv".

Hvis en meteoritt slår ned der du sitter akkurat nå og dreper deg, vet du da hvem sin feil det er? Det er din feil det. For du valgte å sitte akkurat der. Hvis du går en luftetur på kvelden, og en alkoholisert person kjører av veien og rett over deg, vet du da hvem sin feil det er? Din, ja! Ut fra den liberalistiske tankegangen er det din feil, for du visste at det kunne skje hvis du ga deg ut i trafikken (fortau er også en del av trafikkbildet) og valgte likevel å gå akkurat der.

Den liberalistiske forenklede tankegangen skyver alltid problemene over på offeret. Akkurat som du gjør nå.

Den vil aldri kunne løse noe.

Anonymkode: f7284...a5f

Skrevet
2 timer siden, CherryC skrev:

Så alle som ikke har ett fint liv har ikke livets rett?

Var ikke det jeg sa? En rusmisbruker som aldri blir noe annet enn det... hva er da vitsen?

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er vi inne på den der forenklede liberalistiske tankegangen, "valgt det selv".

Hvis en meteoritt slår ned der du sitter akkurat nå og dreper deg, vet du da hvem sin feil det er? Det er din feil det. For du valgte å sitte akkurat der. Hvis du går en luftetur på kvelden, og en alkoholisert person kjører av veien og rett over deg, vet du da hvem sin feil det er? Din, ja! Ut fra den liberalistiske tankegangen er det din feil, for du visste at det kunne skje hvis du ga deg ut i trafikken (fortau er også en del av trafikkbildet) og valgte likevel å gå akkurat der.

Den liberalistiske forenklede tankegangen skyver alltid problemene over på offeret. Akkurat som du gjør nå.

Den vil aldri kunne løse noe.

Så fantastisk usaklig? En rusmisbruker er da som oftest ikke noe offer. De bindes ikke fast og tvinges til å røyke hasj eller får satt sprøyte i armen. Går ikke an å diskutere når du er så usaklig. Er du høy?

Skrevet

Så fantastisk usaklig? En rusmisbruker er da som oftest ikke noe offer. De bindes ikke fast og tvinges til å røyke hasj eller får satt sprøyte i armen. Går ikke an å diskutere når du er så usaklig. Er du høy?

Den eneste som er usakelig er du, du har et forkastelig menneskesyn

Anonymkode: 223ff...059

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra den liberalistiske tankegangen er ingen ofre, utenom de rikeste som må betale skatt.

Ut fra den liberalistiske tankegangen er den som velger å gå alene en luftetur i parken, en sen kveld/natt, ikke et offer om hun blir voldtatt. For hun valgte å gå en luftetur, selv om hun visste at hun kunne bli voldtatt.
Ut fra den liberalistiske tankegangen er den som velger å ta ut penger i en minibank og så blir ranet ikke et offer. For den personen visste at det kunne skje, hvis vedkommende tok ut penger av minibanken.

Det er ikke mulig å finne løsninger ved å bare peke finger. Det er hele poenget med den liberalistiske tankegangen. Den er ikke opptatt av løsninger, bare moralisering. Bare å anklage.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har virkelig ikke peiling. Og som nevnt over her, et forkastelig menneskesyn. 

Anonymkode: 13d4a...1ad

Skrevet

Jeg blir faktisk lei meg. Jeg trodde ikke noe oppegående menneske hadde dette synet på rusavhengighet lenger. 

De er noens barn og de har selvsagt et like stort menneskeverd som alle oss andre. 

Jeg mister troen på menneskeheten. 

Anonymkode: 4effd...8d9

Skrevet

Var ikke det jeg sa? En rusmisbruker som aldri blir noe annet enn det... hva er da vitsen?

En rusmisbruker er selvsagt mye mer enn bare en rusmisbruker. Og hadde du visst hvor mye skjult rusmisbruk der er, blant finanstopper, hjemmeværende mødre, ja hvem som helst, så hadde du fått sjokk. Prøv å åpne øynene litt, skummelt å være så eplekjekk som det der. Får virkelig ikke håpe at dine barn tråkker skjevt i løpet av livet.

Skrevet

Jeg blir faktisk lei meg. Jeg trodde ikke noe oppegående menneske hadde dette synet på rusavhengighet lenger. 

De er noens barn og de har selvsagt et like stort menneskeverd som alle oss andre. 

Jeg mister troen på menneskeheten. 

Anonymkode: 4effd...8d9

Det finnes dessverre noen «sånne» fortsatt. Men heldigvis er de aller fleste empatiske mennesker som klarer å se lengre enn sin egen nesetipp.

Skrevet

Jeg er enig i at det er sammensatt. Men som barn av en alkoholiker gjennom 40 år ( han døde i fjor) må jeg si at jeg mange ganger følte på at pappa valgte flaska foran oss. Og grunnen til den følelsen er at han aldri prøvde å slutte engang. Han var høyt utdannet og hadde høy lønn, alle muligheter til privat behandling. 

Mamma og jeg tagg og ba om at han skulle legge seg inn et sted. Det skjedde aldri. I steden ble han bare "verre og verre" og drakk seg først til skilsmisse og så fra gård og grunn. Ikke fordi han ikke hadde penger, men han bare ga f.. i å betale ting. Jeg fikk heldigvis kjøpt huset fra banken. Kjøpte så leilighet som han leide av meg, og måtte ha alle abbonementer i mitt navn da han var svartelistet over alt. Han var da også blitt ufør av drikking og følgesykdommer. Fikk hjemmesykepleie fordi han ikke ivaretok mat, hygiene osv. 

Jeg ble frarøvet en pappa og barna mine en bestefar. Jeg var mammaen hans i mange år. Og nå er han død også, lenge før han ble gammel.

Han hadde sikkert en grunn til å drikke, selv om jeg aldri fikk vite hvorfor. Men han sluttet aldri, og prøvde heller aldri å slutte. Og det er jævla vondt å forholde seg til. Så de som sier at man faktisk også har ansvar selv, tar heller ikke feil. Man er ikke bare offer i eget liv. Og alle rusmisbrukerer er ikke ressurssvake uten muligheter og midler.

Men kanskje uten vilje i noen tilfeller.

Anonymkode: 6d765...6db

Skrevet

Ut fra den liberalistiske tankegangen er ingen ofre, utenom de rikeste som må betale skatt.

Ut fra den liberalistiske tankegangen er den som velger å gå alene en luftetur i parken, en sen kveld/natt, ikke et offer om hun blir voldtatt. For hun valgte å gå en luftetur, selv om hun visste at hun kunne bli voldtatt.
Ut fra den liberalistiske tankegangen er den som velger å ta ut penger i en minibank og så blir ranet ikke et offer. For den personen visste at det kunne skje, hvis vedkommende tok ut penger av minibanken.

Det er ikke mulig å finne løsninger ved å bare peke finger. Det er hele poenget med den liberalistiske tankegangen. Den er ikke opptatt av løsninger, bare moralisering. Bare å anklage.

Men det er nå bare du som diller med den tankegangen. Har ikke noe med hvordan jeg tenker å gjøre. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på om du hadde ment det samme om det var ditt eget barn, din søster eller fetter? 

Om så, er jeg meget glad du ikke er i min familie. Jeg hadde skammet meg over å være i din familie. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på om du hadde ment det samme om det var ditt eget barn, din søster eller fetter? 

Om så, er jeg meget glad du ikke er i min familie. Jeg hadde skammet meg over å være i din familie. 

En alkoholisert far som heller ruser seg enn å ta vare på kone og barn, og som blir agressiv i tillegg? Null sympati!! Dette er et valg personen har tatt hver eneste dag, valget om å prioritere egen rus foran sine familiemedlemmer. Ikke kom å si dette ikke er noe han kan noe for selv. Man må ta ansvar for egne valg. Sosialister som bare duller med alle er naive, alle er ofre, akkurat som de ikke er i stand til å tenke selv? Det ER de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...