Gå til innhold

Barnehagene ønsker ikke å åpne


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Elina skrev:

Om skoler og barnehager åpner for tidlig så tror jeg flere lærere og barnehagepersonell vil komme til å sykemelde seg. Flere jeg har snakket med har gitt utrykk for det, har hørt dette fra andre hold også. 

Lærere kan være i risikogruppen selv eller har nær familie som er det, så helt klart at de ikke vil ha den smitterisikoen. De har ingenting de kan beskytte seg med og med så mange barn så vil de ikke kunne opprettholde de strenge smitteverntiltakene som nå er satt.  

Det kan ikke vi i helsevesenet heller, bare prøv å isolere spreke pasienter med demens. Å jobbe med utagerende pasienter har ikke blitt lettere av pandemien. Vi går på jobb likevel. 

Ja, det er en forskjell fordi vi ikke kan stenge. Men påstanden om sykemeldinger opp og i mente reagerer jeg på. Jeg tror og håper lærerne viser samme arbeidsmoral som mine overarbeidede kollegaer om skolene åpner igjen. 

Anonymkode: 096b9...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lærere kan ikke komme med sine synspunkter?

Anonymkode: e4c5e...9ae

Det må de gjerne gjøre. Men hvis de skal ha en snev av troverdighet, så må de i hvert fall late som om de hører på mydnighetene, også når det innebærer at de må tilbake til vanlig jobb. Det er ekspertise innen smittevern som skal legge grunnlaget for når skolene skal åpne. Ikke lærere som koser seg med gjemmekontor.
 

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror og håper lærerne viser samme arbeidsmoral som mine overarbeidede kollegaer om skolene åpner igjen. 

Anonymkode: 096b9...929

Det tror jeg du dessverre bare kan glemme.

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Samme som med helsepersonell da, og folk i andre samfunnskritiske yrker. Men de har ikke noe valg.

Anonymkode: 71b70...3e2

Det er langt fra det samme. Helsepersonell har beskyttelse mot smitte og følger de strenge smitteverntiltakene fra helsemyndighetene. Mye lettere å opprettholde dette ovenfor pasienter enn ovenfor små barn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg du dessverre bare kan glemme.

Anonymkode: 71b70...3e2

Hva baserer du den troen på? 

Anonymkode: 096b9...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Det er langt fra det samme. Helsepersonell har beskyttelse mot smitte og følger de strenge smitteverntiltakene fra helsemyndighetene. Mye lettere å opprettholde dette ovenfor pasienter enn ovenfor små barn.  

Kødder du?? 

Duber velkommen inn på en demensavdeling i kommunehelsetjenesten. Eller for den del, en avdeling som ikke er tilrettelagt for demente, pasientene er ofte like demente der og i et mer uoversiktelig miljø. 

Anonymkode: 096b9...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Elina skrev:

Det er langt fra det samme. Helsepersonell har beskyttelse mot smitte og følger de strenge smitteverntiltakene fra helsemyndighetene. Mye lettere å opprettholde dette ovenfor pasienter enn ovenfor små barn.  

Det kan de jo få på skolene og. HVIS helsemyndighetene finner det nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan ikke vi i helsevesenet heller, bare prøv å isolere spreke pasienter med demens. Å jobbe med utagerende pasienter har ikke blitt lettere av pandemien. Vi går på jobb likevel. 

Ja, det er en forskjell fordi vi ikke kan stenge. Men påstanden om sykemeldinger opp og i mente reagerer jeg på. Jeg tror og håper lærerne viser samme arbeidsmoral som mine overarbeidede kollegaer om skolene åpner igjen. 

Anonymkode: 096b9...929

Har en i familien som jobber med pasienter med demens, de blir nå låst inne og isolert. Hele sykehjemmet og også stengt for besøk og du må ha adgangskort for å komme inn. De er mange flere pr pasient enn lærere er pr elev.

Dette handler da ikke om arbeidsmoral men om at de ikke får følge de smitteverntiltakene som nå er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva baserer du den troen på? 

Anonymkode: 096b9...929

Slik lærere fremstår i dag. Som nevnt er jeg medlem i en stor FB-gruppe for lærere. ALT det snakkes om der inne er at skolene ikke må åpnes igjen, at de er redde for smitte og bla bla. Ethvert forsøk på å nyansere blir høvlet ned. Mantraet er: VI VIL IKKE TILBAKE PÅ SKOLEN.

Når skolene åpner igjen tenker jeg vi får et skred av lærere som løper til legen og ber om sykemelding.

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nevis skrev:

Det kan de jo få på skolene og. HVIS helsemyndighetene finner det nødvendig.

Nå er det lærene som vet hvor skoen trykker og hva som er praktisk mulig å få til i en skolehverdag. Så selvfølgelig må lærerene få mulighet til å uttale seg. Uansett kommer jeg til å holde mine barn hjemme, selv om skolene åpner, fordi jeg synes det er hårreisende om vi skal åpne nå når vi endelig ser effekt av nedstegningen.

Åpner vi nå,er det bare bortkasta at vi stengte i utgangspunktet.

Samtidig så tror jeg det sitter en stor del foreldre,som nå har funnet ut at det ikke er læreren som er problemet men ungenes oppdragelse .Derfor er de desperate etter at skolene skal åpne, slik at de slipper ungene hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kødder du?? 

Duber velkommen inn på en demensavdeling i kommunehelsetjenesten. Eller for den del, en avdeling som ikke er tilrettelagt for demente, pasientene er ofte like demente der og i et mer uoversiktelig miljø. 

Anonymkode: 096b9...929

Jeg har familie som jobber med demente, de har mer personell pr pasient enn det lærere har. Dessuten så passes det godt på og inngangen er stengt for uvedkommende og besøk. Ingen får komme ut eller inn uten adgangskort. Så det er ikke det samme. Jeg må også ta med at personen som jobber med demente også ser en forskjell i å åpne skolene og også mener at det er for tidlig. 

Dessuten så er det lite konstruktivt å sette yrkesgrupper mot hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik lærere fremstår i dag. Som nevnt er jeg medlem i en stor FB-gruppe for lærere. ALT det snakkes om der inne er at skolene ikke må åpnes igjen, at de er redde for smitte og bla bla. Ethvert forsøk på å nyansere blir høvlet ned. Mantraet er: VI VIL IKKE TILBAKE PÅ SKOLEN.

Når skolene åpner igjen tenker jeg vi får et skred av lærere som løper til legen og ber om sykemelding.

Anonymkode: 71b70...3e2

Og er du min arbeidskollega,noe jeg ikke håper,så er du utrolig sneversynt.

Anonymkode: 097ce...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elina skrev:

Har en i familien som jobber med pasienter med demens, de blir nå låst inne og isolert. Hele sykehjemmet og også stengt for besøk og du må ha adgangskort for å komme inn. De er mange flere pr pasient enn lærere er pr elev.

Dette handler da ikke om arbeidsmoral men om at de ikke får følge de smitteverntiltakene som nå er. 

Morsom du. Å låse inne pasienter er forbudt. Og med god grunn. Man kan låse av en hel avdeling, såfremt det er en avdeling som er tilrettelagt for det og pasientene har vedtak på dette. De fleste avdelinger er ikke det, selv om 80% av pasientene har demenssykdom. Men man kan på ingen måte låse inne enkeltpasienter, og man kan ikke hindre at de er fysiske mot personalet. I enda større grad om man går med masker og gul frakk, som skremmer dem veldig. 

Dessuten, isolasjon blir ikke iverksatt før det er mistanke om at pasienten er smittet. Vi har ikke tilgang må nok utstyr til å bruke på alle pasienter. 

Vi har ikke påvist corona på min arbeidsplass enda, takk og lov. Men vi har rikelig erfaring fra å forsøke å beskytte oss mot norovirus. Mens du står og gjør deg klar med smittevernsutstyr kommer gjerne pasienten bort og tar på deg, tar på utstyret, river deg i tøyet osv. 

Det er mye lettere med små barn enn med "små barn" på 1.80 m og 100 kg. 

Anonymkode: 096b9...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og er du min arbeidskollega,noe jeg ikke håper,så er du utrolig sneversynt.

Anonymkode: 097ce...871

Ikke fullt så sneversynt som norske lærere om dagen.

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke fullt så sneversynt som norske lærere om dagen.

Anonymkode: 71b70...3e2

Dette må jo rett og slett bunne i ren misunnelse, kanskje du burde bytte beite og utdanne deg som lærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Morsom du. Å låse inne pasienter er forbudt. Og med god grunn. Man kan låse av en hel avdeling, såfremt det er en avdeling som er tilrettelagt for det og pasientene har vedtak på dette. De fleste avdelinger er ikke det, selv om 80% av pasientene har demenssykdom. Men man kan på ingen måte låse inne enkeltpasienter, og man kan ikke hindre at de er fysiske mot personalet. I enda større grad om man går med masker og gul frakk, som skremmer dem veldig. 

Dessuten, isolasjon blir ikke iverksatt før det er mistanke om at pasienten er smittet. Vi har ikke tilgang må nok utstyr til å bruke på alle pasienter. 

Vi har ikke påvist corona på min arbeidsplass enda, takk og lov. Men vi har rikelig erfaring fra å forsøke å beskytte oss mot norovirus. Mens du står og gjør deg klar med smittevernsutstyr kommer gjerne pasienten bort og tar på deg, tar på utstyret, river deg i tøyet osv. 

Det er mye lettere med små barn enn med "små barn" på 1.80 m og 100 kg. 

Anonymkode: 096b9...929

Det er det faktisk ikke hvis pasienten er til fare for seg selv eller andre. Isolasjon skjer ved misstanke om smitte men her er de nå kjapt ute og jeg vet at pasienter som er smittet blir låst inne. 

Det er nok hele avdelinger som er låst for at de ikke skal vandre rundt. Dessuten er det mindre smitte når de følger slike strenge tiltak enn på en skole der masse småbarn løper rundt, tar pa alt, hoster og nyser osv. 

Du deler iallefall ikke meningen til hun jeg kjenner som  jobber med demente til daglig. Hun sier de er såpass mange på jobb og klarer fint å holde pasientene fra hverandre. Når pasientene heller ikke har kontakt med andre så vil det jo være mindre sjanse for smitte enn hos barn som får vandre fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Østerdølen skrev:

Dette må jo rett og slett bunne i ren misunnelse, kanskje du burde bytte beite og utdanne deg som lærer?

Neida Østerdølen. Har du også fått i en fella at du tror all kritikk har sitt utgangspunkt i misunnelse? Slik er det altså ikke.

Jeg er utdannet lærer, og har jobbet som lærer, men har bytta beite. Om jeg var misunnelig hadde jeg vel bare blitt lærer igjen? Er ikke akkurat vanskelig å få lærerjobb.

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Det er det faktisk ikke hvis pasienten er til fare for seg selv eller andre. Isolasjon skjer ved misstanke om smitte men her er de nå kjapt ute og jeg vet at pasienter som er smittet blir låst inne. 

Det er nok hele avdelinger som er låst for at de ikke skal vandre rundt. Dessuten er det mindre smitte når de følger slike strenge tiltak enn på en skole der masse småbarn løper rundt, tar pa alt, hoster og nyser osv. 

Du deler iallefall ikke meningen til hun jeg kjenner som  jobber med demente til daglig. Hun sier de er såpass mange på jobb og klarer fint å holde pasientene fra hverandre. Når pasientene heller ikke har kontakt med andre så vil det jo være mindre sjanse for smitte enn hos barn som får vandre fritt.

Jeg stoler mer på meg selv og mine kunnskaper enn "en du kjenner". Og innelåsing av pasienter er strengt forbudt. Skal man skjerme en pasient må det være personale sammen med pasienten kontinuerlig. Og døra skal fremdeles ikke låses.

Og pasientene løper rundt, tar på alt, hoster og nyser. Akkurat som små barn. Og med små barn er det 1:3 bemanning. Det er utrolig sjelden i eldreomsorgen. Jeg jobber på en forsterket avdeling, der er vi 1:4. 

Anonymkode: 096b9...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Neida Østerdølen. Har du også fått i en fella at du tror all kritikk har sitt utgangspunkt i misunnelse? Slik er det altså ikke.

Jeg er utdannet lærer, og har jobbet som lærer, men har bytta beite. Om jeg var misunnelig hadde jeg vel bare blitt lærer igjen? Er ikke akkurat vanskelig å få lærerjobb.

Anonymkode: 71b70...3e2

Beklager,det tror jeg ikke noe på.Og om det faktisk stemmer,er det nok likegreit både for kollegaer og elever at du byttet beite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stoler mer på meg selv og mine kunnskaper enn "en du kjenner". Og innelåsing av pasienter er strengt forbudt. Skal man skjerme en pasient må det være personale sammen med pasienten kontinuerlig. Og døra skal fremdeles ikke låses.

Og pasientene løper rundt, tar på alt, hoster og nyser. Akkurat som små barn. Og med små barn er det 1:3 bemanning. Det er utrolig sjelden i eldreomsorgen. Jeg jobber på en forsterket avdeling, der er vi 1:4. 

Anonymkode: 096b9...929

Jeg jobber selv i helsevesenet,her er det vedtatt av lege at vi kan isolere brukere med mistenkt smitte på rommene, selv om dette sier at vi må låse dørene til rommet.Der er vi ikke tilstedet i rommet hele tiden.

Anonymkode: 097ce...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber selv i helsevesenet,her er det vedtatt av lege at vi kan isolere brukere med mistenkt smitte på rommene, selv om dette sier at vi må låse dørene til rommet.Der er vi ikke tilstedet i rommet hele tiden.

Anonymkode: 097ce...871

Men legen har ikke myndighet til å ta denne avgjørelsen. Man har ikke lov å låse inn pasienter i kommunehelsetjenesten. Eneste som har lov til det er psykiatriske avdelinger, etter strenge kriterier.

Anonymkode: 096b9...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stoler mer på meg selv og mine kunnskaper enn "en du kjenner". Og innelåsing av pasienter er strengt forbudt. Skal man skjerme en pasient må det være personale sammen med pasienten kontinuerlig. Og døra skal fremdeles ikke låses.

Og pasientene løper rundt, tar på alt, hoster og nyser. Akkurat som små barn. Og med små barn er det 1:3 bemanning. Det er utrolig sjelden i eldreomsorgen. Jeg jobber på en forsterket avdeling, der er vi 1:4. 

Anonymkode: 096b9...929

Som jeg sa, passientene er uansett mer eller mindre isolert derfor er det mindre sjanse sor smitte enn barn som ferdes fritt, leker med venner, er på butikker og sitter inne i klasserommet tett sammen med sine medelever store deler av dagen osv. Pasienten vil ha mye mindre potensielle smittekilder enn det eleven vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Østerdølen skrev:

Beklager,det tror jeg ikke noe på.Og om det faktisk stemmer,er det nok likegreit både for kollegaer og elever at du byttet beite...

Men du, det går helt fint! 
Kanskje greit at du ikke jobber som lærer og (?) hvis du tror at det å være kritisk til den generelle holdningen blandt landets lærere er det samme som å være en dårlig lærer. For det har null sammenheng.

Jeg er savnet både blant tidligere kolleger og elever på skolen jeg jobbet ved, og har et stående tilbud om å komme tilbake når jeg vil. Jeg var en god lærer. Men det tror du selvsagt ikke noe på 😊

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du, det går helt fint! 
Kanskje greit at du ikke jobber som lærer og (?) hvis du tror at det å være kritisk til den generelle holdningen blandt landets lærere er det samme som å være en dårlig lærer. For det har null sammenheng.

Jeg er savnet både blant tidligere kolleger og elever på skolen jeg jobbet ved, og har et stående tilbud om å komme tilbake når jeg vil. Jeg var en god lærer. Men det tror du selvsagt ikke noe på 😊

Anonymkode: 71b70...3e2

Nei,jeg jobber ikke som lærer.Og ikke ville jeg jobbet som det heller,for de tror jeg har jobbet som helter (i hvertfall lærerene til mine unger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer i VGS kan jeg forsikre deg om at jeg jobber, faktisk mer enn vanlig, og det er ikke snakk om å gi dem tidligere tentamensoppgaver. Jeg har forelesninger via Meet, arrangerer gruppediskusjoner innad i klasser via Meet, de har presentasjoner, skrivertekster prosessorientert (i Google docs sånn at hver enkelt får støtte og veiledning underveis), jeg bruker mye tid på å følge opp elever som faller litt ut osv. I tillegg kommer å lage til omvendt undervisning og det vanlige rettearbeidet. Dette er ingen klaging, jeg bare forklarer hvilke arbeidsoppgaver jeg faktisk har, og at dette har krevd mye.

Anonymkode: 7ad85...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...