Gå til innhold

Barnehagene ønsker ikke å åpne


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

.....etter påske. Bør ikke barnehager og skoler da permittere folk? Hvorfor skal barnehageansatte ha full lønn uten å være på jobb? Jeg vet noen få må jobbe pga barn av foreldre i risikoyrke. Men her vi bor er det 2 barnehager med totalt 5 barn, alle andre barnehager har vært tomme.

 

lærerene på ungdomsskolen vil ikke lage undervisning på feks teams pga de har egne unger hjemme osv. Så elevene får kun tentamensoppgaver osv å jobbe med. De lærer ikke noe nytt og har ingen undervisning.

 

hvorfor skal lærere og barnehageansatte være skjermet i forhold til permitteringer? Frisør, fysioterapeuter, treningssenter osv har jo måttet stenge helt.

Anonymkode: f9ab3...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er på jobb men har andre oppgaver i tillegg til barnepass. Vi har vasket ned barnehagen og gjør forefallende arbeid. Andre leser fagstoff og tar nettkurs. Vi har hatt fra 2-9 barn hver dag. (Har i utganspunktet 44 barn) 

Barnehagen får dekket tapet av foreldrebetaling fra staten så da har de råd til å lønne oss. 

Anonymkode: e4c5e...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen har de som har blitt "til overs" i oppvekstsektoren blitt omplassert til renhold og kjøkkentjeneste i omsorgssektoren.

De som er igjen av undervisningspersonell lager hjemmeskoleopplegg. Jeg har to barn og ser tydelig at den ene læreren gjør seg betydelig mer flid enn den andre, men det er adekvat fra den som gjør minst også. Såvidt.

Anonymkode: 096b9...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jobber personalet fra barnehagene bla i helsesektoren for å hjelpe institusjonene som sliter med smitte. Vi på institusjonene er evig takknemlige for den hjelpen!

Anonymkode: 55825...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i bhg og er permittert. Helt ok for meg og håper bhg og skolene er videre stengt. 

Anonymkode: 8fda4...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig, du snakker om 2 ulike grupper, jeg tar en av gangen.

Lærere:
Jeg har mange barn i flere aldersgrupper, det inntrykk jeg har av lærere nå om dagen er tett oppfølging, både med tilbakemeldinger på det arbeidet elevene gjør, nettmøter og besvaring av e-post.
Når det kommer til barnehage (hvor jeg også har barn) får vi stadig e-poster om ting barna kan gjøre i påfølgende uke. Samtidig som jeg har venner som jobber i barnehage som til vanlig  som bruker tiden til hjemmekontor og faglig oppdatering som de egentlig er pålagt, men ikke tid til i en travel hverdag.
Barnehageassistent, og lærer som får faglig oppdatering vil bare være positivt for tiden som kommer når dette er over 

Anonymkode: 07c9a...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Målet må vel være å ha flest mulig i arbeid fremfor å få permittert flest mulig? 

Anonymkode: e4c5e...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

.....etter påske. Bør ikke barnehager og skoler da permittere folk? Hvorfor skal barnehageansatte ha full lønn uten å være på jobb? Jeg vet noen få må jobbe pga barn av foreldre i risikoyrke. Men her vi bor er det 2 barnehager med totalt 5 barn, alle andre barnehager har vært tomme.

 

lærerene på ungdomsskolen vil ikke lage undervisning på feks teams pga de har egne unger hjemme osv. Så elevene får kun tentamensoppgaver osv å jobbe med. De lærer ikke noe nytt og har ingen undervisning.

 

hvorfor skal lærere og barnehageansatte være skjermet i forhold til permitteringer? Frisør, fysioterapeuter, treningssenter osv har jo måttet stenge helt.

Anonymkode: f9ab3...3cd

Misunnelse er lite kledelig. Hvordan i alle dager kan det være negativt at noen lønnes i stedet for at de skal få penger fra Nav. Det er jo mange av de som er på jobb eller har hjemmekontor, selv om ikke de ikke har åpent

Anonymkode: e3448...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma det vel !! Pengene kommer uansett fra staten ! Og barnehageansatte fortjener virkelig litt hvile de og !! For en krevende jobb de har !! Men dere vil vel at de skal passe ungene deres, mens dere er hjemme permitert !! Sånn at dere får slappa av ! Tenk hvor fort smitten vil spre seg i barnehagen og. Bedre at vi har barna hjemme 

Anonymkode: ad388...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til at offentlig ansatte ikke permitteres. Det offentlige kan enkelt sagt ikke gå konkurs, og de ansatte har ikke rett på dagpenger. Derfor kan de heller ikke permitteres. De ansatte kan omdisponeres til andre oppgaver.  

Anonymkode: 51771...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt personal- og avdelingsmøter via nett. Vi har fått refleksjonsoppgaver av eier og styrer (liten, privat bhg), vi planlegger for tiden etter åpning, med ulike scenarioer. Vi har forberedt alle foreldresamtaler og gjennomført et par av dem (med 2 meters avstand i rommet), vi lager ferdig bursdagsgaven til alle barna i bhg (de får en flott hjemmelaget ting i gave). 

I tillegg har jeg skrevet ferdig to årsrapporter for barn med tiltak, sendt mailer med nye tegn og forslag til spes.ped aktiviteter, oppdatert ulike kartleggingsskjemaer, pugget flora, fauna og fuglelyder (jobber i naturbhg), jobbet to dager i uka i bhg og hatt hjemmeskole for barnet mitt. Er også alenemor. 

Så selv om bhg er stengt, er det ikke alle bhg ansatte som har fri. Vår eier og styrer har klare forventninger til at vi oppdaterer oss faglig i tillegg til overnevnte. 

Anonymkode: 2a7bc...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg andre interesser enn å heng deg opp i hva andre får og ikke! 

Dere er jo steike hakke sprø!

Anonymkode: 995ef...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage - vel og merke i administrasjonen. Men har hatt kontor hjemme i tre uker. Gjør stort sett det samme hjemme som på jobb. Ønsker virkelig IKKE at vi åpner før det er helt trygt og det tviler jeg på at det er om en uke. 

Anonymkode: 72df3...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

.....etter påske. Bør ikke barnehager og skoler da permittere folk? Hvorfor skal barnehageansatte ha full lønn uten å være på jobb? Jeg vet noen få må jobbe pga barn av foreldre i risikoyrke. Men her vi bor er det 2 barnehager med totalt 5 barn, alle andre barnehager har vært tomme.

 

lærerene på ungdomsskolen vil ikke lage undervisning på feks teams pga de har egne unger hjemme osv. Så elevene får kun tentamensoppgaver osv å jobbe med. De lærer ikke noe nytt og har ingen undervisning.

 

hvorfor skal lærere og barnehageansatte være skjermet i forhold til permitteringer? Frisør, fysioterapeuter, treningssenter osv har jo måttet stenge helt.

Anonymkode: f9ab3...3cd

Jeg er lærer. Siden 12/3 sitter jeg med en opplevelse av å være på jobb «hele tiden». Grensene mellom arbeidstid og fritid er borte. Vi er online konstant. Mellom 8.30 og 13.30 underviser vi. Vi legger fortløpende oppgaver ut til elevene og bistår underveis, gjennomfører klassemøter i teams, har videochatter med elever (og foreldre) som trenger faglig hjelp (og trøst!!!), har telefonsamtaler, fanger opp de som ikke melder seg i chat. Etter halv to har vi videomøter med hverandre, filmer undervisningsopplegg, lager individuelt tilpassede opplegg og dagsplaner til de elevene som trenger det, planlegger undervisning og forsøker å finne løsninger på problemer som har dukket opp i løpet av dagen.

Ved siden av dette har vi hjemmeundervisning av egne barn. 

Endret av MammantilNurket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er enorm forskjell på hvor mye arbeid lærerene legger ned nå og at det stort sett er de som gjør mes til vanlig som gjør mest nå. Noen lager et veldig bra opplegg og er tilgjenglige for spørsmål , har videoundervisnin mm. Noen legger bare ut oppgaver som skal leveres og noen gjør helt minimalt og kan ikke kontaktes.

Jeg har 3 barn på samme ungdomskole og ser derfor at de minst aktive lærerene bruker same oppgave til alle klasser på alle trinn. De som gjør en stor innsats derimot må legge ned vedig mange timer på hver klase.

Anonymkode: b8b4b...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er to grupper som utmerker seg i disse tider: barnehagelærere og lærere. Spesielt de kvinnelige lærerne. Er medlem av en Facebook-gruppe for lærere, og det er jo bare endeløse tråder der lærere leter desperat etter grunner til å IKKE åpne skolene igjen. Om noen linker til en artikkel som f.eks sier at nedstenging av skolen ikke har en effekt, så blir dette høvlet ned. Det er helt tydelig ar lærerne ikke vil tilbake på jobb. Hadde det kommet forskning som viser at barn ikke er smittebærere, så hadde de fremdeles vært imot å åpne skolene.

Men klart, de er i den heldige situasjonen at de får lønn uansett. De trenger ikke å frykte for fremtiden. Og klart det er mer behagelig å være lærer når du bare kan mute urolige elever, og du ikke trenger å forholde deg til dem ansikt-til-ansikt.

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er to grupper som utmerker seg i disse tider: barnehagelærere og lærere. Spesielt de kvinnelige lærerne. Er medlem av en Facebook-gruppe for lærere, og det er jo bare endeløse tråder der lærere leter desperat etter grunner til å IKKE åpne skolene igjen. Om noen linker til en artikkel som f.eks sier at nedstenging av skolen ikke har en effekt, så blir dette høvlet ned. Det er helt tydelig ar lærerne ikke vil tilbake på jobb. Hadde det kommet forskning som viser at barn ikke er smittebærere, så hadde de fremdeles vært imot å åpne skolene.

Men klart, de er i den heldige situasjonen at de får lønn uansett. De trenger ikke å frykte for fremtiden. Og klart det er mer behagelig å være lærer når du bare kan mute urolige elever, og du ikke trenger å forholde deg til dem ansikt-til-ansikt.

Anonymkode: 71b70...3e2

Tror du virkelig at denne situasjonen skaper mindre arbeid for lærerene? Det kan jeg faktisk ikke tro at du gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Tror du virkelig at denne situasjonen skaper mindre arbeid for lærerene? Det kan jeg faktisk ikke tro at du gjør. 

Jeg føler meg rimelig sikker på at veldig mange lærere har en LANGT mer behagelig arbeidshverdag nå ja. Å sitte hjemme og planlegge oppgaver barna skal gjøre, og ta et halvtimes møte med klassen på Teams (som i hvert fall er hva mine barns lærere gjør) er jo langt mindre krevende enn å være på skolen sammen med barna og faktisk undervise dem.

Lærere utmerker seg jo også som gruppe når de er så intenst imot at skolene skal åpne igjen, før de i det hele tatt har hørt hva myndighetene bestemmer seg for og hvorfor (altså de faglige begrunnelsene). Lærerne vil bare ikke tilbake på skolen.

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler meg rimelig sikker på at veldig mange lærere har en LANGT mer behagelig arbeidshverdag nå ja. Å sitte hjemme og planlegge oppgaver barna skal gjøre, og ta et halvtimes møte med klassen på Teams (som i hvert fall er hva mine barns lærere gjør) er jo langt mindre krevende enn å være på skolen sammen med barna og faktisk undervise dem.

Lærere utmerker seg jo også som gruppe når de er så intenst imot at skolene skal åpne igjen, før de i det hele tatt har hørt hva myndighetene bestemmer seg for og hvorfor (altså de faglige begrunnelsene). Lærerne vil bare ikke tilbake på skolen.

Anonymkode: 71b70...3e2

Jeg har motsatt erfaring enn deg (jeg er ikke lærer selv). Jeg tror at de legger ned mye mer arbeid i oppleggene sine nå når de ikke kan møte elevene personlig. De aller fleste lærere har stor omsorg for elevene sine, både faglig og emosjonelt. 

Grunnen til at skole- og barnehageansatte er bekymret for at de skal åpne for tidlig er vel at det vet hvor vanskelig/umulig det blir å holde på smittevernreglene i en hektisk hverdag. Hvordan få barnehagebarn til å skjønne at de ikke kan klemme hverandre, leke sammen eller få sitte på personalets fang når de trenger det? Små barn må man jo være tett på i mange situasjoner. Bleieskift, påkledning, soving, måltid osv. Skolebarn skal også komme svært høyt opp i klassetrinnene for at man kan stole på at de holder avstand, ikke hoster på hverandre osv. 

Jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre med når og hvordan man skal starte å åpne samfunnet igjen, men jeg skjønner bekymringen til de som skal ta seg av barna våre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler meg rimelig sikker på at veldig mange lærere har en LANGT mer behagelig arbeidshverdag nå ja. Å sitte hjemme og planlegge oppgaver barna skal gjøre, og ta et halvtimes møte med klassen på Teams (som i hvert fall er hva mine barns lærere gjør) er jo langt mindre krevende enn å være på skolen sammen med barna og faktisk undervise dem.

Lærere utmerker seg jo også som gruppe når de er så intenst imot at skolene skal åpne igjen, før de i det hele tatt har hørt hva myndighetene bestemmer seg for og hvorfor (altså de faglige begrunnelsene). Lærerne vil bare ikke tilbake på skolen.

Anonymkode: 71b70...3e2

Eller kan det ha noe med at lærere og barnehagepersonell er redde for å bli smittet? Vi har ingenting å beskytte oss med sett bort fra håndvask...

jeg er redd åpning av bhg og skoler vil komme for tidlig pga økonomisk press og ikke fordi det er trygt. 

Anonymkode: e4c5e...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller kan det ha noe med at lærere og barnehagepersonell er redde for å bli smittet? Vi har ingenting å beskytte oss med sett bort fra håndvask...

jeg er redd åpning av bhg og skoler vil komme for tidlig pga økonomisk press og ikke fordi det er trygt. 

Anonymkode: e4c5e...9ae

Det vil jo ikke noen sinne være trygt å åpne skoler og barnehager igjen, hvis man med «trygt» mener det et helt risikofritt for koronasmitte. Slik jeg ser det må vi akseptere en viss risiko, for koronaen blir ikke borte, og vi må oppnå flokkimmunitet på et eller annet tidspunkt. Og det økonomiske må faktisk også tas hensyn til!!  
 

Så jeg synes lærere kan slutte å gnåle om at skolene fortsatt må holde stengt til de i det minste har hørt på myndighetene og hva de legger til grunn for sine tiltak. Det siste vi trenger nå er en hel yrkesgruppe som nekter å bøye seg etter mynighetene når tiltakene ikke passer dem.

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage på Romerike og vi ped.lederne med styrer har diskutert ulike scenarioer for åpning etter påske. Vi ønsker å komme tilbake på jobb og tenker barn flest ønsker seg tilbake til hverdagen sin med venner, lek og det «vanlige». Vi går også gjennom barnegruppene for å tenke om det er noen vi tenker kunne trenge behov for barnehageplass nå av ulike grunner. 
 

Det vi er bekymret for er hvordan vi kan overholde smittevernreglene for barn 1-6 år, noe vi anser for umulig med fulle grupper og dagens bemanningsnorm. Vi er bekymret for å bidra med smitte, være i smittekjeden, mest på vegne av barn og familier på jobb og egne familier. Når det er sagt avventer vi avgjørelsene som kommer onsdag 8. april og er klare til å lage tilbud i henhold til dem. Jeg tror PBL og lærere som har uttalt seg ønsker å være en motvekt med NHO og andre aktører som presser på for rask åpning av barnehage og skole. Å åpne igjen løser en vanskelig situasjon for mange, men vil ikke være en mirakelkur mot arbeidsledighet, et reiseliv som ligger brakk mm. 

Anonymkode: 26494...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vil jo ikke noen sinne være trygt å åpne skoler og barnehager igjen, hvis man med «trygt» mener det et helt risikofritt for koronasmitte. Slik jeg ser det må vi akseptere en viss risiko, for koronaen blir ikke borte, og vi må oppnå flokkimmunitet på et eller annet tidspunkt. Og det økonomiske må faktisk også tas hensyn til!!  
 

Så jeg synes lærere kan slutte å gnåle om at skolene fortsatt må holde stengt til de i det minste har hørt på myndighetene og hva de legger til grunn for sine tiltak. Det siste vi trenger nå er en hel yrkesgruppe som nekter å bøye seg etter mynighetene når tiltakene ikke passer dem.

Anonymkode: 71b70...3e2

Så lærere kan ikke komme med sine synspunkter?

Anonymkode: e4c5e...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om skoler og barnehager åpner for tidlig så tror jeg flere lærere og barnehagepersonell vil komme til å sykemelde seg. Flere jeg har snakket med har gitt utrykk for det, har hørt dette fra andre hold også. 

Lærere kan være i risikogruppen selv eller har nær familie som er det, så helt klart at de ikke vil ha den smitterisikoen. De har ingenting de kan beskytte seg med og med så mange barn så vil de ikke kunne opprettholde de strenge smitteverntiltakene som nå er satt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Elina skrev:

Om skoler og barnehager åpner for tidlig så tror jeg flere lærere og barnehagepersonell vil komme til å sykemelde seg. Flere jeg har snakket med har gitt utrykk for det, har hørt dette fra andre hold også. 

Lærere kan være i risikogruppen selv eller har nær familie som er det, så helt klart at de ikke vil ha den smitterisikoen. De har ingenting de kan beskytte seg med og med så mange barn så vil de ikke kunne opprettholde de strenge smitteverntiltakene som nå er satt.  

Samme som med helsepersonell da, og folk i andre samfunnskritiske yrker. Men de har ikke noe valg.

Anonymkode: 71b70...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...