Gå til innhold

Uanmeldt korona-besøk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle forstår det. Tror en del bare er her for å gjøre narr i denne tråden. 

Anonymkode: 99d0e...276

Er overhodet ikke ute etter å gjøre narr av noen, men å mene at folk skal følge strengere tiltak enn det myndigheten har satt og fremstille det som en sannhet er ikke riktig

Anonymkode: 0e4e4...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Før eller siden blir vi alle smittet. Tar det hele med ro og med godt humør. De færreste dør😊

Anonymkode: 159f3...8dd

Du er lett gjenkjennelig.

Anonymkode: f186c...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er overhodet ikke ute etter å gjøre narr av noen, men å mene at folk skal følge strengere tiltak enn det myndigheten har satt og fremstille det som en sannhet er ikke riktig

Anonymkode: 0e4e4...0a8

Myndighetene har satt krav om sosial distansering. De straffer ikke alle former for brudd, men jo, de straffer folk som bevisst gir blaffen.

Og mennesker rundt gjør også det, det vil du nok fort merke hvis du fortsetter med å slippe folk inn og dra på besøk rundt til folk. De fleste bygder og steder har folk som ingen liker - det er også straff. 

Uansett, jeg gidder ikke mer asosial oppførsel enten det er å dra på besøk nå i disse tider, eller det er å kverulere i en tråd om noe ALLE normale voksne folk er fullt ut informert om. 

Anonymkode: 99d0e...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Myndighetene har satt krav om sosial distansering. De straffer ikke alle former for brudd, men jo, de straffer folk som bevisst gir blaffen.

Og mennesker rundt gjør også det, det vil du nok fort merke hvis du fortsetter med å slippe folk inn og dra på besøk rundt til folk. De fleste bygder og steder har folk som ingen liker - det er også straff. 

Uansett, jeg gidder ikke mer asosial oppførsel enten det er å dra på besøk nå i disse tider, eller det er å kverulere i en tråd om noe ALLE normale voksne folk er fullt ut informert om. 

Anonymkode: 99d0e...276

Ingen myndigheter har sagt at man ikke kan gjøre det du kommer med her. At koronapolitiet ser skjevt på folk fordi de ikke følger regler de selv har satt, er for dumt.

Anonymkode: 0e4e4...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt, faktisk!

Hvem som helst kan åpne en historiebok og lese hvordan det gikk med mennesker som oppførte seg usosialt i tidligere kriger og kriser.

Selv de uskyldige barna deres ble kalt stygge ting, av og til i generasjoner etterpå.

Var det riktig?

Nei.

Men det å bare drite i hva som skjer når man går på besøk til hverandre, og være med på å spre en smitte som alle har blitt gjort klar over, det er virkelig heller ikke riktig.

Og hvem var disse svikerne og forræderne? 

Var det mennesker som tenkte nøye gjennom ting gjennom ting og bestemte seg for å være ond og svikte andre? 

Nei.

Det var oftest mennesker som bare var naive, korttenkte og ikke særlig opptatt av andre.

Så hva skjer da, hvis det plutselig braker løs i en liten bygd, smitten eksploderer og et barn eller en ungdom eller foreldre dør som følge av korona-viruset? 

Jo, det som skjer er at folk finner noen å klandre.

Og da er ofte valget temmelig nærliggende hvis kakle-Kari har flydd rundt på besøk med mat og kaker for det er jo sååå hyggelig med besøk vet du, og jet er gullende ren, jeg vasket meg nettopp og du kjenner jo meg!

Eller desperate-Doris som hele tiden inviterte gud og hver mann, eller åpnet kafé slik at folk kunne sosialisere, for hun var så lei seg og ensom, mye mer enn alle andre vet du, det er ikke så greit, skype er ikke nok, og jeg trenger en klem! 

Eller man kan lese om Tyfus-Mary som bare brøt opp og flyttet hver gang hun hadde smittet en ny familie og nektet å gi seg eller å ta innover seg hvor farlig hun faktisk var. 

Historien har ikke endret seg stort. Man har fortsatt helter og skurker. Man har fortsatt hjelpere og svikere. Man har fortsatt empater og psykopater.

Og det er NÅ man har valget om hvem man ønsker å være, og å bli sett som - kanskje for resten av livet - når denne krisen er over. 

Anonymkode: 99d0e...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig enkelt, faktisk!

Hvem som helst kan åpne en historiebok og lese hvordan det gikk med mennesker som oppførte seg usosialt i tidligere kriger og kriser.

Selv de uskyldige barna deres ble kalt stygge ting, av og til i generasjoner etterpå.

Var det riktig?

Nei.

Men det å bare drite i hva som skjer når man går på besøk til hverandre, og være med på å spre en smitte som alle har blitt gjort klar over, det er virkelig heller ikke riktig.

Og hvem var disse svikerne og forræderne? 

Var det mennesker som tenkte nøye gjennom ting gjennom ting og bestemte seg for å være ond og svikte andre? 

Nei.

Det var oftest mennesker som bare var naive, korttenkte og ikke særlig opptatt av andre.

Så hva skjer da, hvis det plutselig braker løs i en liten bygd, smitten eksploderer og et barn eller en ungdom eller foreldre dør som følge av korona-viruset? 

Jo, det som skjer er at folk finner noen å klandre.

Og da er ofte valget temmelig nærliggende hvis kakle-Kari har flydd rundt på besøk med mat og kaker for det er jo sååå hyggelig med besøk vet du, og jet er gullende ren, jeg vasket meg nettopp og du kjenner jo meg!

Eller desperate-Doris som hele tiden inviterte gud og hver mann, eller åpnet kafé slik at folk kunne sosialisere, for hun var så lei seg og ensom, mye mer enn alle andre vet du, det er ikke så greit, skype er ikke nok, og jeg trenger en klem! 

Eller man kan lese om Tyfus-Mary som bare brøt opp og flyttet hver gang hun hadde smittet en ny familie og nektet å gi seg eller å ta innover seg hvor farlig hun faktisk var. 

Historien har ikke endret seg stort. Man har fortsatt helter og skurker. Man har fortsatt hjelpere og svikere. Man har fortsatt empater og psykopater.

Og det er NÅ man har valget om hvem man ønsker å være, og å bli sett som - kanskje for resten av livet - når denne krisen er over. 

Anonymkode: 99d0e...276

Enig!

 

Anonymkode: 0a3ec...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er hun smittet siden du kaller det for koronabesøk?

Anonymkode: 0e4e4...0a8

Har du hørt om påskebesøk? Helgebesøk? Feriebesøk? Det er ihvertfall begrep vi bruker mye her hvor jeg bor. Forstår du nå?

Anonymkode: 9d92a...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du hørt om påskebesøk? Helgebesøk? Feriebesøk? Det er ihvertfall begrep vi bruker mye her hvor jeg bor. Forstår du nå?

Anonymkode: 9d92a...5a0

Du skønte ikke meningen min med spørsmålet mitt skjønner jeg

Anonymkode: 0e4e4...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I dag kom min svigermor plutselig innom på besøk. Da viste det seg at hun også på forhånd hadde besøkt mine to svigerinner og deres familier. Mannen min er i risikogruppen. Jeg synes dette var litt unødvendig. Hun kan jo hypotetisk sett ha dratt med seg virus fra hus til hus. Jeg skjønner at hun er ensom (hun bor med samboeren sin), men man skal vel helst ikke gjøre sånt i disse dager, eller?

Anonymkode: 973ee...ca2

Jeg hadde tatt en prat på trappa, og sagt hadetbra

Anonymkode: 21486...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke pussig at de som er 55+ og er mer utsatt har såvanskelig for å forholde seg til anbefalinger?

Ei vi kjenner som er 67 år og bor alene flyr på kjøpesenter daglig og besøker folk, inkl oss. Hun fikk en kaffekopp på verandaen her, men slapp ikke inn. Ett sted får da grensa gå. 

 

Anonymkode: fd68d...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ring henne og si at dere har tenkt litt over besøket i dag, at det var koselig å se henne, men vis til det helsemyndighetene sier og si at inntil ting har roet seg så kan dere ikke ta imot besøk av henne eller de andre igjen fordi sønnen hennes er i risikogruppe og dere ikke kan ta sjansen på deg.

Og oppfordre henne å følge de tiltakene myndighetene nå har innført og ber oss om å følge.

Anonymkode: 0a3ec...c9b

Dette var en god idé. Eller så kan du sette opp en benk og en stol i hagen med god avstand og foreslå at neste gang hun kommer så tar dere kaffen ute på benkene og holder avstand til hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Myndighetene har satt krav om sosial distansering. De straffer ikke alle former for brudd, men jo, de straffer folk som bevisst gir blaffen.

Og mennesker rundt gjør også det, det vil du nok fort merke hvis du fortsetter med å slippe folk inn og dra på besøk rundt til folk. De fleste bygder og steder har folk som ingen liker - det er også straff. 

Uansett, jeg gidder ikke mer asosial oppførsel enten det er å dra på besøk nå i disse tider, eller det er å kverulere i en tråd om noe ALLE normale voksne folk er fullt ut informert om. 

Anonymkode: 99d0e...276

Der tror jeg du tar lit feil. Det er lov å være sammen med maks 5 stk, om man holder god avstand. Og man skal holde seg til de samme menneskene hele tiden. 

Anonymkode: d552d...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde hun måtte snu i døra. Vi hadde nok kommet ut for en liten prat på avstand, men hun hadd ikke fått kommet inn.  Jeg prater og er sosial med mange omdagen, men jeg møter de ute og har avstand. Fordelen/ulempen med å bo ett sted der jeg kjenner naboer og er på praten med mange. Umulig å gå ut med søppla uten å prate med noen naboer. Frem til nå har jeg ikke møtt noen som ikke holder avstand.

Min mor har vært på besøk, kun ute og avstand. Nå er det hun som er i risikosonen og jeg og min datter jobber med mye mennesker så hun vet hun skal holde avstand. Hun trengte å komme ut av huset, så hun tok seg en kjøretur. Nå var det ikke selve besøket hun trengte, men en luftetur ut av huset så den halvtimes kjøreturen til oss passet fint. Vi fikk påskeegg og hun fikk påskeegg tilbake. 

Anonymkode: 67ede...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der tror jeg du tar lit feil. Det er lov å være sammen med maks 5 stk, om man holder god avstand. Og man skal holde seg til de samme menneskene hele tiden. 

Anonymkode: d552d...4ff

Ja?

Og det er jo akkurat dette denne dama her IKKE gjør.

Slipper man inn folk som har vært på besøk hos andre enn de avtalte fem, så har man plutselig invitert alle de hun har vært sammen med, før dette, og alle de som de har vært sammen med før det igjen, osv osv osv.

Det er som sex. Har man ubeskyttet sex med noen, så har man ubeskyttet sex med alle de som den personen har hatt ubeskyttet sex med, og alle de som de personene igjen har hatt ubeskyttet sex med osv osv osv...i det uendelige.

Det er selve poenget med beskyttelse; å bryte smittekjeden. 

Forstår at det er vanskelig logikk for enkelte. Så det er altså derfor man har lovet og regler, og potensielt straff. 

Anonymkode: 99d0e...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Måbaresi... skrev:

Dette var en god idé. Eller så kan du sette opp en benk og en stol i hagen med god avstand og foreslå at neste gang hun kommer så tar dere kaffen ute på benkene og holder avstand til hverandre. 

Ja, det går an hvis det er vær til det. Men her høljeregnet det og var surt og kaldt. I tillegg har vi ikke noe overbygg. Da er det ikke like lett å be sin gamle svigermor stå utenfor. Nå skal det sies at jeg prøvde å hinte. Jeg sa "det er vel ikke akkurat anbefalt..?", men hun tok ikke den. Hvis det skjer igjen, skal jeg bite i det sure eplet.

Anonymkode: 973ee...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det går an hvis det er vær til det. Men her høljeregnet det og var surt og kaldt. I tillegg har vi ikke noe overbygg. Da er det ikke like lett å be sin gamle svigermor stå utenfor. Nå skal det sies at jeg prøvde å hinte. Jeg sa "det er vel ikke akkurat anbefalt..?", men hun tok ikke den. Hvis det skjer igjen, skal jeg bite i det sure eplet.

Anonymkode: 973ee...ca2

Du må jo være klar i talen, hint i slike sammenhenger funker ikke. Regn eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Du må jo være klar i talen, hint i slike sammenhenger funker ikke. Regn eller ikke. 

Ja, hvis det gjentar seg skal jeg være tydeligere. Synes bare det er veldig ubehagelig å avvise svigermor.

Anonymkode: 973ee...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvis det gjentar seg skal jeg være tydeligere. Synes bare det er veldig ubehagelig å avvise svigermor.

Anonymkode: 973ee...ca2

Mer ubehagelig enn at du eller noen du er glad i, blir alvorlig syke, eller, i verste fall, dør?

Det virker som folk ikke forstår hvor alvorlig dette er.

Må man virkelig se at noen man er glad i sliter med å puste, eller se at noen dør altfor tidlig, for å innse at man ikke stenger ned et helt land, uten skjellig grunn?

Anonymkode: 99d0e...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mer ubehagelig enn at du eller noen du er glad i, blir alvorlig syke, eller, i verste fall, dør?

Det virker som folk ikke forstår hvor alvorlig dette er.

Må man virkelig se at noen man er glad i sliter med å puste, eller se at noen dør altfor tidlig, for å innse at man ikke stenger ned et helt land, uten skjellig grunn?

Anonymkode: 99d0e...276

Herregud. Nå har jeg altså sagt x antall ganger at jeg skal gi beskjed neste gang. Jeg har tatt til meg deres tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 973ee...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. Nå har jeg altså sagt x antall ganger at jeg skal gi beskjed neste gang. Jeg har tatt til meg deres tilbakemeldinger. 

Anonymkode: 973ee...ca2

?

Det var du selv som skrev dette:

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes bare det er veldig ubehagelig å avvise svigermor.

Anonymkode: 973ee...ca2

Hvis du ikke ønsker tilbakemeldinger er det vel bare å droppe å beklage deg over hvor ubehagelig det er.

Tror du virkelig at ikke vi andre må gjennom nøyaktig det samme?

Anonymkode: 99d0e...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her hadde hun måtte snu i døra. Vi hadde nok kommet ut for en liten prat på avstand, men hun hadd ikke fått kommet inn.  Jeg prater og er sosial med mange omdagen, men jeg møter de ute og har avstand. Fordelen/ulempen med å bo ett sted der jeg kjenner naboer og er på praten med mange. Umulig å gå ut med søppla uten å prate med noen naboer. Frem til nå har jeg ikke møtt noen som ikke holder avstand.

Min mor har vært på besøk, kun ute og avstand. Nå er det hun som er i risikosonen og jeg og min datter jobber med mye mennesker så hun vet hun skal holde avstand. Hun trengte å komme ut av huset, så hun tok seg en kjøretur. Nå var det ikke selve besøket hun trengte, men en luftetur ut av huset så den halvtimes kjøreturen til oss passet fint. Vi fikk påskeegg og hun fikk påskeegg tilbake. 

Anonymkode: 67ede...dc9

Du skjønner at smitten kan overleveres sammen med påskeeggene eller...?

Anonymkode: 840b2...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

?

Det var du selv som skrev dette:

Hvis du ikke ønsker tilbakemeldinger er det vel bare å droppe å beklage deg over hvor ubehagelig det er.

Tror du virkelig at ikke vi andre må gjennom nøyaktig det samme?

Anonymkode: 99d0e...276

Jeg viste til at jeg synes det var ubehagelig i går. Jeg har ikke antydet at situasjonen er noe vanskeligere for meg enn andre. Jeg ville ha tilbakemeldinger, og det har jeg fått. Men enkelte av dere fortolker situasjonen til det ekstreme. Jeg ville jo ikke ha besøk av svigermor. Jeg klarte ikke å si nei. Neste gang må jeg gjøre det. 

Anonymkode: 973ee...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skjønner at smitten kan overleveres sammen med påskeeggene eller...?

Anonymkode: 840b2...c05

Men viruset overlever kun i fire dager, så påskeegget kan man jo lett vente med å spise.

Anonymkode: 99d0e...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg viste til at jeg synes det var ubehagelig i går. Jeg har ikke antydet at situasjonen er noe vanskeligere for meg enn andre. Jeg ville ha tilbakemeldinger, og det har jeg fått. Men enkelte av dere fortolker situasjonen til det ekstreme. Jeg ville jo ikke ha besøk av svigermor. Jeg klarte ikke å si nei. Neste gang må jeg gjøre det. 

Anonymkode: 973ee...ca2

Jeg ville vært litt proaktiv og sagt fra før neste gang. Det kom et fint forslag til formulering over her. Hvis dere har tatt en telefon og avklart grensene dere trenger på forhånd, blir det mye lettere å eventuelt avvise i døra om hun velger å komme likevel.

Slik det står nå, tror hun jo det er greit, og det blir potensielt enda vanskeligere å si nei om hun plutselig står der igjen. Jeg synes det er ryddigst å ringe og forklare hvorfor dere ikke kommer til å ta imot mer besøk fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...