Gå til innhold

Hvorfor har vi blitt så slem?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vedkommende kanskje burde ha presisert det:

"Hvor i denne tråden er den hetsen du referer til?"

Poenget her er at vedkommende hevdet at det ble hetset i denne tråden, ikke at det finnes hets et eller annet sted på nettet.

Anonymkode: 5c8da...def

Vedkommendes spørsmål var linket direkte til HI. Ikke til kommentaren min om hets her i tråden. Så svaret til anonym over her var faktisk veldig berettiget. 

Anonymkode: b468d...fa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å prate normalt til mennesker. Som jeg prøvde å skrive lenger oppe her så hjelper det ikke å kjefte på barna våre når de har gjort noe vi mener er galt (barn har ikke samme oppfattelsen som voksne). Jeg tror det er en stor del av befolkningen som rett og slett ikke selv skjønner det de gjør er galt og dermed lukker ørene helt for kjeft og hetsing (samme som barna våre gjør). 

Derfor tenker jeg at normal «barneoppdragelse» er en mye mer fornuftig måte å tilnærme seg de som gjør handlinger vi mener er gal.

Du mener sånn som myndighetene pratet normalt til hyttefolket og oppfordret dem til å dra hjem? Noen dro, og ære være dem for det. Mange ble og tilslutt måtte det settes i kraft en lov som forbød det. Fortsatt er det bråk og klaging fra hyttefolkets side. Det viser jo bare at normal prat ikke nytter mot de som synes at regler skal gjelde for alle de andre. Eller sånn som det har blitt pratet normalt om at man skal holde avstand og ikke samles i grupper, eller at syke ikke skal gå ut, osv, osv. Hvor mange ganger skal man "prate normalt" til noen før man har lov til å dra på litt, synes du? Enten man er myndighetene eller en privatperson? Hva er ditt alternativ? For du ser vel du også at vennlige oppfordringer ikke biter på en del av befolkningen?

Skrevet
5 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Du mener sånn som myndighetene pratet normalt til hyttefolket og oppfordret dem til å dra hjem? Noen dro, og ære være dem for det. Mange ble og tilslutt måtte det settes i kraft en lov som forbød det. Fortsatt er det bråk og klaging fra hyttefolkets side. Det viser jo bare at normal prat ikke nytter mot de som synes at regler skal gjelde for alle de andre. Eller sånn som det har blitt pratet normalt om at man skal holde avstand og ikke samles i grupper, eller at syke ikke skal gå ut, osv, osv. Hvor mange ganger skal man "prate normalt" til noen før man har lov til å dra på litt, synes du? Enten man er myndighetene eller en privatperson? Hva er ditt alternativ? For du ser vel du også at vennlige oppfordringer ikke biter på en del av befolkningen?

Fungerer det å kalle andre for jævla idioter da? 

Med mine barn så er det enkelte ting jeg bare må terpe på. Selv hvor gøy det er å sykle full spiker så kan de ikke gjøre det alle plasser. Derfor må jeg minne de på det hver gang jeg ser de gjør det og forteller hva årsaken er til at de ikke skal gjøre det. Også håper jeg det går inn etterhvert. 

Skrevet

Det som er problemer er jo at for mange er det så svart hvitt. Enten sitter man i full isolasjon eller så har man store flokker som stimler seg sammen. Mange følger ikke myndighetenes råd, de drar det lengre. Det er forskjell på om du skal sitte i isolasjon, om du er i karantene eller om du er frisk som en fisk og ikke vært utsatt for noe eller er i risikogruppe. Hvor mange kommentarer har det ikke vært med; her tar vi ansvar å sitter inne? Vel, jeg tar også ansvar og følger råd, men jeg trenger ikke sitte inne. For jeg er ikke i karantene eller isolasjon eller hva nå enn. Så jeg tar ut ungene mine på tur i frisk luft hver eneste dag osv. Følger de faktiske rådene, ikke hva de som ikke evner å skille på forskjellige scenarier mener jeg skal gjøre.

Så merker jeg meg at det er som oftes de som sier selv de bare er inne som mener mest om hvor mange og hvem som er ute. Det sier meg at de tror og mener mye uten å faktisk erfare det selv. Hvordan vet du så mye om folka adferd hvis du er inne hele dagen uansett.

Til slutt vil jeg si at jeg synes fryktelig synd på alle allergikerne våre fremover. Her jeg bor er det begynt med mye pollen i lufta. Hvor mye hets skal ikke de få fremover mon tro.... hadde jeg vært allergisk hadde jeg hengt lapp på jakka; jeg er allergiker og har ikke corona...

Anonymkode: 3d03f...513

Skrevet
47 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det er ikke jeg som er hi, men hyttesaken var jo opp til politikerne, og ikke til Hvermannsen. At politikere og eventuelt politi eller forsvar tar grep for å få folk som kanskje har litt tungt for det til å forstå er naturlig, at vi andre er stygge mot hverandre hjelper ingen. 

Anonymkode: 30ff1...4b4

Skrevet (endret)
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med mine barn så er det enkelte ting jeg bare må terpe på. Selv hvor gøy det er å sykle full spiker så kan de ikke gjøre det alle plasser. Derfor må jeg minne de på det hver gang jeg ser de gjør det og forteller hva årsaken er til at de ikke skal gjøre det. Også håper jeg det går inn etterhvert. 

Jeg vet ikke med deg, men jeg forventer ihvertfall mer av voksne mennesker enn barn. Jeg har rett og slett hverken tålmodighet eller lyst til å måtte forklare et voksent, (skulle man tro) oppegående menneske ting gang på gang, som til et barn. Om man insisterer på å ignorere normale beskjeder, oppfordringer og tilsnakk, så får voksne mennesker bare finne seg i å ta i mot det som kommer. De kunne jo lett ha unngått folks vrede ved å respondere på normalt prat første gangen beskjeden ble gitt. 

Endret av Himmel og hav
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke jeg som er hi, men hyttesaken var jo opp til politikerne, og ikke til Hvermannsen. At politikere og eventuelt politi eller forsvar tar grep for å få folk som kanskje har litt tungt for det til å forstå er naturlig, at vi andre er stygge mot hverandre hjelper ingen. 

Jeg kaster ikke forglemmegei og roseblader etter voksne mennesker som oppfører seg på en måte som kan sette andres liv og helse i fare. Hyttefolket viste jo tydelig at de enten ikke evnet å forstå eller at de ikke ønsket å forstå, og da ser jeg ingen grunn til å legge fingrene mellom og kalle en idiot for noe penere, bare så ingen skal bli lei seg. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er barna dine virkelig så tungnemme, altså?

Anonymkode: 91071...a63

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Jeg er skikkelig lei krigstyper i avisene som tar for seg alt folk gjør galt. Det funker tydeligvis ikke, så hva med å finne en annen måte for å nå frem til dem som ennå ikke har tatt budskapet? Den lokale Facebook-siden her er også full av folk som leker politi og spyr ut edder og galle mot alt og alle. Det virker som mange er nesten besatt av å lete etter feil hos andre. La oss heller hjelpe hverandre. Si fra på en hyggelig måte, og vise raushet så langt det går, så får myndighetene og ett politiet ta seg av tilfellene som trenger å endre atferd. Hvis folk bare konsentrerer seg om seg og sitt, og om å rekke ut en hånd til de som trenger det, blir stemningen hyggeligere.

Den lokale facebooksiden? Hva er det? 

Anonymkode: 07118...010

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jupp, 5 åringen min trenger ofte å bli minnet på enkelte ting. Det er ikke lett for han å skjønne hvorfor han ikke kan hoppe i sofaen eller sparke ball inne. 

Men, hva har dette med temaet å gjøre? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke det mitt innlegg du siterer. Men, her jeg bor har vi en fb-side for tettstedet jeg bor på. 

Skrevet
23 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg kaster ikke forglemmegei og roseblader etter voksne mennesker som oppfører seg på en måte som kan sette andres liv og helse i fare. Hyttefolket viste jo tydelig at de enten ikke evnet å forstå eller at de ikke ønsket å forstå, og da ser jeg ingen grunn til å legge fingrene mellom og kalle en idiot for noe penere, bare så ingen skal bli lei seg. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor dere sier hyttefolk? Majoriteten har forholdt seg til anbefalingene og nå reglene. 

Det er litt som å si at alle menn voldtar, alle mødre trenerer samvær, alle innvandrere er terrorister. 

Når det gjelder hvordan forholde seg til hverandre så skal vi tross alt være forbilde for barna våre. Ønsker vi virkelig at de skal gå rundt å kalle oss og andre for noen jævla idioter og det som verre er hver gang de gjør noe galt? Er det virkelig ett slikt samfunn vi ønsker? 

Skrevet
41 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Ingen snakker om blomsterparade, men kan vi ikke overlate dømming og utøving av makt til de som faktisk kan det? Må man slenge dritt og gå rundt som en flokk sutrende vigilanter? Det er virkelig nok negativitet nå, om vi ikke skal lete med lys og lykte etter feil hos andre. 

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en side for folk bosatt i (eller med tilknytning til) nærmiljøet. Her var det for eksempel en dame i risikosonen som hadde møtt en barnefamilie på tursti i skogen. Hun måtte gå ut av stien for å holde tilstrekkelig avstand, og forkynte at hun hadde tåregass hjemme, og fra nå av kom til å ta med denne på tur og bruke den mot voksne og barn hun mente kom for nær. 

Skrevet

Bent Høie er også enig med oss, HI: "

Mandag oppfordrer helseminister Bent Høie befolkningen om å ikke bli så sinte på hverandre.

- Jeg tenker at det er veldig fint at folk er opptatt av at alle bidrar. Men vi må likevel være litt rausere mot hverandre, og ikke bli så sinte. Vi kan heller si fra på en hyggelig måte. Situasjonen er tøff nok som den er, og vi må forsøke å unngå å bli så sinte på hverandre, sier Høie til Dagbladet.

Samtidig forteller helseministeren at han synes det er viktig at myndighetene slår ned på åpenbare brudd på smittevernloven, og nevner at en coronasmittet person nylig ble bøtelagt for å ha oppsøkt en fest.

- Vi håper å unngå en situasjon hvor vi kjefter så mye på hverandre i sosiale medier og andre steder. Men heller oppmuntrer hverandre og gir hverandre gode råd.

Fagdirektør ved Folkehelseinstituttet, Frode Forland, forteller til Dagbladet at det ikke er grunn til å være særlig bekymret for joggere.

- Ikke noe mer enn gåing. Det handler om å holde avstand."

https://www.dagbladet.no/nyheter/ber-folk-om-a-unnga-kjefting/72285046

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du leser trådene på dette foumet så ser du veldig tydelig at det er en del kjerringer her inne.

Anonymkode: 8ef52...5f5

Øøøhhhhh… falt du nettopp i samme grøfta? "Alle som sier at andre er megger, de er noen megger!"

Anonymkode: 3a474...b56

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan virke som at mange voksne er enda mer tungnemme, og blant dem finner man for eksempel de som enda ikke har skjønt hvorfor hytta er et dårlig sted å være midt i en pandemi. Eller de som enda ikke har skjønt at det er dårlig gjort å hamstre.

Skrevet

All denne hetsen springer ut i noe som er svært typisk for oss i vestlige land: ATTRIBUSJONSFEILEN. Vi forklarer enkeltpersoners atferd ut fra personlige egenskaper (indre forklaringer), slik som «hun er veldig egoistisk , mindre smart», osv. isteden for ytre forklaringer slik som : «hun dro nok dit fordi det var praktisk» eller «det var sikkert noe som forhindret henne fra å gjøre ditt og datt». 

Veldig klassisk i vesten! 

Anonymkode: d2cf3...889

Skrevet

I tillegg er dette klassisk for sosialpsykologi. 87 % av oss mennesker vurderer seg selv som et bedre menneske enn andre. Man ser ikke bjelken i sitt eget øye, men ser veldig tydelig flisen i sin neste. 

Så, statistisk sett er det ikke noen bombe at flesteparten her inne på DIB hever seg høyt over resten av folket og påberoper seg sin rett i å være moralens vokter, og mener de har all rett til å kalle andre for egoister, idioter, osv. «Jeg forstår dette mye bedre enn andre, jeg følger reglene til punkt og prikke, det gjør ikke dere andre» osv. Man vurderer til syvende og sist seg selv som et bedre eksemplar enn andre, fordi man har kun innsikt i egne tanker og indre prosesser, og ser ikke hva andre tenker.

Primitivt å ikke ha større forståelse for at det alltid finnes en logisk forklaring bak andres valg, og at det du selv gjør er ikke sikkert er så mye bedre, til syvende og sist. 

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? så lenge jeg kan huske har Norge alltid vært et Jantelov-land asså.

Og kristne blir hetset stadig vekk. Alle som ikke er politisk korrekte blir hetset.

Hva slags boble har du levd i? Det er LENGE siden jeg begynte å mislike det norske samfunnet og nordmenn generelt og jeg har ikke kjent på noen stolthetsfølelse over å være nordmann siden jeg var barn.

Anonymkode: cdd6b...ae0

Du har helt rett. Det bare viser bedre nå fordi folk er redde i tillegg.

Anonymkode: ee712...7d0

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg er dette klassisk for sosialpsykologi. 87 % av oss mennesker vurderer seg selv som et bedre menneske enn andre. Man ser ikke bjelken i sitt eget øye, men ser veldig tydelig flisen i sin neste. 

Så, statistisk sett er det ikke noen bombe at flesteparten her inne på DIB hever seg høyt over resten av folket og påberoper seg sin rett i å være moralens vokter, og mener de har all rett til å kalle andre for egoister, idioter, osv. «Jeg forstår dette mye bedre enn andre, jeg følger reglene til punkt og prikke, det gjør ikke dere andre» osv. Man vurderer til syvende og sist seg selv som et bedre eksemplar enn andre, fordi man har kun innsikt i egne tanker og indre prosesser, og ser ikke hva andre tenker.

Primitivt å ikke ha større forståelse for at det alltid finnes en logisk forklaring bak andres valg, og at det du selv gjør er ikke sikkert er så mye bedre, til syvende og sist. 

*klapper* Har du fått deg ex.phil og ex.fac nå, da.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

*klapper* Har du fått deg ex.phil og ex.fac nå, da.

Hva ønsker du å oppnå med en slik kommentar? 

Skrevet

Jeg er enig, HI. Å kjefte til meningsfeller - å klage over "de andre", det hjelper jo ikke. Hvis det var sånn at de som jogger, de som hamstrer, de som hevder sin rett til å dra på hytta, de som tror det er greit å være mange sammen, at de er tilgjengelige for moralske pekefingre - da hadde jeg skjønt vitsen med alle disse sinte kronikkene og meningene på FB. For meg er det relativt åpenbart at det ikke hjelper en dritt. Det som hjelper med disse pekefingrene er nok at man selv føler seg bedre, at man kan hente støtte på at "noen andre" er idioter, mens en selv er klok og tenker på andre. Man skal selvfølgelig ikke kimse av at alle har behov for applaus og mentale klapp på skulderen, men jeg tror ikke det hjelper på det som ser ut til å være målet, Man endrer ingen ved å skrike på avstand at de er dumme, korttenkte eller egoistiske. Det minner meg om forelesere på universitetet som kjeftet på dem som møtte opp, fordi det var så få der. De som ikke møtte, de fikk jo ikke den beskjeden. Og vi som var der hadde ikke behov for den.

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Øøøhhhhh… falt du nettopp i samme grøfta? "Alle som sier at andre er megger, de er noen megger!"

Da er du det selv også da! Siden du sier jo at jeg også er det!

Anonymkode: 8ef52...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...