Gå til innhold

Hvorfor har vi blitt så slem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med dette viruset som har gjort det sosialt akseptert å være ufin mot andre? 

Jogger du, har du hytte, var du tilfeldigvis i Italia eller Østerrike i januar, kjøper du do-papir, har ikke du blitt omdisponert som helsearbeider, går du på butikk, holder du butikken din åpen, lar du nabobarnet komme over i din hage, er du bekymret for økonomien...

Listen er lang over personer man fritt har lov å hetse, kalle, skjelle ut og idioterklære. Hva skjedde med vårt lille land som gikk i rosetog og skulle stå sammen for å overvinne alt? 

Det finnes ikke en tråd eller kommentarfelt verken her inne eller andre plasser som ikke inneholder en form for sjikanering, Nå har man til og med begynt å opprette tråder om hvem man ønsker det skal gå ille med etter dette er over. 

Jeg synest det bare er trist, trist at det faktisk har blitt sosialt akseptert å hetse folk offentlig...

Anonymkode: b468d...fa2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nå samfunnet står på en prøve og det er i slike stunder det kan gå to veier.Enten kommer vi sammen, tar vare på hverandre og viser solidaritet og omtanke, eller så kommer egoet fram,der den sterkeste skal overleve og der vi setter "meg" fremfor "oss". 

Det er NÅ vi må ta et valg,for hva slags samfunn vi skal være under og etter denne pandemien. 

Anonymkode: 7a4d2...b7d

Skrevet

Enig. Jeg er skikkelig lei krigstyper i avisene som tar for seg alt folk gjør galt. Det funker tydeligvis ikke, så hva med å finne en annen måte for å nå frem til dem som ennå ikke har tatt budskapet? Den lokale Facebook-siden her er også full av folk som leker politi og spyr ut edder og galle mot alt og alle. Det virker som mange er nesten besatt av å lete etter feil hos andre. La oss heller hjelpe hverandre. Si fra på en hyggelig måte, og vise raushet så langt det går, så får myndighetene og ett politiet ta seg av tilfellene som trenger å endre atferd. Hvis folk bare konsentrerer seg om seg og sitt, og om å rekke ut en hånd til de som trenger det, blir stemningen hyggeligere.

Anonymkode: 30ff1...4b4

Skrevet

Dette med å være slem? Det har vi vært lenge før viruset. Det er bare mer synlig nå.

Vi har vokst opp med en meg-meg-meg-kultur, der vi har lært oss at, "det er viktig å tenke på seg selv, hvis ikke du tenker på deg så gjør ingen andre det heller". Vi har lært oss at den viktigste verdien vi har er ikke hva vi, i fellesskap, kan gjøre for å utvikle oss som mennesker, men det viktigste er å tilfredsstille en hvert lyst vi måtte ha for øyeblikket (spis hva du har lyst på, drikk hva du har lyst på, pul hvem du har lyst på, hvordan du vil, når du vil, røyk det du har lyst på, osv). Det har vært viktig å angripe alt og alle som har moral. Kjærlighet? Det er å være egoist. Hvis noen sårer deg så er de onde. Noen som er uenig med deg? Da blir du såret og den personen er ond.

Halt har dreid seg om øyeblikkets lyster, ego, om å bare se seg selv og tråkke på andre.

Ut av denne kulturen lurer vi altså på hvordan det har seg at ungdommer går rundt og sleiker på ting i håp om å få korona-viruset, for så å hoste på eldre i håp om at det tar liv.

De ungdommene? De har lært seg av sine foreldre nettopp det, vær en egoist, vær selvopptatt, du er alt som er verdifullt i denne verden, alle andre mennesker er bare objekter som er til for din fornøyelse.

Vil vi en annen verden? Vil vi et samfunn der vi bryr oss om hverandre? Da må vi også tåle å ikke få det som vi vil, alltids. Vi må finne glede i de som lykkes, støtte hverandre. De som lykkes må finne glede i å hjelpe de som ikke lykkes. Tittel må bli et ansvar, ikke en status.

Men da må vi også legge om samfunnet fra slik det er nå. For nå er samfunnet lagt opp slik at noen få skal tjene alle de verdier som de fleste skaper. De få, de er opptatt av å manipulere andre til å bruke så mye som mulig av sine verdier (penger) på varer som bedriftene til de få selger, slik at de få kan få enda mer verdier igjen. Ta Coca Cola, for eksempel. Det er ikke noe en trenger. En dør ikke om en ikke får drukket Coca Cola. Likevel selger de enorme mengder. Det er fordi vi manipuleres til å tro vi trenger noe vi ikke trenger.

Og det gjør de for at de få som sitter på eierskapet skal få verdiene som folk skaper.

Vi har et helt samfunn som tilber denne egoisme-kulturen.

Vi må bort fra det, skal vi ha rom til noe annet enn egoisme.

Anonymkode: 5c8da...def

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med dette viruset som har gjort det sosialt akseptert å være ufin mot andre? 

Jogger du, har du hytte, var du tilfeldigvis i Italia eller Østerrike i januar, kjøper du do-papir, har ikke du blitt omdisponert som helsearbeider, går du på butikk, holder du butikken din åpen, lar du nabobarnet komme over i din hage, er du bekymret for økonomien...

Listen er lang over personer man fritt har lov å hetse, kalle, skjelle ut og idioterklære. Hva skjedde med vårt lille land som gikk i rosetog og skulle stå sammen for å overvinne alt? 

Det finnes ikke en tråd eller kommentarfelt verken her inne eller andre plasser som ikke inneholder en form for sjikanering, Nå har man til og med begynt å opprette tråder om hvem man ønsker det skal gå ille med etter dette er over. 

Jeg synest det bare er trist, trist at det faktisk har blitt sosialt akseptert å hetse folk offentlig...

Vel alt det du nevner gjøres av egoisme. Mens vi andre strever med å isolere oss, bedrifter går konkurs, folk blir permittert og ensomme eldre sitter livredde uten besøk, helsearbeidere osv som jobber døgnet rundt med unger hjemme på selvstyr, så er andre sitt fokus å få reise på hytta, 8 åringen som har brakkesyke etter EN uke, unger som bare MÅ besøke kompiser og folk som ikke orker hjelpe med skolearbeid OG jobbe på hjemmekontor fordi man ønsker jo litt fritid og.

viss alle tar denne dugnaden seriøst og ikke bare tenker på det beste for seg selv, så mulig vi kan snart komme tilbake til et tilnærmet normalt samfunn. Men så lenge folk kun skal bare, for seg selv så tar dette mye lengre tid. Det er provoserende for folk som mister alt de har bygget opp, som sitter ensomme og de som virkelig jobber døgnet rundt for å hjelpe de som har blitt syke.

men la nå hyttefolk få reise på hytta si i påsken. Mot forbud om å oppsøke lege og legevakt i hyttekommunen. I tillegg til et forbud mot å handle varer på den lokale butikken. Så kan de sitte der på hytta si enten de får corona og trenger pustehjelp, hjerteinfarkt eller brekker et bein. 

Anonymkode: 8d4a8...cc3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? så lenge jeg kan huske har Norge alltid vært et Jantelov-land asså.

Og kristne blir hetset stadig vekk. Alle som ikke er politisk korrekte blir hetset.

Hva slags boble har du levd i? Det er LENGE siden jeg begynte å mislike det norske samfunnet og nordmenn generelt og jeg har ikke kjent på noen stolthetsfølelse over å være nordmann siden jeg var barn.

Anonymkode: cdd6b...ae0

Skrevet

En krise kan bringe frem det verste i folk. Jeg kjenner jeg ikke orker å hisse meg opp over andres valg. Jeg tar ansvar for meg selv og mitt så regner jeg med myndighetene rydder opp der det trengs. 
Det dummeste jeg ser er tordentaler på FB, ofte har de ikke rent mel i posen selv. Blir litt dumt når man hisser seg opp over hyttefolket på FB når man selv lunsjer med venner og barn på et kjøpesenter. De bidrar jo til å spre potensiell smitte selv. 

Anonymkode: c282e...830

Skrevet

Convidioter. Det kaller jeg de som setter seg på sin høye hest og tror de er ordenspoliti 

Anonymkode: c77a6...484

Skrevet

Det er jo het åpenbart at vi trenger sosial kontroll og gapestokkmentalitet i disse krisetider. Ikke fordi folk er slemme, men fordi mange er egoistiske idioter som ødelegger for fellesskapet ved å kun tenke påse selv.

Folk som ikke innretter seg etter myndighetenes befalinger i denne tiden fortjener å høre det!

Anonymkode: 6615a...c8e

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo het åpenbart at vi trenger sosial kontroll og gapestokkmentalitet i disse krisetider. Ikke fordi folk er slemme, men fordi mange er egoistiske idioter som ødelegger for fellesskapet ved å kun tenke påse selv.

Folk som ikke innretter seg etter myndighetenes befalinger i denne tiden fortjener å høre det!

Anonymkode: 6615a...c8e

Hjelper det å rope og skrike til barna våre når de gjør noe vi oppfatter som galt? Hjelper det å kalle de ting og hetse de opp og ned i mente? 

Hva får folk til å tro att dette hjelper noe mer på voksne mennesker? Hva med å faktisk begynne å snakke med, ikke til, hverandre? Hvorfor synke ned på ett slikt lavmål vi i dag ser over alt i media og kommentarfeltet? 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper det å rope og skrike til barna våre når de gjør noe vi oppfatter som galt? Hjelper det å kalle de ting og hetse de opp og ned i mente? 

Hva får folk til å tro att dette hjelper noe mer på voksne mennesker? Hva med å faktisk begynne å snakke med, ikke til, hverandre? Hvorfor synke ned på ett slikt lavmål vi i dag ser over alt i media og kommentarfeltet? 

"når de gjør noe vi oppfatter som galt". HAhh.. er du en sånn en du, ja! 

Anonymkode: 9ff8a...7e6

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vi ser nå er jo resultatet av at det har sviktet grovt i både oppdragelse og kommunikasjon og følelse av empati og samfunnsansvar er tydeligvis noe mange aldri har hørt om av sine foreldre... Hvis man i disse dager ikke får ungene sine fra å gjøre det de nå MÅ forholde seg til, da er det på tide å heve stemmen og holde dem inne der de ikke kan skade andre. Så får man der, innendørs, hvor de ikke kan smitte andre som kan dø av dette, forsøke å prate med ungene der.

Hi - det er ikke snakk om at noen har blitt så slem. Eller, det er det forsåvidt. Det ER slemt å ikke ta de hensynene som nå er helt avgjørende for å korte ned tiden dette skal ta. Om vi ikke gjør det vi nå MÅ, da risikerer vi at dette viruset blir en langvarig plage, vi risikerer til og med at den vil bli en årlig sykdom av et virus som stadig muterer.

Det det er snakk om nå, Hi, det er liv eller død. Det er snakk om å minske de negative konsekvensene for samfunnet vårt så mye som mulig - eller ikke.

Jo færre som nå gjør det de skal, jo flere som driter i myndighetenes tiltak, jo flere vil dø - langt flere! - og jo verre og mer langsiktige blir følgene for samfunnet.

Om alle drar sammen, tar ansvar for fellesskapet - da kan vi få kontroll på dette og minske de negative følgene.

Å påpeke at noen oppfører seg som egoistiske drittsekker, det er ikke slemt. Det er dessverre bare et faktum. Og det at noen velger å oppføre seg som egoistiske drittsekker, det skader hele samfunnet vårt og vil gjøre at langt, langt flere dør enn nødvendig.

Og ungene - det må være forbausende mange foreldre som ikke har forklart ungene sine at om de ikke følger tiltakene som er satt nå, da vil det bli de og deres barn igjen, kanskje til og med barnas barnebarn, som må betale for deres egen idioti nå. Så får foreldrene begynne på akkurat det samme.

Dette er inne tull, det er ikke "bare en influensa" - dette er alvor og følgene kan bli langt verre og langvarige om ikke alle nå tar grep og tar ansvar!

Anonymkode: 7800b...b94

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vi ser nå er jo resultatet av at det har sviktet grovt i både oppdragelse og kommunikasjon og følelse av empati og samfunnsansvar er tydeligvis noe mange aldri har hørt om av sine foreldre... Hvis man i disse dager ikke får ungene sine fra å gjøre det de nå MÅ forholde seg til, da er det på tide å heve stemmen og holde dem inne der de ikke kan skade andre. Så får man der, innendørs, hvor de ikke kan smitte andre som kan dø av dette, forsøke å prate med ungene der.

Hi - det er ikke snakk om at noen har blitt så slem. Eller, det er det forsåvidt. Det ER slemt å ikke ta de hensynene som nå er helt avgjørende for å korte ned tiden dette skal ta. Om vi ikke gjør det vi nå MÅ, da risikerer vi at dette viruset blir en langvarig plage, vi risikerer til og med at den vil bli en årlig sykdom av et virus som stadig muterer.

Det det er snakk om nå, Hi, det er liv eller død. Det er snakk om å minske de negative konsekvensene for samfunnet vårt så mye som mulig - eller ikke.

Jo færre som nå gjør det de skal, jo flere som driter i myndighetenes tiltak, jo flere vil dø - langt flere! - og jo verre og mer langsiktige blir følgene for samfunnet.

Om alle drar sammen, tar ansvar for fellesskapet - da kan vi få kontroll på dette og minske de negative følgene.

Å påpeke at noen oppfører seg som egoistiske drittsekker, det er ikke slemt. Det er dessverre bare et faktum. Og det at noen velger å oppføre seg som egoistiske drittsekker, det skader hele samfunnet vårt og vil gjøre at langt, langt flere dør enn nødvendig.

Og ungene - det må være forbausende mange foreldre som ikke har forklart ungene sine at om de ikke følger tiltakene som er satt nå, da vil det bli de og deres barn igjen, kanskje til og med barnas barnebarn, som må betale for deres egen idioti nå. Så får foreldrene begynne på akkurat det samme.

Dette er inne tull, det er ikke "bare en influensa" - dette er alvor og følgene kan bli langt verre og langvarige om ikke alle nå tar grep og tar ansvar!

Jeg er helt enig i at det er essensielt at folk får opp øynene og følger myndighetenes krav, men vi trenger ikke sure innlegg i alle landets aviser fra indignerte privatpersoner, i alle fall ikke når det er tydelig at det ikke hjelper. Spill heller på fellesskapsfølelsen, og overlat «oppryddingen» og grensesettingen til de profesjonelle. Nå virker det som det går sport i å finne feil hos alle andre og irettesette dem. Tydelig at det er mange som behøver denne krisen for å føle en slags moralsk overlegenhet. Det er sikkert en deilig følelse for dem, men fint lite nyttig for samfunnet. 

Skrevet

Selv denne tråden klarte dere å vri slik dere kunne hetse og kalle. Jeg synest rett og slett det bare er trist...

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig i at det er essensielt at folk får opp øynene og følger myndighetenes krav, men vi trenger ikke sure innlegg i alle landets aviser fra indignerte privatpersoner, i alle fall ikke når det er tydelig at det ikke hjelper. Spill heller på fellesskapsfølelsen, og overlat «oppryddingen» og grensesettingen til de profesjonelle. Nå virker det som det går sport i å finne feil hos alle andre og irettesette dem. Tydelig at det er mange som behøver denne krisen for å føle en slags moralsk overlegenhet. Det er sikkert en deilig følelse for dem, men fint lite nyttig for samfunnet. 

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv denne tråden klarte dere å vri slik dere kunne hetse og kalle. Jeg synest rett og slett det bare er trist...

Kom gjerne med løsninger for å få de som ikke vil forstå til å forstå hva som nå skal til for at vi skal komme oss best gjennom denne krisen...?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ser du denne hetsen? 

Anonymkode: 3a474...b56

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men leser du ikke på nett generelt  i det hele tatt?

Anonymkode: 5a8c9...7d5

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men leser du ikke på nett generelt  i det hele tatt?

Anonymkode: 5a8c9...7d5

Vedkommende kanskje burde ha presisert det:

"Hvor i denne tråden er den hetsen du referer til?"

Poenget her er at vedkommende hevdet at det ble hetset i denne tråden, ikke at det finnes hets et eller annet sted på nettet.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vedkommende kanskje burde ha presisert det:

"Hvor i denne tråden er den hetsen du referer til?"

Poenget her er at vedkommende hevdet at det ble hetset i denne tråden, ikke at det finnes hets et eller annet sted på nettet.

Ja, dette, og 

hvor ser du hetsen av:

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke «ufin mot andre» selv om man sier at folk bør slutte å jogge i flokk der andre ferdes, plyndre butikkene for basisvarer som andre trenger, påpeker at noen svikter et kollektivt samfunnsoppdrag eller sprer smitte ved uansvarlig atferd.

Man er heller ikke «ufin mot andre» hvis man uttrykker sitt sinne mot disse. 

Man er ufin mot andre hvis man kjefter opp eller bruker skjellsord TIL folk som gjør alle disse tingene. Men å fortelle at man syns slik atferd er feil, det er ikke hets eller ufinheter. 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

At noen motsier deg, er kritiske mot deg eller sier at du tar feil, er ikke hetsing IG kalling. Det er debatt.

Skrevet

*og

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Det er nå samfunnet står på en prøve og det er i slike stunder det kan gå to veier.Enten kommer vi sammen, tar vare på hverandre og viser solidaritet og omtanke, eller så kommer egoet fram,der den sterkeste skal overleve og der vi setter "meg" fremfor "oss". 

Det er NÅ vi må ta et valg,for hva slags samfunn vi skal være under og etter denne pandemien. 

Anonymkode: 7a4d2...b7d

Hva ønsker du da? At vi i dette lande eller dette forumet  skal vise solidaritet eller være kalde arrogante dritt kjerringer?

Anonymkode: 8ef52...5f5

Skrevet
36 minutes ago, Anonym bruker said:

Om du leser trådene på dette foumet så ser du veldig tydelig at det er en del kjerringer her inne.

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Helt enig!

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kom gjerne med løsninger for å få de som ikke vil forstå til å forstå hva som nå skal til for at vi skal komme oss best gjennom denne krisen...?

Hva med å prate normalt til mennesker. Som jeg prøvde å skrive lenger oppe her så hjelper det ikke å kjefte på barna våre når de har gjort noe vi mener er galt (barn har ikke samme oppfattelsen som voksne). Jeg tror det er en stor del av befolkningen som rett og slett ikke selv skjønner det de gjør er galt og dermed lukker ørene helt for kjeft og hetsing (samme som barna våre gjør). 

Derfor tenker jeg at normal «barneoppdragelse» er en mye mer fornuftig måte å tilnærme seg de som gjør handlinger vi mener er gal.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dette, og 

hvor ser du hetsen av:

Man er ikke «ufin mot andre» selv om man sier at folk bør slutte å jogge i flokk der andre ferdes, plyndre butikkene for basisvarer som andre trenger, påpeker at noen svikter et kollektivt samfunnsoppdrag eller sprer smitte ved uansvarlig atferd.

Man er heller ikke «ufin mot andre» hvis man uttrykker sitt sinne mot disse. 

Man er ufin mot andre hvis man kjefter opp eller bruker skjellsord TIL folk som gjør alle disse tingene. Men å fortelle at man syns slik atferd er feil, det er ikke hets eller ufinheter. 

At noen motsier deg, er kritiske mot deg eller sier at du tar feil, er ikke hetsing IG kalling. Det er debatt.

Jeg har i denne tråden blant annet fått stempelet som å være en av de ja. Det er ikke å motsi eller være uenig. 

Når folk blir kallet jævla idioter, håper dine nærmeste får dette viruset og dør, håper du får det og dør, håper den og den yrkesgruppen går på ræva, så et ikke det i min verden det samme som å fortelle noen at det du nå gjør er feil. Det er hetsing og kalling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...