Gå til innhold

Andre som koser seg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mellom barna dine eller innad i klassen?

Anonymkode: aa2cb...f5b

Ikke mellom mine fordi den ene har ett supert vanntett opplegg og siden vi ikke vil at de skal føle på for mye urettferdighet så har de like regler her hjemme. Problemet er i klassen til barnet som ikke har opplegg. Mye av arbeidet er av typen ingen sjekker om man gjør så da velger mange å gjøre lite eller ikke noe. ( lange engelske tekster som skal leses og oversettes og pugge gloser til) og matte i kladdebok. Lese x antall minutter, lage mat, bake, jogge etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ikke mellom mine fordi den ene har ett supert vanntett opplegg og siden vi ikke vil at de skal føle på for mye urettferdighet så har de like regler her hjemme. Problemet er i klassen til barnet som ikke har opplegg. Mye av arbeidet er av typen ingen sjekker om man gjør så da velger mange å gjøre lite eller ikke noe. ( lange engelske tekster som skal leses og oversettes og pugge gloser til) og matte i kladdebok. Lese x antall minutter, lage mat, bake, jogge etc. 

Men det er jo ikke ditt problem, like lite som det ville vært i en vanlig hverdag uten corona. Det er jo bare de selv som taper på det.

Anonymkode: 245b1...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke ditt problem, like lite som det ville vært i en vanlig hverdag uten corona. Det er jo bare de selv som taper på det.

Anonymkode: 245b1...934

Problemet er at når noen ikke gidder å gjøre noe så føles det urettferdig for de som må. Vi blir kjipe og er verdens strengeste foreldre . Jeg vet at det ikke er mitt problem men det hadde vært lettere med oppgaver fra dag til dag som også skulle leveres inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Problemet er at når noen ikke gidder å gjøre noe så føles det urettferdig for de som må. Vi blir kjipe og er verdens strengeste foreldre . Jeg vet at det ikke er mitt problem men det hadde vært lettere med oppgaver fra dag til dag som også skulle leveres inn

Sånn er hverdagen også. Noen vil gjøre mer selv om det er dag til dag. 

Dine barn vinner på at dere er de strenge, kjipe foreldre. 

Anonymkode: aa2cb...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ikke mellom mine fordi den ene har ett supert vanntett opplegg og siden vi ikke vil at de skal føle på for mye urettferdighet så har de like regler her hjemme. Problemet er i klassen til barnet som ikke har opplegg. Mye av arbeidet er av typen ingen sjekker om man gjør så da velger mange å gjøre lite eller ikke noe. ( lange engelske tekster som skal leses og oversettes og pugge gloser til) og matte i kladdebok. Lese x antall minutter, lage mat, bake, jogge etc. 

Da skjønner jeg jo den ene føler på urettferdighet ja. Hvis han må gjøre mer enn klassa si fordi broren hans må det og dere bestemmer at de skal ha det likt; for at det skal bli «rettferdig». Da blir det jo ikke det... Her gjør de det klassa skal gjøre. Den ene mer enn den andre for han går jo to klasser over, og minste gjør jo det hun vil siden hun går i bhg. Ingen her roper urettferdig for det, slik er det jo bare. 
 

Og om ikke lekser sjekkes nå vil det jo komme fram hvem som har gjort nok etterhvert. Barna må jo bare lære at de må ha skole nå som før, og fordi noen kanskje sluntrer unna så betyr det jo ikke at det er greit. Du må jo lære barna dine det! Og også at det ikke er urettferdig fordi de har ulikt opplegg, de er jo to ulike personer i to ulike klasser. Deal with it... bobleplast gagner INGEN...

Anonymkode: 0fd18...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da skjønner jeg jo den ene føler på urettferdighet ja. Hvis han må gjøre mer enn klassa si fordi broren hans må det og dere bestemmer at de skal ha det likt; for at det skal bli «rettferdig». Da blir det jo ikke det... Her gjør de det klassa skal gjøre. Den ene mer enn den andre for han går jo to klasser over, og minste gjør jo det hun vil siden hun går i bhg. Ingen her roper urettferdig for det, slik er det jo bare. 
 

Og om ikke lekser sjekkes nå vil det jo komme fram hvem som har gjort nok etterhvert. Barna må jo bare lære at de må ha skole nå som før, og fordi noen kanskje sluntrer unna så betyr det jo ikke at det er greit. Du må jo lære barna dine det! Og også at det ikke er urettferdig fordi de har ulikt opplegg, de er jo to ulike personer i to ulike klasser. Deal with it... bobleplast gagner INGEN...

Anonymkode: 0fd18...4be

Selvsagt sier vi dette til ungene . At verden er urettferdig og at vi får gjort lite med det. Gutten gjør ikke mer enn klassen , han gjør det klassen skal gjøre. Vi krever kun at alt gjøres ordentlig ( pliktoppfyllende og meget skoleflink gutt så han vet hva som kreves) og vil at han skal fordele oppgavene slik at han gjør oppgaver hver dag. Flere av de andre gjør alt den ene dagen ( da i en rasende fart og mange ikke noe) og har i praksis fri resten av dagene. Vi kan ikke påvirke hva andre gjør men klart det oppleves urettferdig. Derfor hadde det hjulpet å få oppgaver fra dag til dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Problemet er at når noen ikke gidder å gjøre noe så føles det urettferdig for de som må. Vi blir kjipe og er verdens strengeste foreldre . Jeg vet at det ikke er mitt problem men det hadde vært lettere med oppgaver fra dag til dag som også skulle leveres inn

Da må du bare tåle å være kjip og streng. Og verden er urettferdig, men det er ikke urettferdig at man må gjøre lekser fordi klassekompisen sluntrer unna.

For oss er det lettere med ukeslekser fordi jeg er i full jobb i helsevesenet og min mann som også til vanlig har hjemmekontor ikke får hjulpet ila dagen i stor grad.

Jeg synes det er langt bedre med oppgaver som ikke må leveres inn fordi det gir oss fleksibilitet og en endring fra den vanlige tralten. Det fungerer godt for oss da vi har barn som er svært selvstendige og pliktoppfyllende.

Anonymkode: 5c12d...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Selvsagt sier vi dette til ungene . At verden er urettferdig og at vi får gjort lite med det. Gutten gjør ikke mer enn klassen , han gjør det klassen skal gjøre. Vi krever kun at alt gjøres ordentlig ( pliktoppfyllende og meget skoleflink gutt så han vet hva som kreves) og vil at han skal fordele oppgavene slik at han gjør oppgaver hver dag. Flere av de andre gjør alt den ene dagen ( da i en rasende fart og mange ikke noe) og har i praksis fri resten av dagene. Vi kan ikke påvirke hva andre gjør men klart det oppleves urettferdig. Derfor hadde det hjulpet å få oppgaver fra dag til dag 

Dere vinkler det jo da helt feil!!?! Dere sier at verden er urettferdig? Det ER da ikke urettferdig at ikke alt er likt, det er bare sånn det er. Dere legger jo opp til at de ser på verden som urettferdig på den måten. 
 

Men sålenge de gjør det de skal kan det da umulig spille noen rolle om de gjør alt på fire dager og får en dag fri?? Er jo ikke vanskelig å skjønne hvor han har det fra...

Anonymkode: 0fd18...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere vinkler det jo da helt feil!!?! Dere sier at verden er urettferdig? Det ER da ikke urettferdig at ikke alt er likt, det er bare sånn det er. Dere legger jo opp til at de ser på verden som urettferdig på den måten. 
 

Men sålenge de gjør det de skal kan det da umulig spille noen rolle om de gjør alt på fire dager og får en dag fri?? Er jo ikke vanskelig å skjønne hvor han har det fra...

Anonymkode: 0fd18...4be

De gjør ikke alt på 4 dager og har en dag fri. De gjør «alt» på en time og lite eller ikke noe resten av tiden. Har vært sånn hele uken. Vi får det jo med oss. Telefonen ringer i ett sett. Blir etterlyst i alle kanaler. Snap etc. De andre vil ha han med på spill / chat osv . Derfor jeg har spurt lærer om vi kan få ett litt mer fast opplegg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nyter å kunne sove til 9 begge to,spise en sen frokost,å nyte noen timer ute i det nydelige været :) Hjemmeskole derimot er noe dritt som ikke fungerer bra her,jeg er ikke flink til å lære fra meg og fins ikke tolmodig når det gjelder skoleoppgaver dessverre. Vi savner også fritidsaktiviteter,være med venner,å kunne gå ut å spise osv. Men vi blitt flinkere til å spille brettspill sammen eller å se en film sammen. Å jeg har huset fullt av bøker men leser aldri de,nå får jeg ro til å lese en bok ferdig mens småen får spille oline med vennene sine.

Anonymkode: 7ba61...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De gjør ikke alt på 4 dager og har en dag fri. De gjør «alt» på en time og lite eller ikke noe resten av tiden. Har vært sånn hele uken. Vi får det jo med oss. Telefonen ringer i ett sett. Blir etterlyst i alle kanaler. Snap etc. De andre vil ha han med på spill / chat osv . Derfor jeg har spurt lærer om vi kan få ett litt mer fast opplegg 

Da får dere inndra teknologi så han ikke forstyrres og levere det ut igjen når skolearbeidet er gjort. Dere krever jo opplegg fordi dere ikke gidder å sette grenser for ham selv. Tafatte foreldre!

Anonymkode: 5c12d...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg ikke så veldig nei. Jobber på sykehus og har lange dager. Hjemme holder pappaen hjemmeskole og prøver å ha litt hjemmekontor mellom slaga. Savner det sosiale, savner at barna får leke med venner, savner det meste vi ikke kan nå. I tillegg er jeg ubekvem med tanke på den uvisse tiden vi går inn i nå eneste som er bra i disse tider er at man kan kjøre til og fra til jobb uten å stå i kø på E6 inn til Oslo 😊

Anonymkode: f306c...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De gjør ikke alt på 4 dager og har en dag fri. De gjør «alt» på en time og lite eller ikke noe resten av tiden. Har vært sånn hele uken. Vi får det jo med oss. Telefonen ringer i ett sett. Blir etterlyst i alle kanaler. Snap etc. De andre vil ha han med på spill / chat osv . Derfor jeg har spurt lærer om vi kan få ett litt mer fast opplegg 

Men det er jo du som styrer skjermtiden til din unge? Trenger du virkelig at lærer gjør om på opplegget til en hel klasse fordi du ikke klarer å sette grenser? 
 

dessuten er dere to hjemme på dagtid og kan dermed følge opp lekser. Ikke alle har foreldre hjemme på dagtid og må dermed gjøre skolearbeid på ettermiddagen. Det er jo mye bedre for alle at man får en ukeplan og så kan foreldre være med å disponere tiden.

 

jeg jobber innen beredskap og sikkerhet i en stor kommune og har jobbet utrolig mye i en måned nå. Er så sliten, men klarer å brette opp armene for nok en helg med 12 timers dager. Mannen er lege og vi har så vidt sett hverandre de siste ukene. Heldigvis er besteforeldrene til barna flyttet inn hos oss. De er spreke og ikke i risikogruppen. Vi går inn i leilighet i kjelleren, skifter og dusjer osv før vi går inn i huset.

 

Anonymkode: b7ccc...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får dere inndra teknologi så han ikke forstyrres og levere det ut igjen når skolearbeidet er gjort. Dere krever jo opplegg fordi dere ikke gidder å sette grenser for ham selv. Tafatte foreldre!

Anonymkode: 5c12d...a1d

Det var dette du fikk ut av det jeg skrev? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

De gjør ikke alt på 4 dager og har en dag fri. De gjør «alt» på en time og lite eller ikke noe resten av tiden. Har vært sånn hele uken. Vi får det jo med oss. Telefonen ringer i ett sett. Blir etterlyst i alle kanaler. Snap etc. De andre vil ha han med på spill / chat osv . Derfor jeg har spurt lærer om vi kan få ett litt mer fast opplegg 

Hvorfor i alle dager lar dere ungen ha mobil og spill i skoletiden?

Her kjører vi som normalt: ingen telefon, spill eller annet innenfor normal skoletid. I pauser er det ut i hagen og leke. Vi har ikke den minste peiling på hva andre unger gjør, og det er uansett uinteressant. 
Hva gjør de hvis barna i klassen fortsetter å sluntre unna selv med et fastere opplegg?

Er ikke skolen eller opplegget som et problemet her altså.

Anonymkode: 660b0...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da får dere inndra teknologi så han ikke forstyrres og levere det ut igjen når skolearbeidet er gjort. Dere krever jo opplegg fordi dere ikke gidder å sette grenser for ham selv. Tafatte foreldre!

Anonymkode: 5c12d...a1d

Enig!

Anonymkode: 0fd18...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager lar dere ungen ha mobil og spill i skoletiden?

Her kjører vi som normalt: ingen telefon, spill eller annet innenfor normal skoletid. I pauser er det ut i hagen og leke. Vi har ikke den minste peiling på hva andre unger gjør, og det er uansett uinteressant. 
Hva gjør de hvis barna i klassen fortsetter å sluntre unna selv med et fastere opplegg?

Er ikke skolen eller opplegget som et problemet her altså.

Anonymkode: 660b0...ab8

Bare så det er klart; han får ikke tilgang til sosiale medier eller spill før han har gjort skolearbeid . Venner ringer ( har satt tlf på lydløs) men kompiser ringet altså MEG. Vi setter grenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Enig!

Anonymkode: 0fd18...4be

Vi etterspør ETT opplegg . Vi har ikke det. Kun masse oppgaver ingen retter eller sjekker og ingen kontakt med lærere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Bare så det er klart; han får ikke tilgang til sosiale medier eller spill før han har gjort skolearbeid . Venner ringer ( har satt tlf på lydløs) men kompiser ringet altså MEG. Vi setter grenser

Men om de ringer DEG plager vel ikke det barna dine? Du trenger vel ikke utbasunere det?? Dere må nok gjøre litt selv også altså, lærerne kan jo ikke gjøre dette for dere nå...

Anonymkode: 0fd18...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi etterspør ETT opplegg . Vi har ikke det. Kun masse oppgaver ingen retter eller sjekker og ingen kontakt med lærere

Mange som har det slik og det går greit det altså...

Anonymkode: 0fd18...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Bare så det er klart; han får ikke tilgang til sosiale medier eller spill før han har gjort skolearbeid . Venner ringer ( har satt tlf på lydløs) men kompiser ringet altså MEG. Vi setter grenser

Dette finnes det enkle løsninger på. Hans telefon legges VEKK, og du forteller ikke ham at kompisene hans ringer deg.

Anonymkode: 660b0...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette finnes det enkle løsninger på. Hans telefon legges VEKK, og du forteller ikke ham at kompisene hans ringer deg.

Anonymkode: 660b0...ab8

Telefonen hans ligger på mitt kontor. Han har ikke tilgang. Han vet likevel at de etterspør han. I går kom han å spurte om det stemte at ** hadde ringt han 5 ganger!? . Vi ønsker bare at lærerne hadde hatt ett eller annet opplegg som var lettere for alle å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om denne tråden ikke ble til enda en diskusjon om hva og hvordan mamma’n gjør ting? Det er utrolig kjedelig å lese om deres problemer og valg, det er vel ikke det tråden handler om?

Vi gjør det beste ut av situasjonen og nyter å ha god tid sammen. Hjemmeskole går overraskende bra og vi går gode turer hver dag. Er en utfordring for barna å ikke få leke med noen, men de har akseptert at slik blir det en stund og vi får gjlre det beste ut av det. 

Anonymkode: 01cb5...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pandemi er for de introverte, mange av dem blomstrer nå som de slipper alle krav om sosialisering.

Anonymkode: 2398b...8c8

Jeg er super ekstrovert, og kjeder meg litt. Men jeg er i tillegg super kreativ og har gått i gang med noen kunstneriske prosjekter. Så det er litt tveegget.

Anonymkode: 8c6f0...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...