Gå til innhold

Mange pengesterke og mektige hytteeiere i Norge. Tror dere de kan blåse i stykker den nye loven til påske?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men pengene til byfolkene vil de ha og legge ut hyttefelt på hyttefelt. Ingen som klager over økt handel sa. Ordføreren i Telemark burde ha deng. Han har selv vært med på å få hyttefolk dit. Nå hater han dem som pesten. Håper de i alle fall har vett til å kreve refusjon for eiendomsskatt og kommunale avgifter. 

Og hva er det dere rører om ang rikinger? De fleste hytteeiere i Norge er ikke rike, men folk med normale jobber og liv. 

Anonymkode: d2c7a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men pengene til byfolkene vil de ha og legge ut hyttefelt på hyttefelt. Ingen som klager over økt handel sa. Ordføreren i Telemark burde ha deng. Han har selv vært med på å få hyttefolk dit. Nå hater han dem som pesten. Håper de i alle fall har vett til å kreve refusjon for eiendomsskatt og kommunale avgifter. 

Og hva er det dere rører om ang rikinger? De fleste hytteeiere i Norge er ikke rike, men folk med normale jobber og liv. 

Anonymkode: d2c7a...03c

Ordføreren i Telemark? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men pengene til byfolkene vil de ha og legge ut hyttefelt på hyttefelt. Ingen som klager over økt handel sa. Ordføreren i Telemark burde ha deng. Han har selv vært med på å få hyttefolk dit. Nå hater han dem som pesten. Håper de i alle fall har vett til å kreve refusjon for eiendomsskatt og kommunale avgifter. 

Og hva er det dere rører om ang rikinger? De fleste hytteeiere i Norge er ikke rike, men folk med normale jobber og liv. 

Anonymkode: d2c7a...03c

Herregud, det er snakk om unntakstilstand, og de er mest opptatt av å komme seg på hytta. Selvfølgelig skal ikke de hreve refusjon, det er noe av det mest egoistiske og selvopptatte jeg har hørt. Hytta er da for pokker der hele året, ikke bare i påsken.

Anonymkode: 8d6b7...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vil hytteeiere kreve eiendomsskatten refundert. Denne krisen viste jo nok en gang at hyttekommunene ikke bruker et rødt øre på hytteeierne. 

Anonymkode: 76c39...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

CE981252-E167-4235-AB72-A809262EE9D9.jpeg.1a79981ef3d1704ae44c07ef55a3b617.jpeg

Anonymkode: 76b58...b99

Aldri sett renholdere nevnes som en av de viktigste yrkene.

Anonymkode: 339ec...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Ordføreren i Telemark? 🤔

Vinje i Telemark, beklager. 

Anonymkode: d2c7a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting har jeg lært dette året. Senterpartiet og bøndene frykter to ting: ulv og byfolk.

Anonymkode: 76c39...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri sett renholdere nevnes som en av de viktigste yrkene.

Anonymkode: 339ec...517

Det er tagisk at de ikke er med i den oversikten 

Anonymkode: 8d6b7...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men pengene til byfolkene vil de ha og legge ut hyttefelt på hyttefelt. Ingen som klager over økt handel sa. Ordføreren i Telemark burde ha deng. Han har selv vært med på å få hyttefolk dit. Nå hater han dem som pesten. Håper de i alle fall har vett til å kreve refusjon for eiendomsskatt og kommunale avgifter. 

Og hva er det dere rører om ang rikinger? De fleste hytteeiere i Norge er ikke rike, men folk med normale jobber og liv. 

Anonymkode: d2c7a...03c

Så, det du sier er at du mener staten og kommunen skal sponse alle hytteeiere dobbelt opp og vel så det sammenlignet med alle de som ikke har hytte? Har du noen som helst peiling på hva det ville kostet å ha den beredskapen året rundt i hyttekommunene som hytteeierne nå krever?

Ta Hol kommune som Geilo er en del av. Etter at de ble slått sammen tror jeg de har ca. 4500 innbyggere. Så har de noen titalls tusen hyttefolk i kommunen. Det er nærmere 6000 hytter i kommunen. Skal jeg tippe så brukes hyttene av mer enn fire personer i snitt. Men la oss legge oss lavt, fire ganger 6000 er 24 000 hyttefolk minimum, trolig er det reelle tallet et sted mellom 30 000 og 40 000 personer som bruker disse hyttene.

Det du mener er dermed at lille Hol kommune skal ha samme helseberedskapen og tilby alle kommunale funksjoner på samme nivå som en middels stor norsk by. Lille Hol kommune med 4500 fastboende skal dermed gi tilbud året rundt som er på linje med byer som Tønsberg og Ålesund hva antall innbyggere angår. Har du noen som helst begrep på hva det ville kostet? Hvor utrolig mye helsepersonell som måtte tilsettes i disse kommunene, men som det meste av året ville sittet uten noe å gjøre?  Hvor mye ekstra tror du hytteeierne er villige til å betale for at kommunene skal ha et slikt tilbud året rundt? For du tror vel ikke at de kronene hytteeierne legger igjen i vertskommunen de få gangene de er der i løpet av året, og de små avgiftene de betaler dekker fullt tilbud året rundt?

Ville du f.eks. vært villig til å skatte dobbelt opp - en gang til din hjemkommune og det samme beløpet til hyttekommunen? Det er det som måtte til hvis hyttekommunene skal kunne ha den typen beredskap som du forventer. Men, likevel vil det trolig ikke være nok, for hyttekommunene er ofte små og sliter allerede med å få tak i nok helsepersonell og det å ha stabile ansatte i disse stillingene, da f.eks. mange leger ønsker større utfordringer eller ønsker seg til andre fagfelt. Tror du da at du får høyt utdannet helsepersonell til å ha faste stillinger på et sted der de kanskje 320 dager i året ikke vil ha noe som helst å gjøre?

Du og andre hytteeiere er så på jordet som det går an å bli! Dere har virkelig ingen forståelse for det samfunnet dere lever i, hvordan en kommune fungerer, samfunnsøkonomi, helsevesen og andre kommunale tjenester og funksjoner.

Hyttekommunene gjør allerede en kjempejobb og har store ekstrautgifter fordi de pålegges ansvar som de egentlig ikke er dimensjonert for i en normalsituasjon, for å sikre at hyttefolk skal få gode opplevelser når de bruker hytten i normale situasjoner som f.eks. vinterferie og påskeferie. Da økes beredskapen, det gjøres ofte en enorm frivilling innsats i disse kommunene, fordi de ser at om de jobber i dugnad for å få dette til så vil lokalsamfunnet har nytte av det. Men å forvente at en liten kommune på mindre enn 5000 innbyggere de skal holde en dimensjon som tar høyde for verdenskriser og nasjonale kriser med isolering og strenge restriksjoner... det er faktisk groteskt uvitende!

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig vil hytteeiere kreve eiendomsskatten refundert. Denne krisen viste jo nok en gang at hyttekommunene ikke bruker et rødt øre på hytteeierne. 

Anonymkode: 76c39...af1

Du stiller i samme groteskt uvitende klasse som 03c... ref. svaret mitt til 03c.

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som styrer er ganske klare at det er uaktuelt at folk får dra på hyttene,men de får dra på dagstur

Anonymkode: be7e3...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men pengene til byfolkene vil de ha og legge ut hyttefelt på hyttefelt. Ingen som klager over økt handel sa. Ordføreren i Telemark burde ha deng. Han har selv vært med på å få hyttefolk dit. Nå hater han dem som pesten. Håper de i alle fall har vett til å kreve refusjon for eiendomsskatt og kommunale avgifter. 

Og hva er det dere rører om ang rikinger? De fleste hytteeiere i Norge er ikke rike, men folk med normale jobber og liv. 

Anonymkode: d2c7a...03c

Leste du ikke Innlegget til hi, det baserer seg på de rike hytteeierene

Anonymkode: 8d6b7...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Ordføreren i Telemark? 🤔

Telemarkogvestfold :)

 

Anonymkode: bb32c...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på hva slags frivillig innsats som legges ned i Rollag som vi bruker oss sv. Vi har ikke et legetilbud, vi må fra til legevakta i Kongsberg. Vi betaler for veien vi kjører på, den er privat. Veien til hytta er en fylkesvei, så den koster ikke av kommunen. Skiløypene betales det ekstra for. Vi bruker vann og kaster søppel, det betales det også for. Rollag kommune har en langt bedre kommuneøkonomi enn det hjemkommunen vår har. Kan noen fortelle oss hytteeieren hvilke konkrete kostnader dere har og hva dere sitter igjen med av inntekt? 

Anonymkode: 76c39...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tagisk at de ikke er med i den oversikten 

Anonymkode: 8d6b7...c4e

Ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hyttekommunene gjør allerede en kjempejobb og har store ekstrautgifter fordi de pålegges ansvar som de egentlig ikke er dimensjonert for i en normalsituasjon, for å sikre at hyttefolk skal få gode opplevelser når de bruker hytten i normale situasjoner som f.eks. vinterferie og påskeferie. Da økes beredskapen, det gjøres ofte en enorm frivilling innsats i disse kommunene, fordi de ser at om de jobber i dugnad for å få dette til så vil lokalsamfunnet har nytte av det. Men å forvente at en liten kommune på mindre enn 5000 innbyggere de skal holde en dimensjon som tar høyde for verdenskriser og nasjonale kriser med isolering og strenge restriksjoner... det er faktisk groteskt uvitende!

Anonymkode: 7436b...3d3

Du tror de driver veldedighet? Det er vi med hytter som gjør at de har noe å drive med i innavelsbygda si. Vi bidrar, vi kjøper håndverkertjenester, vi handler på joker, vi betaler bonden for brøyting, vi betaler sønnen til bonden for å måle tak. Vi betaler skatt og avgift til kommunen. Uten hyttene, skitrekkene og det andre som følger med oss måtte de flyttet til byen.

Men man ser nå hva vi er verd.. 

Bør ikke disse hyttekommunen uansett ha et overdimensjonert tilbud for å serve de som investerer i bygda deres? 

Anonymkode: d2c7a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Du tror de driver veldedighet? Det er vi med hytter som gjør at de har noe å drive med i innavelsbygda si. Vi bidrar, vi kjøper håndverkertjenester, vi handler på joker, vi betaler bonden for brøyting, vi betaler sønnen til bonden for å måle tak. Vi betaler skatt og avgift til kommunen. Uten hyttene, skitrekkene og det andre som følger med oss måtte de flyttet til byen.

Men man ser nå hva vi er verd.. 

Bør ikke disse hyttekommunen uansett ha et overdimensjonert tilbud for å serve de som investerer i bygda deres? 

Anonymkode: d2c7a...03c

Når du kaller det innavelsbygda deres, da har du tapt all troverdiget

Anonymkode: 8d6b7...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Du tror de driver veldedighet? Det er vi med hytter som gjør at de har noe å drive med i innavelsbygda si. Vi bidrar, vi kjøper håndverkertjenester, vi handler på joker, vi betaler bonden for brøyting, vi betaler sønnen til bonden for å måle tak. Vi betaler skatt og avgift til kommunen. Uten hyttene, skitrekkene og det andre som følger med oss måtte de flyttet til byen.

Men man ser nå hva vi er verd.. 

Bør ikke disse hyttekommunen uansett ha et overdimensjonert tilbud for å serve de som investerer i bygda deres? 

Anonymkode: d2c7a...03c

Jeg skrev ikke at jeg tror de driver veldedighet, gjorde jeg?

Hyttekommunene eksisterte før dagens hytteeiere begynte å komme og flere av hyttekommunene har også flere store bedrifter som var hjørnestensbedrifter i kommunen tidligere. De lever også av mye annet som du tydeligvis ikke har giddet å sette deg inn i i din hyttekommune.  Og ja, selvfølgelig følger det også en del inntekter av dette. Men seriøst - du trodde vel ikke at en liten kommune på 4500 innbyggere skulle stille gratis opp for dere hytteeiere? Dere vil jo ikke gjøre jobben selv når dere har fri, ergo må dere betale noen å gjøre jobben. Skattene og avgiftene dere betaler til kommunen dekker normalt hyttebruk, ikke annet.

Du sier "man ser nå hva vi er verd"... men det dere betaler i skatter og avgifter til kommunen, det dekker ikke en brøkdel av det det vil koste å ha fullt utbygde helsetjenester og andre kommunale tjenester 365 dager i året for flere titalls tusen flere mennesker. Kommunen du bor i får langt mer inntekter fra deg som skattebetaler og div. støtteordninger fra staten. Hytteeierne krever at de vil ha like mye alle steder de har hytte. Vil de ha det - da må de også betale for det.

Jeg spurte deg i sted. Er du villig til å betale full skatt til din hjemmekommune, og så betale like mye til hyttekommunen din? Og i tillegg at skatten generelt vil måtte øke fordi også staten må få dekket inn noe av alle de milliardene ekstra de vil måtte ut med? Hvor mye er du villig til å betale for å få fulle tjenester året rundt, på lik linje som du allerede får i din hjemkommune? Og har du flere enn en hytte/sommerstede/leiligheter... er du villig til å betale til den eller de hyttekommunene du gjester det samme det faktisk koster hjemkommunen å være dimensjonert for innbyggerne? Jeg tror ikke du er klar over at hvis du skulle betalt det det faktisk kostet, så hadde alle pengene dine gått til å betale for fulle tjenester, og så ville du ikke hatt mer å leve for, langt mindre dra til hytta for.

Du spør om hyttekommunene ikke bør ha et overdimensjonert tilbud... du trenger en virkelig realitetsorientering.

Bare som et eksempel. Det sies at hvis en land skal kunne hjelpe landets innbyggere ved større nasjonale hendelser, da kan sykehusene ikke ha et belegg på mer enn 85 %. I Norge har vi et belegg på godt over 90 %, og flere av østlandssykehusene har belegg på 120 % - dvs. masse korridorpasienter i en normalhverdag helt uten større hendelser.

Sjekk hvor "overdimensjonert" fastlegetilbudet er i landets kommuner. Fastlegene vil le seg skakke av deg om du tror noen kommuner har et overdimensjonert tilbud. Og det er tross alt kommuner som får mye skatter og avgifter både fra faste innbyggere og staten for å yte et tilbud til innbyggerne.

Og du mener at små hyttekommuner skal gi et ekstremt overdimensjonert tilbud til kanskje ti ganger flere innbyggere enn hva som bor i kommunen... og det mener du skal driftes på de stakkars få kronene hytteeierne betaler i skatter og avgifter til hyttekommunen.

Jeg tror egentlig du troller bare fordi du kjeder deg, for hvis ikke er du dessverre et klassisk eksempel på at penger ikke gir hverken kunnskap eller innsikt eller noen som helst forståelse for det samfunnet du lever i. Det siste vil jo være veldig tris for deg og dine omgivelser, så jeg håper du troller.

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du så opptatt sv st hytteeierne skal betale full skatt? For hundrede gang, vi bruker ikke noe V tjenestetilbudet deres! Verken skole, barnehage, eldresenter, pp-tjeneste, jordmortjeneste eller barnevern har vi behov for i hyttekommunen. Vi ønsker p bruke en liten del av deres kommunale tjenester, legevakten. 

Anonymkode: 76c39...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du så opptatt sv st hytteeierne skal betale full skatt? For hundrede gang, vi bruker ikke noe V tjenestetilbudet deres! Verken skole, barnehage, eldresenter, pp-tjeneste, jordmortjeneste eller barnevern har vi behov for i hyttekommunen. Vi ønsker p bruke en liten del av deres kommunale tjenester, legevakten. 

Anonymkode: 76c39...af1

Auokorrektur....beklager

Anonymkode: 76c39...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du så opptatt sv st hytteeierne skal betale full skatt? For hundrede gang, vi bruker ikke noe V tjenestetilbudet deres! Verken skole, barnehage, eldresenter, pp-tjeneste, jordmortjeneste eller barnevern har vi behov for i hyttekommunen. Vi ønsker p bruke en liten del av deres kommunale tjenester, legevakten. 

Anonymkode: 76c39...af1

Igjen viser du bare at du ikke forstår noe av dette.

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skrev ikke at jeg tror de driver veldedighet, gjorde jeg?

Hyttekommunene eksisterte før dagens hytteeiere begynte å komme og flere av hyttekommunene har også flere store bedrifter som var hjørnestensbedrifter i kommunen tidligere. De lever også av mye annet som du tydeligvis ikke har giddet å sette deg inn i i din hyttekommune.  Og ja, selvfølgelig følger det også en del inntekter av dette. Men seriøst - du trodde vel ikke at en liten kommune på 4500 innbyggere skulle stille gratis opp for dere hytteeiere? Dere vil jo ikke gjøre jobben selv når dere har fri, ergo må dere betale noen å gjøre jobben. Skattene og avgiftene dere betaler til kommunen dekker normalt hyttebruk, ikke annet.

Du sier "man ser nå hva vi er verd"... men det dere betaler i skatter og avgifter til kommunen, det dekker ikke en brøkdel av det det vil koste å ha fullt utbygde helsetjenester og andre kommunale tjenester 365 dager i året for flere titalls tusen flere mennesker. Kommunen du bor i får langt mer inntekter fra deg som skattebetaler og div. støtteordninger fra staten. Hytteeierne krever at de vil ha like mye alle steder de har hytte. Vil de ha det - da må de også betale for det.

Jeg spurte deg i sted. Er du villig til å betale full skatt til din hjemmekommune, og så betale like mye til hyttekommunen din? Og i tillegg at skatten generelt vil måtte øke fordi også staten må få dekket inn noe av alle de milliardene ekstra de vil måtte ut med? Hvor mye er du villig til å betale for å få fulle tjenester året rundt, på lik linje som du allerede får i din hjemkommune? Og har du flere enn en hytte/sommerstede/leiligheter... er du villig til å betale til den eller de hyttekommunene du gjester det samme det faktisk koster hjemkommunen å være dimensjonert for innbyggerne? Jeg tror ikke du er klar over at hvis du skulle betalt det det faktisk kostet, så hadde alle pengene dine gått til å betale for fulle tjenester, og så ville du ikke hatt mer å leve for, langt mindre dra til hytta for.

Du spør om hyttekommunene ikke bør ha et overdimensjonert tilbud... du trenger en virkelig realitetsorientering.

Bare som et eksempel. Det sies at hvis en land skal kunne hjelpe landets innbyggere ved større nasjonale hendelser, da kan sykehusene ikke ha et belegg på mer enn 85 %. I Norge har vi et belegg på godt over 90 %, og flere av østlandssykehusene har belegg på 120 % - dvs. masse korridorpasienter i en normalhverdag helt uten større hendelser.

Sjekk hvor "overdimensjonert" fastlegetilbudet er i landets kommuner. Fastlegene vil le seg skakke av deg om du tror noen kommuner har et overdimensjonert tilbud. Og det er tross alt kommuner som får mye skatter og avgifter både fra faste innbyggere og staten for å yte et tilbud til innbyggerne.

Og du mener at små hyttekommuner skal gi et ekstremt overdimensjonert tilbud til kanskje ti ganger flere innbyggere enn hva som bor i kommunen... og det mener du skal driftes på de stakkars få kronene hytteeierne betaler i skatter og avgifter til hyttekommunen.

Jeg tror egentlig du troller bare fordi du kjeder deg, for hvis ikke er du dessverre et klassisk eksempel på at penger ikke gir hverken kunnskap eller innsikt eller noen som helst forståelse for det samfunnet du lever i. Det siste vil jo være veldig tris for deg og dine omgivelser, så jeg håper du troller.

Anonymkode: 7436b...3d3

Du mener veldig mye om hva jeg tror. Jeg tror ikke at det jeg betaler til kommunen utløser så veldig mye inntekter. Men jeg skaper heller ikke mye utgifter. Noen poser søppel og feiing hvert 10. år. Jeg tror ikke kommunen taper for å si det sånn, og noe dokumentavgift fikk de vel da jeg kjøpte. 

Ja bygdene var der før hyttene. Men hva er næringsgrunnlaget? Se på Beito eller Øyer? Små usjsamerende plasser  men med en stor varehandel. Fordi vi med hytter handler og spiser der. Så kan folk i Skammestein ha en jobb og tjene penger uten å måtte til Fagernes. 

Snekkern og elektrikeren vi bruker er lokale og holdes i live av oss. Lik det eller ikke. 

Kan ikke se at jeg har tatt til orde for at Vang i Valdres eller noen andre små hyttekommuner skal serve korona pasienter. Men vi er ganske mange som ikke er syke. Jeg har selvisolert med min familie i to uker. Vi er friske. Vi blir ikke syke. Om jeg fikk dra på hytta mi i helga ville ingen berøres. 

Så de ordførerne  som i avisa skjeller ut sine hyttebeboere bør feie for sin dør først. De ba hyttefolket hjem for å redde bygda. Og folk som er i karantene på hytta og bryter den er idioter, på samme måte som de i byen. 

Men ikke hat på oss som eier hytter i bygda di der det et utbygd stort. Hat kommunen din. 

 

Anonymkode: d2c7a...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...