Gå til innhold

Mange pengesterke og mektige hytteeiere i Norge. Tror dere de kan blåse i stykker den nye loven til påske?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener veldig mye om hva jeg tror. Jeg tror ikke at det jeg betaler til kommunen utløser så veldig mye inntekter. Men jeg skaper heller ikke mye utgifter. Noen poser søppel og feiing hvert 10. år. Jeg tror ikke kommunen taper for å si det sånn, og noe dokumentavgift fikk de vel da jeg kjøpte. 

Ja bygdene var der før hyttene. Men hva er næringsgrunnlaget? Se på Beito eller Øyer? Små usjsamerende plasser  men med en stor varehandel. Fordi vi med hytter handler og spiser der. Så kan folk i Skammestein ha en jobb og tjene penger uten å måtte til Fagernes. 

Snekkern og elektrikeren vi bruker er lokale og holdes i live av oss. Lik det eller ikke. 

Kan ikke se at jeg har tatt til orde for at Vang i Valdres eller noen andre små hyttekommuner skal serve korona pasienter. Men vi er ganske mange som ikke er syke. Jeg har selvisolert med min familie i to uker. Vi er friske. Vi blir ikke syke. Om jeg fikk dra på hytta mi i helga ville ingen berøres. 

Så de ordførerne  som i avisa skjeller ut sine hyttebeboere bør feie for sin dør først. De ba hyttefolket hjem for å redde bygda. Og folk som er i karantene på hytta og bryter den er idioter, på samme måte som de i byen. 

Men ikke hat på oss som eier hytter i bygda di der det et utbygd stort. Hat kommunen din. 

 

Anonymkode: d2c7a...03c

Jeg bor ikke i en hyttekommune. Du ser helt bort fra den risikoen dere setter et lite og sårbart lokalsamfunn i ved å dra til hytta. Hvor mange av hytteeierne tror du hadde sittet to uker i isolasjon før de dro til hyttene sine? Hva om de dro på dag 14 med isolasjon og så var det først den dagen det lille, nesten umerkelige symptomet du ikke forstod var første tegn på korona? Hva om du eller en av dine ble så syke av korona akutt (det kan også skje, akutt forverring) at dere måtte ha oppsøkt lege i den lille kommunen? De har så få å ta av i utgangspunktet at det er krise om f.eks. det ene av to legekontor kanskje må stenge fordi en hytteturist brakk armen på dagens skitur, som den selvfølgelig tok tross en bitteliten forkjølelse som knapt var merkbar... men var korona? Eller kanskje var det legevakten som måtte stenge ned? Eller hva om det var et av dine barn som fikk akutt blindtarmbetennelse, eller din mann hjerneslag - og de tre ambulansene alle var opptatt med å frakte koronasyke til sykehuset noen timer unna, så må de desinfiseres før de sendes timene tilbake igjen... det hadde vel vært greit for deg også?

Ser du på befolkningstallet i Hol kommune så har de faktisk ganske mange fastlegehjemler ift. folketallet. Og likevel er de ekstremt sårbare. De har en smitteklynge nå, og mange av de smittede kom via hyttefolket som kom fra vinterferie i Italia eller Østerrike... Nesbyen hadde fem slike, sist jeg så. Det belaster helsevesenet som må teste og følge opp. Det gjør at de har færre tester til å teste lokalbefolkningen og ikke minst teste slik at de kan beskytte de få helsearbeiderne de har.

Ja, hyttefolk legger igjen penger disse stedene - det skulle da bare mangle slik de også belaster plassene. Hyttefolket og lokalbefolkningen har gjensidig nytte av hverandre.

Men den dagen hyttefolket begynner å kreve langt mer enn hva de bidrar meg OG de setter lokalbefolkningen og lokalsamfunnet i fare, da må hyttefolket stoppes. For da oppfører de seg som tankeløse egoister, og det kan ikke godtas.

En av hytteforeningene har i dag lagt frem et forslag om at folk som føler seg friske bør få dra til hytte hvis de bl.a. frasier seg retten til helsehjelp lokalt i hyttekommune.... og så har de tatt et forbehold... bortsett fra akutt skade eller sykdom. Og dermed så viser de at de ikke forstår hvordan dette fungerer. Folk blir akutt syke av korona, mange får en akutt forverring etter noen dager, og de kan ha følt seg helt friske før de dro til hytta. Og folk kan bli alvorlig skadet før de har fått symptomer, og likevel være smittet. Dermed vil de belaste et lokalt helsevesen som allerede er overbelastet av smitte og vanlig sykdom i lokalbefolkningen.

Ingen kommuner i landet kan forventes å ha et fullt helsevesen oppe og går året rundt, for å ha beredskap for titusener av hytteturister i en sjelden epidemi eller pandemi, forstår du virkelig ikke det? Forstår du ikke sammenhengene med alt annet i kommunen som belastes? Forstår du ikke at mange stopper på veien til hytta, eller bare "må ha" noe på butikken, eller bare "vi er da alle friske, så vi ber inn de fire nærmeste hyttene til et lite hyggelig lag i kveld"... og så har man spredningen gående.

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med hytteforbud. 
Denne gruppen er vant til å få det som de vil. Forundrer meg ikke om de greier å åpne skitrekket og. Nå tenker jeg på de med hytter på størrelse med så hotell rundt om, som troner øverst i feltene. 

Anonymkode: 76b58...b99

Jeg håper inderlig ikke det. For noen ynkelige mennesker som ikke kan klare å være hjemme ,og ikke på hytta, en eneste påske. Dette er et unntak, vi må alle bidra med det vi kan. 

Anonymkode: 571fb...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå driver disse bortskjemte folka med å forsøke å melde flytting til hytta for å få være på hytta i påska...

De burde fått hyttene sine inndratt i fem år.

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå driver disse bortskjemte folka med å forsøke å melde flytting til hytta for å få være på hytta i påska...

De burde fått hyttene sine inndratt i fem år.

Anonymkode: 7436b...3d3

Og linken: https://www.nrk.no/norge/mangedobling-av-folk-som-prover-a-melde-permanent-flytting-til-hytta-1.14956109

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe bedre å sitte i byen og drikke øl på en uterestaurant da? 

Anonymkode: 76c39...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noe bedre å sitte i byen og drikke øl på en uterestaurant da? 

Anonymkode: 76c39...af1

Mener du det er det eneste andre alternativet til å være på hytta?

 

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som du er misunnelig på hyttefolk? Skulle du gjerne hatt dn flott hytte på fjellet? 

Anonymkode: 76c39...af1

Nei, heldigvis føler jeg meg langt rikere enn de som nå stiller sin dumskap til offentlig beskuelse.

Anonymkode: 7436b...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som du er misunnelig på hyttefolk? Skulle du gjerne hatt dn flott hytte på fjellet? 

Anonymkode: 76c39...af1

Og du høres ut som en av de det handler om i linken

Anonymkode: 8d6b7...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...