Gå til innhold

Tror dere skolene her stenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner ikke med at skolene her stenger med det første. Gjør dem det må ungene mine reise til familie i Danmark. Jeg har ikke råd til uker uten lønn 

Anonymkode: 036de...f43

Skrevet

Håper de stenger snarlig. 

Anonymkode: 9a25d...291

Skrevet

Tipper de stenger etter helga. Om ikke før. 

Anonymkode: 5c816...165

Skrevet

Håper det! Det er på tide med drastiske tiltak. Bare i dag har antall smittede økt dramatisk! 

Jeg e ufør så her er det ingen problemer med å ha barna hjemme. Faren er vel at jeg blir brukt som barnevakt av andre og det er ikke så fristende å ha folk rekende inn og ut her når jeg er kronisk syk.

Anonymkode: 070bd...912

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg ser at det nå bare er noen få antall smittede mellom Danmark som har stengt alle skoler og barnehage m.m og oss her i Norge. Da HÅPER jeg at regjeringen her også tar til fornuft og stenger ned. Det kommer jo også frem nå at sykehusene har for lite smittevernutstyr på lager og muligens sliter med å skaffe mer. 

Og jeg ønsker IKKE at min familie eller kjære skal bli smittet.

Anonymkode: e153e...252

Alle blir smittet før eller siden, det de prøver på er å hale det mest mulig ut i tid så helsevesenet skal klare å ta unna.

Anonymkode: 23b4c...d18

Skrevet

I Italia stenger de nå også alle butikker bortsett fra matbutikker og apotek.

Men her må de først la situasjonen bli enda verre... Nå er det snakk om å få strukket ut perioden folk bli smittet lengst mulig slik at helsevesenet kan greie å hjelpe de som blir syke - og for at de helseansatte skal overleve dette også. Når mange hundre helsearbeidere sitter i karantene er det allerede stor belastning på de som er på jobb. Og enda har den nesten ikke begynt den bølgen av alvorlig syke som trenger sykehusinnleggelser...

Jeg fatter ikke at norske myndigheter ikke greier å være mer handlekraftige!?!

Anonymkode: c2a09...824

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Slik som bl.a nå i Danmark?

Anonymkode: 9b7c5...0da

Alle skoler i Norge bør stenge i minst to uker for å redusere smittespredning. Typisk Norge å være så naiv og pinglete. 

Anonymkode: c2698...7c0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I Italia stenger de nå også alle butikker bortsett fra matbutikker og apotek.

Men her må de først la situasjonen bli enda verre... Nå er det snakk om å få strukket ut perioden folk bli smittet lengst mulig slik at helsevesenet kan greie å hjelpe de som blir syke - og for at de helseansatte skal overleve dette også. Når mange hundre helsearbeidere sitter i karantene er det allerede stor belastning på de som er på jobb. Og enda har den nesten ikke begynt den bølgen av alvorlig syke som trenger sykehusinnleggelser...

Jeg fatter ikke at norske myndigheter ikke greier å være mer handlekraftige!?!

Enig. Det er en skam. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i Oslo. Håper det stenger snart. 

Jeg bor også i Oslo. Hva pokker venter de på? Steng skolene!!

Skrevet

Helt enig. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare gjør det. 

Anonymkode: dbf6f...817

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Småplasser har stengt skoler. Men ikke hovedstaden. 

Det er jo et paradoks 

Skrevet

Ja, tipper det skjer ila neste uke.

Anonymkode: a9299...f6d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, tipper det skjer ila neste uke.

Anonymkode: a9299...f6d

Hvorfor vente? Det blir jo ikke bedre. Norge i ett nøtteskall

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo et paradoks 

Jeg tror noe av fordelen små steder har er at det er mye enklere å der se for seg følgene av selv mindre uheldige følger av dette. Da blir det også lettere å se og forstå hvor ille det kan bli om følgene blir virkelig store. Det er mer oversiktlig for enkeltpersoner og for de som er ledere i kommunene, og det blir mer personlig. Dermed vil de trolig også raskere greie å ta innover seg at de virkelig må gå drastisk til verks hvis de skal ha noen sjanse til å påvirke utviklingen. Og jeg tror de er mer villige.

På store steder blir alt mer upersonlig, ansvar blir utvannet, det er så mange likevel at man stoler på at det alltid vil være noen som kan ordne opp (f.eks. kommuneansatte, helsevesen osv.), ingen har full oversikt over stedet, det er splittet opp i større avdelinger og kanskje bydeler, ansvar er fordelt på så mange at det krever mer samkjøring. Og de gruer seg mer for å ta "upopulære" valg fordi de ikke har nærheten til innbyggerne.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror noe av fordelen små steder har er at det er mye enklere å der se for seg følgene av selv mindre uheldige følger av dette. Da blir det også lettere å se og forstå hvor ille det kan bli om følgene blir virkelig store. Det er mer oversiktlig for enkeltpersoner og for de som er ledere i kommunene, og det blir mer personlig. Dermed vil de trolig også raskere greie å ta innover seg at de virkelig må gå drastisk til verks hvis de skal ha noen sjanse til å påvirke utviklingen. Og jeg tror de er mer villige.

På store steder blir alt mer upersonlig, ansvar blir utvannet, det er så mange likevel at man stoler på at det alltid vil være noen som kan ordne opp (f.eks. kommuneansatte, helsevesen osv.), ingen har full oversikt over stedet, det er splittet opp i større avdelinger og kanskje bydeler, ansvar er fordelt på så mange at det krever mer samkjøring. Og de gruer seg mer for å ta "upopulære" valg fordi de ikke har nærheten til innbyggerne.

Det burde ikke være opp til kommunene eller enkelte skoler. Det burde jo komme fra helsemyndigheter og regjering, og gjelde alle.

Anonymkode: 45fe0...9f6

Skrevet

Jeg tror de stenger skolene før helga - det bør de! Helst nå, fordi det blir faktisk ikke bedre før det har blitt verre uansett. Noe annet er det altfor sent for nå.

Anonymkode: b3046...919

Skrevet

Jeg regner med at innen onsdag torsdag neste uke er skolene stengt . 

Anonymkode: 1c15a...948

Skrevet

Men hvordan skal vi overleve hvis vi må være hjemme med barna og ikke kan jobbe?

Anonymkode: 11d70...638

Overleve?! Det er det dummeste jeg har hørt. Det er unntakstilstand. Get used to it. 

Anonymkode: eac3e...3ea

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde ikke være opp til kommunene eller enkelte skoler. Det burde jo komme fra helsemyndigheter og regjering, og gjelde alle.

Ja, selvfølgelig burde det det. Men denne regjeringen ønsket jo for et år siden ikke å jobbe for å bedre beredskapen utenfor sykehus, på kommunenivå eller se på lovgivningen for kriser. Selvstyre i kommunene var visst viktigere. Vi ser jo hvordan det spriker nå...

Det skulle vært - og må bli! - felles beredskapsrutiner for hele landet, så kunne man ev. heller gitt letter for enkeltsteder hvis det var hensiktsmessig og trygt. Nå er det motsatt det drøyer og drøyer og drøyer. I mellomtiden smittes tusenvis av personer!

Kommunelegene og smittevernansvarlige i kommer over hele landet har etterlyst klarer beskjeder fra helsemyndighetene, men de fortsetter fremdeles å si at kommunene må bestemme selv.

Ikke har de villet stoppe turistimporten av smitte. Ikke har de stoppet cruisetrafikken. Og arrangement på 500 som kan smitte hverandre i slengen og store skoler, det er også ok. Det er skremmende at de som sitter på toppen har så stor vegring for å ta faste beslutninger. Er jo ikke mange dagene siden Høie kom med en uttalelse om at han "følte" ett eller annet rundt koronautbruddet. En helseminister skal ikke "føle", han skal vite!

Skrevet

Regner med skolene stenger veldig snart. Håper det. 

Kan ikke de aller fleste skolebarn være hjemme alene?

Anonymkode: 283e8...f4b

Skrevet

Regner ikke med at skolene her stenger med det første. Gjør dem det må ungene mine reise til familie i Danmark. Jeg har ikke råd til uker uten lønn 

Anonymkode: 036de...f43

Har du skolebarn, klarer de seg.

Anonymkode: 0a7fe...b8d

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Hvis det er krise.

Anonymkode: 0a7fe...b8d

Skrevet

Jeg har lyst til å holde barna hjemme i morgen. Det er nesten slik at når vi har planetens og tidenes minst handlekraftige regjering må folket selv ta ansvar. 

Anonymkode: 9e840...e7a

Skrevet

Nå stenger Østerrike alle skoler og

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min som ble 6 år i desember får ikke sørge for seg selv en hel arbeidsdag (eller 14). Uaktuelt. 

Anonymkode: b823f...e3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...