Gå til innhold

Barna veies i 3. klasse, hva mener dere om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, ulenissen skrev:

Men du... hvordan tror du disse jentene opplever dette? Hvem mener EU msn skal sjekke da? Alle som ikke er etnisk norsk? Burde man ikke da undersøke alle etnisk norske også for å sjekke at de ikke blir misbrukt?

Synes du er litt fjern og fordomsfull... Der man har mistanke om omskjering eller overgrep undersøker man dette, ingen poeng å utsette alle for undersøkelse 

Fornuftig å sjekke alle med afrikansk og asiatisk bakgrunn. Burde vært obligatorisk hvert år for disse gruppene. 

Anonymkode: c1f33...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er lærer og irriterer meg hvert år over at helsesykepleier bruker nesten en hel skoledag på å veie 3.klassingene. Det blir en veldig urolig skoledag og mange av elevene blir veldig opptatt av egen og andres vekt.
 

Et år skrev HS på kommentarer på brev hjem til foreldrene, som elevene bare fikk i hånda. Noen fikk «Flott!», «Super vekt!» osv, andre bare «OK». Mange elever var superstressa og lurte på hva grunnlaget for kommentarene var. 
 

Foreldrene blir kontaktet hvis HS ikke er helt fornøyd, men jeg syns ikke alltid det er de rette barna som får oppfølging. Jeg ser hva de spiser til lunsj hver dag og har et generelt innblikk i aktivitetene de er med på i hverdagen. Men HS går kun ut fra vekt, og kan dermed gå glipp av normalvektige barn som faktisk også kunne trengt oppfølging. Dårlig kosthold må ikke alltid ha utslag på vekt i 3. klasse, og det er mange år til sjekk på ungdomsskolen. 
 

I en drømmeverden ville HS ha brukt tid på observasjon av elevene, snakket med lærere rundt barna samt deltatt på foreldremøter og informert om vekt, kosthold osv. Gjerne allerede fra barnehagen. Dette kombinert sammen med veiing ville kanskje vært forebyggende mot fedme hos barn.

Vil også legge til at veiingen er et tilbud man kan takke nei til. Det har jeg gjort med mine barn, hovedsaklig fordi jeg misliker organiseringen og holdningen til vår HS generelt.
 

 

Anonymkode: 814d4...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, FrkKværner skrev:

Syntes det er veldig bra så lenge helsestasjonen er i stand til å bruke skjønn. Dvs at om barna ligger litt under eller over skjema er de ikke nødvendigvis over- eller undervektige. Det har jo vært eksempler hvor foreldrene har fått beskjed om at barna er overvektige, også er det snakk om ett helt normalvektig barn utseendemessig. Håper også helsestasjon tar hensyn til at ikke alle barn liker å kle av seg foran andre, vi lærer barna til at de skal bestemme over egen kropp og at de skal kunne si nei. Vil de ikke kle av seg bør dette respekteres uten at man lager noe styr ut av det. 

Her blir de veid med klær, ingen trenger kle av seg. 

Den halvkiloen klærne max veier har ingen betydning. 

Anonymkode: 0e3e5...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og irriterer meg hvert år over at helsesykepleier bruker nesten en hel skoledag på å veie 3.klassingene. Det blir en veldig urolig skoledag og mange av elevene blir veldig opptatt av egen og andres vekt.
 

Et år skrev HS på kommentarer på brev hjem til foreldrene, som elevene bare fikk i hånda. Noen fikk «Flott!», «Super vekt!» osv, andre bare «OK». Mange elever var superstressa og lurte på hva grunnlaget for kommentarene var. 
 

Foreldrene blir kontaktet hvis HS ikke er helt fornøyd, men jeg syns ikke alltid det er de rette barna som får oppfølging. Jeg ser hva de spiser til lunsj hver dag og har et generelt innblikk i aktivitetene de er med på i hverdagen. Men HS går kun ut fra vekt, og kan dermed gå glipp av normalvektige barn som faktisk også kunne trengt oppfølging. Dårlig kosthold må ikke alltid ha utslag på vekt i 3. klasse, og det er mange år til sjekk på ungdomsskolen. 
 

I en drømmeverden ville HS ha brukt tid på observasjon av elevene, snakket med lærere rundt barna samt deltatt på foreldremøter og informert om vekt, kosthold osv. Gjerne allerede fra barnehagen. Dette kombinert sammen med veiing ville kanskje vært forebyggende mot fedme hos barn.

Vil også legge til at veiingen er et tilbud man kan takke nei til. Det har jeg gjort med mine barn, hovedsaklig fordi jeg misliker organiseringen og holdningen til vår HS generelt.
 

 

Anonymkode: 814d4...601

Her burde det ha vært kommunikasjon mellom deg og HS. Stoppes det av noen regler? Det er jo meningsløst om du daglig og over tid observerer at noen trenger hjelp, men ikke kan eller vil formidle det videre til de som kan følge det opp.

Jeg ville sagt fra til de som har ansvaret at slike lapper ikke hører hjemme noe sted, at hos de som ev. trenger oppfølging bør foreldrene kontaktes uten at noe først er formidlet til barna. Slike lapper er jo helt tankeløse av en person som skal ha med barn å gjøre! Jeg ville gitt klar beskjed om hvor uheldig dette er.

Anonymkode: 8d732...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt topp! Hva er grunnene til at du ikke liker det?

De fleste jeg kjenner med overvektige/kraftige barn ser det ikke selv. Blir ikke overrasket om det er vanlig rundt omkring.

Anonymkode: 27f8c...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var nå ikke akkurat det jeg mente. Snakk om vrangvilje! Er redd for at han skal oppdage at jeg har fokus på kosten hans og derfor føle at han bør forandre seg/gå ned i vekt for å være «god nok». Vil at han skal føle seg helt perfekt akkurat som han er, men samtidig la ham vokse mest i høyde og ikke vekt en periode.

Anonymkode: 0db37...83f

Ja, å fokusere på sunn mat vil automatisk føre til at barn tenker på sin egen vekting kropp som noe feil... 🙄🙄🙄

Hvordan har du tenkt å informere ungen og lære ham opp til et sunt kosthold hvis du er for engstelig til å nevne temaet overhodet? 

Anonymkode: 62e95...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer og irriterer meg hvert år over at helsesykepleier bruker nesten en hel skoledag på å veie 3.klassingene. Det blir en veldig urolig skoledag og mange av elevene blir veldig opptatt av egen og andres vekt.
 

Et år skrev HS på kommentarer på brev hjem til foreldrene, som elevene bare fikk i hånda. Noen fikk «Flott!», «Super vekt!» osv, andre bare «OK». Mange elever var superstressa og lurte på hva grunnlaget for kommentarene var. 
 

Foreldrene blir kontaktet hvis HS ikke er helt fornøyd, men jeg syns ikke alltid det er de rette barna som får oppfølging. Jeg ser hva de spiser til lunsj hver dag og har et generelt innblikk i aktivitetene de er med på i hverdagen. Men HS går kun ut fra vekt, og kan dermed gå glipp av normalvektige barn som faktisk også kunne trengt oppfølging. Dårlig kosthold må ikke alltid ha utslag på vekt i 3. klasse, og det er mange år til sjekk på ungdomsskolen. 
 

I en drømmeverden ville HS ha brukt tid på observasjon av elevene, snakket med lærere rundt barna samt deltatt på foreldremøter og informert om vekt, kosthold osv. Gjerne allerede fra barnehagen. Dette kombinert sammen med veiing ville kanskje vært forebyggende mot fedme hos barn.

Vil også legge til at veiingen er et tilbud man kan takke nei til. Det har jeg gjort med mine barn, hovedsaklig fordi jeg misliker organiseringen og holdningen til vår HS generelt.
 

 

Anonymkode: 814d4...601

Vet ikke hvem som virker mest skrullete her av deg og helsesøsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pashla skrev:

Vet ikke hvem som virker mest skrullete her av deg og helsesøsteren.

Hva er skrullete? Det hun sier her er jo helt sant, usunt kosthold og dårlige vaner trenger ikke alltid ha sammenheng med vekt. Og jeg husker veldig godt hvor stort fokus på vekt ble i klassen etter alle hadde veid seg. Blant jentene var det om å gjøre å ha lavest mulig tall på vekta, og dersom noen ikke delte sin vekt når de ble spurt ble det antatt at de veide "for mye". Jeg syns ikke veiing hører hjemme i skolen i det hele tatt. Jeg er ikke i mot å veie barn, men det kunne vært gjort på helsestasjonen som en del av en vanlig kontroll. 

Anonymkode: 379c9...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som trenger oppfølgingen. Vår datter var over fedmegrensen en periode. De som sier "kutt ut sukker" aner ikke hva de snakker om. Det er ikke så enkelt, og hvertfall ikke i perioder der det er mye sosialt som skjer. ALT innebærer jo spising av søtsaker. Det handler også om mengde mat, å nekte et barn som er sulten mat er utrolig vanskelig. Vi hadde også samtidig et barn som ikke spiste og som da hadde stikk motsatt problem, så den balansen var veldig vanskelig.

Vi fikk hjelp av helsesøster til hvordan vi skulle kommunisere rundt begrensning og sunt kosthold uten at barnet fikk en følelse av at hun var feil. Det handler om å lære barnet å ta gode valg og å være aktiv. Dersom man i det skjulte bare kutter ting, så vil vekten antagelig eksplodere igjen når de blir ungdommer og de er vanskeligere å kontrollere. Vårt barn er nå normalvektig. Vi har fokus på trening og sunn kropp, kostholdet blir en naturlig del av dette. Det er hun som tar valgene, men vi motiverer og hjelper henne på veien. 

Anonymkode: 07dea...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anonym bruker said:

Datteren min fikk med lapp fra skolen i går om at de skal måles og veies på mandag. Jeg kjenner at jeg ikke liker dette. Av mange grunner. Hva mener dere om dette?

Anonymkode: 3a783...3e1

du trenger da ikke bli så krenka for det, du overreagerer voldsomt.. Min er undervektig så veldig glad han ofte får målt seg

Anonymkode: eec02...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er skrullete? Det hun sier her er jo helt sant, usunt kosthold og dårlige vaner trenger ikke alltid ha sammenheng med vekt. Og jeg husker veldig godt hvor stort fokus på vekt ble i klassen etter alle hadde veid seg. Blant jentene var det om å gjøre å ha lavest mulig tall på vekta, og dersom noen ikke delte sin vekt når de ble spurt ble det antatt at de veide "for mye". Jeg syns ikke veiing hører hjemme i skolen i det hele tatt. Jeg er ikke i mot å veie barn, men det kunne vært gjort på helsestasjonen som en del av en vanlig kontroll. 

Anonymkode: 379c9...2c2

Det første du sier er riktig. Men at hun melder sine egne barn ut, samtidig som hun påstår at hun «vet» at de andre spiser usunt selv om de ser slanke ut, og at helsesøster burde overvåke dem i stedet.... hvor skal man egentlig begynne. Det er skrulleri på flere nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Sikkert mange som trenger oppfølgingen. Vår datter var over fedmegrensen en periode. De som sier "kutt ut sukker" aner ikke hva de snakker om. Det er ikke så enkelt, og hvertfall ikke i perioder der det er mye sosialt som skjer. ALT innebærer jo spising av søtsaker. Det handler også om mengde mat, å nekte et barn som er sulten mat er utrolig vanskelig. Vi hadde også samtidig et barn som ikke spiste og som da hadde stikk motsatt problem, så den balansen var veldig vanskelig.

Vi fikk hjelp av helsesøster til hvordan vi skulle kommunisere rundt begrensning og sunt kosthold uten at barnet fikk en følelse av at hun var feil. Det handler om å lære barnet å ta gode valg og å være aktiv. Dersom man i det skjulte bare kutter ting, så vil vekten antagelig eksplodere igjen når de blir ungdommer og de er vanskeligere å kontrollere. Vårt barn er nå normalvektig. Vi har fokus på trening og sunn kropp, kostholdet blir en naturlig del av dette. Det er hun som tar valgene, men vi motiverer og hjelper henne på veien. 

Anonymkode: 07dea...6a3

 

Hvorfor tror du vekten bare eksploderer igjen hvis du kutter ut noe fra handlelista? Å ta valg innebærer også vaner, og det å spise søtsaker støtt, er jo også bare en vane man kan legge av. Det er ikke et basalbehov som vil tvinge seg fram i tenåra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.2.2020 den 15.19, Anonym bruker skrev:

Husker selv fra barneskolen at veiing var grusomt. Jeg hadde vondt i magen i dagesvis og grudde meg masse! 

Anonymkode: 85524...ccd

Hvorfor?

 

Anonymkode: 4e93c...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, å fokusere på sunn mat vil automatisk føre til at barn tenker på sin egen vekting kropp som noe feil... 🙄🙄🙄

Hvordan har du tenkt å informere ungen og lære ham opp til et sunt kosthold hvis du er for engstelig til å nevne temaet overhodet? 

Anonymkode: 62e95...916

Men i all verden så vrang du var da! Alt jeg sier er at det er et følsomt område, og som barn av en mor som slanket seg gennem hele barndommen min, var ekstremt opptatt av «sunnhet» og fikk meg til å føle meg overvektig da jeg begynte å få kvinnelige former, er jeg opptatt av å trå varsomt. Jeg vil ikke ha sykelig fokus på helse og kropp og mat som endel har i dag, jeg vil ikke at ungen skal tenke på kroppens utseende i så tidlig alder som jeg selv gjorde, jeg vil at han skal være aktiv og glad, spise variert, hjemmelaget mat og kose seg skyldfritt med kake osv. til spesielle anledninger. Derfor spurte jeg en annen mor her inne som hadde opplevd noe av det samme som meg om tips, er det i orden for deg?

Anonymkode: 0db37...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ble du krenket?

Anonymkode: 846ce...54a

Haha! jeg VISSTE at det ville bli svaret! 😂

Anonymkode: 03ea2...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går fint an å gjøre det uten vitner.

Anonymkode: 62e95...916

Nei, det var ikke et alternativ. 

Anonymkode: c0eb9...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i all verden så vrang du var da! Alt jeg sier er at det er et følsomt område, og som barn av en mor som slanket seg gennem hele barndommen min, var ekstremt opptatt av «sunnhet» og fikk meg til å føle meg overvektig da jeg begynte å få kvinnelige former, er jeg opptatt av å trå varsomt. Jeg vil ikke ha sykelig fokus på helse og kropp og mat som endel har i dag, jeg vil ikke at ungen skal tenke på kroppens utseende i så tidlig alder som jeg selv gjorde, jeg vil at han skal være aktiv og glad, spise variert, hjemmelaget mat og kose seg skyldfritt med kake osv. til spesielle anledninger. Derfor spurte jeg en annen mor her inne som hadde opplevd noe av det samme som meg om tips, er det i orden for deg?

Anonymkode: 0db37...83f

Din egen erfaring med en mor som slanket seg, gjør at du vil gå i motsatt grøft og ikke nevne ordet «sunt» i det hele tatt. Makes sense.... så kan han heller få ansvaret for å lære seg alt dette selv i voksen alder. 

Du klarer ikke å se en mellomting mellom «sykelig fokus» og «unngå emnet totalt»? 

Anonymkode: 62e95...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Din egen erfaring med en mor som slanket seg, gjør at du vil gå i motsatt grøft og ikke nevne ordet «sunt» i det hele tatt. Makes sense.... så kan han heller få ansvaret for å lære seg alt dette selv i voksen alder. 

Du klarer ikke å se en mellomting mellom «sykelig fokus» og «unngå emnet totalt»? 

Anonymkode: 62e95...916

Klarer du å lese en tekst uten å tolke alt i verste mening? Hvem sier at jeg unngår emnet totalt? Hvor i all verden leser du alt det rare du skriver inn i teksten min? 

Anonymkode: 0db37...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...