Gå til innhold

Barna veies i 3. klasse, hva mener dere om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor gruet du deg til det? Det gjør ikke vondt og ungene får jo ikke kjeft.

Anonymkode: 6936b...1e1

Jeg vet ikke. Husker bare følelsen av vondt i magen, kvalme og at jeg gruet meg. Jeg var bare et barn dengang så jeg vet ikke hvorfor. 

Anonymkode: 85524...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke. Husker bare følelsen av vondt i magen, kvalme og at jeg gruet meg. Jeg var bare et barn dengang så jeg vet ikke hvorfor. 

Anonymkode: 85524...ccd

Det er sikkert viktig hvordan det blir gjort på skolen, men her virker det i hvertfall som om ungene oppfatter det bare som en litt interessant grunn til å få lov til å gå ut av timen litt.

Anonymkode: 6936b...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke grafse. Et enkelt kikk er nok. Mange av disse jentene er født i Norge så det kan virkelig bevises at det er gjort etter de kom hit. Man trenger ikke å «grafse»( som du så elegant kaller det)  i etnisk norske jenters underliv, da vi ikke bedriver disse bestialske skikkene som ødelegger jenters liv. Hvis bestemor gjorde det under ferie bør foreldrene fortsatt straffes for å ikke passet på barnet sitt godt nok. 

Anonymkode: 60f49...2fc

Men du... hvordan tror du disse jentene opplever dette? Hvem mener EU msn skal sjekke da? Alle som ikke er etnisk norsk? Burde man ikke da undersøke alle etnisk norske også for å sjekke at de ikke blir misbrukt?

Synes du er litt fjern og fordomsfull... Der man har mistanke om omskjering eller overgrep undersøker man dette, ingen poeng å utsette alle for undersøkelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit med måling og veiing på skolen, men det er hvordan helsesøster opptrer etterpå som bekymrer meg. Mine veier for lite og helsesøster gjorde det til en stor greie, to av gutta her ble redde og gråt ved matbordet fordi de ikke orket å spise det hs mente de skulle spise. Fastlegen ble fly forbannet og ringte direkte mens vi var der og gav hun inn og hun fikk forbud mot å veie de mere.

Nå har de ekstra oppfølging av BUP. Men det har ingen ting med vekt å gjøre, men de følger med på den.

Anonymkode: 0a37b...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Det kommer så an på hvordan man presenterer det. Tannlege sjekker tenner hvert år, helsesykepleier  måler høyde og vekt i ny og ne, andre ganger sjekker de syn, hørsel, gir vaksine etc...

Så trener ikke helsesykepleieren å gjøre noe stort nummer av tallene under målingen, men heller ta det opp med foreldre etterpå 

Anonymkode: 4178d...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min fikk med lapp fra skolen i går om at de skal måles og veies på mandag. Jeg kjenner at jeg ikke liker dette. Av mange grunner. Hva mener dere om dette?

Anonymkode: 3a783...3e1

Jeg lurer fremdeles på hva alle de grunnene er hi?

Anonymkode: ba954...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veiing på skolen var jævlig. Vi måtte inn fem og fem,  kle av oss og veie oss foran de andre på gruppa. Holdt på å spy.

Anonymkode: c0eb9...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er flott! Helsesøster ringte meg pga mitt barn tippet over skalaen og altså definertes som overvektig. Han lå helt på grensen, men vi snakket sammen om det og hun kom med noen tips. Han ser absolutt ikke overvektig ut, så hun viste ikke hvor denne «ekstra vekten» var, men havner man over eller under skalaen så skal foreldrene kontaktes. Jeg var klar over dette og fulgte allerede nøye med, men gjorde noen små tiltak som kun innebar et sunt kosthold (ikke bevisst slanking altså). Året etter snakket vi sammen igjen og da var han godt innenfor normalen. Han hadde vokst kombinert med bremsing av vekt. 
 

Barnet viste selv ingenting om dette om merket ingenting i hverdagen. Jeg syns det er et kjempeflott tiltak! Ingen hemmelighet at befolkningen vokser i størrelse.. 

Anonymkode: 84fe3...27f

Har du noen gode tips? Min sønn er på grensen til overvektig, legger veldig fort på seg. Han er aktiv i hverdagen, sykler til og fra skole og spiller fotball tre-fire ganger i uka. Jeg synes vi har et ok kosthold, men hvis du har tips om noen måter å kutte sukker/fett osv. uten at ungen legger merke til det, tar jeg gjerne imot! Er redd for at han skal føle seg feil på noen måte. 

Anonymkode: 0db37...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig bra! Var da vi fant ut at gutten vår hadde cøliaki når helsesøster målte og veide han og ikke var fornøyd med veksten hans. Han hadde ingen symptomer ellers. 

Anonymkode: ba167...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min fikk med lapp fra skolen i går om at de skal måles og veies på mandag. Jeg kjenner at jeg ikke liker dette. Av mange grunner. Hva mener dere om dette?

Anonymkode: 3a783...3e1

Jeg mener at det er en helt relevant og naturlig del av helsestasjonens arbeid. Barnas vekst er en viktig indikator på helse og utvikling.

Anonymkode: 62e95...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du noen gode tips? Min sønn er på grensen til overvektig, legger veldig fort på seg. Han er aktiv i hverdagen, sykler til og fra skole og spiller fotball tre-fire ganger i uka. Jeg synes vi har et ok kosthold, men hvis du har tips om noen måter å kutte sukker/fett osv. uten at ungen legger merke til det, tar jeg gjerne imot! Er redd for at han skal føle seg feil på noen måte. 

Anonymkode: 0db37...83f

Vil han føle seg «feil» av at maten hans blir mindre søt?!?? 
Da tror jeg du må ha gitt han et veldig, veldig skrudd forhold til mat.

Anonymkode: 62e95...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Veiing på skolen var jævlig. Vi måtte inn fem og fem,  kle av oss og veie oss foran de andre på gruppa. Holdt på å spy.

Anonymkode: c0eb9...b4f

Går fint an å gjøre det uten vitner.

Anonymkode: 62e95...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt greit med måling og veiing på skolen, men det er hvordan helsesøster opptrer etterpå som bekymrer meg. Mine veier for lite og helsesøster gjorde det til en stor greie, to av gutta her ble redde og gråt ved matbordet fordi de ikke orket å spise det hs mente de skulle spise. Fastlegen ble fly forbannet og ringte direkte mens vi var der og gav hun inn og hun fikk forbud mot å veie de mere.

Nå har de ekstra oppfølging av BUP. Men det har ingen ting med vekt å gjøre, men de følger med på den.

Anonymkode: 0a37b...1f0

Trengte du BUP for å trygge dine egne barn på at de ikke trenger å presse i seg mat...?

Anonymkode: 62e95...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enn å være så naiv som deg. Jeg har ikke ord. Det må være deilig å bare kunne stikke hodet under en stein og late som om problemet ikke finnes? Du møter kanskje ikke disse jentene til vanlig og alle plagene de har? 

Anonymkode: 60f49...2fc

Hvis du tenker at rutinemessig gynekologisk undersøkelse på tredjeklassinger er veien å gå, så er du i alle fall naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke grafse. Et enkelt kikk er nok. Mange av disse jentene er født i Norge så det kan virkelig bevises at det er gjort etter de kom hit. Man trenger ikke å «grafse»( som du så elegant kaller det)  i etnisk norske jenters underliv, da vi ikke bedriver disse bestialske skikkene som ødelegger jenters liv. Hvis bestemor gjorde det under ferie bør foreldrene fortsatt straffes for å ikke passet på barnet sitt godt nok. 

Anonymkode: 60f49...2fc

Så hvis bestefar voldtar barnet ditt når dere er på ferie sammen, bør du straffes for det?

Anonymkode: 03ea2...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

I alle dager.. Gratulerer med årets Krenk 2020. 

 

Barna våre bli målt og veid fra den dagen de er født, for å følge utviklingen. Det er ganske normalt! 

Anonymkode: 846ce...54a

Det teiteste jeg ser er folk som bruker "krenk" som substantiv. En krenk. Å føle krenk. Det brukes kun av idioter. 

Anonymkode: 03ea2...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min fikk med lapp fra skolen i går om at de skal måles og veies på mandag. Jeg kjenner at jeg ikke liker dette. Av mange grunner. Hva mener dere om dette?

Anonymkode: 3a783...3e1

Forsåvidt ok det,

men er mye rart som kommer på lapper til foreldrene etterpå , vi fikk beskjed om at dattera vår var for kort for det hun skulle vært ifølge et skjema, og hva skal vi foreldre gjøre med det??? 


En ting er jo viss barna veier mye for lite eller mye for mye, da kan en få hjelp til kosthold viss en trenger, og legge om slik at barna ikke merker så mye til det, kanskje?

Anonymkode: 22986...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veiing på skolen var jævlig. Vi måtte inn fem og fem,  kle av oss og veie oss foran de andre på gruppa. Holdt på å spy.

Anonymkode: c0eb9...b4f

Og du tenker at det er slik det foregår i dag også?

Anonymkode: 16f47...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil han føle seg «feil» av at maten hans blir mindre søt?!?? 
Da tror jeg du må ha gitt han et veldig, veldig skrudd forhold til mat.

Anonymkode: 62e95...916

Det var nå ikke akkurat det jeg mente. Snakk om vrangvilje! Er redd for at han skal oppdage at jeg har fokus på kosten hans og derfor føle at han bør forandre seg/gå ned i vekt for å være «god nok». Vil at han skal føle seg helt perfekt akkurat som han er, men samtidig la ham vokse mest i høyde og ikke vekt en periode.

Anonymkode: 0db37...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forsåvidt ok det,

men er mye rart som kommer på lapper til foreldrene etterpå , vi fikk beskjed om at dattera vår var for kort for det hun skulle vært ifølge et skjema, og hva skal vi foreldre gjøre med det??? 


En ting er jo viss barna veier mye for lite eller mye for mye, da kan en få hjelp til kosthold viss en trenger, og legge om slik at barna ikke merker så mye til det, kanskje?

Anonymkode: 22986...9a8

Dere hadde sikkert blitt sure hvis dere senere hadde fått beskjed om at ikke dattera deres vokste i forhold til forventet vekst på et senere tidspunkt og helsetjenesten ikke hadde gitt beskjed om dette da de først oppdaget det også.

Å informere om noe er ikke synonymt med å mene at dere er ansvarlige.

Anonymkode: 16f47...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere hadde sikkert blitt sure hvis dere senere hadde fått beskjed om at ikke dattera deres vokste i forhold til forventet vekst på et senere tidspunkt og helsetjenesten ikke hadde gitt beskjed om dette da de først oppdaget det også.

Å informere om noe er ikke synonymt med å mene at dere er ansvarlige.

Anonymkode: 16f47...d18

Men det er ikke noe å gjør, og hun er ikke heller kortvokst. Hun er nå 15 år og 158cm, er ikke så høye personer i familien heller...

Anonymkode: 22986...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er ikke noe å gjør, og hun er ikke heller kortvokst. Hun er nå 15 år og 158cm, er ikke så høye personer i familien heller...

Anonymkode: 22986...9a8

Nei men har helsevesenet henvendt seg til dere og sagt: dattera deres er kort, gjør noe med det!»? Eller har de bare konstatert det dere også vet?

Anonymkode: 16f47...d18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er veldig bra så lenge helsestasjonen er i stand til å bruke skjønn. Dvs at om barna ligger litt under eller over skjema er de ikke nødvendigvis over- eller undervektige. Det har jo vært eksempler hvor foreldrene har fått beskjed om at barna er overvektige, også er det snakk om ett helt normalvektig barn utseendemessig. Håper også helsestasjon tar hensyn til at ikke alle barn liker å kle av seg foran andre, vi lærer barna til at de skal bestemme over egen kropp og at de skal kunne si nei. Vil de ikke kle av seg bør dette respekteres uten at man lager noe styr ut av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det teiteste jeg ser er folk som bruker "krenk" som substantiv. En krenk. Å føle krenk. Det brukes kun av idioter. 

Anonymkode: 03ea2...9a6

Ble du krenket?

Anonymkode: 846ce...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...