Gå til innhold

Barna veies i 3. klasse, hva mener dere om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min fikk med lapp fra skolen i går om at de skal måles og veies på mandag. Jeg kjenner at jeg ikke liker dette. Av mange grunner. Hva mener dere om dette?

Anonymkode: 3a783...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I alle dager.. Gratulerer med årets Krenk 2020. 

 

Barna våre bli målt og veid fra den dagen de er født, for å følge utviklingen. Det er ganske normalt! 

Anonymkode: 846ce...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er bra. Venter på at tredjeklassingen skal veies og måles i løpet av året. Åttendeklassingene er veiet og målt allerede👍

Anonymkode: 8beb8...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De diskuterer jo ikke tallene med barna. Hvis de prater med noen, er det foreldrene. Har ikke hørt noen ting om at ungene snakker om det setning mellom heller. Skjønner derfor ikke problemet. 

Anonymkode: f827b...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fornuftig. For det første fordi det kan bli fanget opp og satt inn tiltak for barn som er under eller overvektige. Det andre er at det er bra at vi får god statistikk for hvordan vekt og høyde utvikler seg blandt barn.

Anonymkode: 6936b...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra, synes jeg. Viktig at det følges opp. Foreldrene har mer problemer med dette enn ungene har. Hva er det som er så ille med at unger blir veid og målt?

Anonymkode: d0e01...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alle grunnene dine for at du ikke liker dette?

 

jeg synes det er bra jeg, viktig at barns helse blir fulgt opp

Anonymkode: e45e1...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungane er allereie målt og vegd mange gongar på helsestasjon. Som ein service til foreldte, som på denne måten slepp å ta fri frå jobb for time der, og for å få mest ut av ressursane, blir ungane målt og vegd på skulen. Det er heilt topp.

Om du skulle ønske det, ta kontakt med helsestasjonen og forklar at du har for mykje fritid, så får du sikkert ein time slik at du kan bruke litt fleire skattekroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Det er mye som kan avsløres ved veiing og måling sett opp mot barnas egen kurve. Min datter f.eks. hadde vokst så avvikende dårlig at hun ikke lenger fulgte kurven sin i det hele tatt. Vi bestilte legetime hvor det ble tatt blodprøver som viste mangel på jern, B12 og cøliaki. Hun hadde null symptomer ellers, så uten den målingen hadde det gått mye lenger tid før vi fant ut at hun har cøliaki, og det kunne blitt farlig.

Anonymkode: dec21...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra. Det er da alltid blitt gjort. Hva er galt med det? De burde også undersøke underlivet til alle jenter som kommer fra land der omskjæring er vanlig samtidig. Slik at de kan hive foreldrene i fengsel hvis jentene er omskjært. 

Anonymkode: 60f49...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra.
Min datter er ekstremt undervektig så det er betryggende at helsepersonell følger med. Da slipper jeg å fly til legen i tide og utide. 

Anonymkode: 6d744...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er bra. Det er da alltid blitt gjort. Hva er galt med det? De burde også undersøke underlivet til alle jenter som kommer fra land der omskjæring er vanlig samtidig. Slik at de kan hive foreldrene i fengsel hvis jentene er omskjært. 

Anonymkode: 60f49...2fc

Morsom du. 

Å blinke seg ut en liten gruppe for å grafse i underlivet deres går ikke, da må man ta alle. Og er de omskjært, hvordan tenker du å bevise at det skjedde etter ankomst til norge? Og om man lykkes med det, at det ble gjort med foreldrenes viten og godkjennelse? Vi forstår jo alle at det sansynligvis i tilfelle er gjort med foreldrenes velsignelse, men å bevise det blir noe annet. Sier de at stakkars bestemor i Gambia fikk dette gjort uten deres viten under en ferie, da hun er uinformert og trodde dette var ytterst viktig for jentas framtid, og at hun følte hun måtte ta ansvar der foreldrene sviktet, hvordan motbevise det? 

Omskjæring er et altfor alvorlig tema til at du skal komne med dine enkle løsninger. Heldigvis tyder all erfaring på at det nærmest er ikke-eksisterende blant innbyggere i vestlige land. Dette er en grusomhet som bekjempes med infirmasjon. 

Anonymkode: b6dcc...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måling og veiing er ekstremt viktig. Som de fleste skriver: både for at den enkelts helse skal kunne følges opp og fordi vi trenger disse tallene på samfunnsnivå for å kunne følge utvikling og sette inn tiltak om det trengs. 

Anonymkode: 3b0d2...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er flott! Helsesøster ringte meg pga mitt barn tippet over skalaen og altså definertes som overvektig. Han lå helt på grensen, men vi snakket sammen om det og hun kom med noen tips. Han ser absolutt ikke overvektig ut, så hun viste ikke hvor denne «ekstra vekten» var, men havner man over eller under skalaen så skal foreldrene kontaktes. Jeg var klar over dette og fulgte allerede nøye med, men gjorde noen små tiltak som kun innebar et sunt kosthold (ikke bevisst slanking altså). Året etter snakket vi sammen igjen og da var han godt innenfor normalen. Han hadde vokst kombinert med bremsing av vekt. 
 

Barnet viste selv ingenting om dette om merket ingenting i hverdagen. Jeg syns det er et kjempeflott tiltak! Ingen hemmelighet at befolkningen vokser i størrelse.. 

Anonymkode: 84fe3...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Morsom du. 

Å blinke seg ut en liten gruppe for å grafse i underlivet deres går ikke, da må man ta alle. Og er de omskjært, hvordan tenker du å bevise at det skjedde etter ankomst til norge? Og om man lykkes med det, at det ble gjort med foreldrenes viten og godkjennelse? Vi forstår jo alle at det sansynligvis i tilfelle er gjort med foreldrenes velsignelse, men å bevise det blir noe annet. Sier de at stakkars bestemor i Gambia fikk dette gjort uten deres viten under en ferie, da hun er uinformert og trodde dette var ytterst viktig for jentas framtid, og at hun følte hun måtte ta ansvar der foreldrene sviktet, hvordan motbevise det? 

Omskjæring er et altfor alvorlig tema til at du skal komne med dine enkle løsninger. Heldigvis tyder all erfaring på at det nærmest er ikke-eksisterende blant innbyggere i vestlige land. Dette er en grusomhet som bekjempes med infirmasjon. 

Anonymkode: b6dcc...6e4

Man trenger ikke grafse. Et enkelt kikk er nok. Mange av disse jentene er født i Norge så det kan virkelig bevises at det er gjort etter de kom hit. Man trenger ikke å «grafse»( som du så elegant kaller det)  i etnisk norske jenters underliv, da vi ikke bedriver disse bestialske skikkene som ødelegger jenters liv. Hvis bestemor gjorde det under ferie bør foreldrene fortsatt straffes for å ikke passet på barnet sitt godt nok. 

Anonymkode: 60f49...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke komme på en eneste grunn til at det skal være negativt jeg, hva er grunnene dine til at du er imot? 

Anonymkode: 0e3e5...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man trenger ikke grafse. Et enkelt kikk er nok. Mange av disse jentene er født i Norge så det kan virkelig bevises at det er gjort etter de kom hit. Man trenger ikke å «grafse»( som du så elegant kaller det)  i etnisk norske jenters underliv, da vi ikke bedriver disse bestialske skikkene som ødelegger jenters liv. Hvis bestemor gjorde det under ferie bør foreldrene fortsatt straffes for å ikke passet på barnet sitt godt nok. 

Anonymkode: 60f49...2fc

Jeg er altså tom for ord. Tenk at det går an å være så bastant og påståelig når man også er så uopplyst og uviten. 

Anonymkode: b42bf...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er altså tom for ord. Tenk at det går an å være så bastant og påståelig når man også er så uopplyst og uviten. 

Anonymkode: b42bf...665

Enn å være så naiv som deg. Jeg har ikke ord. Det må være deilig å bare kunne stikke hodet under en stein og late som om problemet ikke finnes? Du møter kanskje ikke disse jentene til vanlig og alle plagene de har? 

Anonymkode: 60f49...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enn å være så naiv som deg. Jeg har ikke ord. Det må være deilig å bare kunne stikke hodet under en stein og late som om problemet ikke finnes? Du møter kanskje ikke disse jentene til vanlig og alle plagene de har? 

Anonymkode: 60f49...2fc

Hjelpe meg. 

Anonymkode: b42bf...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til en opplysning, de blir også veid første året på ungdomskolen, dette for at man kan ta tak i de elevene som trenger rettledning vdr kosthold og trening. Her er 1/3 av klassens elever sendt til både psykolog og på treningssenter etter helsesøsters samtale med påfølgende veiing og måling av ungdommene, så hvis du allerede bekymrer deg, så kommer det mer..

Anonymkode: 28113...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint. Sønnen min har bikket grensen til overvekt, og mannen ser ikke at alle småtingene i hverdagen som et par kjeks her og en is der blir ganske mye til sammen for en liten kropp. Håper vi kan få en samtale med helsesøster sammen så vi kan få noen råd. Kanskje han tar det mer til seg når det kommer fra noen andre enn meg.

Anonymkode: 0dd68...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker selv fra barneskolen at veiing var grusomt. Jeg hadde vondt i magen i dagesvis og grudde meg masse! 

Anonymkode: 85524...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre venninner hvorav barna er overvektig, typ at de har blitt ringt til/fått brev av skolen eller bemerket av helsesøster. Alle tre ble sure på helsesøster og er sterkt i mot det. Deres barn verken spiser mye eller er lite aktive! Vi rundt ser jo at nettopp dette er tilfelle.

Anonymkode: 4a08d...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Husker selv fra barneskolen at veiing var grusomt. Jeg hadde vondt i magen i dagesvis og grudde meg masse! 

Anonymkode: 85524...ccd

Hvorfor gruet du deg til det? Det gjør ikke vondt og ungene får jo ikke kjeft.

Anonymkode: 6936b...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...