Gå til innhold

Overbevist om MA. Hvordan kan jeg finne ut av det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har time til ultralyd om 3 uker, men jeg er ganske sikker på at fosteret døde for en uke siden. Jeg er 9+0 nå, og for en uke siden mistet jeg mange symptomer. Jeg merker nesten ikke at jeg er gravid, og jeg kan ikke huske at det har vært sånn før. 

Har det noe for seg å måle hcg med to dagers mellomrom? Er det noe annet jeg kan gjøre? Ta CB Digital og sjekke at den fortsatt er 3+? Synes det er ekkelt å vente så lenge på ultralyd. Vi har ikke privat ultralyd i nærheten. 

Jeg har hatt en del MA før, så det kan hende jeg underbevisst er veldig sånn "jeg skal ikke la meg lure til å tro jeg er gravid", men det er jo umulig å vite forskjellen på det og at det faktisk har gått til grunne. 

Anonymkode: 41462...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Ettersom kroppen fortsatt tror den er gravid ved MA blir den sikreste måten UL. Forsåvidt har jeg trodd det samme selv x flere, men akt har vært fibt. Har du historie på MA ve fastlegen om henvisning 😊

Anonymkode: 869f4...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ccb, jeg tror ikke jordmor vil lete etter hjertelyd så tidlig, men kunne selvfølgelig spurt. 

e72, jeg blir allerede fulgt opp av sykehuset siden jeg har mistet så mange, og også sent i svangerskapet. Men, det er gynekologen der som har sagt at jeg ikke skal komme tilbake før i uke 12. Da ble det plutselig 5 uker mellom de to ultralydene, akkurat i det tidsrommet jeg pleier å miste. Det var det som var så dumt. Jeg kvier meg for å være masete, så det hadde vært utrolig fint om det var en annen måte å finne ut av det på. Men det er kanskje bare ul som nytter. 

Hi 

Anonymkode: 41462...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kontakt jordmor. De kan lete etter hjertelyd?

Anonymkode: e3257...ccb

Det er nok for tidlig, og det er uansett ikke anbefalt å bruke doppler så tidlig (dvs første trimester) pga teoretisk risiko for fosteret. Dette står i retningslinjer. 

Anonymkode: 112b7...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

ccb, jeg tror ikke jordmor vil lete etter hjertelyd så tidlig, men kunne selvfølgelig spurt. 

e72, jeg blir allerede fulgt opp av sykehuset siden jeg har mistet så mange, og også sent i svangerskapet. Men, det er gynekologen der som har sagt at jeg ikke skal komme tilbake før i uke 12. Da ble det plutselig 5 uker mellom de to ultralydene, akkurat i det tidsrommet jeg pleier å miste. Det var det som var så dumt. Jeg kvier meg for å være masete, så det hadde vært utrolig fint om det var en annen måte å finne ut av det på. Men det er kanskje bare ul som nytter. 

Hi 

Anonymkode: 41462...363

Ul er nok det sikreste, ja. Jeg synes du skal ringe og spørre om å få flyttet timen frem. Lykke til ❤️ 

Anonymkode: 8255e...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare ultralyd som kan gi deg et sikkert svar. Det er dessverre ikke vits å måle HCG så sent siden HCG faller naturlig på dette tidspunktet.

Anonymkode: 7e2b8...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kontakt jordmor. De kan lete etter hjertelyd?

Anonymkode: e3257...ccb

Vanskelig å finne det i uke 9.

Anonymkode: 5f647...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å be om å få fremskyndet ultralyden, siden det var gynekologen selv som sa «ny time om fem uker». Jeg føler det blir veldig masete at jeg skal prøve å overstyre det han har sagt. Er kanskje også litt redd han skal bli irritert. De har sikkert mye å gjøre.

Jeg ser det tilbys privat ul et par timer herfra med bil. Det koster 2100 kr, litt mer enn jeg har å bruke uten videre. Jeg er heller ikke sikker på hvordan jeg kan gjøre det med jobb, må ha fri en hel dag siden det blir fire timer kjøring. Så da havner det hele på noen tusen. Men, det er jo et reelt alternativ. 

Hadde dere gått for den private? 

Hi 

Anonymkode: 41462...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er vanskelig å be om å få fremskyndet ultralyden, siden det var gynekologen selv som sa «ny time om fem uker». Jeg føler det blir veldig masete at jeg skal prøve å overstyre det han har sagt. Er kanskje også litt redd han skal bli irritert. De har sikkert mye å gjøre.

Jeg ser det tilbys privat ul et par timer herfra med bil. Det koster 2100 kr, litt mer enn jeg har å bruke uten videre. Jeg er heller ikke sikker på hvordan jeg kan gjøre det med jobb, må ha fri en hel dag siden det blir fire timer kjøring. Så da havner det hele på noen tusen. Men, det er jo et reelt alternativ. 

Hadde dere gått for den private? 

Hi 

Anonymkode: 41462...363

Ikke tenk på at du føler at du maser og at de blir irritert og har mye å gjøre. Du er bekymret fordi du har opplevd MA flere ganger før og det vil de nok forstå. Hør ihvertfall om de kan flytte timen din. De har satt deg opp senere fordi det er det som er «normalt» og da er det det som blir rutinen for de å gjøre. Ta en tlf i morgen å hør om du kan få komme tidligere! Du er neppe den første så de er nok vandt til det og de er nok også mer forståelsesfulle enn du tror. 
 

håper alt står bra til i magen din, husk at det er vanlig at symptomer kommer og går og mange mister ofte symptomer rundt den tiden også kommer de tilbake med et pang litt senere! Men skjønner veldig godt at du er bekymret. Sender en stor klem til deg❤️

Anonymkode: e4416...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke tenk på at du føler at du maser og at de blir irritert og har mye å gjøre. Du er bekymret fordi du har opplevd MA flere ganger før og det vil de nok forstå. Hør ihvertfall om de kan flytte timen din. De har satt deg opp senere fordi det er det som er «normalt» og da er det det som blir rutinen for de å gjøre. Ta en tlf i morgen å hør om du kan få komme tidligere! Du er neppe den første så de er nok vandt til det og de er nok også mer forståelsesfulle enn du tror. 
 

håper alt står bra til i magen din, husk at det er vanlig at symptomer kommer og går og mange mister ofte symptomer rundt den tiden også kommer de tilbake med et pang litt senere! Men skjønner veldig godt at du er bekymret. Sender en stor klem til deg❤️

Anonymkode: e4416...091

Tusen takk for fint svar! ❤️ Jeg skal se om jeg er tøff nok! 

Hi

Anonymkode: 41462...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutes ago, Anonym bruker said:

Tusen takk for fint svar! ❤️ Jeg skal se om jeg er tøff nok! 

Hi

Anonymkode: 41462...363

Ring og hør. Hvis de tenker du er masete, hysterisk eller hva nå enn...SÅ HVA! Du skal jo ikke akkurat omgås disse mer

Anonymkode: def3d...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ring og hør. Hvis de tenker du er masete, hysterisk eller hva nå enn...SÅ HVA! Du skal jo ikke akkurat omgås disse mer

Anonymkode: def3d...ba6

Jo, resten av svangerskapet og gjennom fødselen 🤭 Men ser poenget ditt! 

Hi

Anonymkode: 41462...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hysterisk/masete og ville beroliges når du tenker det verste. Alle jordmødrene jeg har møtt vil mye heller sjekke og se at alt er i orden enn at jeg skal gå og bekymre meg. De er der for å ta vare på deg i svangerskapet, det inkluderer betryggelse slik at du ikke går og stresser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare vent og se. Det er jo uansett ikke noe man får gjort så tidlig. Lev livet som vanlig. Det er normalt at symptomer kommer og går. I alle fall hvis man går og kjenner etter hele tiden. Ellers kan man jo velge å betale for ekstra undersøkelser hos private tilbyderen.

Anonymkode: 9f001...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt å spurt sykehuset først.  Hvis ikke tatt en privat ul om du ikke klarer å vente på ul om 5uker. Det er de alternativene du har, bortsett fra å gå å vente i 5uker på ny kontroll.

Anonymkode: 869f4...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk flyttet timen til i morgen. Og nå gruer jeg meg så fryktelig. Jeg tror ikke jeg kommer til å få sove. 

Jeg er sikker på at skjermen kommer til å være helt stille, uten bevegelser og hjerteblinking. At legen skal legge hodet på skakke og si «jeg beklager». Og så må jeg begynne å planlegge utskrapning, og tenke ut hva jeg skal si til barna om hvorfor jeg må på sykehus. 

Får håpe på et mirakel! Takk for at dere fikk meg til å mase, jeg trenger jo å få vite. 

Hi

Anonymkode: 41462...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk flyttet timen til i morgen. Og nå gruer jeg meg så fryktelig. Jeg tror ikke jeg kommer til å få sove. 

Jeg er sikker på at skjermen kommer til å være helt stille, uten bevegelser og hjerteblinking. At legen skal legge hodet på skakke og si «jeg beklager». Og så må jeg begynne å planlegge utskrapning, og tenke ut hva jeg skal si til barna om hvorfor jeg må på sykehus. 

Får håpe på et mirakel! Takk for at dere fikk meg til å mase, jeg trenger jo å få vite. 

Hi

Anonymkode: 41462...363

Off jeg vet nøyaktig hvordan du har det.. jeg var også bombesikker på MA pga jeg ikke hadde noen symptomer. Tok tidlig privat UL og gråt før timen og virkelig prøvde å forberede meg på de samme dårlige nyhetene som du gjør nå for å muligens gjøre det enklere å takle. Men vet du, å ta sorgen på forskudd gjør at du må gå igjennom samme sorgen 2 ganger? Du sørger allerede, før du har fått svar og vil sørge helt på nytt hvis nyhetene er negative. Derfor råder jeg deg til å virkelig prøve å tenke positivt til det motsatte er bevist, for å gå rundt sånn som du har gjort nå tar bort hele gleden om å være gravid, det som Egentlig skal være så fint til kanskje ingen nytte.. jeg som hadde prøvd å forberede meg på de dårlige nyhetene fikk kun gode nyheter. Men Mistet senere av andre grunner..

men om du skal gå å uroe deg hele tiden blir det et veldig tungt svangerskap.

men du vinner ingenting på å gå å grue deg å det å ta sorgen på forskudd. Lykke til i morgen❤️ 

Anonymkode: e4416...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Off jeg vet nøyaktig hvordan du har det.. jeg var også bombesikker på MA pga jeg ikke hadde noen symptomer. Tok tidlig privat UL og gråt før timen og virkelig prøvde å forberede meg på de samme dårlige nyhetene som du gjør nå for å muligens gjøre det enklere å takle. Men vet du, å ta sorgen på forskudd gjør at du må gå igjennom samme sorgen 2 ganger? Du sørger allerede, før du har fått svar og vil sørge helt på nytt hvis nyhetene er negative. Derfor råder jeg deg til å virkelig prøve å tenke positivt til det motsatte er bevist, for å gå rundt sånn som du har gjort nå tar bort hele gleden om å være gravid, det som Egentlig skal være så fint til kanskje ingen nytte.. jeg som hadde prøvd å forberede meg på de dårlige nyhetene fikk kun gode nyheter. Men Mistet senere av andre grunner..

men om du skal gå å uroe deg hele tiden blir det et veldig tungt svangerskap.

men du vinner ingenting på å gå å grue deg å det å ta sorgen på forskudd. Lykke til i morgen❤️ 

Anonymkode: e4416...091

Tusen takk! Du har helt rett, og jeg skal prøve å gjøre som du sier! I alle fall hvis alt mot formodning ser bra ut i morgen. Da er det slutt på negative tanker. Da ville jeg faktisk fortalt noen om graviditeten, også. Kanskje mamma. 
Takk igjen ❤️

Hi

Anonymkode: 41462...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk! Du har helt rett, og jeg skal prøve å gjøre som du sier! I alle fall hvis alt mot formodning ser bra ut i morgen. Da er det slutt på negative tanker. Da ville jeg faktisk fortalt noen om graviditeten, også. Kanskje mamma. 
Takk igjen ❤️

Hi

Anonymkode: 41462...363

Er du bekymret så ringer du. Det er det de er der for, ikke bare de som føder og som har barn. Da jeg var gravid sist hadde jm skrevet om mine tidligere erfaringer med habituell abort, SA i uke 11 og så henviste hun meg til tidlig ultralyd som jeg fikk i uke 8. Jeg var veldig mye bekymret og ringte inn hver gang jeg følte behov for det (at jeg var reellt bekymret og ikke fordi jeg bare var litt redd). Fikk ultralyd hver gang og alt sto bra til, så bare ring når du er bekymret. Du har en grunn til det ❤️ Håper jeg er så heldig og får gå gravid igjen snart...dessverre samarbeider ikke min kropp.

Anonymkode: 5f647...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk! Du har helt rett, og jeg skal prøve å gjøre som du sier! I alle fall hvis alt mot formodning ser bra ut i morgen. Da er det slutt på negative tanker. Da ville jeg faktisk fortalt noen om graviditeten, også. Kanskje mamma. 
Takk igjen ❤️

Hi

Anonymkode: 41462...363

Ja gjør det! Det er alltid godt å ha noen andre sin støtte enten det er å dele positive eller negative følelser med, noen du stoler på❤️ Det letter mye! Oppdater oss i morgen da! Jeg sender deg masse lykkeønskninger

Anonymkode: e4416...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til, håper du får en fin opplevelse i dag! ❤️

Anonymkode: 3baf4...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, alle sammen! Jeg skal si fra hvordan det går 🤞 

Hi

Anonymkode: 41462...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...