Gå til innhold

Shitt.. er blitt uplanlagt gravid på aap..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alene må man ikke være. Vet o. Ei som har ME. Ble syk i førsten av 20-årene. Ikke så syk at hun ligger i helt mørkt rom i stillhet, men nok til at hun må hvile mye. Av og til dusje med hjelp og alltid sitte på dusjkrakk osv. Hun har de siste 15 + årene vært lite sosial fordi det krever for mye. Hun har prøvd å jobbe til ingen nytte. Allikevel har hun hatt to samboerskap. Ene i  rundt 10 år og det nåværende i 4 år. Hun er ikke alene, men på grunn av helsa har hun valgt å ikke få barn. Det vil bli for krevende. Hun synes det er veldig leit at hun ikke blir mor, men tross alt har hun landet på en fornuftig avgjørelse. 
 

Selv er jeg ufør. Heldigvis fikk jeg barn før. Da jeg ble syk, tok jeg og min en avgjørelse på at vi ikke ønsket å gi barnet søsken så lenge min helse er som den er. Han tok ansvar og steriliserte seg. Hadde jeg blitt gravid før det, hadde jeg faktisk tatt abort av embryoet (ikke babyen min). Selv om han har en god inntekt, hadde det vært en alt for utrygg periode å få flere barn i. Og tatt i betraktning helsa, så hadde det vært et dumt valg også etter jeg ble ufør. Vi snakket tidlig om at hvis vi gikk fra hverandre mens barnet var lite, måtte jeg faktisk være samværsforelder og han ha hovedansvaret. 


Jeg skjønner faktisk ikke at man er i en situasjon der man er for syk til et hvert yrke, men man klarer fint å være hjemme med en baby alene 8 timer om dagen. De jeg kjenner som jeg vet er for syke til et hvert yrke, de hadde ikke maktet det. Og da kan man faktisk spørre seg om alle som går på AAP og er uføre er syke nok. 

Anonymkode: a199e...a52

Et fornuftig og fint innlegg ❤️

Anonymkode: 468ab...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også forøvrig på hvordan flere av dere som sier dere ikke lever for å jobbe tenker dere skal forsørge dere selv og avkommet deres? Dersom vi ikke hadde hatt en velferdsstat, så ville dere jo måttet? Hvorfor er arbeidsmoralen og viljen så lav?

Det mangler total sammenheng mellom plikter og rettigheter her. 

Anonymkode: ce881...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

du gjør mesteparten av husarbeid, men er for syk til å jobbe..og nå skal du ha enda en unge? Dette er helt sinnsykt å lese for oss som betaler 45% av lønna vår i skatt, jobber 100% og bidrar med unger i velferdskassa! Om du kan gå å styre og stelle hjemme for mann og barn, kan du saktens meg jobbe. Kanskje vaskehjelp er noe for deg? De oppgavene ser det jo ut som du både trives med og mestrer...eller kanskje det er bare når tittelen "husmor" kan anvendes?

Du er kroneksempelet på hvorfor velferdsstaten må og kommer til å bygges ned. Vi kan ikke fortsette å betale for kvinnfolk med en indre lyst til å være  hjemmeværende mer skal lønnes av felleskassa. 

Anonymkode: ce881...69a

1. De færreste av oss betaler 45% i skatt. Du bør virkelig gjøre noen endringer på skattekortet ditt.

2. I innlegget du siterer står det faktisk at hun allerede har vaskehjelp. 

3. Hvis du ikke ser forskjellen på å gjøre husarbeid, som man faktisk bare kan droppe noen timer eller noen dager hvis man ikke klarer, og det å fungere på en arbeidsplass 8 timer hver dag.. Ja, så sier det en del om din evne til innsikt i andres situasjon. Det at man gjør det når man først går hjemme betyr virkelig ikke at det er det man ønsker. 

4. De aller færreste av oss vil heller gå hjemme og drive med husarbeid hele dagen fremfor å klare og stå i jobb. 

5. Får håpe du aldri får en alvorlig sykdom eller skade og havner i samme situasjon selv. Det kan skje fortere enn du aner og du vil vel ikke lønnes av alle oss andre som jobber og betaler skatt. 

Anonymkode: fd00a...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. De færreste av oss betaler 45% i skatt. Du bør virkelig gjøre noen endringer på skattekortet ditt.

2. I innlegget du siterer står det faktisk at hun allerede har vaskehjelp. 

3. Hvis du ikke ser forskjellen på å gjøre husarbeid, som man faktisk bare kan droppe noen timer eller noen dager hvis man ikke klarer, og det å fungere på en arbeidsplass 8 timer hver dag.. Ja, så sier det en del om din evne til innsikt i andres situasjon. Det at man gjør det når man først går hjemme betyr virkelig ikke at det er det man ønsker. 

4. De aller færreste av oss vil heller gå hjemme og drive med husarbeid hele dagen fremfor å klare og stå i jobb. 

5. Får håpe du aldri får en alvorlig sykdom eller skade og havner i samme situasjon selv. Det kan skje fortere enn du aner og du vil vel ikke lønnes av alle oss andre som jobber og betaler skatt. 

Anonymkode: fd00a...888

Å ha barn, særlig flere (og hus) er mye mer jobb enn jobb. 8 timer vs 24 timer. Uansett, de aller fleste klarer å jobbe litt. Orker du ikke full jobb og livet, jobb deltid. Å gå hjemme fordi man ikke takler begge deler er ikke rett. (Ja, du betaler deler av «lønnen» min ;) )

Anonymkode: 468ab...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

1. De færreste av oss betaler 45% i skatt. Du bør virkelig gjøre noen endringer på skattekortet ditt.

2. I innlegget du siterer står det faktisk at hun allerede har vaskehjelp. 

3. Hvis du ikke ser forskjellen på å gjøre husarbeid, som man faktisk bare kan droppe noen timer eller noen dager hvis man ikke klarer, og det å fungere på en arbeidsplass 8 timer hver dag.. Ja, så sier det en del om din evne til innsikt i andres situasjon. Det at man gjør det når man først går hjemme betyr virkelig ikke at det er det man ønsker. 

4. De aller færreste av oss vil heller gå hjemme og drive med husarbeid hele dagen fremfor å klare og stå i jobb. 

5. Får håpe du aldri får en alvorlig sykdom eller skade og havner i samme situasjon selv. Det kan skje fortere enn du aner og du vil vel ikke lønnes av alle oss andre som jobber og betaler skatt. 

Anonymkode: fd00a...888

1. som å unndra penger jeg tjener da? Eller kanskje ta opp noen sinnsyke lån, for å få opp fradragene?

 2. Hun skriver at gjør det meste av det samme som en hushjelp/vaskehjelp, og jo jeg la merke til at de har vaskehjelp, men regner med det ikke er daglig?

3. NEI! dette er her premisset for diskusjonen sporer helt av. Om man kan stelle hus og unger, kan man saktens meg jobbe. Ingen som sier hun må jobbe fullt. Det at hun VELGER å gå hjemme og dille, fremfor å skaffe seg en deltidsjobb med oppgaver hun er egnet for viser mangel å vilje. Man kan faktisk ikke droppe og hente unger på skole/barnehage, eller droppe å gi dem mat. Det er like konstant som en jobb. I mange stillinger, kan man jobbe fleksibelt, altså svært likt som å være statsbetalt hushjelp for familien.

4. igjen NEI, Les litt om likestillingsparadokset i lys av sykelønnsstatistikken med fakta om at kvinner er overrepresentert i sykelønnsstatistikken i bakhodet. 

5. Det håper jeg også! Jeg betaler gjerne for felleskapet og for å sørge for at syke mennesker kan få hjelp. men over 10 % av Norges befolkning er for F meg ikke syke nok til å være utenfor arbeidslivet!

 

Anonymkode: ce881...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ha barn, særlig flere (og hus) er mye mer jobb enn jobb. 8 timer vs 24 timer. Uansett, de aller fleste klarer å jobbe litt. Orker du ikke full jobb og livet, jobb deltid. Å gå hjemme fordi man ikke takler begge deler er ikke rett. (Ja, du betaler deler av «lønnen» min ;) )

Anonymkode: 468ab...0cd

Ja, og hvor har det stått at hun aldri skal tilbake i jobb eller at hun ikke kommer til å jobbe deltid? Det at man går på aap er virkelig ikke ensbetydende med at man blir varig ufør og aldri skal bidra med noe til samfunnet igjen. 

Anonymkode: fd00a...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.2.2020 den 9.37, Anonym bruker skrev:

Da tar du abort. Du skal ikke pådytte et barn å ha en syk forelder som ikke kan ta vare på de, når du allerede er syk er det ditt ansvar å avslutte svangerskapet.

Anonymkode: b8a0c...fa9

Skjerp deg a! At man er for syk til å jobbe betyr ikke at man er for syk til å ta seg av et barn! 

Anonymkode: 440ed...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. som å unndra penger jeg tjener da? Eller kanskje ta opp noen sinnsyke lån, for å få opp fradragene?

 2. Hun skriver at gjør det meste av det samme som en hushjelp/vaskehjelp, og jo jeg la merke til at de har vaskehjelp, men regner med det ikke er daglig?

3. NEI! dette er her premisset for diskusjonen sporer helt av. Om man kan stelle hus og unger, kan man saktens meg jobbe. Ingen som sier hun må jobbe fullt. Det at hun VELGER å gå hjemme og dille, fremfor å skaffe seg en deltidsjobb med oppgaver hun er egnet for viser mangel å vilje. Man kan faktisk ikke droppe og hente unger på skole/barnehage, eller droppe å gi dem mat. Det er like konstant som en jobb. I mange stillinger, kan man jobbe fleksibelt, altså svært likt som å være statsbetalt hushjelp for familien.

4. igjen NEI, Les litt om likestillingsparadokset i lys av sykelønnsstatistikken med fakta om at kvinner er overrepresentert i sykelønnsstatistikken i bakhodet. 

5. Det håper jeg også! Jeg betaler gjerne for felleskapet og for å sørge for at syke mennesker kan få hjelp. men over 10 % av Norges befolkning er for F meg ikke syke nok til å være utenfor arbeidslivet!

 

Anonymkode: ce881...69a

Hun er på AAP, og er jo da i et løp for å finne ut om hun kan jobbe, evt hvor mye. Ingen grunn tiil å hisse deg så skrekkelig opp.

Anonymkode: ff86c...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. som å unndra penger jeg tjener da? Eller kanskje ta opp noen sinnsyke lån, for å få opp fradragene?

 2. Hun skriver at gjør det meste av det samme som en hushjelp/vaskehjelp, og jo jeg la merke til at de har vaskehjelp, men regner med det ikke er daglig?

3. NEI! dette er her premisset for diskusjonen sporer helt av. Om man kan stelle hus og unger, kan man saktens meg jobbe. Ingen som sier hun må jobbe fullt. Det at hun VELGER å gå hjemme og dille, fremfor å skaffe seg en deltidsjobb med oppgaver hun er egnet for viser mangel å vilje. Man kan faktisk ikke droppe og hente unger på skole/barnehage, eller droppe å gi dem mat. Det er like konstant som en jobb. I mange stillinger, kan man jobbe fleksibelt, altså svært likt som å være statsbetalt hushjelp for familien.

4. igjen NEI, Les litt om likestillingsparadokset i lys av sykelønnsstatistikken med fakta om at kvinner er overrepresentert i sykelønnsstatistikken i bakhodet. 

5. Det håper jeg også! Jeg betaler gjerne for felleskapet og for å sørge for at syke mennesker kan få hjelp. men over 10 % av Norges befolkning er for F meg ikke syke nok til å være utenfor arbeidslivet!

 

Anonymkode: ce881...69a

Jeg er også på AAP, og om jeg hadde fått meg en jobb der jeg kunne komme å gå som jeg ville, jobbet på gode dager hadde det vært helt perfekt, men sånn er ikke arbeidslivet. Man skal prestere 100% mens man er på jobb. 

Her hjemme kan jeg vaske litt i 15 min, slappe av en time, brette tøy i 20 min, sove i 2 timer, gå en tur med bikkja, ligge på sofaen til jeg henter unger. Sånn kan jeg ikke holde på når jeg er på jobb. 

Å jadda, jeg kan kanskje på en skikkelig god dag vaske hele huset, eller male det, men da er jeg dau i dagesvis etterpå. 

Anonymkode: 440ed...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

du gjør mesteparten av husarbeid, men er for syk til å jobbe..og nå skal du ha enda en unge? Dette er helt sinnsykt å lese for oss som betaler 45% av lønna vår i skatt, jobber 100% og bidrar med unger i velferdskassa! Om du kan gå å styre og stelle hjemme for mann og barn, kan du saktens meg jobbe. Kanskje vaskehjelp er noe for deg? De oppgavene ser det jo ut som du både trives med og mestrer...eller kanskje det er bare når tittelen "husmor" kan anvendes?

Du er kroneksempelet på hvorfor velferdsstaten må og kommer til å bygges ned. Vi kan ikke fortsette å betale for kvinnfolk med en indre lyst til å være  hjemmeværende mer skal lønnes av felleskassa. 

Anonymkode: ce881...69a

Å vaske klær og lage middag er vel null problem eller? Har vaskehjelp som jeg har skrevet lenger oppe!! 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. som å unndra penger jeg tjener da? Eller kanskje ta opp noen sinnsyke lån, for å få opp fradragene?

 2. Hun skriver at gjør det meste av det samme som en hushjelp/vaskehjelp, og jo jeg la merke til at de har vaskehjelp, men regner med det ikke er daglig?

3. NEI! dette er her premisset for diskusjonen sporer helt av. Om man kan stelle hus og unger, kan man saktens meg jobbe. Ingen som sier hun må jobbe fullt. Det at hun VELGER å gå hjemme og dille, fremfor å skaffe seg en deltidsjobb med oppgaver hun er egnet for viser mangel å vilje. Man kan faktisk ikke droppe og hente unger på skole/barnehage, eller droppe å gi dem mat. Det er like konstant som en jobb. I mange stillinger, kan man jobbe fleksibelt, altså svært likt som å være statsbetalt hushjelp for familien.

4. igjen NEI, Les litt om likestillingsparadokset i lys av sykelønnsstatistikken med fakta om at kvinner er overrepresentert i sykelønnsstatistikken i bakhodet. 

5. Det håper jeg også! Jeg betaler gjerne for felleskapet og for å sørge for at syke mennesker kan få hjelp. men over 10 % av Norges befolkning er for F meg ikke syke nok til å være utenfor arbeidslivet!

 

Anonymkode: ce881...69a

1. Da tjener du uansett vanvittig mye mer enn de fleste av oss. Så da er du unntaket og ikke regelen. 

2. Nei, antageligvis ikke, men de fleste av oss tar ikke husvask daglig heller. Har man vaskehjelp som tar storvasken 1 gang i uka så er det begrensa hvor "tungt" husarbeid man må gjøre selv hver eneste dag. 

3. Her snakker du jo i mot deg selv. Hun kan gjøre oppgaver med barn og hus eller hun må? Du påpeker at man ikke bare kan legge fra seg oppgaver med barna. Så ja, dette er jo noe Hi må gjøre uansett ikke sant? Om hun hadde jobbet 100% måtte hun fortsatt gjort alle de tingene. Nå er hun i en situasjon hvor hun ikke klarer begge deler, og da kan hun jo ikke sykemeldes fra oppgavene hjemme? 

4. Så du mener at flesteparten av kvinner som går på aap/er uføre bare ønsker det? Ikke at de har grunn til det? 

5. Om du nå har rett i at Hi VELGER å gå hjemme for å dille med husarbeid da, så har du jo ikke så mye å bli så provosert over. Da vil hun jo mest sannsynlig være ferdig med aap om en stund og tilbake i jobb. 

Anonymkode: fd00a...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forresten på jobbtrening 3 dager i uka i noen timer da så jeg ligger ikke hjemme og slakter meg på soffaen heller akkurat!! Det skal jeg fortsette med så lenge jeg klarer det utover svangerskapet. De dagene jeg er hjemme går til å sove, rydde litt, vaske klær og slike ting, her er aldri skikkelig rent eller ryddig akkurat! Bortsett fra når vaskedama har vert her hver 14 dag! 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også på AAP, og om jeg hadde fått meg en jobb der jeg kunne komme å gå som jeg ville, jobbet på gode dager hadde det vært helt perfekt, men sånn er ikke arbeidslivet. Man skal prestere 100% mens man er på jobb. 

Her hjemme kan jeg vaske litt i 15 min, slappe av en time, brette tøy i 20 min, sove i 2 timer, gå en tur med bikkja, ligge på sofaen til jeg henter unger. Sånn kan jeg ikke holde på når jeg er på jobb. 

Å jadda, jeg kan kanskje på en skikkelig god dag vaske hele huset, eller male det, men da er jeg dau i dagesvis etterpå. 

Anonymkode: 440ed...304

Men hva hvis babyen griner mye av dagen eller den blir syk. Babyen skal mates bortimot hele tiden (hvis ikke ammingen går som en drøm), stelles, Josés med. Man kan ikke legge fra seg babyen etter 15 minutter og ta en to timers lur. Etter hvert begynner babyen å kravle, krabbe og må lekes med. Det er plenty av friske damer som nærmest har blitt gale og gått på veggen når de er hjemme med små. 

Anonymkode: a199e...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er forresten på jobbtrening 3 dager i uka i noen timer da så jeg ligger ikke hjemme og slakter meg på soffaen heller akkurat!! Det skal jeg fortsette med så lenge jeg klarer det utover svangerskapet. De dagene jeg er hjemme går til å sove, rydde litt, vaske klær og slike ting, her er aldri skikkelig rent eller ryddig akkurat! Bortsett fra når vaskedama har vert her hver 14 dag! 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Med et lite barn i huset kan du ikke sove bort dagene... 

Jeg forstår virkelig ikke valget om å verken bli såkalt uplanlagt gravid  eller velge abort. 

Anonymkode: e6ce1...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å vaske klær og lage middag er vel null problem eller? Har vaskehjelp som jeg har skrevet lenger oppe!! 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Det er for mange syke ikke null problem, men kan være et nok så stort problem. 

Anonymkode: a199e...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er for mange syke ikke null problem, men kan være et nok så stort problem. 

Anonymkode: a199e...a52

For min del er det alt etter hvilken form jeg er i😊 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For min del er det alt etter hvilken form jeg er i😊 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Men en baby skiter i din form. Den er der alle timene mannen din er på jobb. Dag etter dag, uke etter uke. 

Anonymkode: a199e...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei men synst mange er idioter fordi dere mener jeg skal drepe barnet mitt bare pga jeg går på aap, jeg er da ett oppegående menneske ellers selv om jeg ikke er helt frisk. Hadee ikke planlagt og fått ett barn til men nå ble det slik, kan ikke tenke om ditt eller datt sjer med mannen heller, tenk om han ikke dør da også drepte jeg bebyen? Hva da? 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Det er ikke en baby. Det er en klump med celler 

Anonymkode: b1160...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men en baby skiter i din form. Den er der alle timene mannen din er på jobb. Dag etter dag, uke etter uke. 

Anonymkode: a199e...a52

Jada jeg er fullt klar over det, har en 2 åring snart så vet alt om det og ha en beby. Jeg skal bestille time for sterilisering rett etter fødselen. 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en baby. Det er en klump med celler 

Anonymkode: b1160...d49

For meg er det en beby og jeg har ikke tenkt og drepe den. Driter i hva du tenker det er. 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

BABY!! Ikke Beby.. Og nei det er ikke baby før det er levedyktig uten for livmoren... 

Anonymkode: 235a3...12c

Bare gi deg a. For henne(!) er det emosjonelt en baby. Du skjønner hva hun mener hvis du gidder å prøve. 

Anonymkode: fd00a...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada jeg er fullt klar over det, har en 2 åring snart så vet alt om det og ha en beby. Jeg skal bestille time for sterilisering rett etter fødselen. 

Hi

Anonymkode: 51cc7...92a

Hvorfor skal du, som allerede vil være svakere etter enda et svangerskap, og er syk, sterilisere deg og ikke mannen? Det er et LANGT større inngrep for deg enn det vil være for mannen din. Han kan gjøre det nå, så er det absolutt ingen fare for at du skal bli gravid igjen etter dette svangerskapet.

Så slipper du også å få enda en utsettelse/forkortelse av aap-perioden din.

Det er et bittelite inngrep under lokalbedøvelse for mannen. For deg vil det være et langt større inngrep som også innebærer langt større risikoer for komplikasjoner og for din allerde skrale helse.

Anonymkode: 880c0...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du, som allerede vil være svakere etter enda et svangerskap, og er syk, sterilisere deg og ikke mannen? Det er et LANGT større inngrep for deg enn det vil være for mannen din. Han kan gjøre det nå, så er det absolutt ingen fare for at du skal bli gravid igjen etter dette svangerskapet.

Så slipper du også å få enda en utsettelse/forkortelse av aap-perioden din.

Det er et bittelite inngrep under lokalbedøvelse for mannen. For deg vil det være et langt større inngrep som også innebærer langt større risikoer for komplikasjoner og for din allerde skrale helse.

Anonymkode: 880c0...97d

Herrejesus, det har du da virkelig ingenting med. Det får da være grenser for hva man skal blande seg bare fordi hi har AAP

Anonymkode: ff86c...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herrejesus, det har du da virkelig ingenting med. Det får da være grenser for hva man skal blande seg bare fordi hi har AAP

Anonymkode: ff86c...1c8

Jeg går på aap selv, og ville ikke utsatt egen kropp for en unødvendig operasjon som gir en så unødvendig stor belastning på helsen - når mannen kan gjøre et bittelite inngrep i lokalbedøvelse med en brøkdel av risikoen. Det mener jeg er helt idiotisk og det er også uforsvarlig mtp. ressursbruken, både i helsevesenet og for trygdesystemet.

 

Anonymkode: 880c0...97d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...