Gå til innhold

Barna mine «straffes» fordi far har en eks som ikke gidder å jobbe


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg aner ikke. Rett og slett. Jeg har et ønske om at far skal forsørge alle barna sine, men så er det ikke det eldste barnet sin feil at moren ikke gidder å ta seg en jobb. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Men det vet du jo ikke for sikkert. Det er mange som kjemper i systemet før de blir trodd.

Anonymkode: 95275...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg aner ikke. Rett og slett. Jeg har et ønske om at far skal forsørge alle barna sine, men så er det ikke det eldste barnet sin feil at moren ikke gidder å ta seg en jobb. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Som sagt; jeg ville sjekket med jurist for å finne ut hva regelverket egentlig rommer. Og tatt en vurdering derfra. Hvis alt er riktig, trenger du ikke lure på hva du skal gjøre. Hvis det er galt vedtak, kan du legge det frem for nav og høre om ikke det faktisk er Nav som er ansvarlige for å dekke inn din rettmessige andel som 100 % aleneforsørger. 

Anonymkode: f8555...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vondt når du skriver at den andre moren "ikke gidder å jobbe". Hva vet vel du om hva hun sliter med???

Anonymkode: 92192...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at hvis hun velger å ikke jobbe så skal bidrag regnes ut fra hva hun ville ha tjent om hun jobbet 80 %? Mener jeg har lest det et eller annet sted.

Men jeg forstår egentlig ikke problemet ditt, Hi. Du klager, men du vil ikke ta opp saken med Nav, du vil ikke ta det opp på annen måte. Da er det et valg du tar. Det betyr også at hvis det nå er slik at dine barn har rett på mer bidrag enn dere får nå, da er du også medskyldig i at de ikke får det bidraget de skulle hatt...

Anonymkode: 489dd...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får litt vondt når du skriver at den andre moren "ikke gidder å jobbe". Hva vet vel du om hva hun sliter med???

Anonymkode: 92192...3d0

La henne blåse ut litt, da. Det er frustrerende å sitte å se på at den andre moren ikke gjør en døyt - uten diagnoser som holder henne fra arbeid - når hun selv jobber og sliter, er alene med barn og får null. 
Poenget er vel at uansett hva første mor sliter med, kan det vel ikke være rettferdig at hennes barn ikke får noe? 

Anonymkode: f8555...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La henne blåse ut litt, da. Det er frustrerende å sitte å se på at den andre moren ikke gjør en døyt - uten diagnoser som holder henne fra arbeid - når hun selv jobber og sliter, er alene med barn og får null. 
Poenget er vel at uansett hva første mor sliter med, kan det vel ikke være rettferdig at hennes barn ikke får noe? 

Anonymkode: f8555...c4d

Ikke meg du svarer, men når HI sier hun selv ikke ønsker å ta dette opp med noen, da har hun strengt tatt lite å klage over...

Anonymkode: 489dd...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men når HI sier hun selv ikke ønsker å ta dette opp med noen, da har hun strengt tatt lite å klage over...

Anonymkode: 489dd...c0f

Jeg er 100 % enig med deg. Det er meg som har foreslått jussbuss, det å ta det med nav og sagt at om hun ikke vil, får hun heller la det fare. Jeg deler skikkelig ditt syn, man må liksom GJØRE noe også.
Men jeg synes de er litt kjipe når de synes hun er «slem» med den andre moren. Jeg skjønner godt at hun blir sur av pakka. 

Anonymkode: f8555...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 100 % enig med deg. Det er meg som har foreslått jussbuss, det å ta det med nav og sagt at om hun ikke vil, får hun heller la det fare. Jeg deler skikkelig ditt syn, man må liksom GJØRE noe også.
Men jeg synes de er litt kjipe når de synes hun er «slem» med den andre moren. Jeg skjønner godt at hun blir sur av pakka. 

Anonymkode: f8555...c4d

Men det at den andre mammaen ikke gidder å jobbe, er jo ikke sikkert at det er så enkelt som det.

Anonymkode: 95275...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne spurt nav, men jeg tør ikke. Da føler jeg at jeg virker grådig. Derfor spør jeg her fordi jeg kan være anonym.

Anonymkode: d5e69...9d7

Hvis du ikke før ta saken opp med en jurist... Bryr du deg virkelig hvis du ikke engang kan gjøre det?

Ni, la oss alle samle inn penger til dette mennesket!

Anonymkode: 45b1f...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 100 % enig med deg. Det er meg som har foreslått jussbuss, det å ta det med nav og sagt at om hun ikke vil, får hun heller la det fare. Jeg deler skikkelig ditt syn, man må liksom GJØRE noe også.
Men jeg synes de er litt kjipe når de synes hun er «slem» med den andre moren. Jeg skjønner godt at hun blir sur av pakka. 

Anonymkode: f8555...c4d

Joda, jeg kan godt forstå at HI er frustrert. Men å bli sur på den andre moren uten å vite alt om dennes helsetilstand, det blir dømmende av Hi. Godt mulig at den andre moren ikke "gidder" jobbe, og da har Hi all grunn til frustrasjon. Men faktum er at en stor del av de som faller utenfor systemet har diagnoser som ikke er blitt satt eller ikke satt ordentlig eller ikke fått riktig oppfølging og behandling. Og derfor er det også en viss risiko for at denne andre moren egentlig er syk og faktisk ikke er i stand til å jobbe. Derfor er det lurt av Hi å ikke rakke for mye ned på henne.

Men uansett årsak til at denne andre ikke er i jobb, hvis hun av systemet er ansett å være i stand til å jobbe (enten det er riktig eller ikke) så skal vel bidrag til henne regnes ut som om hun var i 80 % jobb, og da vil jeg tro at hun skulle hatt noe lavere bidrag og Hi fått noe mer.

Men så lenge HI ikke ønsker å ta dette med noen, da er det hun som velger å godta at det hun i dag får er riktig, og da bør hun virkelig hverken klage på det hun får eller den andre moren.

Anonymkode: 489dd...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det vet du jo ikke for sikkert. Det er mange som kjemper i systemet før de blir trodd.

Anonymkode: 95275...ee4

Ingen av dem hadde lagt seg ned for å dø om det var alternstivet. Det er de færreste som virkelig ikke kan jobbe om det gjelder livet.

Anonymkode: ca97e...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det vet du jo ikke for sikkert. Det er mange som kjemper i systemet før de blir trodd.

Anonymkode: 95275...ee4

Nå vet jeg med sikkerhet at hun forsøker og har forsøkt flere forskjellige diagnoser som ikke har noe med hverandre å gjøre. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne spurt nav, men jeg tør ikke. Da føler jeg at jeg virker grådig. Derfor spør jeg her fordi jeg kan være anonym.

Anonymkode: d5e69...9d7

Det må du spørre NAV om. Blås i om dem tror du er grådig. De treffer mye mer grådige folk enn det der hver dag...

Anonymkode: 077fb...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå vet jeg med sikkerhet at hun forsøker og har forsøkt flere forskjellige diagnoser som ikke har noe med hverandre å gjøre. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Det trenger heller ikke å bety at hun ikke er syk. Men det er jo bare å be Nav om en ny beregning, for det skal vel uansett beregnes utifra hun kunne ha tjent, hva det nå enn måtte være

Anonymkode: 95275...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det må du spørre NAV om. Blås i om dem tror du er grådig. De treffer mye mer grådige folk enn det der hver dag...

Anonymkode: 077fb...175

Det er så mye skriverier om alenemødre som bare er ute etter bidrag at det nesten er flaut å søke om det. Men hvis det er sant at hennes bidrag skulle vært redusert fordi jeg søkte om bidrag, så kan det være at jeg søker på nytt.

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det trenger heller ikke å bety at hun ikke er syk. Men det er jo bare å be Nav om en ny beregning, for det skal vel uansett beregnes utifra hun kunne ha tjent, hva det nå enn måtte være

Anonymkode: 95275...ee4

Jeg hadde ikke skrevet det om jeg ikke visste det med sikkerhet. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det trenger heller ikke å bety at hun ikke er syk. Men det er jo bare å be Nav om en ny beregning, for det skal vel uansett beregnes utifra hun kunne ha tjent, hva det nå enn måtte være

Anonymkode: 95275...ee4

Det betyr jo at hun ikke er syk. Hadde hun vært det hadde hun vært ufør

Anonymkode: 077fb...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det betyr jo at hun ikke er syk. Hadde hun vært det hadde hun vært ufør

Anonymkode: 077fb...175

Ikke nødvendigvis nei

Anonymkode: 95275...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis nei

Anonymkode: 95275...ee4

Etter over 15 år med utredninger, så er det nok litt sånn. Det startet med at hun fortalte oss at hun hadde fått kreft. Vi måtte ha barnet noen uker mens hun var på sykehuset for å ta cellegift. Hun hentet ungen tre uker etter og sa at det ikke var kreft likevel. De hadde sett feil på prøvene hun tok. Så var det ny diagnose. Den ene etter den andre. Den siste tiden jeg hadde med henne å gjøre, etter forsøk på å få diagnose migrene, fibromyalgi, ME osv, så var hun helt sikler på at hun var høysensitiv. Derfor kunne hun ikke jobbe. Hun orket rett og slett ikke å jobbe og ha en sjef som forventet noe av henne. Hun taklet nemlig forventninger dårlig. Så høysensitiv var hun. Legen hadde til og med kalt det «hypersensitiv». Jeg VET at hun ikke har noen diagnose. Alt er bare tull. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det galt å skrive sannheten?

Anonymkode: d5e69...9d7

Sannheten? Du ANER jo ikke hva denne kvinnen går gjennom engang, eller har gått gjennom i livet.

Tufs.

Anonymkode: f1fce...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritt lei av folk som tror de vet alt om andre. "Bjarne sa det, derfor er det sant. Derfor vet jeg absolutt alt i denne saken og kan uttale meg og dømme andre".

Skjerp deg liksom.

Anonymkode: f1fce...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får litt vondt når du skriver at den andre moren "ikke gidder å jobbe". Hva vet vel du om hva hun sliter med???

Anonymkode: 92192...3d0

Altså.. de som snyter på NAV fordi de ikke gidder å jobbe, de kan man lukte på lang avstand. Jeg har full forståelse for at noen har usynlige sykdommer, det er IKKE de jeg snakker om. 


Noen bruker så mye krefter og ressurser på å bli uføretrygdet at de lett kunne hatt 200% jobb. Dette blir bekreftet av mange fastleger: https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/8mo5aW/pasienten-har-alltid-rett

Anonymkode: 20aa1...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dritt lei av folk som tror de vet alt om andre. "Bjarne sa det, derfor er det sant. Derfor vet jeg absolutt alt i denne saken og kan uttale meg og dømme andre".

Skjerp deg liksom.

Anonymkode: f1fce...307

Nå er det fra henne selv jeg har hørt det, og ikke fra Bjarne da. 
 

Hun hadde et jobbtilbud en gang. Et nytt varehus skulle åpne, og hun fortalte stolt at hun hadde kunnet velge hvilken som helst stilling hun ville der, bortsett fra leder. Hun valgte 20% som renholder. Mer enn det orket hun ikke. To uker etter dette hadde hun sagt nei til stillingen fordi de «tvang» henne til å jobbe mer enn to dager per uke. Ingen skulle komme å bestemme når og hvordan hun skulle jobbe. Og ikke f... om hun skulle vaske noen jæ.... dasser! 

Og sånn gikk det år etter år. Ingen skulle komme og fortelle henne at hun skulle jobbe.

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er det fra henne selv jeg har hørt det, og ikke fra Bjarne da. 
 

Hun hadde et jobbtilbud en gang. Et nytt varehus skulle åpne, og hun fortalte stolt at hun hadde kunnet velge hvilken som helst stilling hun ville der, bortsett fra leder. Hun valgte 20% som renholder. Mer enn det orket hun ikke. To uker etter dette hadde hun sagt nei til stillingen fordi de «tvang» henne til å jobbe mer enn to dager per uke. Ingen skulle komme å bestemme når og hvordan hun skulle jobbe. Og ikke f... om hun skulle vaske noen jæ.... dasser! 

Og sånn gikk det år etter år. Ingen skulle komme og fortelle henne at hun skulle jobbe.

Anonymkode: d5e69...9d7

Ja, det høres jo litt suspekt ut.

Anonymkode: 95275...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo bare søke om endring av din sak, så tar nav opp den andre saken på eget tiltak. Evnen til bidragspliktige skal da fordeles på de barna han har. Klart aldersgruppen 15-18 har ofte høye bidrag. Du kan jo søke på underholdskostnad aldersgrupper.

Nav kan skjønnsfastsette en inntekt hvis det ikke er dokumentert rimelig grunn til at vedkommende er uten inntekt. Mange vurderinger i en skjønnsfastsettelse. Videre er det kun skattepliktig inntekt som skal beregnes. Sosialstønad er ikke skattepliktig. Ytelser som dagpenger, arbeidsavklaringspenger , sykepenger og overgangsstønad er skattepliktig.

søk på nytt da vel.., ikke sitt å irriter deg. 
 

hvis inntekten til den andre moren er satt til 0 kan det hende at hun har dokumentert fra lege at det er helsemessige årsaker til at hun ikke er i arbeid. Bidrag er privatrettslig og ikke en ytelse fra nav. Forskudd er en ytelse som er knyttet til bidraget på måten at dersom far ikke betaler til riktig tod, så forskutterer staten det... men tar det tilbake i bidraget.

forskuddet er behovsprøvd, så det kommer an på søkers inntekt.

Bare søk så får du en ny beregning. 

Anonymkode: 47915...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at systemet kan virke blodig urettferdig. Jeg kjenner også en sånn mamma. Eneste diagnosen hun har på papiret er betennelse i ei tå (ja, hun har vist meg journalen sin, da hun ikke kunne skjønne hvorfor hun måtte på jobbsøkerkurs. Hun nektet, og endte med sosialhjelp.) Nå har hun fem barn med to ekser.

Første eksen hennes har barna femti prosent, tjener rundt 600k men får ikke lån i banken til å kjøpe noe som helst, på tross av familie som stiller med EK og kausjon. Boligprisene i området er lave, så to mill i lån hadde holdt lenge. Mor betaler ikke noe for barnehage, sfo, fritidsaktiviteter mm, fordi hun er hjemme, og «kan passe barna selv». 

Bidrag skal jo gå til barna, og barna har ikke valgt foreldrene sine. Så man får bare prøve å tenke/ håpe at pengene kommer barna tilgode. 
 

Men hvis jeg var deg hadde jeg sendt nav en melding fra nettsiden og bedt dem se på utregning av bidrag en gang til, og spørre om det er riktig at bidraget skjevdeles slik til et av fars tre barn. Enten får du det bekreftet eller avkreftet. Tror ingen dømmer deg som grådig av den grunn. 

Anonymkode: 30049...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...