Gå til innhold

Barna mine «straffes» fordi far har en eks som ikke gidder å jobbe


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da jeg møtte far til barna hadde han et barn fra før. Mor til dette barnet har aldri jobbet. Hun gidder ikke rett og slett. Hun har forsøkt å få flere diagnoser for å bli ufør, men hver gang viser prøvene negativt. Hun er derfor sosialklient fordi hun må være arbeidssøker for å få arbeidsledighetstrygd. Altså er hun registrert med 0,- i inntekt. Far må da betale 5000,- i mnd for dette barnet. Samværet er annenhver helg
Etter 10 års ekteskap valgte far å gå fra meg og barna. Jeg søkte om bidrag, men får kun bidragsforskudd på 630,- per barn fordi far er bidragsudyktig grunnet det høye bidraget til den andre moren. Samværet er 0 dager per måned. 
Hvordan kan nav vurdere det til at mine barn skal «straffes» fordi den andre eksen ikke har inntekt? Vurderer de ikke bidraget til den andre moren på nytt når jeg søker om bidrag, eller er det slik at bidraget for det eldste barnet må søkes endret før jeg kan få noe?

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg møtte far til barna hadde han et barn fra før. Mor til dette barnet har aldri jobbet. Hun gidder ikke rett og slett. Hun har forsøkt å få flere diagnoser for å bli ufør, men hver gang viser prøvene negativt. Hun er derfor sosialklient fordi hun må være arbeidssøker for å få arbeidsledighetstrygd. Altså er hun registrert med 0,- i inntekt. Far må da betale 5000,- i mnd for dette barnet. Samværet er annenhver helg
Etter 10 års ekteskap valgte far å gå fra meg og barna. Jeg søkte om bidrag, men får kun bidragsforskudd på 630,- per barn fordi far er bidragsudyktig grunnet det høye bidraget til den andre moren. Samværet er 0 dager per måned. 
Hvordan kan nav vurdere det til at mine barn skal «straffes» fordi den andre eksen ikke har inntekt? Vurderer de ikke bidraget til den andre moren på nytt når jeg søker om bidrag, eller er det slik at bidraget for det eldste barnet må søkes endret før jeg kan få noe?

Anonymkode: d5e69...9d7

Du virker som et dårlig menneske... Har du lest hva du skriver om andre?

Anonymkode: f1fce...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du valgte mannen din selv. Du visste om bagasjen og tok risken. 

Anonymkode: 20a81...240

Det er ikke mannen min. Hadde vi fortsatt vært gift, så hadde det vært en selvfølge å betale det bidraget, og det var det i den tiden vi var gift også. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du virker som et dårlig menneske... Har du lest hva du skriver om andre?

Anonymkode: f1fce...307

Er det galt å skrive sannheten?

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det virker utrolig urettferdig, og jeg hadde sjekket det opp med en jurist. 

Anonymkode: f8555...c4d

Jeg kunne spurt nav, men jeg tør ikke. Da føler jeg at jeg virker grådig. Derfor spør jeg her fordi jeg kan være anonym.

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne spurt nav, men jeg tør ikke. Da føler jeg at jeg virker grådig. Derfor spør jeg her fordi jeg kan være anonym.

Anonymkode: d5e69...9d7

Hør med jussbuss..? 

Anonymkode: f8555...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hør med jussbuss..? 

Anonymkode: f8555...c4d

Ja. Jeg kan det. Men jeg har ikke tenkt å gå til sak på dette. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den informasjonen jeg i så fall får.

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange snoker ut der 

Ei venninne ble alene med barna etter at mannen gikk fra henne. Han ble sammen datteren til sjefen sin. Han jobbet bare 50% . Betalte lite bidrag. Men jobbet svart hos svigerfar. Han og nye damen reiste på ferier og koste seg. Imens satt min venninne med 2 barn og hadde knapt råd til mat. Hun satt også igjen med en del gjeld da han stakk 

Anonymkode: bc2d7...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. Bidraget skal deles på barna.

Anonymkode: 6df64...b82

Men nav har ikke regnet det ut på den måten. De har regnet at hun skal få 5000,- og jeg ikke noe

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at du ikke bør få NAV til å regne ut på nytt og kreve inn bidraget for deg? At hans eks er ei lat purke bør ikke bety at dine barn ikke skal få noe. Og det første barnet ville ha måttet dele om dette hadde vært søsken.

Uansett må jo det første barnet være stort nå? 

Anonymkode: ca97e...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på at du ikke bør få NAV til å regne ut på nytt og kreve inn bidraget for deg? At hans eks er ei lat purke bør ikke bety at dine barn ikke skal få noe. Og det første barnet ville ha måttet dele om dette hadde vært søsken.

Uansett må jo det første barnet være stort nå? 

Anonymkode: ca97e...b36

Det er nav som har beregnet dette første gang. 
Det første barnet er «stort», men bidraget øker jo med barnets alder, så jeg ser ikke relevansen?

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nav har ikke regnet det ut på den måten. De har regnet at hun skal få 5000,- og jeg ikke noe

Anonymkode: d5e69...9d7

Hvis du tjener vesentlig mer enn den andre moren er det riktig at hun skal ha mer enn deg. Det kan hende fordkjellen blir så stor som du forteller, men det han har mulighet til å betale skal fordeles mellom barna. 

Anonymkode: 6df64...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er nav som har beregnet dette første gang. 
Det første barnet er «stort», men bidraget øker jo med barnets alder, så jeg ser ikke relevansen?

Anonymkode: d5e69...9d7

Relevansen er at det ikke kan dreie seg om særlig mange år.

Anonymkode: ca97e...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Relevansen er at det ikke kan dreie seg om særlig mange år.

Anonymkode: ca97e...b36

Nå er barna våre bare to og tre år yngre enn det barnet han hadde fra før, så de er også ganske store.

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tjener vesentlig mer enn den andre moren er det riktig at hun skal ha mer enn deg. Det kan hende fordkjellen blir så stor som du forteller, men det han har mulighet til å betale skal fordeles mellom barna. 

Anonymkode: 6df64...b82

Det ser ut til at nav ikke har revurdert bidraget den andre moren får. Jeg har automatisk vesentlig mer enn henne i inntekt fordi hun jobber 0% og jeg jobber 100%, samtidig som at min inntekt er regnet som inntekt, mens hennes inntekt ikke er regnet som inntekt. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Jeg kan det. Men jeg har ikke tenkt å gå til sak på dette. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med den informasjonen jeg i så fall får.

Anonymkode: d5e69...9d7

Ta den med i samtalen med NAV, så klart. Nå begynner jeg å lure på om du ikke er litt vel tafatt her. Det er ungene dine det er snakk om. 

Anonymkode: f8555...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta den med i samtalen med NAV, så klart. Nå begynner jeg å lure på om du ikke er litt vel tafatt her. Det er ungene dine det er snakk om. 

Anonymkode: f8555...c4d

Og det er også snakk om et barn som har et mye verre utgangspunkt enn mine barn. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser ut til at nav ikke har revurdert bidraget den andre moren får. Jeg har automatisk vesentlig mer enn henne i inntekt fordi hun jobber 0% og jeg jobber 100%, samtidig som at min inntekt er regnet som inntekt, mens hennes inntekt ikke er regnet som inntekt. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Og det er riktig det, sosialstønad regnes ikke som inntekt. Riktig, men urettferdig.

Men hvorfor har ikke far samvær med ungene deres?

Anonymkode: 95275...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det er riktig det, sosialstønad regnes ikke som inntekt. Riktig, men urettferdig.

Men hvorfor har ikke far samvær med ungene deres?

Anonymkode: 95275...ee4

Det er ikke relevant

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det er også snakk om et barn som har et mye verre utgangspunkt enn mine barn. 

Anonymkode: d5e69...9d7

OK, så lar du det fare utfra godhet i hjertet. 

Anonymkode: f8555...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OK, så lar du det fare utfra godhet i hjertet. 

Anonymkode: f8555...c4d

Jeg aner ikke. Rett og slett. Jeg har et ønske om at far skal forsørge alle barna sine, men så er det ikke det eldste barnet sin feil at moren ikke gidder å ta seg en jobb. 

Anonymkode: d5e69...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...