Gå til innhold

Pannekaker til middag


FrkFrix

Anbefalte innlegg

Mannen fikk suppe før pannekaker i barndommen, så vi prøvde det noen ganger da vi først stiftet bo. Jeg gidder ikke med suppa, så her er det kun pannekaker. I røra skal det være rømme eller kefir (melkeproduktrester), halvparten fint sammalt mel (ofte bygg, for det er så godt), de skal stekes i meierismør og en skal ikke være gjerrig med det. Feite, gode pannekaker her altså. Oppå har jeg bacon og sukker, rørte blåbær eller honning og brunost.

Jeg steker alltid opp mange, så fryses de to og to til bruk i matpakker senere 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hender jeg har suppe til og det hender jeg bruker pannekaker som påfyll til for lite restemat.

Slår et slag for nugatti på pannekaka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så ofte vi har pannekaker så de få gangene vi har det så nyter vi de med god samvitighet. Så nei ser ikke behov med suppe først,begge to er småspiste så vi spiser oss mett på pannekaker.

Anonymkode: 7d8c5...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde nok heller ikke blitt fornøyd om han måtte spise TO middager,han er ikke så glad i middag han er mer glad i brød.

Anonymkode: 7d8c5...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma laget alltid suppe til pannekaker. Hun hadde gått et år på husmorskole og lært godt, norsk kosthold, så regner med dette er en tradisjonell kombinasjon! Forøvrig var suppe og pannekaker alltid på tirsdager 😊

Anonymkode: cb55c...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mamma laget alltid suppe til pannekaker. Hun hadde gått et år på husmorskole og lært godt, norsk kosthold, så regner med dette er en tradisjonell kombinasjon! Forøvrig var suppe og pannekaker alltid på tirsdager 😊

Anonymkode: cb55c...8bf

Min første tanke var "tenk å ha en hverdag hvor man har TID til å steke pannekaker på en tirsdag." Høres herlig ut! 😊

Anonymkode: d26c6...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppe og pannekake på tirsdager her også! Jeg tror suppa var for å få i oss noen grønnsaker også på pannekakedagen. (Tirsdag var visstnok fordi den dagen kom ukebladene, ig det var så koselig å lese ukeblad og mens man stekte pannekaker.) Vi hadde også risengrynsgrøt på lørdager, da var det ingen grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke suppe først, men lager litt grovere pannekaker (har i havregryn og bruker stavmikser) og har bacon i. 

Anonymkode: 411d9...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Trøndelag. Vokste opp med suppe før pannekaker. Nå varierer det om vi har suppe til eller ikke. Mann og barn liker sirup på, jeg liker syltetøy og bacon og noen ganger sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe og pannekaker er jeg vokst opp med. Pannekakene blir jo da en litt mer mettende dessert. 

Anonymkode: 7d030...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2020 den 19.10, FrøkenKokos skrev:

I dag hadde vi pannekaker til middag! Men først blomkålsuppe. Min samboer syns dette er veldig merkelig, aldri forstått hvorfor vi spiser suppe først... Jeg er vokst opp med det, og tenker som så at det metter litt i magen før man hiver seg over pannekaker (som ikke akkurat er noen sunn middag).

Så spørsmålet er; Er det vanlig å spise suppe før pannekaker? 🙃 

Det er vanlig! Her hos oss er tradisjonen å spise ertesuppe, men ungene mine har klart å grine seg til at vi erstatter den med fiskesuppe eller tomatsuppe (som de liker bedre.)

Anonymkode: 8023b...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nå ble jeg overrasket over at folk faktisk spiser pannekaker som middag! Er jo dessert/kosemat det. Blir som om vi skulle spist boller eller is til middag det 😂

Anonymkode: 700b2...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og nå ble jeg overrasket over at folk faktisk spiser pannekaker som middag! Er jo dessert/kosemat det. Blir som om vi skulle spist boller eller is til middag det 😂

Anonymkode: 700b2...70d

Det er jo en helt vanlig middag det,. Hvorfor mener du det kan sammelignes med å spise boller eller is til middag?

Anonymkode: a16b9...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde også alltid suppe (som oftest ertersuppe) før pannekaker. Gammel norsk tradisjon 🙂

 

Anonymkode: c8849...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo en helt vanlig middag det,. Hvorfor mener du det kan sammelignes med å spise boller eller is til middag?

Anonymkode: a16b9...3ed

Fordi det er samme manglende næringsinnhold og jeg ikke anser søtsaker som middagsmat. I hvert fall når det virker som det er snakk om søte pannekaker med sukker på som er det de fleste spiser. Grove pannekaker med fyll kan jeg forstå, men søte med sukker? Da kan man like godt spise vafler, boller el.

Anonymkode: 700b2...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker pannekaker stort sett i tillegg til restemat når det er litt for lite rester. Da er drt først suppe, pytt i panne eller liknende og så pannekaker etterpå.

Spiser mye forskjellig til. Noen ganger har vi middagsrester inni pannekakerullen, andre ganger sukker, syltetøy, sitron, ost eller brunost og en sjelden gang skikkelige desertpannekaker med krem, sjokoladesaus, peanøtter, likør, varme bjørnebær, karamell, is eller andre gode ting.

Anonymkode: 6f163...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger har vi middagsrester inni pannekakerullen, andre ganger sukker, syltetøy, sitron, ost eller brunost og en sjelden gang skikkelige desertpannekaker med krem, sjokoladesaus, peanøtter, likør, varme bjørnebær, karamell, is eller andre gode ting.

Anonymkode: 6f163...790

Shit, det hørtes helt overlegent ut 😂 Jeg har aldri prøvd noe annet enn sukker og syltetøy på pannekakene mine! Virker som jeg har gått glipp av en hel del..

Tusen takk for alle svar på posten, overveldende respons!! Gøy å se så mange ulike varianter, og at vi alle er forskjellige 😍  Vi kjører på som vanlig; noen ganger kun pannekaker, andre ganger med suppe først!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, FrøkenKokos skrev:

Shit, det hørtes helt overlegent ut 😂 Jeg har aldri prøvd noe annet enn sukker og syltetøy på pannekakene mine! Virker som jeg har gått glipp av en hel del..

Tusen takk for alle svar på posten, overveldende respons!! Gøy å se så mange ulike varianter, og at vi alle er forskjellige 😍  Vi kjører på som vanlig; noen ganger kun pannekaker, andre ganger med suppe først!! 

Gratinerte fylte pannekaker er godt :)

Anonymkode: a16b9...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...