Gå til innhold

Pannekaker til middag


FrkFrix

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I Sverige så har de ertesuppe til middag og pannekaker til dessert.

Anonymkode: aa6b9...3d7

Ikke der jeg er fra. Der hadde vi bare pannekaker til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer fra Rogaland, aldri hatt suppe. Kona, som kommer fra Akershus, er vant med suppe. Kanskje det varierer etter region?

Vi hadde imidlertid alltid masse bacon til pannekakene, og aldri sukker, "kun" syltetøy.

Anonymkode: 4ae91...124

Jepp !  Blåbærsylte, ikke sukker 

Anonymkode: be7b0...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke å kombinere pannekaker og suppe.

Men pannekakene er et måltid i seg selv. Bruker kun byggmel i røra, ungene merker ikke forskjell på det og hvetemel. Og servert med litt sukker og blåbær.

Anonymkode: 93fbe...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan til og med ha pisket krem i mannekakene, sammen med litt syltetøy. Eller så lager vi pannekakstårta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes alltid så synd på de barna som måtte spise suppe før de fikk pannekaker da jeg var lita 😂 i mine trakter var det ofte ertesuppe. 

Pappa var heldigvis glad i pannekaker og stekte til oss og resten av nabolaget med jevne mellomrom. Akkurat som jeg gjør nå. Lager røra selv og.de skal det bare være sukker på, og bacon om vi har 🤗🤗

Anonymkode: 67222...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mormor og den øvrige familien min i Sverige lagde alltid ertesuppe og pannekaker, det selges også ertesuppe med pannekake på kafeer over hele Sverige dessuten så er ertesuppe og pannekaker vanlig skolemat.

Anonymkode: aa6b9...3d7

Da vanker vi nok ikke samme steder. Aldri sett. Og når vi fikk pannekaker i skolen så var det enten vanlige eller med flesk i. Altså ingen suppe.

Endret av tante grusom master of law
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Vi kan til og med ha pisket krem i mannekakene, sammen med litt syltetøy. Eller så lager vi pannekakstårta!

Mannekaker, det høres spennende ut 😂 Er det en lokal variant kanskje 😁

Anonymkode: a16b9...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid suppe før pannekakene i oppveksten min. Ofte tomatsuppe eller fruktsuppe (om noen husker den herligheten 😆). 
Sjeldent vi har pannekaker, men når vi har er det uten suppe og med hvitt mel, sukker og syltetøy. 

Anonymkode: c93c1...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannekaker, det høres spennende ut 😂 Er det en lokal variant kanskje 😁

Anonymkode: a16b9...3ed

Den er nok veldig lokal ja, jeg aner ikke hva det er. Høres muligens litt kanibalsk ut😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre regner ikke pannekaker som middag, så vi fikk det kun som dessert etter f eks suppe eller gryterett eller noe annet "skikkelig mat".

Lyse pannekaker får jeg ikke meg selv til å lage til middag - men grønnsakspannekaker lager jeg av og til. Og da er det dagens middag uten suppe eller andre distraksjonsmomenter.

Anonymkode: d26c6...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alltid tomatsuppe før pannekaker under oppveksten, og det har jeg videreført i voksenlivet også. Mannen min er ikke begeistret for suppe, men vil han ha pannekaker må han spise tomatsuppe først.

Anonymkode: cdcf7...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det bare vi som har bacon til pannekakene? Vi har ikke suppe først, bare pannekaker med blåbær, bacon og sukker.

Anonymkode: e14d2...a27

For meg er fleskepannekaker noe annet, da er det tykkere røre med gressløk i som stekes over flesket. Mormor lærte meg det. Steker først flesket, også har man fire fleskebiter i panna og heller et godt og tykt lag røre over. Steker en stund og deler pannekaken i fire før den snus og stekes på andre siden. Veldig godt, og spises uten syltetøy.

Tynne pannekaker spises med syltetøy og sukker, uten hverken flesk eller bacon.

Anonymkode: 411ae...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ertersuppe til pannekaka her! 

Men pleier ikke alltid å ha det da. Pannekaker er godt av og til, men ikke noe vi spiser veldig ofte. Kan gjerne lage det til ungene en kveld hvis jeg er alene med dem for da trenger jeg bare lage noen få stk :)

Men 1 - 2 ganger i året kan det hender vi kjører pannekake med ertersuppe til niddag.

Anonymkode: e4356...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ertesuppe eller tomatsuppe ved siden av pannekaka. På pannekaka har vi blåbær eller sukker og masse godt flesk/bacon 

Anonymkode: a9197...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med tomatsuppe før pannekakene, og lager alltid det selv. Jeg spiser suppe først og pannekaker etterpå, mannen min tar begge deler samtidig og spiser litt suppe og litt pannekake. To av tre barn velger kun pannekaker og dropper suppe, og det tredje barnet gjør som pappa.

Jeg serverer ikke bacon til eller i vanlige tynne pannekaker, for jeg er vokst opp med at fleskepannekaker var noe annet. Som anonym ...30d i innlegg #41 beskriver skal fleskepannekaker være tykkere, og fleskebitene legges i panna og røra helles over. 

De tynne vanlige pannekakene spises med ymse her i huset: Mannen liker lønnesirup, jeg liker sukker eller blåbærsyltetøy, ungene liker sukker, blåbærsyltetøy og noen ganger (gisp!) serveres det Nutella, krem og skivet banan i pannekakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Superdolly skrev:

Jeg er vokst opp med tomatsuppe før pannekakene, og lager alltid det selv. Jeg spiser suppe først og pannekaker etterpå, mannen min tar begge deler samtidig og spiser litt suppe og litt pannekake. To av tre barn velger kun pannekaker og dropper suppe, og det tredje barnet gjør som pappa.

Jeg serverer ikke bacon til eller i vanlige tynne pannekaker, for jeg er vokst opp med at fleskepannekaker var noe annet. Som anonym ...30d i innlegg #41 beskriver skal fleskepannekaker være tykkere, og fleskebitene legges i panna og røra helles over. 

De tynne vanlige pannekakene spises med ymse her i huset: Mannen liker lønnesirup, jeg liker sukker eller blåbærsyltetøy, ungene liker sukker, blåbærsyltetøy og noen ganger (gisp!) serveres det Nutella, krem og skivet banan i pannekakene.

Å lykke: kalde pannekaker med Nugatti og bananskiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med ertesuppe først og så pannekaker. Ungene er ikke så glad i ertesuppe, så de er vant til tomatsuppe før pannekakene. Det er om vi har vanlige, tynne pannekaker, som serveres med blåbærsyltetøy og sukker. Har vi fleskepannekaker, så har vi bare det. Amerikanske pannekaker, som jeg bare lager til frokost i ny og ne, serveres med bacon, smør og lønnesirup. Lurer på om jeg ikke må ha fleskepannekaker snart. Det er lenge siden sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen er vant med suppe til pannekakene. Han spiser suppen først, jeg spiser suppe og pannekake samtidig. Vi bruker ertesuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe eller blomkål- og brokkolisuppe. 
 

Jeg spiser sukker og bacon (samtidig) på pannekakene og tar en dessertpannekake til slutt med syltetøy og masse krem. Mannen spiser blåbærsyltetøy og rømme på sine pannekaker. Datteren vår har sukker på sine pannekaker.  

Anonymkode: dbc4c...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er vokst opp med bacon til pannekakene. Jeg er vokst opp med suppe først og pannekaker etterpå. Det var Toro tomatsuppe, ertesuppe eller spinatsuppe. Det siste var faren min sin favoritt. Vi ungene var vel ikke like begeistret. 

Som vokset forsvant suppe ut av huset, men ettersom mannen insisterer på bacon, så får han det.  En av ungene vil også ha bacon, den andre og jeg vil ikke ha.

Våre pannekaker lages med hvitt mel, en dæsj sukker og godt smør, og serveres med sukker og syltetøy .  Ikke taleom at jeg skal gidde å lage "sunne" pannekaker... det er ikke så ofte vi spiser det. 

Anonymkode: e7d13...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma lagde Toro tomatsuppe til pannekakene. Jeg har aldri likt tomatsuppe, og brakk meg av det. Jeg lager fortsatt Toro tomatsuppe til pannekaker. Barna liker det. Men jeg spiser det ikke selv.

Blomkålsuppe til pannekaker høres rart ut for meg. Jeg er så vant til å ha blomkålsuppe med bacon, så da passer det ikke til vanlige pannekaker. Kanskje til fleskepannekaker? 

Anonymkode: 4880a...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blomkålsuppe til pannekaker høres rart ut for meg. Jeg er så vant til å ha blomkålsuppe med bacon, så da passer det ikke til vanlige pannekaker. Kanskje til fleskepannekaker? 

Anonymkode: 4880a...f6e

Her fungerer det ypperlig til vanlige pannekaker 😅 Eneste suppa jeg spiser forøvrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...