Gå til innhold

Hvis du kunne valgt yrke på nytt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 5.2.2020 den 13.34, Anonym bruker skrev:

Du kan bli faglærer i VGS, det er litt annerledes enn lærer i grunnskolen eller for fellesfag. Du kan jobbe med å undervise i helsefag rett og slett. Du trenger antagelig bare ppu for å være kvalifisert. 

Anonymkode: c53bc...907

Det vet jeg, men jeg er fortsatt like uinteressert i å være lærer fordi. Desverre... 

Har venner som har blitt faglærere, Både helsefag og ambulansefaget. De har derfår nå flere mnd ferie ila året. 

Desverre kan jeg ikke tenke meg å undervise...  Så får bare bite i det sure eplet og ha mine 5 uker med ferie.. 😅

Anonymkode: d943b...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er intensivsykepleier. Og selv om jeg nesten gråter hver lønningsdag (har 100% dagstilling, og derfor luselønn), ville jeg valgt det igjen! 

Anonymkode: 42650...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussjåfør, ville blitt faglærer vgs i service og samferdsel. Det går an å ta som nettstudie, men er for gammel.

Hadde jeg vært ung igjen, og giddet å studere hadde jeg valgt historie da det og slektsforskning er min store interesse. Akkurat hvilken jobb vet jeg ikke sikkert, men noe innen det fagfeltet.

Anonymkode: c5170...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2020 den 22.46, steinbukk30 skrev:

Håper hun IKKE blir lærer hvis motivasjonen er å ha fri på sommeren. Det er ikke elevene tjent med. 

Ganske mange lærere som har arbeidstiden som hovedmotivasjon😂

Anonymkode: 72de4...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2020 den 9.11, Anonym bruker skrev:

Er også musiker og lever godt med at det ikke er 9-4 ☺️

Anonymkode: c7f32...0dd

Ser dere for dere resten av livet i jobben?

Anonymkode: 72de4...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ganske mange lærere som har arbeidstiden som hovedmotivasjon😂

Anonymkode: 72de4...599

Ok. Har jobbet som lærer i 20 år, og har ikke den oppfatningen. Mine kollegaer er stort sett hardtarbeidende og dedikerte. Noen "råtne epler" er det her også, som jeg regner med at det er i alle yrker. 

Anonymkode: 91438...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg, men jeg er fortsatt like uinteressert i å være lærer fordi. Desverre... 

Har venner som har blitt faglærere, Både helsefag og ambulansefaget. De har derfår nå flere mnd ferie ila året. 

Desverre kan jeg ikke tenke meg å undervise...  Så får bare bite i det sure eplet og ha mine 5 uker med ferie.. 😅

Anonymkode: d943b...e7c

Like mye ferie som lærere, mao. Eller kaller du det ferie når turnusarbeidere har fri også? 

Anonymkode: 91438...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like mye ferie som lærere, mao. Eller kaller du det ferie når turnusarbeidere har fri også? 

Anonymkode: 91438...1b8

Dere har jo fri, mye mer fri enn de aller fleste. Hvorfor er det så farlig å innrømme

Anonymkode: 88992...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ganske mange lærere som har arbeidstiden som hovedmotivasjon😂

Anonymkode: 72de4...599

Ja de færreste jobber vel kun ut av et brennende ønske om å tjene samfunnet eller være en ressurs for andre. De fleste har en mer egoistisk tanke bak yrkesvalget sitt, det være seg høy lønn, mye makt, mye/  lite ansvar, høy status, mye fleksibilitet eller annet. Likevel klarer de færreste å bli i et yrke om dette er eneste motivasjon. Jeg tror lærere, som alle andre arbeidstakere, velger yrket sitt primært ut fra interesse, og ikke antall feriedager.

Lærere har for øvrig like mye/lite ferie som andre, arbeidstimene er bare fordelt litt annerledes utover året. På samme måte som turnusarbeidere i Nordsjøen ikke har 20 uker ferie selv om de har 20 uker borte fra jobb.

Anonymkode: 1697a...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja de færreste jobber vel kun ut av et brennende ønske om å tjene samfunnet eller være en ressurs for andre. De fleste har en mer egoistisk tanke bak yrkesvalget sitt, det være seg høy lønn, mye makt, mye/  lite ansvar, høy status, mye fleksibilitet eller annet. Likevel klarer de færreste å bli i et yrke om dette er eneste motivasjon. Jeg tror lærere, som alle andre arbeidstakere, velger yrket sitt primært ut fra interesse, og ikke antall feriedager.

Lærere har for øvrig like mye/lite ferie som andre, arbeidstimene er bare fordelt litt annerledes utover året. På samme måte som turnusarbeidere i Nordsjøen ikke har 20 uker ferie selv om de har 20 uker borte fra jobb.

Anonymkode: 1697a...6a9

Jeg er helt enig i det du sier jeg.

Jobber også som lærer, og ser helt klart at yrket har både positive ting som kontakt med unge, mye selvstendighet, men også ulemper som mye retting og møtevirksomhet og sosaialarbeiderfunskjon..

Men fortsatt tror jeg arbeidstiden er mye av motivasjonen for mange, snakket senest i går med et av mine barns venner sin mamma, som fortalte at hun skulle gå fra å jobbe i kommunens sosialtjeneste til å bli sosiallærer fordi.. Hun fikk så lange ferier

Anonymkode: 72de4...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.2.2020 den 15.21, Anonym bruker skrev:

Jobber i helse, ville valgt frisør.

Anonymkode: f1dbe...7ef

Skal vi bytte? 😑 Elsker jobben min, men det er altfor lav lønn!

Anonymkode: 2ab99...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere har jo fri, mye mer fri enn de aller fleste. Hvorfor er det så farlig å innrømme

Anonymkode: 88992...a9f

Jeg har ikke mer fri enn andre. Jobber stort sett noe alle helger, og flere kvelder i uka. Har ført timer i perioder, og er over et vanlig årsverk. Hvis du ikke tror meg, kan jeg ikke gjøre så mye med det. 

Anonymkode: 91438...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sivilingeniør, og ville nok valgt den samme utdannelsen om igjen. Men det jeg skulle gjort annerledes var å bytte jobb oftere. Jeg jobbet samme sted i 20 år før jeg byttet, og fikk ikke utviklet meg og prøvd forskjellige ting. Nå har jeg en spesialkompetanse som jeg er god på, men har egentlig små muligheter utenfor akkurat dette området som jeg begynner å bli veldig lei av.

Anonymkode: 4b057...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politi eller jurist. Jeg tok utdannelse i voksen alder, og valgte da vernepleier, da jeg ønsket å være sikker på å få jobb. Men politi var det jeg ønsket i mange år som ung. Så har jeg tatt en årsenhet med jus, og ble overasket over hvor spennende jeg syntes det var. 

Anonymkode: 3fdf2...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2020 den 12.54, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det for sent nå?

Anonymkode: c7f32...0dd

Er vel sånn egentlig ikke det, men pga alder og helse tørr jeg ikke annet enn å beholde jobb(en). Da må jeg ta master i spesialpedagogikk på deltid, og vet ikke om jeg mestrer full jobb, familie/ hjem og 4 år med studier på toppen. Vil være over 50 år når jeg er ferdig om jeg skulle få det til. Sliten bare ved tanken. Vurderer spesialpedagogikk1 til å begynne med, for å se hvordan jeg takler det. 

Anonymkode: cde71...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere har jo fri, mye mer fri enn de aller fleste. Hvorfor er det så farlig å innrømme

Anonymkode: 88992...a9f

Tja, noen yrker har 35.5 timers arbeidsuke pga mye nattearbeid https://arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidstid/Fakta-Regler-for-arbeidstid-i-Norge/

Noen har ikke det. Du kan jo høre med sjefen din om du kan få tilsvarende arbeidsuke som min denne uka? To 19-timersvakter. Det er jo mye fri sånn sett. Eller den uka hvor jeg jobber 19+12+12 timer i helgen, blir litt "fri" på andre tidspunkt det og. Eller jobber arbeidsuker på over 40-timet store deler av året slik at fastsatte uker om sommeren blir "fri". 

Alt avhenger av hvordan man organiserer arbeidstiden sin. 

Anonymkode: 4ea85...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sivilingeniør (uten mulighet for hjemmekontor hvis det har noe å si..). Jobber i stort privat selskap. Spennende jobb, men selv uten ansvar for liv og helse føler jeg på mye ansvar og at jeg aldri strekker til. Jobber nesten en dag i helga, og en del kveld for å rekke over alt.

Ville valgt helsesøster eller marinbiolog hvis jeg skulle velge på nytt. 

Fordeler og ulemper med alle yrker, og jeg tror mange i dagens samfunn kjenner på følelsen av stress og mye ansvar.

Anonymkode: 76ed7...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Har jobbet som lærer i 20 år, og har ikke den oppfatningen. Mine kollegaer er stort sett hardtarbeidende og dedikerte. Noen "råtne epler" er det her også, som jeg regner med at det er i alle yrker. 

Anonymkode: 91438...1b8

Min mann er lærer og det samme er store deler av vennekretsen. Kjenner heller ingen som har arbeidstid som hovedmotivasjon. Men kjenner flere som har valgt bort læreryrket til fordel for mindre krevende yrker.

Anonymkode: 828e0...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...