Gå til innhold

Hvis du kunne valgt yrke på nytt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det du liker best ved å være lærer? Jeg er jurist, i en spennende, men tidvis svært krevende jobb. Jeg jobbet periodevis som vikarlærer på videregående i studietiden og syntes det var morsomt (møtet med elevene, formidlingen, faget jeg underviste i, som var et helt annet enn det jeg jobber med nå). Noen ganger, når jeg leker litt med tanken på et annet liv, hender det at jeg tenker på å ta ped. og bli lærer. I så fall ser jeg det som del av en livsstilsendring, hvor planen er å jobbe deltid. Jeg innser samtidig at mitt bilde av hvordan det er å være lærer er farget av at jeg bare jobbet deltid som vikar. Det blir vel noe annet med klasseansvar, rapportering av alle slag etc. Men hva tror du? Er det mulig å jobbe deltid som lærer over tid? Er det mulig å ha en lærerjobb og oppleve at hovedfokus er formidlingen av faget og kontakten med elevene?

Anonymkode: e5be5...63c

I en deltidsstilling vil du gjerne slippe kontaktlæreransvaret og da er mye gjort. Hvis du i tillegg unngår norsk er den verste rettebyrden også redusert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sykepleier. Jeg kunne tenkt meg et annet yrke. Et yrke jeg kunne tjent bra uten å jobbe seg ihel. Skal jeg tjene bra nå, må jeg jobbe mye over 100% stilling. 

( Jeg trivest i jobben min, er bare at det tærer ganske mye. Mye tøffe tak, ekstrajobbing pga mangel på folk, og vi får svært lite lønn ift alt vi gjør. Et slitsomt, men også svært givende yrke) 



Siv ing eller ingeniør av no slag tror jeg jeg kunne tenkt meg.  Mulighet for litt hjemmekontor. Flexitid, og gode inntekt.
Det er et yrke en får betalt for mye jobbing. ( for sier ikke at de ikke jobber, men kan ikke sammenlignes med sykepleier) 
 

Aller helst kunne jeg tenkt meg å hatt interesse av å bli lærer. Det å ha fri hele sommerene, alle ferier barna har.. Det er egentlig drømmen, men jeg er desverre ikke interessert i det yrket.  

( og ja, jeg sjønner de jobber intensivt i perioder, men hallo, hvem hadde ikke ville gjort det for å få så mye fri?)

Anonymkode: d943b...e7c

Rart med alle disse sivilingeniørene som har fine dager, hjemmekontor og håver inn penger nesten uten innsats. 
Tror mange som jobber i det offentlige bør sette seg inn i presset og fastlønna (og hva det innbærer av tilgjengelighet til alle døgnets tider) kan innebære i mange private firmaer. 
Tror de fleste yrker i 2020 har noe av det presset sykepleierne opplever. 

Anonymkode: 450f8...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Rart med alle disse sivilingeniørene som har fine dager, hjemmekontor og håver inn penger nesten uten innsats. 
Tror mange som jobber i det offentlige bør sette seg inn i presset og fastlønna (og hva det innbærer av tilgjengelighet til alle døgnets tider) kan innebære i mange private firmaer. 
Tror de fleste yrker i 2020 har noe av det presset sykepleierne opplever. 

Anonymkode: 450f8...c6f

Jeg tror faktisk de aller færreste yrkene i 2020 har presset sykepleiere og leger og andre i helse lever med. Det er noe med ansvar for liv som er noe helt annet enn ansvar for penger.

Anonymkode: 28b6d...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen utdannelse, har jobbet meg opp. Men etter å ha blitt arbeidsledig to ganger siden 2016, har jeg søkt sykepleier studiet fra høsten. Vinner jeg i Lotto, blir jeg lege! Men det skulle jeg blitt for lenge siden, er det jeg virkelig ønsker. Skulle ønske jeg turde når jeg var yngre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er barnehagelærer og jobber som pedagogisk leder på 20ende året. Veldig glad i jobben og tiden med barna men er fysisk og psykisk litt «ferdig» og sliten. Ønsker jeg hadde tatt master i spes.ped og blitt logoped for 10-15 år siden men nå er det forsent. En jobb som admininstrasjonssekretær hadde passet meg nå, jobbe 8-16 og gå hjem uten utslitte knær og vond rygg.... 

Anonymkode: cde71...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan bli faglærer i VGS, det er litt annerledes enn lærer i grunnskolen eller for fellesfag. Du kan jobbe med å undervise i helsefag rett og slett. Du trenger antagelig bare ppu for å være kvalifisert. 

Anonymkode: c53bc...907

Håper hun IKKE blir lærer hvis motivasjonen er å ha fri på sommeren. Det er ikke elevene tjent med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lektor med tilleggsutdanning. Ønsker meg vekk fra yrket, er stadig på utkikk etter en interessant, relevant og ok betalt jobb.

Vurderer å søke doktorgrad. Hvis ikke kunne jeg tenkt meg å jobbe innenfor økonomi eller markedsføring. 

Anonymkode: 9b62c...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er musiker.

Når hverdagen står på som værst tenker jeg at en hvilken som helst 9-4-jobb hadde vært bedre. Men skulle jeg tatt valget om igjen hadde det nesten helt sikkert blitt det samme. 

Anonymkode: b1898...627

Er også musiker og lever godt med at det ikke er 9-4 ☺️

Anonymkode: c7f32...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, steinbukk30 skrev:

Håper hun IKKE blir lærer hvis motivasjonen er å ha fri på sommeren. Det er ikke elevene tjent med. 

Som om skolen kan plukke og velge kun motiverte lærere... det er lærermangel i hele landet. Verst i grunnskolen, men også i vgs.

Anonymkode: c7f32...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rart med alle disse sivilingeniørene som har fine dager, hjemmekontor og håver inn penger nesten uten innsats. 
Tror mange som jobber i det offentlige bør sette seg inn i presset og fastlønna (og hva det innbærer av tilgjengelighet til alle døgnets tider) kan innebære i mange private firmaer. 
Tror de fleste yrker i 2020 har noe av det presset sykepleierne opplever. 

Anonymkode: 450f8...c6f

He he, ja - min far er sivilingeniør og han har i hvert fall aldri hatt korte dager, flexitid eller hjemmekontor i stede for å være på jobb (i tillegg ja, men ikke i stede for). Laaange dager, mye ansvar og mange reisedøgn i løpet av et år.

Anonymkode: 07f74...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er barnehagelærer og jobber som pedagogisk leder på 20ende året. Veldig glad i jobben og tiden med barna men er fysisk og psykisk litt «ferdig» og sliten. Ønsker jeg hadde tatt master i spes.ped og blitt logoped for 10-15 år siden men nå er det forsent. En jobb som admininstrasjonssekretær hadde passet meg nå, jobbe 8-16 og gå hjem uten utslitte knær og vond rygg.... 

Anonymkode: cde71...8b5

Hvorfor er det for sent nå?

Anonymkode: c7f32...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vernepleier med videreutdanning og fordypning. 

Hadde jeg kunne valgt på nytt ville det blitt det samme antar jeg. Politi stod også høyt opp på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jurist og ville valgt det igjen. Så mye variert arbeid å velge mellom, særlig med gode karakterer. Prøvde meg litt som vikarlærer på vgs men det passet meg ikke tror jeg. Elsker å fordype meg i sakspapirer og rettskilder, uten å måtte omgås så mange andre mennesker hele tiden.

Anonymkode: 7bc5c...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinær. Angrer fortsatt på at jeg takket nei til plassen.

Er barnevernspedagog og jobber i barneverntjenesten. Helt ok. 

Anonymkode: 872d3...9ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som institusjonskokk  og stortrives med det, men hadde jeg vært ung og barnløs , ville jeg fulgt paramedicdrømmen jeg hadde en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er også musiker og lever godt med at det ikke er 9-4 ☺️

Anonymkode: c7f32...0dd

Folk er forskjellige.

Anonymkode: b1898...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...