Gå til innhold

Jeg bare takler overhodet ikke dialekten fra


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med å ta Nordlandsdialekt alvorlig. Legger skylden på Sophie Elise og Erlend Elias🙈

Anonymkode: 816d4...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er stolt bergenser, og elsker selvsagt dialekten min. 
Dette handler jo om smak og behag da, men jeg er ikke så glad i sånn veldig slepende Trondheimsdialekt. Likte heller ikke så godt Haugesund-dialekt før, men så ble jeg kjent med en herlig dame med den dialekten. Sliter også med Molde-dialekt, særlig «i» for «jeg». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kristiansandsdialekt er i hvertfall ganske rett frem og lett å forstå.

Jeg takler ikke sånn vestlandsdialekt som brukes mye på barnetv på nrk super (Bing, petter kanin, bamse bjørn osv). Vondt å høre på. 

Anonymkode: 33c47...2c7

Sååå enig. Den dialekten er fæl. Klarer ikke å se på Petter Kanin. 

Anonymkode: 0ad51...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært en helt sammen med brautende «kule» Oslo vestfolk og det er ille syns jeg.

Anonymkode: 2226c...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikstad-dialekten høres rett og slett barnslig ut, legger skylden på Paprika...

ELSKER Bergens-dialekt! ❤️ 

Anonymkode: 7d9de...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke trønderdialekt, og sånn østlandsk med tjukk L og sutrete tonefall. (Sånn der Raymond-dialekt). Sistnevnte høres dessverre uintelligent ut i mine ører. 

Ellers synes jeg dialekter generelt er flott å høre på😍

Anonymkode: f5910...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandalsdialekten er som negler på en tavle. Personlig foretrekker jeg talemålet i Oslo vest.

Anonymkode: 25f7e...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kristiansand! Den er så grusom😩😩 

Ja, vet d er i-lands problem og unyttig info, men flere som misliker dialekter her?

Anonymkode: 7ccaa...9d6

Hvorfor? Synes den er så herlig jeg🤗

Anonymkode: c4498...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker IKKE Bergensdialekten og Arendal/Grimstad. Liker veldig godt Sørlands- Rogalands- og de fleste andre dialekter egentlig. For meg kommer det nok mest av de menneskene jeg assosierer med dialekten. Kjenner noen bergensere som er helt ufordragelige for eksempel

Anonymkode: d390d...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sååå enig. Den dialekten er fæl. Klarer ikke å se på Petter Kanin. 

Anonymkode: 0ad51...cb6

Hva er galt med det ? Det er jo tilnærmet helt nøytral nynorsk.

Anonymkode: 7e841...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med det ? Det er jo tilnærmet helt nøytral nynorsk.

Anonymkode: 7e841...ae0

Lurer på det samme. Er det egentlig en dialekt? Eller er det bare nynorsk på mest mulig nøytralt vis?

Anonymkode: c0bea...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toten dialekten. Hjelp! Fant ut på slektstreff at en slektning hadde flyttet dit som barn. Vi satt sammen hele kvelden . Hyggelig mann men dialekten hans gjorde at ørene mine blødde hver gang han snakket. Skulle ønske han var en mann av få ord, men neida .

Anonymkode: 4f5f4...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler heller ikke Kristiansandsdialekt. Det er noe med tonefallet som gjør den helt vanvittig irriterende å høre på.

Anonymkode: d86a6...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utlending har jeg problemer med å forstå alle dialekter. Noen syns visst at jo bredere jo bedre men jeg mener at de kunne gjøre litt innsats å snakke litt penere (og ikke så fort heller). Hadde vært deilig med litt mer normert språk, type Queen's English. Og la dialekten leve videre når de snakker med andre som har samme dialekt.

Kristiansandsdialekt syns jeg er mindre pen selv om jeg forstår den uten problemer.

Anonymkode: c68f4...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 8.21, Anonym bruker skrev:

Jeg misliker en type østlandsk der man snakker litt slurvete liksom, type "skjer'a?". Høres så utrolig uintelligent ut, men jeg vet jo at det ikke er slik.

Anonymkode: eca0a...a24

Det er jovialt, ikke uintelligent. 😊

Anonymkode: 1c3a6...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de fleste dialekter er veldig fine! 
Ett eneste unntak: den der litt slepende varianten av Ålesunds-målet, sånn som Tråle i Elias... den er ikke fin! 

Anonymkode: 8ec33...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jovialt, ikke uintelligent. 😊

Anonymkode: 1c3a6...acb

Du mener «jovvialt»! 

Anonymkode: 8ec33...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2020 den 9.17, Anonym bruker skrev:

Jeg elsker dialekten fra Kristiansand. Den er så koselig. 

Jeg hater dialekt fra Trondhjem

Anonymkode: fc437...b98

Trondheim 

Anonymkode: 5b2fd...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å være ærlig så synes jeg litt synd på dere som må klassifisere og rangere dialekter. Alle dialekter er fine, og er med på å gi (det muntlige) språket vårt en herlig variasjon. Forstår du ikke noens dialekt, så er det ikke dialektbrukeren sin feil, det du som eier problemet. Alt handler om vilje og ønske om å forstå eller ikke. 

Anonymkode: 44f81...191

Jeg forstår alle norske dialekter, men det er ikke alle jeg synes er fine. Akkurat det er en smakssak, og alle har rett til å ha en mening. Men jeg synes det er en uting å lage en tråd for å fortelle hvilke dialekter man misliker. Hold sånt for dere selv, det er ikke hyggelig for dem som har nettopp den dialekten å lese. Jeg synes heller ikke alle mennesker er pene, og jeg vet hvilke trekk jeg synes er mindre fint. Men jeg holder det for meg selv, det kommer absolutt ikke noe bra ut av å begynne å liste opp sånt.

Anonymkode: 20986...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Toten dialekten. Hjelp! Fant ut på slektstreff at en slektning hadde flyttet dit som barn. Vi satt sammen hele kvelden . Hyggelig mann men dialekten hans gjorde at ørene mine blødde hver gang han snakket. Skulle ønske han var en mann av få ord, men neida .

Anonymkode: 4f5f4...5a6

Elsker totendialekt! En av de klart fineste 😊

Anonymkode: b4f20...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som utlending har jeg problemer med å forstå alle dialekter. Noen syns visst at jo bredere jo bedre men jeg mener at de kunne gjøre litt innsats å snakke litt penere (og ikke så fort heller). Hadde vært deilig med litt mer normert språk, type Queen's English. Og la dialekten leve videre når de snakker med andre som har samme dialekt.

Kristiansandsdialekt syns jeg er mindre pen selv om jeg forstår den uten problemer.

Anonymkode: c68f4...b3f

Så folk skal legge om dialekten sin, som er en stor del av deres identitet, for å please deg? Du synes ikke det er en smule kravstort? Hvem definerer hva som er «penere»? La meg gjette: Du? 
 

«Og la dialekten leve videre når de snakket med andre som har samme dialekt»... hva mener du egentlig her? Hvis en fra Oslo, en fra Bergen og en fra Gudbrandsdalen møtes, så må de snakke samme dialekt? Hvem avgjør hvilken av de tre dialektene de alle skal snakke?

Og synes du selv det er enkelt å snakke en dialekt som ikke er det naturlige talemålet ditt? Jeg er fra Oslo, og jeg klarer ikke å snakke andre dialekter. Men jeg gjetter at du mener det er alle andre som skal justere deg etter MIN dialekt...?

 

Anonymkode: b4f20...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med det ? Det er jo tilnærmet helt nøytral nynorsk.

Anonymkode: 7e841...ae0

De synger språket på en utrolig slitsom måte. De går opp og ned flere ganger pr ord. Slitsomt å høre på. Masete. 

Anonymkode: 0ad51...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...