Gå til innhold

Jeg bare takler overhodet ikke dialekten fra


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kristiansand! Den er så grusom😩😩 

Ja, vet d er i-lands problem og unyttig info, men flere som misliker dialekter her?

Anonymkode: 7ccaa...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg misliker en type østlandsk der man snakker litt slurvete liksom, type "skjer'a?". Høres så utrolig uintelligent ut, men jeg vet jo at det ikke er slik.

Anonymkode: eca0a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker dialekter. Synes det er flott. Slæng liker jeg ikke. 

Eneste dialekter jeg har problemer med å forstå er Sogndal og enkelte talemåter på de fra Rogaland, de snakker noen ganger på innpust slik at de liksom svelger ordene   

Ellers må jeg si at jeg ikke liker dialekt skriftlig da, ei heller nynorsk. Jeg gidder rett og slett ikke lese det. 

Anonymkode: 32576...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arendal og Grimstad her., Sliter med å ta det alvorlig, tror det er Lillelørdags feil 😆

Anonymkode: c7b18...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker dialekter. Muntlig, vel å merke. Dialektskriving er en uting, greier ikke å bry meg om budskapet men blar videre. Vi har to skriftspråk i Norge, ingen grunn til å finne opp sitt eget.

Anonymkode: 7ce28...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandsdialekten er jo generelt bare koselig. 

Men de fra Harstad og deromkring, de høres ut som sutrete skitunger, alle som en. 

Ellers er dialekter spennende og mest fasinert er jeg av dem som kommer fra indre dalom, Gudbrandsdalen og deromkring. 

Jeg er fra Nord-Rogaland selv og syns vi har en litt kjedelig og ‘flat’ dialekt. 

Anonymkode: c8cf3...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arendal og Grimstad her., Sliter med å ta det alvorlig, tror det er Lillelørdags feil 😆

Anonymkode: c7b18...caf

Haha. Vi så grand prix med ungene da hun Raylee vant. Mannen min begynte å snakke om rutebilstasjonen da kjæresten hennes ble intervjuet. Har ikke tenkt så mye over den dialekten, men JA, jeg tenker «ruglet pommstrips» hver gang jeg hører den dialekten. En god assosiasjon da, det er jo bare morsomt. 

Anonymkode: 32576...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansandsdialekt er i hvertfall ganske rett frem og lett å forstå.

Jeg takler ikke sånn vestlandsdialekt som brukes mye på barnetv på nrk super (Bing, petter kanin, bamse bjørn osv). Vondt å høre på. 

Anonymkode: 33c47...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker dialekten fra Kristiansand. Den er så koselig. 

Jeg hater dialekt fra Trondhjem

Anonymkode: fc437...b98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Vi så grand prix med ungene da hun Raylee vant. Mannen min begynte å snakke om rutebilstasjonen da kjæresten hennes ble intervjuet. Har ikke tenkt så mye over den dialekten, men JA, jeg tenker «ruglet pommstrips» hver gang jeg hører den dialekten. En god assosiasjon da, det er jo bare morsomt. 

Anonymkode: 32576...fe0

😂😂😂

Det er en god assosiasjon, men jeg sliter når det er seriøse møter.. for jeg tenker at de bare tuller 😂😂

Anonymkode: c7b18...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med breie dialekter fra inni dalene. Fordi jeg knapt skjønner hva de sier😂 Ikke glad i Brønnøysundsdialekt heller, syns det høres så sytete ut. 
 

Er nordlending selv og elsker å møte og snakke med andre fra nord. Føler meg så hjemme da :) Men hver gang jeg hører en nordfra på TV så tenker jeg herregud - er det sånn jeg høres ut?! Flat, breial, frekk og høylytt? Finnes ikke sjarmerende i det hele tatt! 

Anonymkode: 04ed2...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sliter med breie dialekter fra inni dalene. Fordi jeg knapt skjønner hva de sier😂 Ikke glad i Brønnøysundsdialekt heller, syns det høres så sytete ut. 
 

Er nordlending selv og elsker å møte og snakke med andre fra nord. Føler meg så hjemme da :) Men hver gang jeg hører en nordfra på TV så tenker jeg herregud - er det sånn jeg høres ut?! Flat, breial, frekk og høylytt? Finnes ikke sjarmerende i det hele tatt! 

Anonymkode: 04ed2...e9f

Nordnorsk er så flott synes jeg! Synes de fleste dialekter er flotte, men de fra Nordfjord; Så sjarmerende!

Anonymkode: a10bc...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg misliker en type østlandsk der man snakker litt slurvete liksom, type "skjer'a?". Høres så utrolig uintelligent ut, men jeg vet jo at det ikke er slik.

Anonymkode: eca0a...a24

Hæ...?

Anonymkode: 02611...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålesund og omegn. Antakelig kommer det av at noen virkelig usmakelige og profilerte mennesker kommer derfra, så jeg knytter dialekten opp mot menneskene. 

Anonymkode: c5cfe...6ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nordnorsk er så flott synes jeg! Synes de fleste dialekter er flotte, men de fra Nordfjord; Så sjarmerende!

Anonymkode: a10bc...b58

Tusen Takk   👍

Anonymkode: 7e841...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ålesund og omegn. Antakelig kommer det av at noen virkelig usmakelige og profilerte mennesker kommer derfra, så jeg knytter dialekten opp mot menneskene. 

Anonymkode: c5cfe...6ee

Åsså Ålesundsdialekten som er så nydelig!! 

Selv er jeg Tromsøværring. Syns Harstad- og Bodø dialekten høres barnslig og sutrete ut, Bergensk skrekkelig, og av en eller annen grunn syns jeg menn som snakker østlending og sørlending er feminine! Uansett hvor kjekke de ellers er, så blir det helt feil med dialekten derfra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På damer :  Helgelandsdialekt (unntatt Brønnøysund), herlig sexy og sjarmerende.  Rene potensmiddelet.

Anonymkode: 7e841...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så synes jeg litt synd på dere som må klassifisere og rangere dialekter. Alle dialekter er fine, og er med på å gi (det muntlige) språket vårt en herlig variasjon. Forstår du ikke noens dialekt, så er det ikke dialektbrukeren sin feil, det du som eier problemet. Alt handler om vilje og ønske om å forstå eller ikke. 

Anonymkode: 44f81...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke begeistret for dialekter fra Aust-Agder (langs kysten). Lillesand og Grimstad er de verste derfra syns jeg. 
 

Liker ikke Haugesund/Karmøy heller. 
 

Favoritt-dialekter må være indre deler av Telemark og deler av Hallingdal. 

Anonymkode: 9c3ab...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...