Gå til innhold

20 prosent sjanse for at jeg har kreft


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei 😕 Litt mindre bekymret akkurat nå, men det går litt i bølgedaler. Fra å tro at jeg er død neste mnd til å planlegge ferien om to år🙂 

Anonymkode: 6f64f...4fa

Ikke sikkert du får svar, så ville ringt å sjekket selv. Kan virke som enkelte leger får kick av å la folk vente i evigheter, der dem gambler med livet til pasientene... 

Anonymkode: be14c...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var akkurat slik jeg hadde det i begynnelsen også, altså de to første ukene. Vekslet mellom å tenke at det kunne være min siste jul og å planlegge sommerferien. 

Fikk du beskjed om hvor lenge du måtte vente på svar? Jeg ville ha ringt sykehuset på mandag og spurt om når resultatet kommer, hvis jeg var deg, for det er jo utrolig tøft å gå slik og vente. 

Jeg tenker å ringe sykehuset på mandag selv, for jeg tenker at melken kanskje er borte, og nå vil jeg få tatt den biopsien snart.

Anonymkode: 9fcac...40b

Ah, jeg tør ikke ringe de 😕 14 dager kunne det ta, på tirsdageg er det 14 dager tror jeg

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sikkert du får svar, så ville ringt å sjekket selv. Kan virke som enkelte leger får kick av å la folk vente i evigheter, der dem gambler med livet til pasientene... 

Anonymkode: be14c...f67

Jeg er helt sikker på at denne legen ikke får noe kick av å la meg vente, hun var så flink,

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan går det med deg? Fått svar?

Anonymkode: 9fcac...40b

Tusen takk for at du spør forresten 🙂

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må da gå Ann å ta prøve før? Ikke vente til alt er tømt og klappet sammen. Da kan jo en evt kreft spre seg. Eller bli verre? Klem til deg  ❤

Anonymkode: 386a2...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, seriøst... Har sykehuset fortalt deg at det er 20% sjanse for at du har kreft? Eller er dette noe du har googlet deg frem til? 

Anonymkode: 2b963...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det må da gå Ann å ta prøve før? Ikke vente til alt er tømt og klappet sammen. Da kan jo en evt kreft spre seg. Eller bli verre? Klem til deg  ❤

Anonymkode: 386a2...6d4

Jo, de kunne til nød ta prøve med melk, men det ville de helst ikke. For det første blir mammografibildene veldig uklare med melk og de er jo avhengige av dem for å stikke riktig, og for det andre risikerer man visst å få en fistel som det renner melk ut av hele tiden og som aldri lukker seg.

Jeg ringte faktisk til den største sykehusavdelingen i landet som tar slike prøver for å undersøke om de gjorde det på en annen måte på en avdeling som sikkert tar imot flere ammende kvinner enn mitt sykehus gjør, men de sa også at jeg måtte slutte å amme. Jeg vil jo selvsagt også ha riktig resultat og ønsker ikke at uklare bilder skal gjøre at de ikke får tatt prøve på riktig sted og dermed ikke finne evt kreft... Men, ja, det bekymrer meg at jeg ikke har fått tatt biopsien enda.

Anonymkode: 9fcac...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, de kunne til nød ta prøve med melk, men det ville de helst ikke. For det første blir mammografibildene veldig uklare med melk og de er jo avhengige av dem for å stikke riktig, og for det andre risikerer man visst å få en fistel som det renner melk ut av hele tiden og som aldri lukker seg.

Jeg ringte faktisk til den største sykehusavdelingen i landet som tar slike prøver for å undersøke om de gjorde det på en annen måte på en avdeling som sikkert tar imot flere ammende kvinner enn mitt sykehus gjør, men de sa også at jeg måtte slutte å amme. Jeg vil jo selvsagt også ha riktig resultat og ønsker ikke at uklare bilder skal gjøre at de ikke får tatt prøve på riktig sted og dermed ikke finne evt kreft... Men, ja, det bekymrer meg at jeg ikke har fått tatt biopsien enda.

Anonymkode: 9fcac...40b

De stikker ikke ut fra mammografibilder. De tar ultralyd samtidig som de stikker for å ta biopsi så de ser hvor nåla går.

Anonymkode: 419c5...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men, seriøst... Har sykehuset fortalt deg at det er 20% sjanse for at du har kreft? Eller er dette noe du har googlet deg frem til? 

Anonymkode: 2b963...7db

Jeg har en legevenn som, etter mye mas fra meg, ga meg det jeg kunne lese på.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 dager var lenge å hente.

jeg tok biopsi pga de fant en kul jeg ikke merket. De tok 3 ulike biopsier for å være sikker. Fikk time hos kirurg uka etter, samtidig som biopsien ble tatt.

 

søker du opp pakkeforløp brystkreft så SKAL du ha svar på utredning innen 7 kalenderdager. Fra første fremmøte i avdeling til utredning SKAL være ferdig og beslutning være tatt.

dette burde din legevenn ha fortalt deg, istedenfor å Google andre tall til deg.

Anonymkode: 36298...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

14 dager var lenge å hente.

jeg tok biopsi pga de fant en kul jeg ikke merket. De tok 3 ulike biopsier for å være sikker. Fikk time hos kirurg uka etter, samtidig som biopsien ble tatt.

 

søker du opp pakkeforløp brystkreft så SKAL du ha svar på utredning innen 7 kalenderdager. Fra første fremmøte i avdeling til utredning SKAL være ferdig og beslutning være tatt.

dette burde din legevenn ha fortalt deg, istedenfor å Google andre tall til deg.

Anonymkode: 36298...ca4

Det burde han sikkert ha fortalt meg, men jeg vet ikke om jeg nevnte det en gang, altså hvor lang tid de sa det ville ta.Han googlet ingenting, ikke sånn på måfå han fant frem en statistikk jeg kunne lese på.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det burde han sikkert ha fortalt meg, men jeg vet ikke om jeg nevnte det en gang, altså hvor lang tid de sa det ville ta.Han googlet ingenting, ikke sånn på måfå han fant frem en statistikk jeg kunne lese på.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Du bør ringe i morgen og be om svar, du har krav på svar INNEN 7 kalenderdager.

Anonymkode: 36298...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg HI. 15-30% for at jeg har kreft, dog en annen type. Jeg venter på operasjon, og er redd.

Anonymkode: b92df...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

14 dager var lenge å hente.

jeg tok biopsi pga de fant en kul jeg ikke merket. De tok 3 ulike biopsier for å være sikker. Fikk time hos kirurg uka etter, samtidig som biopsien ble tatt.

 

søker du opp pakkeforløp brystkreft så SKAL du ha svar på utredning innen 7 kalenderdager. Fra første fremmøte i avdeling til utredning SKAL være ferdig og beslutning være tatt.

dette burde din legevenn ha fortalt deg, istedenfor å Google andre tall til deg.

Anonymkode: 36298...ca4

Det jeg googlet meg fremt  til er at det skal ta 7 virkedager fra sykehuset har fått henvisning fra fastlegen, til første fremmøte. Det fant jeg på helsedirektoratet.no. Det jeg fant på sykehusets nettside er at man skal få svar med en gang resultatet foreligger.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i samme situasjon som deg HI. 15-30% for at jeg har kreft, dog en annen type. Jeg venter på operasjon, og er redd.

Anonymkode: b92df...2a3

Huff, så fælt. Jeg håper det går bra med deg

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg googlet meg fremt  til er at det skal ta 7 virkedager fra sykehuset har fått henvisning fra fastlegen, til første fremmøte. Det fant jeg på helsedirektoratet.no. Det jeg fant på sykehusets nettside er at man skal få svar med en gang resultatet foreligger.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Søk på pakkeforløp brystkreft. Sykehuset har som sagt frister i pakkeforløp kreft, de kan ikke velge selv. 7 dager fra undersøkelse til beslutning tas. 

Anonymkode: 36298...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror kreft er noe alle er mer eller mindre redde for.

Selv har jeg en genfeil som visstnok gir meg 80-90 % sjanse for å få kreft. Jeg gikk mange runder med meg selv før jeg testet meg, så det verste for meg var om jeg skulle tørre å ta gentesten eller ikke. Så fant jeg ut at hvis jeg hadde gentesten, da hadde jeg den enten jeg visste om den eller ikke, så det ville ikke endre noe å vite - annet enn at hvis jeg ikke hadde den, så kunne jeg slappe mer av. Men etter at jeg fikk vite at jeg har genfeilen har jeg merkelig nok vært helt rolig. Det ligger i bakhodet, selvfølgelig, men det gir meg ikke frykt. Det har tvert om gjort meg mer opptatt av å gjøre det jeg kan for egen helse, med kosthold, aktivitet, stressmestring m.m. Og skulle jeg ev. få det, da får jeg forholde meg til det når jeg ev. fikk en positiv prøve på det. Men før det akter jeg å ikke la det påvirke livet mitt negativt.

Husk at de fleste kuler er godartede, Hi :) Og uansett om det ikke skulle være det, så er det vel nå nesten 90 % sjanse for å bli frisk, om jeg ikke husker feil, i hvert fall langt over 80 %.

Håper du får vite at det ikke er noe å bekymre seg for :)

Anonymkode: ad6cc...a68

BRCA1?

Anonymkode: a0774...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søk på pakkeforløp brystkreft. Sykehuset har som sagt frister i pakkeforløp kreft, de kan ikke velge selv. 7 dager fra undersøkelse til beslutning tas. 

Anonymkode: 36298...ca4

Jeg har søkt, men finner det ikke. Har du en link?

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

14 dager var lenge å hente.

jeg tok biopsi pga de fant en kul jeg ikke merket. De tok 3 ulike biopsier for å være sikker. Fikk time hos kirurg uka etter, samtidig som biopsien ble tatt.

 

søker du opp pakkeforløp brystkreft så SKAL du ha svar på utredning innen 7 kalenderdager. Fra første fremmøte i avdeling til utredning SKAL være ferdig og beslutning være tatt.

dette burde din legevenn ha fortalt deg, istedenfor å Google andre tall til deg.

Anonymkode: 36298...ca4

Se nederst, der står det om forløpstid.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se nederst, der står det om forløpstid.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Men nå spiller det jo uansett ingen rolle. Det har jo tatt 14 dager snart. Dessuten kommer jo ikke resultatene noe raskere selv om jeg ringer de.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men nå spiller det jo uansett ingen rolle. Det har jo tatt 14 dager snart. Dessuten kommer jo ikke resultatene noe raskere selv om jeg ringer de.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Viss du har lyst å vente ekstra lenge så må du bare det. Svaret er nok kommet men leger har det travelt så har nok kjøpt seg litt ekstra tid ved å informere deg om en uke ekstra.

Anonymkode: 36298...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tegnet meg en helseforsikring, ventet noen dager, også gått privat. Eventuelt forhøre deg privat. Ultralyd må de kunne ta. Mange i verden som sikkert ammer, og blir testet for dette. Rart at de er villig til at du skal slutte i ditt tempo, vente til melken er ute for så å teste. Nei dette burde du teste asap. Er det kreft så jo tidligere, jo bedre ❤

Anonymkode: 386a2...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

BRCA1?

Anonymkode: a0774...747

Hvordan tester man dette genet? 

Anonymkode: 386a2...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...