Gå til innhold

20 prosent sjanse for at jeg har kreft


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om det var deg, ville du vært redd? Eller er det en lav  sjanse. Hver femte person i min situasjon (i forhold til hvor langt jeg er kommet i utredningen )har kreft.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i en situasjon hvor det var over 90% sjanse for å få kreft. Jeg fikk det selvfølgelig😢Hadde det vært 20% sjanse hadde jeg fortsatt vært redd, men det er fordi jeg nå vet hva det går i. At du er litt redd er helt naturlig. Lykke til. Håper du slipper unna🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet har ingen garanti likevel. Det er vel 50% sjanse for at jeg har kreft siden jeg regner meg som frisk, og dette kan oppstå nåe som helst. Altså er det 2 utfall. 

Anonymkode: 1ea88...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart jeg hadde vært redd. Jeg hadde vært redd om det var 10 % også. - og så hadde jeg forsøkt å sette et smil på ansiktet og late som om jeg var rolig og håndterte det bra. Men inni meg hadde jeg vært virkelig redd.

Statistisk sett har du veldig god sjangse for ikke å ha kreft! Men selve ordet kreft setter jo alle våre følelser i høygir. Uansett statistikk. Så jeg skjønner veldig godt at om du er redd. Forsøk å fokuser på de 80% i stedet for de 20% inntil du vet mer. Forsøk å tenke positivt selvom du er redd. For sansynligvis har du ikke kreft.

Stor klem!

Anonymkode: e824e...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vår venn Google som sier dette? 

Hvis så, sa den samme at med den type kreft jeg hadde var det 20 % sjanse for at jeg fortsatt var i live innen 5 år. 

Nå er det gått 15 år og jeg er fortsatt i live. Det statistikken ikke sa så mye om var at snittalderen for de som fikk denne type kreft var over 60 år...

Anonymkode: 2b963...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om det var deg, ville du vært redd? Eller er det en lav  sjanse. Hver femte person i min situasjon (i forhold til hvor langt jeg er kommet i utredningen )har kreft.

Anonymkode: 6f64f...4fa

Forstår veldig godt at du bekymrer deg for deg, men jeg hadde forsøkt å tenke at det var 80% sjanse for at jeg ikke hadde kreft. 

Jeg har nær familie med en alvorlig smertefull sykdom, noe som medførte at jeg genetisk hadde ca.15% sjanse for å ha den samme sykdommen. Bekymret meg mye for dette som yngre, men forsøkte huske på at oddsene var på min side, og jeg turte å puste lettet ut for snart ti år siden. 

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at det er 20% sjanse for kreft da? Har de sagt det på sykehuset eller er det noe du har googlet deg til? 

Jeg personlig tenker at man må prøve å ikke ta sorgene på forskudd, at man ikke kan bruke masse negativ energi på ting som kanskje ikke skjer... 

Jeg måtte fjerne en svulst i magen for noen år siden. Den var "rar" og legene visste ikke helt hva det var, den vokste fort og de var redd den var ondartet. 

Jeg var selvfølgelig redd den var det, og synes tiden det tok å vente på analysering var lang. Men jeg prøvde å tenke at om det er kreft må jeg ta den kampen, men enn så lenge får jeg prøve å ikke tenke så mye på det. 

Heldigvis var den godartet, så det eneste jeg må leve med nå i ettertid var at de fjernet rubbel og bit inni der fordi de var redd den var ondartet og ikke turte ta noen sjanser. Så jeg kom jo i overgangsalderen veldig tidlig fordi både eggstokker, egglederne osv var fjernet. 

Anonymkode: 3ebf9...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omtrent i samme situasjon som deg. Da jeg fikk vite om det, ble jeg livredd, sov ikke om natta, var overbevist om at jeg hadde kreft og siden jeg fikk vite det rett før jul, ble jula egentlig ødelagt for meg.

På et eller annet vis har imidlertid tiden hjulpet meg. De første nesten to ukene tenkte jeg ikke på annet og var kjemperedd, så ble det gradvis bedre. Nå tenker jeg på det innimellom, men prøver å unngå det. Når jeg snakker med mannen min, blir det litt sånn «hvis jeg ikke har kreft, så...» når vi planlegger framover. Det er fortsatt noen uker igjen til jeg får siste undersøkelse, og jeg kan ikke leve på randen av sammenbrudd i to måneder. Jeg har prøvd å tenke at mulighet for at jeg har kreft ikke skal ødelegge denne tiden for meg, for hvis dette er den siste normale perioden på lengre tid (hvis jeg har kreft), skal jeg i hvert fall ha hygget meg og hatt det fint med familien. Egentlig skjønner jeg ikke hvordan jeg får det til, men etter de to første ukene, har jeg klart det ganske bra, faktisk.

Når var du til forrige undersøkelse og når skal du ha neste?

Jeg krysser fingrene for at ingen av oss har kreft og håper du klarer å tenke på noe annet etter hvert du også! 

 

 

Anonymkode: 9fcac...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig blir du redd av en slik beskjed. Man kan jo være redd for kreft selv uten å ha påvist noe sjanse.

80 er gode odds, men man vil selvsagt at faren for kreft er 0%.

Anonymkode: d37d0...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg hadde vært redd, men ikke vettskremt.

Anonymkode: 4eb73...849

Det er vel der jeg også er,redd men ikke vettskremt. Det er så fælt å vente på¨svaret

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er omtrent i samme situasjon som deg. Da jeg fikk vite om det, ble jeg livredd, sov ikke om natta, var overbevist om at jeg hadde kreft og siden jeg fikk vite det rett før jul, ble jula egentlig ødelagt for meg.

På et eller annet vis har imidlertid tiden hjulpet meg. De første nesten to ukene tenkte jeg ikke på annet og var kjemperedd, så ble det gradvis bedre. Nå tenker jeg på det innimellom, men prøver å unngå det. Når jeg snakker med mannen min, blir det litt sånn «hvis jeg ikke har kreft, så...» når vi planlegger framover. Det er fortsatt noen uker igjen til jeg får siste undersøkelse, og jeg kan ikke leve på randen av sammenbrudd i to måneder. Jeg har prøvd å tenke at mulighet for at jeg har kreft ikke skal ødelegge denne tiden for meg, for hvis dette er den siste normale perioden på lengre tid (hvis jeg har kreft), skal jeg i hvert fall ha hygget meg og hatt det fint med familien. Egentlig skjønner jeg ikke hvordan jeg får det til, men etter de to første ukene, har jeg klart det ganske bra, faktisk.

Når var du til forrige undersøkelse og når skal du ha neste?

Jeg krysser fingrene for at ingen av oss har kreft og håper du klarer å tenke på noe annet etter hvert du også! 

 

 

Anonymkode: 9fcac...40b

Så mange underøkelser? Jeg får svar nå ila neste uke tror jeg. Om det er kreft så får jeg vel ikke vite hvilket stadie der ennå. Hvorfor mp du vente så lenge på svar?

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mange underøkelser? Jeg får svar nå ila neste uke tror jeg. Om det er kreft så får jeg vel ikke vite hvilket stadie der ennå. Hvorfor mp du vente så lenge på svar?

Anonymkode: 6f64f...4fa

Jeg har funn som muligens kan være brystkreft, men siden jeg ammet, kunne de ikke ta biopsi. Jeg ble bedt om å slutte å amme og så må jeg vente til melken er borte før de tar biopsi.  

Hvis jeg ikke hadde ammet, ville de tatt biopsi med en gang, så jeg bekymrer meg jo litt for dårligere prognose hvis det er kreft, fordi jeg må vente ekstra lenge på biopsien. Jeg fikk beskjed om å ringe sykehuslegen når brystene har klappet sammen, så skulle jeg få time i løpet av en uke, (hvis de klapper sammen før jeg egentlig har fått time.) Er vanskelig å vite om de er tilstrekkelig klappet sammen...

Anonymkode: 9fcac...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har funn som muligens kan være brystkreft, men siden jeg ammet, kunne de ikke ta biopsi. Jeg ble bedt om å slutte å amme og så må jeg vente til melken er borte før de tar biopsi.  

Hvis jeg ikke hadde ammet, ville de tatt biopsi med en gang, så jeg bekymrer meg jo litt for dårligere prognose hvis det er kreft, fordi jeg må vente ekstra lenge på biopsien. Jeg fikk beskjed om å ringe sykehuslegen når brystene har klappet sammen, så skulle jeg få time i løpet av en uke, (hvis de klapper sammen før jeg egentlig har fått time.) Er vanskelig å vite om de er tilstrekkelig klappet sammen...

Anonymkode: 9fcac...40b

Huff, det er brystkreft de er redde for her også, eller det er vel helst jeg som er redd. Var inne for å sjekke en kul jeg selv har funnet i høyre bryst, det var ingenting. Gudskjelov sjekker de begge sider for i venstre bryst var det en kul som jeg ikke hadde funnet selv. De tok biopsi samme dag. Nå har det gått ti dager, jeg håper så veldig på en positivt (for meg) svar imorgen..

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff, det er brystkreft de er redde for her også, eller det er vel helst jeg som er redd. Var inne for å sjekke en kul jeg selv har funnet i høyre bryst, det var ingenting. Gudskjelov sjekker de begge sider for i venstre bryst var det en kul som jeg ikke hadde funnet selv. De tok biopsi samme dag. Nå har det gått ti dager, jeg håper så veldig på en positivt (for meg) svar imorgen..

Anonymkode: 6f64f...4fa

Jeg var også til sjekk for en kul jeg selv hadde funnet, men som viste seg å være bare en tett melkekjertel. De fant imidlertid kalk, som kan være tidlig brystkreft, så jeg må ta biopsi av det, bare melken blir borte...

Tar det virkelig 10 dager å få svar på biopsi? Det var lenge å leve i uvisshet etter prøven også. Fikk du vite at det skulle ta ti dager eller kan det ta enda lengre tid?

Gjorde biopsien vondt? Hvordan foregikk den?

Krysser fingrene for at du får gode nyheter! Er tøft å gå og vente og ikke vite.

Anonymkode: 9fcac...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff. Det var lenge å vente på svar på biopsi. Jeg fikk vite det i løpet av 1 time. 

Anonymkode: 419c5...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså: 80% sjanse for at du ikke har kreft. 

Anonymkode: 78bf2...787

Akkurat det jeg tenkte på også.

Anonymkode: 780c2...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Livet har ingen garanti likevel. Det er vel 50% sjanse for at jeg har kreft siden jeg regner meg som frisk, og dette kan oppstå nåe som helst. Altså er det 2 utfall. 

Anonymkode: 1ea88...83c

Det var logikken sin😳

Anonymkode: 27df6...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kreft er noe alle er mer eller mindre redde for.

Selv har jeg en genfeil som visstnok gir meg 80-90 % sjanse for å få kreft. Jeg gikk mange runder med meg selv før jeg testet meg, så det verste for meg var om jeg skulle tørre å ta gentesten eller ikke. Så fant jeg ut at hvis jeg hadde gentesten, da hadde jeg den enten jeg visste om den eller ikke, så det ville ikke endre noe å vite - annet enn at hvis jeg ikke hadde den, så kunne jeg slappe mer av. Men etter at jeg fikk vite at jeg har genfeilen har jeg merkelig nok vært helt rolig. Det ligger i bakhodet, selvfølgelig, men det gir meg ikke frykt. Det har tvert om gjort meg mer opptatt av å gjøre det jeg kan for egen helse, med kosthold, aktivitet, stressmestring m.m. Og skulle jeg ev. få det, da får jeg forholde meg til det når jeg ev. fikk en positiv prøve på det. Men før det akter jeg å ikke la det påvirke livet mitt negativt.

Husk at de fleste kuler er godartede, Hi :) Og uansett om det ikke skulle være det, så er det vel nå nesten 90 % sjanse for å bli frisk, om jeg ikke husker feil, i hvert fall langt over 80 %.

Håper du får vite at det ikke er noe å bekymre seg for :)

Anonymkode: ad6cc...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan går det med deg? Fått svar?

Anonymkode: 9fcac...40b

Nei 😕 Litt mindre bekymret akkurat nå, men det går litt i bølgedaler. Fra å tro at jeg er død neste mnd til å planlegge ferien om to år🙂 

Anonymkode: 6f64f...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei 😕 Litt mindre bekymret akkurat nå, men det går litt i bølgedaler. Fra å tro at jeg er død neste mnd til å planlegge ferien om to år🙂 

Anonymkode: 6f64f...4fa

Det var akkurat slik jeg hadde det i begynnelsen også, altså de to første ukene. Vekslet mellom å tenke at det kunne være min siste jul og å planlegge sommerferien. 

Fikk du beskjed om hvor lenge du måtte vente på svar? Jeg ville ha ringt sykehuset på mandag og spurt om når resultatet kommer, hvis jeg var deg, for det er jo utrolig tøft å gå slik og vente. 

Jeg tenker å ringe sykehuset på mandag selv, for jeg tenker at melken kanskje er borte, og nå vil jeg få tatt den biopsien snart.

Anonymkode: 9fcac...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...