Gå til innhold

Begynne på skolen et år før


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du forutsetter at alle treffer puberteten samtidig.

Anonymkode: 9b0d8...8da

Nei. Det gjør jeg ikke. Men er man et år yngre så er sjansen for å ikke henge med på den utviklingen større. Når etterhvert flertallet av klassen er i gang med puberteten er miljøet helt anderledes enn det var et år tidligere.

Anonymkode: ac89c...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det gjør jeg ikke. Men er man et år yngre så er sjansen for å ikke henge med på den utviklingen større. Når etterhvert flertallet av klassen er i gang med puberteten er miljøet helt anderledes enn det var et år tidligere.

Anonymkode: ac89c...1ea

Som sagt, jeg har vært det barnet. Det var ikke et problem i det hele tatt.

Anonymkode: 9b0d8...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du tenker deg om.

Selv er jeg født noen uker på nyåret for sent til å begynne på skolen sammen med kompisen min. Jeg vokste opp i et grisgrendt strøk i bygdenorge. Det var lite jevnaldrede å leke med, og når kompisen begynte på skolen var det praktisk talt ingen gutter igjen.  Jeg var relativt skolemoden, og søknad ble sendt og godtatt.

Den følelsen jeg satt igjen med, var at jeg alltid var yngst/minst. Når klassekompisene ble konfirmert, måtte jeg/vi sende søknad da og. Rent faglig, og i puberteten var det ingen problem. Ingen kroppslig forskjell på de som er født sent på høsten, og i Januar. Så der følte jeg ingen problemer. Men det var den litt "Guffne" følelsen av å være sist i alt.

Anonymkode: f649c...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil anbefale at du tenker deg om.

Selv er jeg født noen uker på nyåret for sent til å begynne på skolen sammen med kompisen min. Jeg vokste opp i et grisgrendt strøk i bygdenorge. Det var lite jevnaldrede å leke med, og når kompisen begynte på skolen var det praktisk talt ingen gutter igjen.  Jeg var relativt skolemoden, og søknad ble sendt og godtatt.

Den følelsen jeg satt igjen med, var at jeg alltid var yngst/minst. Når klassekompisene ble konfirmert, måtte jeg/vi sende søknad da og. Rent faglig, og i puberteten var det ingen problem. Ingen kroppslig forskjell på de som er født sent på høsten, og i Januar. Så der følte jeg ingen problemer. Men det var den litt "Guffne" følelsen av å være sist i alt.

Anonymkode: f649c...efb

Men hvordan ville den følelsen vært det minste annerledes om du var født på nyttårsaften? Om du var født senest av alle i klassen, men i november? At noen er sist er sant uansett og du er da vel ikke så skjør at du ville bruke dette som grunn for å utsette skolestart?

Anonymkode: 9b0d8...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan ville den følelsen vært det minste annerledes om du var født på nyttårsaften? Om du var født senest av alle i klassen, men i november? At noen er sist er sant uansett og du er da vel ikke så skjør at du ville bruke dette som grunn for å utsette skolestart?

Anonymkode: 9b0d8...8da

Du forutsetter jo at det som var riktig for deg er riktig for andre. 

Begge valg innebærer både positive og negative sider, tenker at du HI må få hjelp til å vurdere hva som skal veie tyngst. Jeg tenker at det kan være kjedelig å være best hele tiden, og at med en dårlig skole vil det være risikofylt å vente et år. Da kan du risikere at barnet mister lysten på skole og læring totalt. Ved fremskutt skolestart risikerer du et «forstrekt» barn, en jente som ivaretas bedre faglig, men som kan streve sosialt. Jeg synes jeg har sett at det går bra de første årene i barneskolen, men at etter hvert er det ofte en belastning å være yngst. Hvor robust barnet er emosjonelt, hvor godt det tåler å skille seg ut, bør derfor være med i vurderingen. 

Selv var jeg alltid yngst i klassen, men også alltid en av de sterkeste faglig sett. Jeg syntes det var kjipt i få mensen sist, og at jeg så ut som et barn da de andre hadde begynt å få pupper. Hvis jeg da i tillegg hadde vært en sosialt utrygg unge, tror jeg det hadde vært vanskelig for meg hvis jeg hadde vært født året etter. I jobbsammenheng har jeg truffet noen gutter med fremskutt skolestart som har strevd ekstra med dette. Gutter modnes jo på gruppenivå senere enn jenter, og det å være et år yngre enn jentene i klassen som allerede synes at gutta er såååå barnslige, blir en nokså stor belastning. 

Jeg ville nok valgt jenta di vente, HI, men det avhenger altså av hvorvidt skolen faktisk gjør det de skal - tilrettelegger for de sterke elevene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at hvis ppt anbefaler det ble du gå for det. De hadde ikke anbefalt det uten videre, det skal mye til i dag, ig konsekvensene av å bli «holdt igjen» kan være store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, jeg har vært det barnet. Det var ikke et problem i det hele tatt.

Anonymkode: 9b0d8...8da

Barn er forskjellige, og det er en relevant ting å ha med i sine overveielser. Det ser du jo også på en del andre svar i tråden.

Anonymkode: ac89c...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ungdom i hus som begynte tidligere. Hun var likevel tidligst ute i pubertet, og tidlig moden på alt. Jeg tror faktisk at hun ville ha hatt et dårligere liv hvis hun hadde måttet vente. Hun kan nok av og til synes det er litt kjipt når ting går på alder og ikke trinn, men hun vet jo at alternativet ville vært å gå året under. 

Som noen sier, en eller annen må være den yngste uansett. De som er født i desember overlever det helt fint. 

Anonymkode: 40196...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn er forskjellige, og det er en relevant ting å ha med i sine overveielser. Det ser du jo også på en del andre svar i tråden.

Anonymkode: ac89c...1ea

Da blir jo alle svar like relevante/irrelevante. Ingen av oss ER datteren til HI, vi kan bare tro og mene.

Anonymkode: 957fa...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Iiiiik skrev:

Hvor robust barnet er emosjonelt, hvor godt det tåler å skille seg ut, bør derfor være med i vurderingen. 

Å skille seg ut gjennom å være klassens «glupeste» er IKKE morsomt i jantelandet Norge. Så det argumentet kan bite seg sjøl i rumpa.

Anonymkode: 957fa...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Å skille seg ut gjennom å være klassens «glupeste» er IKKE morsomt i jantelandet Norge. Så det argumentet kan bite seg sjøl i rumpa.

Anonymkode: 957fa...1e4

Du snakker som d har vett til.

Anonymkode: 9b0d8...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvordan ville den følelsen vært det minste annerledes om du var født på nyttårsaften? Om du var født senest av alle i klassen, men i november? At noen er sist er sant uansett og du er da vel ikke så skjør at du ville bruke dette som grunn for å utsette skolestart?

Anonymkode: 9b0d8...8da

Akkurat! Det er alltid noen som er født sist i klassen, noen vil alltid være i den posisjonen. Kjipt ja, men man kommer over det. Mannen min begynte et år for tidlig fordi naboungene der han bodde begynte da og de andre som bodde i nærheten var to år yngre enn han igjen. Det er et valg han er veldig glad for at foreldrene tok. Jo, det var kjedelig når den eldste i klassen / vennegjengen fikk kjøpe øl og slippe inn på pubben over et år før ham, men han ville ikke hatt det annerledes uansett. 

Og du som snakker om puberteten - den er det ingen som kommer likt i uansett, så der har alderen svært lite å si. 

Anonymkode: ec9d5...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal gå på skole i uendelig mange år, så det å ta bort et av de få årene som er rimelig frie hadde sittet langt inne hos meg.

Skolen skal tilrettelegge også for de faglig sterke, så jeg hadde nok heller vært svært på der, og sørget for utfordringer på «riktig» årstrinn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte et år for tidlig, og ville ikke gjort det igjen med mitt eget barn. Det faglige var aldri noe problem for meg, men sosialt var det det. Tror ingen tenkte sånn på det på den tiden, men i ettertid ser jeg at jeg nok slet veldig med sosiale koder og slikt. Det jevnet seg ut etterhvert, men barneskolen, og dels ungdomsskolen, var ikke noe gode for meg. Det med å alltid være yngst opplevdes litt kjipt, men i seg selv synes jeg ikke det er grunn til å la være altså. Så ille var det tross alt ikke.

Anonymkode: e3390...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å skille seg ut gjennom å være klassens «glupeste» er IKKE morsomt i jantelandet Norge. Så det argumentet kan bite seg sjøl i rumpa.

Anonymkode: 957fa...1e4

Enig, det kan det. Fra mine egne ungers oppvekst synes jeg dog å se at det er mer akseptabelt å være en «nerd» enn det var da jeg selv gikk på ungdomsskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, bare en tilleggsinformasjon til innlegget mitt. Har vel ikke skrevet at hun er moden fordi hun er mindre opptatt av lek? Den samlede vurderingen til PPT handler ikke kun om dette.

Anonymkode: f5a7f...d33

At hun ikke er så opptatt av lek kan bety at det kan være lurt for henne å gå i barnehagen et år til 😊  Hun er fortsatt et lite barn. Og små barn har godt av å leke. Kanskje heller fokusere på dette en å begynne et år for tidlig. 

 

Anonymkode: 921a9...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du snakker som d har vett til.

Anonymkode: 9b0d8...8da

Ja, jeg har prøvd. Og sånne middelmådigheter som du tålte det dårlig. Heldigvis flytta vi til utlandet, der det ikke er pinlig å være flink.

Anonymkode: 957fa...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Iiiiik skrev:

Enig, det kan det. Fra mine egne ungers oppvekst synes jeg dog å se at det er mer akseptabelt å være en «nerd» enn det var da jeg selv gikk på ungdomsskolen. 

Guds kvern maler langsomt. "Skolelys" er fortsatt et skjellsord.

Anonymkode: 957fa...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 18.04, Anonym bruker skrev:

Kan dere som har erfaring med dette hjelpe meg å ta et valg? Jenta vår er født tidlig på året og i følge PPT moden for skolestart nå til høsten. Hun skal egentlig begynne neste høst. Hun er mindre opptatt av lek og liker å skrive/tegne/lese. Jeg syntes dette er en veldig vanskelig vurdering. Hun gleder seg til skolen, men jeg er usikker på om å «ta fra henne leken» er det riktige. Noen som har erfaring? Gjerne dere som har større barn også. Angrer dere på valget?

Anonymkode: f5a7f...d33

Jeg har ikke selv et barn som begynte tidligere men ei jente i klassen til datteren min begynte skolen året før hun skulle. Det gikk greit de første årene men hun fikk etterhvert problemer. Selv om hun var skoleflink var hun ikke sosialt moden nok så foreldrene valgte at hun gikk 7 klasse to ganger og begynte ungdomsskolen når hun egentlig skulle, etter hvor gammel hun egentlig er. Så vil ikke anbefale deg å la henne starte året før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og med i beregning at det kan by litt på sosiale utfordringer hvis hun ønsker å drive med aktiviteter utenfor skolen, noe som ofte er inndelt etter alder, og hun kanskje ikke kan gå i samme gruppe som klassevenner.

Anonymkode: 4d909...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Toneelise skrev:

Jeg har ikke selv et barn som begynte tidligere men ei jente i klassen til datteren min begynte skolen året før hun skulle. Det gikk greit de første årene men hun fikk etterhvert problemer. Selv om hun var skoleflink var hun ikke sosialt moden nok så foreldrene valgte at hun gikk 7 klasse to ganger og begynte ungdomsskolen når hun egentlig skulle, etter hvor gammel hun egentlig er. Så vil ikke anbefale deg å la henne starte året før. 

Hvilken skole var dette...? 
Det der tror jeg faktisk ikke på.

Anonymkode: 957fa...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken skole var dette...? 
Det der tror jeg faktisk ikke på.

Anonymkode: 957fa...1e4

Hvorfor tror du ikke på det?

Anonymkode: 4d909...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du ikke på det?

Anonymkode: 4d909...5d1

Fordi praksisen med å la barn gå samme klassetrinn to ganger er eliminert i Norge. 

Anonymkode: 957fa...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi praksisen med å la barn gå samme klassetrinn to ganger er eliminert i Norge. 

Anonymkode: 957fa...1e4

Vel, jeg har en niese som har gått samme klassetrinn 2 ganger

Anonymkode: 4d909...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi praksisen med å la barn gå samme klassetrinn to ganger er eliminert i Norge. 

Anonymkode: 957fa...1e4

Jeg kjenner også ei som har gått samme klassetrinn to år, så det finnes nok unntak. 

Anonymkode: d8773...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...