Gå til innhold

Begynne på skolen et år før


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan dere som har erfaring med dette hjelpe meg å ta et valg? Jenta vår er født tidlig på året og i følge PPT moden for skolestart nå til høsten. Hun skal egentlig begynne neste høst. Hun er mindre opptatt av lek og liker å skrive/tegne/lese. Jeg syntes dette er en veldig vanskelig vurdering. Hun gleder seg til skolen, men jeg er usikker på om å «ta fra henne leken» er det riktige. Noen som har erfaring? Gjerne dere som har større barn også. Angrer dere på valget?

Anonymkode: f5a7f...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min venninne HATET det og hun følte i perioder at det ødela livet hennes. Fordi hun begynte et år tidligere så hadde hun også bare ett år eldre venner og var dermed sist med alt.. Gammel nok til alkohol, ut på byen, feiringer av «store» bursdager, aldersgrenser generelt osv. Jeg husker godt hvor ulykkelig det gjorde henne og ikke minst hvor mye hun hatet foreldrene sine for det.

Anonymkode: 822df...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt ligger 2år foran jevngamle. De sier at han er som 7åringer selv om han nylig fylte 5år. Han snakker bedre enn førskolebarn, har bedre forståelse og bruker ord mange på hans alder aldri har hørt om. Han skriver bokstaver, og snakker engelsk. Vi velger likevel å la han starte som normalt. Kanskje blir det kjedelig det siste året, men tiden med spontan lek i Bhg får man ikke igjen. Ikke noe å stresse med.

Anonymkode: 5f1b3...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske uvanlig å ikke følge kullet sitt nå, det var annerledes før. Det er nesten ingen barn som starter tidligere eller senere på skolen.

Til og med flyktninger som er analfabeter starter med sine jevnaldrende når de kommer til landet.

Jeg er enig i innleggget over, dere har det jo ikke travelt. Lek er også viktig!

Anonymkode: fdd96...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det. Gode muligheter til utvikling, lek, skrive/tegne/lese på førskole eller evt. på fritiden. Mener man skal ha VELDIG gode grunner for å benytte utsatt/fremskutt skolestart da skolefaglige egenskaper ikke er de viktigste på sikt. Mange strever sosialt på sikt. 

Anonymkode: fee4d...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som faglig antagelig kunne fått godkjent å starte et år tidligere, evt hoppet over ett år nå etter hun har begynt, men jeg synes det sosiale er minst like viktig. For mitt barn hadde det på ingen måte vært riktig å gå i klasse med barn som er et år eldre, selv om det var mye bokstaver og regning som var morsomt det siste året i barnehagen. 

Hun får tilpasset i klasserommet i noen fag og følger ett år opp i et fag, men klassen hun hører til består av barn som er like gamle og på samme sted sosialt. 

Anonymkode: 256c3...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi vurderte aldri fremskyndet skolestart for det ene barnet vårt. Hun har fått tilrettelagt fra dag en og hospiterer i ulike trinn over henne i enkelte fag. 

Anonymkode: d8773...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasit. Moren min gjorde det og hatet det, derfor ønsket hun ikke det samme for meg selv om jeg ble født 2. januar og lå langt foran på alt. Jeg ønsket hele tiden at jeg hadde startet et år før, da absolutt alle fag var kjedelige på nivået min klasse lå på, og jeg hadde bare venner en og to klasser over meg.

Anonymkode: 6e00d...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg glad jeg fikk barn i august og september, så jeg slipper å ta det valget, for det kan bli feil uansett. Men jeg ville nok hørt med fagfolk og satt min lit til deres vurdering.

Anonymkode: 6e00d...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Da må bhg gi henne nok utfordring til å få utbytte av bhg tiden. 

Anonymkode: 01d89...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan dere som har erfaring med dette hjelpe meg å ta et valg? Jenta vår er født tidlig på året og i følge PPT moden for skolestart nå til høsten. Hun skal egentlig begynne neste høst. Hun er mindre opptatt av lek og liker å skrive/tegne/lese. Jeg syntes dette er en veldig vanskelig vurdering. Hun gleder seg til skolen, men jeg er usikker på om å «ta fra henne leken» er det riktige. Noen som har erfaring? Gjerne dere som har større barn også. Angrer dere på valget?

Anonymkode: f5a7f...d33

Mindre opptatt av lek? Det er ikke et tegn på at hun er "moden".Barn leker LANGT opp i skolealder

Anonymkode: c6f5c...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte det for vår datter. Grunnen til at vi slo det fra oss var datteren av en venninne som gjorde det samme. Hun går siste år på vgs nå, og har ligger an til å få bare seksere, men det har ikke alltid vært enkelt å være minst. Foreldrene sier de ville valgt annerledes i dag. De første årene gikk det kjempefint, men utover ungdomsskolen ble det verre. Det siste året i bhg var pyton for vår datter. Alle vennene hennes var begynt på skolen. Hun leste, skrev og regnet, og selv om hun lekte var det på en annen måte enn de andre barnehagebarna. Uansett om dere velger tidlig start eller vanlig oppstart med et overmodent barn er resultatet avhengig av god dialog med lærer og grundig oppfølging. Det er vanskelig når det ikke tilrettelegges på barnets nivå, slik at de kjeder seg til døde i timene. 

Anonymkode: 9812c...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mindre opptatt av lek? Det er ikke et tegn på at hun er "moden".Barn leker LANGT opp i skolealder

Anonymkode: c6f5c...e43

Nei, bare en tilleggsinformasjon til innlegget mitt. Har vel ikke skrevet at hun er moden fordi hun er mindre opptatt av lek? Den samlede vurderingen til PPT handler ikke kun om dette.

Anonymkode: f5a7f...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med lek? Det er så mye god læring i lek!

Anonymkode: 6e3a6...7a2

Tror ikke noen har sagt at det er noe galt med lek? Er denne leken som gjør at jeg tviler. Skal jeg ta fra henne siste året med «frilek» er det som kverner i hodet. Ville høre om noen faktisk hadde erfaring med det selv. Klarer ikke å se mange år fram i tid. Vil det være skadelig på sikt så ønsker jeg selvsagt ikke å gjennomføre. Må snart ta en avgjørelse og den syntes jeg er vanskelig. Lek er selvsagt en viktig arena for læring. Helt enig! :) 

Anonymkode: f5a7f...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det. Blir masse kluss med alder i forhold til spesielt lagidrett og alt som deles inn i alder utenom skolen. Skolene er så gode til å tilrettelegge at hun får utfordringer tilpasset sitt nivå når hun etter hvert begynner. 

Anonymkode: b9dbc...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt meg godt om. Gi henne heller andre utfordringer, start å spille et instrument eller noe annet som kan utfordre henne.

Jeg har to nieser begge født i januar og begge svært skoleflinke, de startet til normert tid og var igjennom hele skoleløpet eldst og (best)blant de beste i klassene sine.

Det er mer enn akkurat skoleprestasjoner som betyr noe, det sosiale er viktig og ofte modnes de litt i rykk og napp.

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte et år tidligere,, var sosialt modnere enn veldig mange jeg gikk sammen med likevel, var best i skolefag og i idrett, og har ikke opplevd et eneste problem med dette. Ikke vær så redd for skole og ikke lukk dere inn i den hellige forestillingen om at man ikke får leke om man begynner på skolen. Skoledagene er latterlig korte og læring et hverken vondt eller farlig.

Anonymkode: 9b0d8...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ha startet ett til to år før. Men i den tiden startet man som 7-åring, altså. Mamma ville ikke det, og jeg holdt på å kjede vettet av meg. Jeg leste flytende fra 4-årsdagen, før jeg var ferdig med 3.klasse regnet jeg mattebøker for 6. klasse, jeg fulgte engelskundervisningen til trinnet over. Sosialt var jeg også for langt fram; det kjedet det meg grenseløst å være sammen med dem i samme klasse. Ikke fordi jeg var ferdig med å leke, men fordi de rett og slett ikke holdt mitt tempo. De kunne ikke abstrahere. Heldigvis hadde jeg to bestevenninner gjennom barndommen som begge er 3 år eldre enn meg. 

Så her fins det ingen fasit. Å argumentere med at de andre i klassen kan kjøpe øl et år tidligere syns jeg er bak mål....

Anonymkode: 957fa...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevøen min lå flere år foran de andre da han startet i første klasse. Skolen åpnet opp for at han kunne hoppe over et år - men foreldrene sa nei. Selvom han var faglig sterk var han en vanlig seksåring sosialt. Å gå med eldre barn kan være greit på småtrinnet, men når puberteten treffer er det plutselig ikke greit lengre. Fokus, tenkemåte og det sosiale samspillet skifter karakter. Da er det ikke greit å være et år etter de andre. Forskjellen kan bli veldig stor. I tillegg vurderte de at han kunne komme til å slite sosialt senere om han fikk sosial trening et år mindre enn de andre i grunnskolen. Han lå an til å bli skikkelig fag-nerd, så de ønsket for ham at han fikk tiden til sosial utvikling. Det er enklere å fylle på med vanskeligere fagstoff enn det er å erstatte sosial trening.

Han går nå på videregående, og jeg har aldri hørt annet enn at både han og foreldrene er fornøyd med valget. Det har krevd noe ekstra samtaler med noen lærere gjennom årene for å få tilrettelagt nok - men det har gått greit.

Anonymkode: ac89c...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det faglige ordner seg om skolen er offensiv med tilrettelegging, så jeg ville sett på det sosiale. Hvem har hun mest til felles med; jevnaldrende eller eldre? Hvor moden er hun? Hvor robust?
Avhengig av størrelsen på skolen og miljøet der, kan det være en tøff overgang å begynne sånn med tanke på trygghet. De er skjermet på en helt annen måte i barnehagen. Men har hun mer til felles med barna som tilhører kullet før, kan det være viktig for trivselen å få begynne med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nevøen min lå flere år foran de andre da han startet i første klasse. Skolen åpnet opp for at han kunne hoppe over et år - men foreldrene sa nei. Selvom han var faglig sterk var han en vanlig seksåring sosialt. Å gå med eldre barn kan være greit på småtrinnet, men når puberteten treffer er det plutselig ikke greit lengre. Fokus, tenkemåte og det sosiale samspillet skifter karakter. Da er det ikke greit å være et år etter de andre. Forskjellen kan bli veldig stor. I tillegg vurderte de at han kunne komme til å slite sosialt senere om han fikk sosial trening et år mindre enn de andre i grunnskolen. Han lå an til å bli skikkelig fag-nerd, så de ønsket for ham at han fikk tiden til sosial utvikling. Det er enklere å fylle på med vanskeligere fagstoff enn det er å erstatte sosial trening.

Han går nå på videregående, og jeg har aldri hørt annet enn at både han og foreldrene er fornøyd med valget. Det har krevd noe ekstra samtaler med noen lærere gjennom årene for å få tilrettelagt nok - men det har gått greit.

Anonymkode: ac89c...1ea

Du forutsetter at alle treffer puberteten samtidig.

Anonymkode: 9b0d8...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å vente!

Eldste begynte et år før, faglig har det gått fint men når ungdomsskolen begynte var det ikke like gøy lenger å være et år yngre for å si det sånn. Ser i ettertid at et år til med lek i barnehagen ikke hadde stoppet utviklingen og angrer på at vi valgte det bort.

De to yngste kunne strengt tatt også ha begynt et år før (leste, skrev og regnet fra rundt 4år, og var sosialt sett også modne for alderen) men vi valgte å vente. Skolen har vært god på tilrettelegging! 

Anonymkode: 6f23a...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...