Gå til innhold

Corona virus


Rhapsody in blue

Anbefalte innlegg

6-7 uker siden du opprettet tråden, HI. Da var det 100 døde totalt, nå er tallet over 3200. Tross heftige tiltakt for å forsøke å begrense spredningen.

Det viser seg nå at viruset muterte til to varianter, en noe mildere og en mer aggressiv og mer dødelig. Det at det er to mutasjoner gjør arbeidet med vaksine dessto vanskeligere også:

 

https://www.nrk.no/urix/studie_-koronaviruset-har-mutert-til-en-aggressiv-variant-1.14929644

 

Anonymkode: 1032d...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6-7 uker siden du opprettet tråden, HI. Da var det 100 døde totalt, nå er tallet over 3200. Tross heftige tiltakt for å forsøke å begrense spredningen.

Det viser seg nå at viruset muterte til to varianter, en noe mildere og en mer aggressiv og mer dødelig. Det at det er to mutasjoner gjør arbeidet med vaksine dessto vanskeligere også:

 

https://www.nrk.no/urix/studie_-koronaviruset-har-mutert-til-en-aggressiv-variant-1.14929644

 

Anonymkode: 1032d...e20

Og enda så gidder ikke enkelte folk å holde karantene eller å genrelt ta hensyn til de utsatte grppene i samfunnet. På enkelte her inne så virker det som det er kult å ikke bry seg, at de som bryr seg er hysteriske. Jeg blir så utrolig provosert over frasen om at det er bare de som er eldre eller syke fra før som vil dø, akkurat som om de har noe mer ønske om å dø enn andre.

Anonymkode: bcf09...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og enda så gidder ikke enkelte folk å holde karantene eller å genrelt ta hensyn til de utsatte grppene i samfunnet. På enkelte her inne så virker det som det er kult å ikke bry seg, at de som bryr seg er hysteriske. Jeg blir så utrolig provosert over frasen om at det er bare de som er eldre eller syke fra før som vil dø, akkurat som om de har noe mer ønske om å dø enn andre.

Anonymkode: bcf09...647

Ja, sant...

Fra det ble kjent hva som skjedde i Kina og vi så hva Kina innførte av tiltak - titalls millioner mennesker i karantene, stengning av store fabrikker, trussel om ev. dødsstraff for å bryte karantenepåbud/isolasjon) - så har det vært helt tydelig at dette ikke var et vanlig mildt influensavirus. Man trenger ikke helseutdannelse for å forstå det. Men for oss som har helseutdannelse i tillegg så har det hele tiden vært tydelig at man ikke har kontroll på denne sykdommen, at man sliter med å behandle, og ikke minst at det sprer seg så lett at til og med helsepersonell med beskyttelsesutstyr er blitt smittet.

Jeg har svart i flere av trådene om viruset. Er selv i risikosone. Det er 2-3 uker siden jeg kjøpte inn mat slik at jeg kan greie meg selv om jeg skulle bli lettere syk og i hjemmekarantene, eller om smitteutbruddet blir så stort at jeg ikke bør utsette meg for unødvendig fare. Noen vil da si at jeg er blant de hysteriske. Men jeg er faktisk ikke særlig bekymret for egen del. Jeg ser det imidlertid som det eneste riktige å gjøre mtp. at hvis det blir et større smitteutbrudd her jeg bor, så vil helsevesen og kommune bli så presset at jeg ikke ønsker å belaste dem unødvendig bare fordi jeg selv ikke orket å planlegge for å greie meg selv. Jeg føler det bare er et naturlig samfunnsansvar man tar, for alles del. Man kan ikke forvente at andre skal ordne opp eller at andre skal utsette seg for ekstra risiko bare fordi man selv ikke gadd ta ansvar.

Anonymkode: 1032d...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, sant...

Fra det ble kjent hva som skjedde i Kina og vi så hva Kina innførte av tiltak - titalls millioner mennesker i karantene, stengning av store fabrikker, trussel om ev. dødsstraff for å bryte karantenepåbud/isolasjon) - så har det vært helt tydelig at dette ikke var et vanlig mildt influensavirus. Man trenger ikke helseutdannelse for å forstå det. Men for oss som har helseutdannelse i tillegg så har det hele tiden vært tydelig at man ikke har kontroll på denne sykdommen, at man sliter med å behandle, og ikke minst at det sprer seg så lett at til og med helsepersonell med beskyttelsesutstyr er blitt smittet.

Jeg har svart i flere av trådene om viruset. Er selv i risikosone. Det er 2-3 uker siden jeg kjøpte inn mat slik at jeg kan greie meg selv om jeg skulle bli lettere syk og i hjemmekarantene, eller om smitteutbruddet blir så stort at jeg ikke bør utsette meg for unødvendig fare. Noen vil da si at jeg er blant de hysteriske. Men jeg er faktisk ikke særlig bekymret for egen del. Jeg ser det imidlertid som det eneste riktige å gjøre mtp. at hvis det blir et større smitteutbrudd her jeg bor, så vil helsevesen og kommune bli så presset at jeg ikke ønsker å belaste dem unødvendig bare fordi jeg selv ikke orket å planlegge for å greie meg selv. Jeg føler det bare er et naturlig samfunnsansvar man tar, for alles del. Man kan ikke forvente at andre skal ordne opp eller at andre skal utsette seg for ekstra risiko bare fordi man selv ikke gadd ta ansvar.

Anonymkode: 1032d...e20

Det er mye av det samme jeg tenker som det du kommer med her. Man har et ansvar for å gjøre det man kan for å ikke spre smitte. Jeg blir litt skremt over hvor egoistiske og kyniske enkelte viser seg som.

Anonymkode: bcf09...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er fortsatt ganske overrasket over svarene jeg mottok da jeg opprettet denne tråden. Svarene jeg fikk var "ingenting".  Nå er verden snudd på hodet, og ingen av dem som svarte meg hadde tenkt å foreta seg noe som helst. Korriger meg gjerne dersom jeg har oversett noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27. januar 2020 den 23.28, Anonym bruker skrev:

Nope 

Anonymkode: 823bf...a25

Ingen bekymring overhodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Rhapsody in blue skrev:

Ingen bekymring overhodet?

Det var 27. januar. Ingen visste noen ting da. Hva vil du fram til egentlig?

Anonymkode: 95b4a...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var 27. januar. Ingen visste noen ting da. Hva vil du fram til egentlig?

Anonymkode: 95b4a...5af

Joda, mange visste. Flere uker før dette også.

Da HI skrev tråden hadde Wuhan, med sine 11 millioner innbyggere, vært helt stengt i fire dager. Bare det alene burde fortalt folk og verden at dette ikke var til å spøke med. Kina, som er et land med svært dårlig syn og respekt på menneskeverd valgte å stenge ned alt, isolere, truet egne innbyggere med dødsstraff om de brøt isolasjon/karantene, stengte fabrikker over hele linja, massive økonomiske tap. Om man ikke forstod noe som helst om de rapportene som hadde kommet i en måned om viruset, så burde alle ha skjønt at dette var svært alvorlig når et land som Kina gikk til så ekstreme tiltak.

Men de fleste, inkl. resten av verdens myndigheter, ønsket ikke å ta til seg det som faktisk skjedde i Kina, ønsket å se det som enda noe sært kinesiske myndigheter gjorde for å øve kontroll over sine innbyggere, og noe slikt kunne jo aldri ramme oss. Det er jo ikke så mange ukene siden FHI fremdeles mente at Norge frem til påske ville få maks 100 smittede her i landet.

Det er en arroganse og ansvarsfraskrivelse både hos folk flest og hos myndigheter som nå er årsak til at verden er der den er i dag med dette viruset.

Anonymkode: 1032d...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken til hele problemet er all reisevirksomheten som foregår. Det er merkelig nok plutselig godt nok å ha videomøter. Det funker det. Og ja, nå er hele forumet her inne opptatt av K virus, men i januar, nei, da ønsket INGEN å foreta seg noe som helst. Jeg ble sett på som en skrulling, ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...