Gå til innhold

Corona virus


Rhapsody in blue

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I diverse aviser på den tiden. Jeg husler det fordi jeg reagerte på at det egentlig var lite i en epedemisituasjon. Skal se om jeg kan finne noen linker, men det er lenge siden.

Anonymkode: 273b1...996

Massevaksinasjonene var i 2009/2010 ja. 

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye er skjedd siden 2010, da.

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Ja, det kan godt hende det finnes noen fler nå, men ikke voldsomt mange fler regner jeg med. Om det så var 2000 er det fortsatt veldig lite hvis vi fikk en stor epedemi med mange som trengte respirator på en gang. Helsevesenet har ganske begrensede resurser. I et stort land som kina vil de ofte ha større mulighet til å flytte utstyr og personell fra et område som er lite berørt til et område som er hardt rammet. Vi er så få at den muligheten ikke finnes på samme måte i Norge.

Anonymkode: 273b1...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det kan godt hende det finnes noen fler nå, men ikke voldsomt mange fler regner jeg med. Om det så var 2000 er det fortsatt veldig lite hvis vi fikk en stor epedemi med mange som trengte respirator på en gang. Helsevesenet har ganske begrensede resurser. I et stort land som kina vil de ofte ha større mulighet til å flytte utstyr og personell fra et område som er lite berørt til et område som er hardt rammet. Vi er så få at den muligheten ikke finnes på samme måte i Norge.

Anonymkode: 273b1...996

Husk at vi også har backup via militæret og HV bl. a. 

På kort tid kan man få satt opp feltsykehus med fungerende isolat (og operasjonsstuer, for den saks skyld) 

De siste 10 årene har man jobbet videre med kriseplaner, og har løsninger standby. 

Primærhelsetjenesten og de store sykehusene holder de ansatte oppdatert om interne rutiner og funn via fhi nå fortløpende, selv om viruset ikke er påvist her enda. 

Ang respiratorer så har man totalt sett flere en de du skisserer, om man tar med alle varianter (de på sykehus i drift, de i akutt klinikken, på lager, hos leverandør etc) som finnes. 

Tror ikke vi skal bekymre oss veldig. Være bevist ja, men kan senke skuldrene. Noe av årsaken til rask spredning i feks Kina er bl.a boforhold, kultur (feks så har de sterk misstilitt til fastleger ifg undersøkelser, og drar derfor rett til sykehus hvor de samler seg og sprer smitte til andre som ikke har viruset istedenfor å bli hjemme de som kan.) hygiene, befolkningstetthet... Etc etc. 

Vi bor ofte "hver for oss", ikke hele familien med unge og gamle i samme stue, vi har fastlege/lgv vi oppsøker først, vi er ikke som "sild i tønne" på samme måte. Viruset spres via dråpesmitte, som influensa, så om man holder 1-2m avstand og vasker hendene ofte så er man ganske trygg.

Og vi har gode helseordninger, så de som feks føler seg syke (men ikke dødssyk) tar ut sykemelding og holder seg hjemme (mange har nok vært smittet der og trodd at det bare var forkjølelse) til de er friske, i Kina er det langt fra samme Jobb kultur (der går du på jobb, eller får sparken - satt på spissen) og sprer dermed sykdom. (ja, jeg er klar over 14 dager inkubasjonstiden. Men i start fasen nå ble nok mange fler smittet en nødvendig. Vi vil nok se toppen avta nå som bevisstgjøring er gjort) 

Anonymkode: 50c9e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husk at vi også har backup via militæret og HV bl. a. 

På kort tid kan man få satt opp feltsykehus med fungerende isolat (og operasjonsstuer, for den saks skyld) 

De siste 10 årene har man jobbet videre med kriseplaner, og har løsninger standby. 

Primærhelsetjenesten og de store sykehusene holder de ansatte oppdatert om interne rutiner og funn via fhi nå fortløpende, selv om viruset ikke er påvist her enda. 

Ang respiratorer så har man totalt sett flere en de du skisserer, om man tar med alle varianter (de på sykehus i drift, de i akutt klinikken, på lager, hos leverandør etc) som finnes. 

Tror ikke vi skal bekymre oss veldig. Være bevist ja, men kan senke skuldrene. Noe av årsaken til rask spredning i feks Kina er bl.a boforhold, kultur (feks så har de sterk misstilitt til fastleger ifg undersøkelser, og drar derfor rett til sykehus hvor de samler seg og sprer smitte til andre som ikke har viruset istedenfor å bli hjemme de som kan.) hygiene, befolkningstetthet... Etc etc. 

Vi bor ofte "hver for oss", ikke hele familien med unge og gamle i samme stue, vi har fastlege/lgv vi oppsøker først, vi er ikke som "sild i tønne" på samme måte. Viruset spres via dråpesmitte, som influensa, så om man holder 1-2m avstand og vasker hendene ofte så er man ganske trygg.

Og vi har gode helseordninger, så de som feks føler seg syke (men ikke dødssyk) tar ut sykemelding og holder seg hjemme (mange har nok vært smittet der og trodd at det bare var forkjølelse) til de er friske, i Kina er det langt fra samme Jobb kultur (der går du på jobb, eller får sparken - satt på spissen) og sprer dermed sykdom. (ja, jeg er klar over 14 dager inkubasjonstiden. Men i start fasen nå ble nok mange fler smittet en nødvendig. Vi vil nok se toppen avta nå som bevisstgjøring er gjort) 

Anonymkode: 50c9e...f30

Jeg er heller ikke voldsomt bekymret for denne epedemien, selv om jeg synes det dør litt for mange, litt for fort. Drøyt 100 døde nå.

Anonymkode: 273b1...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke bekymret på nåværende tidspunkt men jeg mener man burde følge med. I Tyskland ble det påvist første infeksjon som ble smittet utenfor Asia, ble smittet av en kinesisk kollega som besøkte seminar. Denne kollega kom den 19. uten symptomer og reiste hjem til Kina 23. og ble syk etter hjemkomst. Mannen ble syk i helga. Så ja, det er skummelt at det smitter mens man selv ikke er syk (enda).

Det jeg syns er tøv er sammenligning av tall om infiserte og dødstall. 4000 syke og 100 døde. Ikke så ille tenker mange. Men, de 100 døde jo ikke dagen etter de ble syke. Tok sikkert noen dager, kanskje ei uke. Så da må man se disse 100 døde men antall infiserte for ei uke siden. Og da ser det plutselig annerledes ut.

Anonymkode: d7a4f...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke bekymret nå. Men i går kom sønnen min hjem fra skolen, og var bekymret for meg, jeg har astma og en del andre kroniske sykdommer, så han var redd for at jeg kom til å dø, blir jeg smittet av dette viruset. Fikk veldig vondt av han, han har Asberger, og har litt for mye empati, og har lett for å bekymre seg. 

Anonymkode: d8488...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke bekymret på nåværende tidspunkt men jeg mener man burde følge med. I Tyskland ble det påvist første infeksjon som ble smittet utenfor Asia, ble smittet av en kinesisk kollega som besøkte seminar. Denne kollega kom den 19. uten symptomer og reiste hjem til Kina 23. og ble syk etter hjemkomst. Mannen ble syk i helga. Så ja, det er skummelt at det smitter mens man selv ikke er syk (enda).

Det jeg syns er tøv er sammenligning av tall om infiserte og dødstall. 4000 syke og 100 døde. Ikke så ille tenker mange. Men, de 100 døde jo ikke dagen etter de ble syke. Tok sikkert noen dager, kanskje ei uke. Så da må man se disse 100 døde men antall infiserte for ei uke siden. Og da ser det plutselig annerledes ut.

Anonymkode: d7a4f...49c

Det tenker jeg også. Jeg skulle veldig gkerne vist hvor radkt selve sykdomen utvikler seg. Hvor lenge er folk syke før de blir friske eller dør?

Anonymkode: 273b1...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke bekymret nå. Men i går kom sønnen min hjem fra skolen, og var bekymret for meg, jeg har astma og en del andre kroniske sykdommer, så han var redd for at jeg kom til å dø, blir jeg smittet av dette viruset. Fikk veldig vondt av han, han har Asberger, og har litt for mye empati, og har lett for å bekymre seg. 

Anonymkode: d8488...09b

Jeg får lyst til å filleriste media og deres krigstyper. Her er tenåringene også bekymret. Jeg hørte et intervju med Ørjan Olsvik (professor i mikrobiologi) på P2. Han svarte nøkternt og saklig angående viruset. Jeg skal prøve å finne innslaget slik at barna kan høre det når de kommer hjem. Det er viktig å lytte til ekspertene fremfor aviser som vil øke salgstall.

Anonymkode: 02257...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bekymrer meg heller ikke, selv om jeg gjør noen forberedelser på jobb, men når ddt kommer til helsevesenet tror jeg ikke vi stiller så mye bedre enn kina. I hele norge har vi for eksempel i størrelsesorden 1000 resppiratorer. Mmange av dem er jo i bruk også når det ikke er epedemier. Vi har ikke mange ekstra. I tillegg er det norske helsevesenet mye mer "demokratisk" styrt. Det har mange fordeler, men det gjør det vanskeligere å ta store besluttninger raskt enn i Kina. (Som å få satt opp og bemannet et nødsykehus)

Anonymkode: 273b1...996

Norske sykehus er dessuten til enhver tid fyllt til randen.. Hvem skal da prioritere?

Anonymkode: 5594b...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norske sykehus er dessuten til enhver tid fyllt til randen.. Hvem skal da prioritere?

Anonymkode: 5594b...af9

Tror du ikke vi har beredskap i Norge? Dette var på nyhetene i går, de har allerede lagt planer dersom dette viruset skulle komme til Norge, hvilket er tvilsomt. Slapp av... 

Anonymkode: 85d7f...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ikke vi har beredskap i Norge? Dette var på nyhetene i går, de har allerede lagt planer dersom dette viruset skulle komme til Norge, hvilket er tvilsomt. Slapp av... 

Anonymkode: 85d7f...52f

Beredskap? Etter 25 år i helsevesenet har jeg rimelig god oversikt. Vi har INGEN ekstra beredskap av leger og sykepleiere. Hvor vil du få disse fra?

Anonymkode: 5594b...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beredskap? Etter 25 år i helsevesenet har jeg rimelig god oversikt. Vi har INGEN ekstra beredskap av leger og sykepleiere. Hvor vil du få disse fra?

Anonymkode: 5594b...af9

Ikke meg du svarer, men jeg har noe oversikt over disse beredskapsplanene. De er der, for alle klinikker i helsevesenet. Siste revurdert i 2018, faktisk. 

Så kanskje du skal lese deg opp litt, så blir du ikke så stresset? 

Anonymkode: 50c9e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men jeg har noe oversikt over disse beredskapsplanene. De er der, for alle klinikker i helsevesenet. Siste revurdert i 2018, faktisk. 

Så kanskje du skal lese deg opp litt, så blir du ikke så stresset? 

Anonymkode: 50c9e...f30

Jeg er klar over at PLANENE er der. Men alle jobber fullt fra før. Hva og hvem vil du nedprioritere?

Anonymkode: 5594b...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 9.07, Anonym bruker skrev:

1000 respiratorer? Vi har da betydelig flere enn det. Vi har portable respiratorer også. Nevøen min fikk nylig pustehjelp av ambulansepersonalet, for eksempel. Og mannen min lå tilkoblet pustehjelp i legehelikopteret. 

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Niv; NON-invasiv ventilaton (c-pap/Bipap) er ikke det samme som respirator. Selv om de gir «pustehjelp»

 

Anonymkode: 02329...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Niv; NON-invasiv ventilaton (c-pap/Bipap) er ikke det samme som respirator. Selv om de gir «pustehjelp»

 

Anonymkode: 02329...382

Man har portable respiratorer i ambulansetjenesten og NLA. Men de har begrensede muligheter pga batteri og o2 kolbe. Kan fungere noen timer i nøden. 

Anonymkode: 50c9e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefales å lese hele...  Legg merke til dødeligheten og i hvilke pasientgrupper det er. Tallet prosentvis vil nok synke, ettersom de mange kun får milde symptomer. Og hvis folk klarer å holde seg til å ringe feks lgv El fastlege så slipper de mest sårbare å bli eksponert. 

 

https://tidsskriftet.no/2020/01/leder/koronavirusepidemien-vil-ramme-norge 

Anonymkode: 50c9e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Men skal på jobbreise neste uke. Da kommer jeg til å være ekstra nøye med håndvask, antibak. Kommer nok ikke til å bruke flyplasstralle på mellomlandingen. 

Anonymkode: 593ea...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 17.23, Anonym bruker skrev:

Beredskap? Etter 25 år i helsevesenet har jeg rimelig god oversikt. Vi har INGEN ekstra beredskap av leger og sykepleiere. Hvor vil du få disse fra?

Anonymkode: 5594b...af9

Enig. Norge er ELENDIG på beredskap. De sier de har det, sannheten er en annen. Gjelder ikke bare helsenorge. 

Anonymkode: 593ea...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2020 at 5:49 PM, Anonym bruker said:

Jeg er klar over at PLANENE er der. Men alle jobber fullt fra før. Hva og hvem vil du nedprioritere?

Anonymkode: 5594b...af9

Du burde lese planene. 

Det er utrolig mange leger og sykepleiere som jobber med folk uten livstruende skader. Hadde det blitt en skikkelig epidemi hadde det ikke sittet leger og undersøkt om du har leddgikt eller alvorlig acne..

Det er ingen nasjoner som har masse LEDIG helsepersonell. 

Jeg jobber selv i psykiatrien og vet at vi ville blitt omplassert hvis det virkelig ble behov.

 

Vil forresten kommentere at 100 døde, eller om så 1000 er nærmest ingenting når det er over hele verden. Det er jo som tidligere nevnt her, 100 som død av influensa årlig i Norge.

Anonymkode: 60008...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28. januar 2020 den 9.25, Anonym bruker skrev:

Er ikke så mye som et snev av bekymret en gang, blir helt oppgitt over at folk får så panikk. Det er flere som dør av vanlig lungebetennelse, liksom.

Anonymkode: 6c9b1...f44

Mener du at vi fikk panikk i januar?

Anonymkode: ab026...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at vi fikk panikk i januar?

Anonymkode: ab026...a09

beklager, denne er skrevet av meg.

Anonymkode: ab026...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

beklager, denne er skrevet av meg.

Anonymkode: ab026...a09

Prøver en gang til. Den er skrevet av meg. :kari:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...