Gå til innhold

Corona virus


Rhapsody in blue

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen

Anonymkode: 823bf...a25

Ikke bekymret og heller ikke bekymret for at dette viruset blir på samme måte som spanskesyken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rhapsody in blue skrev:

Ikke bekymret og heller ikke bekymret for at dette viruset blir på samme måte som spanskesyken?

Nope 

Anonymkode: 823bf...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dårlig immunforsvar, så jeg er veldig påpasselig med kostholdet mitt og forsøker å holde det mest mulig optimalt. Tar tilskudd som styrker immunforsvaret. Stresser minst mulig, forsøker å sove nok.

Unngår folkemengder - mest for å slippe å få forkjølelse eller influensaen som går nå, som ville svekket meg ytterligere og vært veldig ugunstig.

Men er egentlig helt rolig, gjør det samme i forkjølelses/influensasesongen hvert år.

Anonymkode: 1032d...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke mer en hva jeg gjør mot influensa etc som går nå. 

For normalt friske folk er ikke dette vist seg å være farlig, men jeg har et familiemedlem som akkurat er ferdig med kreftbehandling og da er det veldig farlig - på lik linje med all virussykdom. Er derfor ekstra obs på sykdom generelt pga det. 

Anonymkode: 50c9e...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår folkemengder og offentlig transport. Har oppgradert hjemmeapoteket og matboden. 

Anonymkode: 5594b...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn og jobb, så det er ikke stort jeg får gjort. Kan sikkert unngå offentlig kommunikasjon, men ungene må på skole og i bhg, og mannen og jeg kan ikke isolere oss på hvert vårt kontor. 

Anonymkode: 02257...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rhapsody in blue skrev:

Ikke bekymret og heller ikke bekymret for at dette viruset blir på samme måte som spanskesyken?

Coronaviruset er mildere enn både SARS og MERS, sto det i går.

Hva skal vi liksom gjøre, mener du, dersom dette blir som spanskesyken...? Gå i hi? (For øvrig rammet spanskesyken midt i en verdenskrig. Den fikk drahjelp, for å si det mildt.) 

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør intet utenom å ta d-vitaminer. Men det gjør vi uansett hver vinter.

Viruset har ikke komt til skandinavia enda. Er ikke mye poeng i å isolere seg eller gå med munnbind eller slikt nå. Vi får bare se hvordan det utvikler seg.

 

 

Anonymkode: 811c8...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overhodet ingen, viruset har ikke kommet til Norge engang... 

Jeg skjønner at de må ta noen forholdsregler i Kina, der bor folk som "sild i tønne". Viruset har vist seg ganske ufarlig for normalt friske personer, er ikke alle som har fått noe sørlig symptomer engang. Men med inntil to ukers inkubasjonstid, og særs smittsomt vil veldig mange der nede bli smittet og de har rett og slett ikke kapasitet i helsevesenet til å ta seg av så mange syke. 

Her oppe på bjerget, som det bare bor så mange i hele landet som det bor i en liten bydel i Kina har vi ikke de samme utfordringene. Skulle viruset komme hit har vi kapasitet i helsevesenet til å ta vare på de som får pusteproblemer, og de som ikke får det klarer seg fint hjemme. 

Anonymkode: c9633...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overhodet ingen, viruset har ikke kommet til Norge engang... 

Jeg skjønner at de må ta noen forholdsregler i Kina, der bor folk som "sild i tønne". Viruset har vist seg ganske ufarlig for normalt friske personer, er ikke alle som har fått noe sørlig symptomer engang. Men med inntil to ukers inkubasjonstid, og særs smittsomt vil veldig mange der nede bli smittet og de har rett og slett ikke kapasitet i helsevesenet til å ta seg av så mange syke. 

Her oppe på bjerget, som det bare bor så mange i hele landet som det bor i en liten bydel i Kina har vi ikke de samme utfordringene. Skulle viruset komme hit har vi kapasitet i helsevesenet til å ta vare på de som får pusteproblemer, og de som ikke får det klarer seg fint hjemme. 

Anonymkode: c9633...273

Jeg bekymrer meg heller ikke, selv om jeg gjør noen forberedelser på jobb, men når ddt kommer til helsevesenet tror jeg ikke vi stiller så mye bedre enn kina. I hele norge har vi for eksempel i størrelsesorden 1000 resppiratorer. Mmange av dem er jo i bruk også når det ikke er epedemier. Vi har ikke mange ekstra. I tillegg er det norske helsevesenet mye mer "demokratisk" styrt. Det har mange fordeler, men det gjør det vanskeligere å ta store besluttninger raskt enn i Kina. (Som å få satt opp og bemannet et nødsykehus)

Anonymkode: 273b1...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bekymrer meg heller ikke, selv om jeg gjør noen forberedelser på jobb, men når ddt kommer til helsevesenet tror jeg ikke vi stiller så mye bedre enn kina. I hele norge har vi for eksempel i størrelsesorden 1000 resppiratorer. Mmange av dem er jo i bruk også når det ikke er epedemier. Vi har ikke mange ekstra. I tillegg er det norske helsevesenet mye mer "demokratisk" styrt. Det har mange fordeler, men det gjør det vanskeligere å ta store besluttninger raskt enn i Kina. (Som å få satt opp og bemannet et nødsykehus)

Anonymkode: 273b1...996

1000 respiratorer? Vi har da betydelig flere enn det. Vi har portable respiratorer også. Nevøen min fikk nylig pustehjelp av ambulansepersonalet, for eksempel. Og mannen min lå tilkoblet pustehjelp i legehelikopteret. 

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så mye som et snev av bekymret en gang, blir helt oppgitt over at folk får så panikk. Det er flere som dør av vanlig lungebetennelse, liksom.

Anonymkode: 6c9b1...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bekymrer meg heller ikke, selv om jeg gjør noen forberedelser på jobb, men når ddt kommer til helsevesenet tror jeg ikke vi stiller så mye bedre enn kina. I hele norge har vi for eksempel i størrelsesorden 1000 resppiratorer. Mmange av dem er jo i bruk også når det ikke er epedemier. Vi har ikke mange ekstra. I tillegg er det norske helsevesenet mye mer "demokratisk" styrt. Det har mange fordeler, men det gjør det vanskeligere å ta store besluttninger raskt enn i Kina. (Som å få satt opp og bemannet et nødsykehus)

Anonymkode: 273b1...996

Det er flere måter å få pustehjelp på enn å ligge i respirator altså. 

Jeg har vært lagt inn med lungebetennelse en gang, da fikk jeg intravenøs antibiotika og hadde to sånne "sugerør" opp i nesa som blåste luft. 

Og vi trenger ikke 1000 respiratorer heller. I Kina er mange tusen smittet og blitt såpass syke at de har blitt testet, men de aner ikke hvor mange som har blitt smittet uten å oppsøke lege fordi de har fått få eller ingen symptomer. Skulle viruset komme til Norge er vi ikke mange nok her til at tusenvis må ligge på sykehus i respirator. 

Anonymkode: c9633...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke så mye som et snev av bekymret en gang, blir helt oppgitt over at folk får så panikk. Det er flere som dør av vanlig lungebetennelse, liksom.

Anonymkode: 6c9b1...f44

Hvem får panikk? Har ikke observert noen hysteriske tilstander akkurat.

Anonymkode: c4403...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

1000 respiratorer? Vi har da betydelig flere enn det. Vi har portable respiratorer også. Nevøen min fikk nylig pustehjelp av ambulansepersonalet, for eksempel. Og mannen min lå tilkoblet pustehjelp i legehelikopteret. 

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Det er det siste tallet jeg leste. 1000 er jo en god del da, selv om det ikke hadde monnet så mye i en ekstrem epedemi.

Anonymkode: 273b1...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er det siste tallet jeg leste. 1000 er jo en god del da, selv om det ikke hadde monnet så mye i en ekstrem epedemi.

Anonymkode: 273b1...996

Hvor leste du det? 

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor leste du det? 

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Da svineinfluensaen kom gadde vi ca 600 og så ble det bestilt ca 400 til. Det kan godt hende det har økt noe etter det, men størelseordenen burde stemme sån omtrent. 

På samme tidspunkt hadde vi ca 300 intensivsengeplasser i Norge. (Og de var stort sett i bruk). Store epedemier legger en voldsom belastning på helsevesenet. De har ikke masse ledige senger, utstyr, leger og sykepleiere som står klare til å ta imot store mengder syke mennesker på kort tid.

Vi har gode isolater, men de er små. 2 pasienter er uproblematisk  men kommer det et fly med 200 må det inprovoseres kraftig, selv om det selvfølgelig finnes en del kriseplaner.

Anonymkode: 273b1...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000 smittede pr nå, av de som er døde er 99% gamle og syke så ikke akkurat noe verre enn en vanlig influensa hos oss altså! Vi får ca 100.000 syke og rundt 1000 døde av influensa hvert år.

Anonymkode: 755b3...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da svineinfluensaen kom gadde vi ca 600 og så ble det bestilt ca 400 til. Det kan godt hende det har økt noe etter det, men størelseordenen burde stemme sån omtrent. 

På samme tidspunkt hadde vi ca 300 intensivsengeplasser i Norge. (Og de var stort sett i bruk). Store epedemier legger en voldsom belastning på helsevesenet. De har ikke masse ledige senger, utstyr, leger og sykepleiere som står klare til å ta imot store mengder syke mennesker på kort tid.

Vi har gode isolater, men de er små. 2 pasienter er uproblematisk  men kommer det et fly med 200 må det inprovoseres kraftig, selv om det selvfølgelig finnes en del kriseplaner.

Anonymkode: 273b1...996

HVOR leste du det?

Anonymkode: 0e7b4...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HVOR leste du det?

Anonymkode: 0e7b4...c9b

I diverse aviser på den tiden. Jeg husler det fordi jeg reagerte på at det egentlig var lite i en epedemisituasjon. Skal se om jeg kan finne noen linker, men det er lenge siden.

Anonymkode: 273b1...996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...