Gå til innhold

Er så utrolig lei meg etter handletur med datteren min i dag..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ut fra dette vet du jo at datteren din er stor og overvektig. Hvorfor i all verden reagerer du da på størrelsen Og utformingen på klærne?

en person som er større enn normalen vil nødvendigvis måtte ha større størrelse i klær - uavhengig av om dette gjelder et barn eller en voksen. Et voksent overvektig menneske kan ikke klage på størrelsen eller utformingen på buksene fordi hun ikke kommer inn i størrelse medium. Det samme gjelder jo barn!

de fleste barnestørrelse i turklær går opp til størrelse 14 eller 16. Det er gjerne doble størrelser, altså 10, 12, 14 osv. 
 

Min datter er 12. Hun har akkurat kjøpt ny bergansbukse i dame str XS. I fjor hadde hun et annet merke i dame str S, men det var en smalere modell så den er nå for liten. Hun har altså gått ned en størrelse, men likevel fått en større bukse. Hun driver med konkurranseturn og er slank, men muskuløs og har sprettrumpe, og kommer derfor ikke inn i barnestørrelsene lenger.  

Anonymkode: 82233...a26

Hun er 8 år. Jeg vet hun bruker større størrelser og vi startet derfor med str 12 år. Hun er også lang. Så jeg vet at 8 år ikke passer. Tro det eller ei, så bruker hun klær som passer hver dag ellers. Så jeg kan størrelsen hennes 😱🙋🙌

Men 14 år var egentlig for trang. 14 år. 6 år eldre enn hun er. Butikkmedarbeideren som jobber med å selge disse klærne valgte også ut modeller og størrelser. Jeg ba om en tynn utebukse. Men de hadde altså ingenting i hele butikken som passet min 8 år. Nei, jeg går ikke over på dame. 

Men tydeligvis må jeg bare finne meg i dette, for det er jo helt normalt i følge dere. 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glad for å lese at dere får god oppfølging av ernæringsfysiolog, lege m.fl. :)

Jeg har et litt annet innspill som kanskje kan være noe å vurdere, men det kan du heller diskutere med helsesøster/fysioterapeut uten at din datter er tilstede.

Nå vet jeg ikke hvor aktiv hun er, men uansett aktivitetsnivå - hvis hun har en stram hoftebøyermuskulatur så vil bekkenet hennes tilte fremover. Da får man gjerne en ekstra svai i korsryggen, og magen vil bule ganske mye. Mange får da også svake magemuskler, som jo gjør at magen buler enda mer. Høydemessig er hun over det som er vanligst, de barna som vokser så fort er ofte også litt overbevegelig i leddene, noe som gjerne gjør at man "henger" litt på leddene, med å låse knærne, tilte bekkenet fremover og så bli svai i korsryggen og litt krummere i øvre del av ryggen med skuldrene litt frem.

Om du kjenner igjen noe av dette, snakk med en fysioterapeut om det, for da er det en del lette øvelser hun kan lære som vil bedre holdningen - som igjen vil gjøre at hun vil unngå en del muskelplager senere. Og så kan hun også lære noen gode holdningsøvelser i tillegg, som vil gjøre at hun får rettere holdning og dermed også "får mindre mage".

Jeg har sett flere barn som har lignende problem, og der har de fått hjelp til å være mer bevisste, fått bedre holdning og også "mindre mage" uten at de har måttet gå ned i vekt. Og som du sier, barn skal jo vokse inn i vekten sin, ikke gå ned i vekt!

Litt på siden, men tenkte det kanskje kan være til hjelp for datteren din om du kjenner igjen noe av det.

Jeg har alltid hatt problemer med å finne bukser selv. Som barn var jeg en strek, og høy. Måtte tidlig over på voksenstørrelser for å få dem lange nok i beina. Men mulig det den gangen også var litt enklere å finne små voksenstørrelser, det har jo endret seg litt. Nå har jeg former, veldig timeglassfigur, normalvektig. Men turbukser er faktisk noe av det vanskeligste jeg leter etter. Da jeg var helt i nedre del av normalvekt passet Bergans meg i livet - men for kort. Nå er jeg nærmere øvre del av normalen. Legger nesten ikke på meg rundt livet, men dessto mer over lår/sete. Og det er nesten håpløst å finne noe som passer. Enten er det for kort i beina, for trangt over hoftene, eller jeg kan snurpe dem to ganger rundt livet. Belte og slike innstrammingsmuligheter med borrelås eller snorer fungerer heller ikke på turbuksene, fordi det er altfor mye rundt livet. Jeg fant til slutt en som egentlig er litt for kort, men som passer noenlunde oppe. Jeg var da innom alle sportsbutikkene og prøvde absolutt alle turbukser for dame de hadde! En venninne av meg som er 182 og veldig slank går i enten høyvannsbukser eller altfor store, men lange nok. En venninne på 158 snubler i buksebena, og sliter med at de ikke passer ellers heller, selv om hun er helt normal i form og størrelse. En venninne som er 165 og ganske godt trent sliter med at kvinner tydeligvis ikke bør være så godt trent, så hun har også problemer med å finne bukser. Poenget mitt er at det din datter nå opplever er ganske normalt, både for barn og voksne. Og det tenker jeg du må få formidlet til henne tydelig, men kanskje jobbe indirekte med det og ikke akkurat når hun har vært i denne prøvesituasjonen.

Jeg kom forresten på at minst en av de som produserer turklær (beklager, husker ikke i farta, mulig Bergans?) har en mulighet hvor man kan sende inn bukser til endring, eller få bukser med ekstra lengde e.l. Forhør deg om det, mener å huske at det ikke var veldig mye ekstra man da betalte. Men det kan kanskje være mer aktuelt når hun ikke vokser like fort som hun kanskje gjør nå. Greit å vite at det tilbudet finnes.

Anonymkode: df787...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 142 høy og bruker størrelse 146 til vanlig. 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Hvis hun vanligvis bruker 146 i barneklær og er 142 cm lang så er vel dette helt normalt.
Har en 7 åring som bruker 140/146 og det gjør de fleste av vennene hans også. 

Men du må slutte å skrive kjukk nå. Det sier jeg ikke for å være ekkel. Du blir stemplet av folk. Mange her inne har feil i norsken sin, også jeg. Men kjukk blir hakket verre enn de vanlige skiveleifene.

😊

Anonymkode: f065e...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 8 år. Jeg vet hun bruker større størrelser og vi startet derfor med str 12 år. Hun er også lang. Så jeg vet at 8 år ikke passer. Tro det eller ei, så bruker hun klær som passer hver dag ellers. Så jeg kan størrelsen hennes 😱🙋🙌

Men 14 år var egentlig for trang. 14 år. 6 år eldre enn hun er. Butikkmedarbeideren som jobber med å selge disse klærne valgte også ut modeller og størrelser. Jeg ba om en tynn utebukse. Men de hadde altså ingenting i hele butikken som passet min 8 år. Nei, jeg går ikke over på dame. 

Men tydeligvis må jeg bare finne meg i dette, for det er jo helt normalt i følge dere. 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Så du lar heller barnet gå i for trange klær enn å kjøpe noe som passer? Av prinsipp da, eller? For en rar, rar holdning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er greit nok det at ikke alle passer i alle klær, men noe må jo være galt når en 8 åring må ha voksenklær

Anonymkode: 04fc6...c45

Jeg er 160 cm høy, veier rundt 62-65, og bruker alt fra XS til L, så jeg hadde ikke nødvendigvis reagert. Noen ganger har klærne bare helt feil passform. 

Anonymkode: 623d5...c9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det mest bemerkelsesverdige i denne fortellingen er at du som mamma blir utrolig lei deg fordi buksene ikke passer til datteren din. Når du så i tillegg forteller at du selv opplevde det samme som barn, og at det fikk deg til å sulte deg etter hvert, tenker jeg det er viktig at du sorterer bedre hva som er viktig for datteren din, og hva som ikke er det. Det er nokså selvsagt at hun blir lei seg for dette hvis du ikke klarer å skjule at du selv blir lei deg. Det er vanskelig å være troverdig i at hun er bra som hun er, og at kropper er forskjellige, hvis du selv blir utrolig lei deg, og ender opp med å kjøpe en bukse som strengt tatt ikke passer. 

Et av mine barn har slitt med litt av det samme. Han har nok aldri vært tjukk, men heller aldri slank. Jeg har tenkt det samme - hvorfor kan de ikke lage klær som passer bedre? Jeg har imidlertid også to veldig spinkle barn, som har gått med bukser der strikken i linningen er strammet maks, og buksa har vært krøllet rundt livet på dem. Sannheten er nok at klesprodusentene ikke kan tilpasse alle fasonger, de skal jo også tjene penger. Dermed blir det vanskelig å finne noe som passer til de som er litt bredere eller litt smalere. Og det er ikke noe jeg trenger å bli utrolig lei meg for... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men 14 år var egentlig for trang. 14 år. 6 år eldre enn hun er. Butikkmedarbeideren som jobber med å selge disse klærne valgte også ut modeller og størrelser. Jeg ba om en tynn utebukse. Men de hadde altså ingenting i hele butikken som passet min 8 år. Nei, jeg går ikke over på dame. 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Du vil ikke kjøpe damestørrelse til henne?? Hvorfor?? Er det bedre at hun går i noe som er for trangt?? 

Anonymkode: b9ae8...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde det med vår slanke 8åring til jul,kjøpte str 12/14år i turbukse,men den var for trang.

Så ble str 12år i turbukse fra jula,den var passe i lengde og i vidden.

Prøv buksene de har der.

Men ser problemet ditt,vår 8åring velger kun joggebukser pga da er str 140,i olabukse passer ikke 140 ,han er høy å tynn.

Men bukser i dag lages trange,trur ikke det finnes bukser m ekstra bredde i livet lenger.

Anonymkode: dbeca...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner akkurat hva du mener. 
Jeg har gutt som er ca 148 lang, veier 36 kg og det er er mareritt å finne bukser til han. 
Han er helt normalvektig ser ikke tjukk ut en plass. Det vi har utfordringer med er å finne en «normal» og fin bukse. Alle disse fine buksene er jo «slim» og «skinny». De sitter for trangt for han. Han mener det er jentebukser. Zara er verst på dette. 
Jeg kan finne en ok bukse på kappahl eller Lindex men det er ikke alltid. Ellers blir det mye joggebukser. 

Anonymkode: f05cd...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vil ikke kjøpe damestørrelse til henne?? Hvorfor?? Er det bedre at hun går i noe som er for trangt?? 

Anonymkode: b9ae8...df8

Fordi man burde ikke trenge å kjøpe damestørrelse til en 8 åring. Selv måtte jeg over i damestørrelse, men ikke før jeg var 12! Jeg kommer jo ikke til å gå for turbukse igjen. Synes det var kjedelig, at vi ikke fant en eneste tynn ytterbukse som egentlig passet og at hun som hjalp oss ikke hadde nok peiling til å se at det ikke ville passe. For jeg ser ikke når buksa er på hengeren hva slags passform den har. Dessverre. Da hadde jeg spart henne for prøvingen. Selvfølgelig. 

Noen kommenterer at jeg viser at jeg blir lei meg.. mulig hun gjennomskuer meg, men jeg sto ikke å gråt i butikken 😂 det gjorde ikke datteren min heller. Hun ble ikke lei seg og var glad når vi gikk derfra. 

Men hun ble litt flau når ikke str 12 passet. Jeg sa selvfølgelig at de buksene er trange og vanskelige i størrelsen. 

Vi gjør alt vi kan for å holde vekten, så hun skal gå litt nedover på stigen. Men det tar tid altså, når de er små. For de som ikke har erfaring med det. Hun har nok veldig lett for å legge på seg, for hun spiser sunt og er aktiv. Men er nok ikke aktiv nok og har nok spist litt for store porsjoner. Dette har vi endret på. 

Skrev dette innlegget, mest for å lufte egne følelser. Hun ble ikke noe særlig påvirket av dette. Gikk smilende ut og brukte buksa dagen etter. Gikk helt fint. 

Jeg sliter veldig med å takle sånt. Fordi jeg var kraftig selv, noe som plaget meg fælt, jeg ble mye mobbet og hadde det generelt mye vondt som barn. Dette bragte meg litt tilbake til egne følelser. 

Jeg sliter fortsatt med mat selv. Uten at jeg lar det påvirke familien. Jeg sulter meg på jobb ganske ofte. 

 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi man burde ikke trenge å kjøpe damestørrelse til en 8 åring. Selv måtte jeg over i damestørrelse, men ikke før jeg var 12! Jeg kommer jo ikke til å gå for turbukse igjen. Synes det var kjedelig, at vi ikke fant en eneste tynn ytterbukse som egentlig passet og at hun som hjalp oss ikke hadde nok peiling til å se at det ikke ville passe. For jeg ser ikke når buksa er på hengeren hva slags passform den har. Dessverre. Da hadde jeg spart henne for prøvingen. Selvfølgelig. 

Noen kommenterer at jeg viser at jeg blir lei meg.. mulig hun gjennomskuer meg, men jeg sto ikke å gråt i butikken 😂 det gjorde ikke datteren min heller. Hun ble ikke lei seg og var glad når vi gikk derfra. 

Men hun ble litt flau når ikke str 12 passet. Jeg sa selvfølgelig at de buksene er trange og vanskelige i størrelsen. 

Vi gjør alt vi kan for å holde vekten, så hun skal gå litt nedover på stigen. Men det tar tid altså, når de er små. For de som ikke har erfaring med det. Hun har nok veldig lett for å legge på seg, for hun spiser sunt og er aktiv. Men er nok ikke aktiv nok og har nok spist litt for store porsjoner. Dette har vi endret på. 

Skrev dette innlegget, mest for å lufte egne følelser. Hun ble ikke noe særlig påvirket av dette. Gikk smilende ut og brukte buksa dagen etter. Gikk helt fint. 

Jeg sliter veldig med å takle sånt. Fordi jeg var kraftig selv, noe som plaget meg fælt, jeg ble mye mobbet og hadde det generelt mye vondt som barn. Dette bragte meg litt tilbake til egne følelser. 

Jeg sliter fortsatt med mat selv. Uten at jeg lar det påvirke familien. Jeg sulter meg på jobb ganske ofte. 

 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Så du vil heller at hun går i en bukse som er altfor trang til ho?

Anonymkode: 04fc6...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du vil heller at hun går i en bukse som er altfor trang til ho?

Anonymkode: 04fc6...c45

Jeg kjøper vel noe annet enn turbukse neste gang da veit du. 👍 og ikke i den butikken. 

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...