Gå til innhold

Er så utrolig lei meg etter handletur med datteren min i dag..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan vi sikkert. Men hvorfor står ikke midje og hofte-målet på buksa i forhold til hverandre? Har jo ikke slike problemer med vanlige bukser

Anonymkode: ef818...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva, så peiling har jeg faktisk ikke på passformen til klær. Derfor spurte jeg den ansatte i butikken om hjelp. Ref. Innlegget mitt. 

Hun har blitt kalt kjukk og erta for stor mage siden barnehagen. Så hun er veldig klar over at hun er større enn de andre. Hun er lei av at bukser passer dårlig og sier selv det er fordi hun har stor mage. 

Det er ikke jeg som har stått å pekt og kalt henne kjukk. Hvis det var det du sikta til. 

Hun er veldig bevisst på at hun er større. Dette går som regel greit, for hun har god selvfølelse ellers- men i sånne situasjoner blir hun ukomfertabel. Hun er ikke dum heller, passer hun ikke i noen av buksene i barneavdelingen, fordi magen ikke får plass, klarer hun selv å forstå hvorfor. 

Ps. Str 14 år er vel strengt talt ikke «feil størrelse» når du er 8. 🙈

Anonymkode: fdc6c...ff9

Med «feil» størrelse siktet jeg til at det er helt normalt å ikke passe første plagget man prøver. Enten det er snakk om at plagget er for lite, for stort, for korte ben, osv. De færreste blir flau over det - da prøver man bare neste. 
 

Hvis du som kjenner datteren din godt, og vet at hun har utfordringer ned i passe inn i bukser, ikke klarer å se at passformen på disse turbuksene ville bli et problem - hvordan tenker du da ar den ansatte skal se det når dere kommer inn? Når du vet at bukser har vært en utfordring i mange år, hvorfor venter du da til siste dagen før dere MÅ gan den med å kjøpe? Og så kjøper du en som egentlig er for liten? Tror du det hjelper på selvfølelsen hennes?

 

Anonymkode: 82233...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan vi sikkert. Men hvorfor står ikke midje og hofte-målet på buksa i forhold til hverandre? Har jo ikke slike problemer med vanlige bukser

Anonymkode: ef818...9b0

Midje og hoftemål i forhold til resten mener jeg

Anonymkode: ef818...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har motsatt problem med mine unger, alt er for stort i livet. Må sy inn alle bukser. Selv slimfit bukser er alt for vide, de med strikk å stramme blir så snurpete at det bare blir en stor pølse i livet.

Anonymkode: 899c2...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener ikke at du kjøpte en bukse som er for trang i utgangspunktet? Hvorfor gikk dere ikke i en annen butikk? 

Er str 14 for lite så må dere jo opp i voksenstørrelse. 

Jeg har motsatt problem med min helt alminnelig slanke 7 åring. Han er ca 130 høy, men for at buksene skal passe i livet og ikke bli klumpete med belte bør han ha str 122. Men da blir de altfor korte i bena. Det er ikke lett å lage klær til en så ulik gruppe barn, og det er jo opp til oss å legge det frem så det ikke blir et problem for barnet. 

Anonymkode: 9d84f...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsatt problem her, jentene mine er lange å tynne, buksene er alltid for store rundt livet. Barn er forskjellige så blir jo litt vanskelig å lage noe som passer alle kroppstyper. Vi har brukt mye stormberg i mange år, noen bukser for små, mens andre for store, må prøve forskjellige modeller. 

Anonymkode: edc21...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Opplever det samme, jeg er nesten 180 høy, undervektig, men brede hofter. Jeg må faktisk ha xl i turbukse for å få igjen knappen, blir jo håpløst. Jeans har litt samme tendensen, men blir jo da altfor store i lårene.

Og min sønn på 9 er høy og slank, og får problemer andre veien. Bukser som sitter fint på hoftene blir for korte, de som er lange nok blir for store på hoftene.

Tror det viktigste er å lære barn fra en tidlig alder at klesstørrelser varierer, selv i samme butikk, og man må bare prøve seg frem. 

Anonymkode: 36ca9...3bf

Er det ikke nettopp folk på 180 xxl er beregnet for da??

Anonymkode: 9410f...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare kjøpe en bukse med knyting og/ellerstrikk i livet da? Eller kjøpe en som er stor nok i livet med muligheter for å sy inn og legge opp. 

Utover det må du slutte å bli lei deg for slikt og gjøre et stort nummer ut av ungens fasong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke nettopp folk på 180 xxl er beregnet for da??

Anonymkode: 9410f...b71

180 i bredden, muligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, sug lut skrev:

180 i bredden, muligens.

Størrelsen på klær reflekterer ikke bare feithet da, men også lengde. Selv er jeg normalvektig og bruker m og l i bukser, jeg er under 160 og de passer jo i beina om enn litt vide. En på 180 vil jo neppe passe i dem om de ikke har veldig korte bein. 

Anonymkode: 9410f...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det finnes turbukser i forskjellige fasonger.

men det er jo ikke akkurat sesong for vårbilder riktig ennå så utvalget er kanskje ikke så stort. Og muligens dere bare prøvde bukser i samme fasong?

selv om dere fikk hjelp burde du vel klare å se buksene litt an før du sende jenta inn i prøverommet?  Du vet vel sånn nogenlunde hva hun trenger for å få plass til kroppen?

Og hvorfor i all verden er et barn flau fordi den første buksa hun prøver ikke passer?? Hvem i all verden har lært henne at det er flaut å prøve feil størrelse?

Anonymkode: 82233...a26

Det har hun nok lært av andre i klassen, TV eller nettet. 

Mulig det bare er innebygget.

Var selv flau da jeg gikk på barneskolen. Og det kom ikke hjemmefra. Eller internett. Mest meg selv og kanskje ett par jenter i klassen. 

Anonymkode: 43e3b...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom bukser str. 14 er for trange til en 8-åring er 8-åringen overvektig uansett fasong. Ville gjort noe med det før det er for sent.

Anonymkode: 9d94f...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg Stormberg, de er romslige på størrelse. Min gutt på 9 bruker fortsatt størrelse 7. Der er det også kundeanmeldelser hvor folk skriver om de er romslige eller små i størrelsen :) Så kan dere bestille et par størrelser hjem og levere tilbake den som ikke passet. Eventuelt dra i Stormberg butikk. De har ofte veldig gode tilbud på nett.

Anonymkode: 2d51d...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom bukser str. 14 er for trange til en 8-åring er 8-åringen overvektig uansett fasong. Ville gjort noe med det før det er for sent.

Anonymkode: 9d94f...5f0

Har ikke peil på barnestørrelser. Har ikke barn. 
Men de overvektige skal pleases! Det er de tynnes skyld at det blir press på overvektige. Synd vi har tilgang på så mye mat. Dra utenfor Skandinavia og folk er mye mindre og slankere generelt. 

Anonymkode: e8714...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke nettopp folk på 180 xxl er beregnet for da??

Anonymkode: 9410f...b71

Kanskje det, men nå er jeg undervektig (absolutt ikke med vilje), så xl og xxl blir altfor stor i beina! Har mål som dette: midje 63cm, hofte 98cm, lår er jeg usikker på, men XS/S passer helt fint frem til det skal over hoftene. Da blir det artig å handle klær, og jeg foretrekker av den grunn skjørt som skal være i midjen for da slipper jeg knapper som ikke går igjen men likevel er for stort alle andre steder.

Poenget var mer at det er lite mangfold i klesindustrien. For som du sier «er det ikke nettopp folk på 180 xxl er beregnet for?», men så er vi forskjellige, ingen er laget i kakeform, og jeg har venninner som er nesten like høye som meg, normalvektige, men likevel med samme problem.

Skulle nesten gått tilbake til formsydde klær for hver enkelt. Da hadde det blitt mindre handling, men alle hadde fått kler som faktisk passet 😂

Anonymkode: 36ca9...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke peil på barnestørrelser. Har ikke barn. 
Men de overvektige skal pleases! Det er de tynnes skyld at det blir press på overvektige. Synd vi har tilgang på så mye mat. Dra utenfor Skandinavia og folk er mye mindre og slankere generelt. 

Anonymkode: e8714...046

Tar du en tur innom hvilken som helst barneavdeling så vil du se at stort sett alle olabuksemodellene er slim fit. Tror nok ikke de har gjort det for å please de overvektige...

Anonymkode: caf16...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke peil på barnestørrelser. Har ikke barn. 
Men de overvektige skal pleases! Det er de tynnes skyld at det blir press på overvektige. Synd vi har tilgang på så mye mat. Dra utenfor Skandinavia og folk er mye mindre og slankere generelt. 

Anonymkode: e8714...046

Tror ikke det er så mye du har peil på

Anonymkode: 04fc6...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke peil på barnestørrelser. Har ikke barn. 
Men de overvektige skal pleases! Det er de tynnes skyld at det blir press på overvektige. Synd vi har tilgang på så mye mat. Dra utenfor Skandinavia og folk er mye mindre og slankere generelt. 

Anonymkode: e8714...046

Problemer med gallen? Her var det mye oppgulp. 

Burde då det sjekket hos legen. 

Anonymkode: 93264...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar du en tur innom hvilken som helst barneavdeling så vil du se at stort sett alle olabuksemodellene er slim fit. Tror nok ikke de har gjort det for å please de overvektige...

Anonymkode: caf16...d79

Problemet er gjerne foreldre som ikke har kontroll på foringa av ungene sine. Det er så dårlig gjort! Og nå i disse miljøtider... er det ingen som tenker på at vi bør tenke litt over størrelsene våre? Og evolusjonen?

Anonymkode: e8714...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at barneklær generelt er dårlig utformet. Helt rett i fasongen og lagd i samme formen. Ikke lagd for barn som ikke er helt flat i magen. Ikke vanlig at barn holder inn magen... 

korte i i livet og trangt. Rett og slett dårlig utformet . Turbukser /treningsklær har jeg merket er spesielt dårlig utformet. Både på voksne å barn(har selv 42 i str, men turbukser må jeg ta i herre for at de skal passe) tydeligvis korte, tynne kvinner som skal gå på tur i skogen.

Neste gang skal du bare si til datteren din at det er dårlig utvalg og at dere drar til en annen butikk å sjekker der.

altså ikke noe galt med datteren din, bare butikker som bruker forskjellige leverandører ;) 

Anonymkode: c28c7...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kjøpte du den buksa som var for trang til henne hi, hvorfor gikk dere ikke til en annen butikk?

Anonymkode: 04fc6...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Tar du en tur innom hvilken som helst barneavdeling så vil du se at stort sett alle olabuksemodellene er slim fit. Tror nok ikke de har gjort det for å please de overvektige...

Anonymkode: caf16...d79

Slim fit betyr ikke 'for slanke mennesker', det betyr 'sitter tett på kroppen'. Du får slim fit bukser som passer store mennesker også...

Anonymkode: 5c600...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...