Gå til innhold

Er så utrolig lei meg etter handletur med datteren min i dag..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skulle ut å kjøpe turbukse til 8 åringen min i dag. Begge var gira for å kjøpe en ny fin vårbukse, tursko og litt småtteri. 

Det startet bra. Vi fikk hjelp fra en kjempesøt dame. Hun fant frem flere alternativer. Jenta mi gikk inn i prøverommet. Når hun kom ut med første buksa var hun litt flau. Knappen på buksa gikk ikke igjen. 

Damen taklet det helt supert, ba henne bare prøve neste. 

Denne gikk knappen heller ikke igjen på. 

Nå ser jeg at hun blir lei seg men hun holder igjen. Fordi hun blir flau. 

Bukse 3 kommer hun ut med, superstolt! Hun digger den. Roper «mamma den passer!» smiler fra øre til øre. Men jeg ser at den er altfor trang i knappen denne også. Spør om ikke den gjør vondt. Men hun sier neida, den passer. Butikken er tom for alternativer, og hun har på seg en størrelse 14 år, som sitter kjempetrangt. 

Datteren min er ikke kjempekjukk, men hun har litt ekstra på magen og er lang. 

Vi måtte jo ha en bukse. Så vi kjøpte den trange buksa. 

Men går det an at et barn innenfor normalvekt på skalaen, er for kjukk til å kjøpe seg turbukse??? 

Jeg er så lei meg på hennes vegne og hadde det helt likt når jeg var liten.. er det mulig at det bare finnes turbukser for tynne barn? Samme gjelder jeans. Der finner vi heller ingen som sitter bra. 😕

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så enig med deg. Har en jente på 8 som har sprettrumpe, hun er normalvektig ellers. Skulle kjøpe bukse, men ingen passet over rumpa så måtte faktisk over på str 12 år.. ser også at guttungen på 6 år vil måtte ha lignende, for barnebuksene er jo sydd for barn med flate rumper og minimale hofter. Synd at det ikke kan være mer stretch i barnetøy. 

Anonymkode: 242ec...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8 år gamle gutt må også opp i str 14 år i en del bukser. Han er i øvre normalområde på vekt i forhold til høyde. Er ca 140 cm høy. Vi har begynt å kjøpe kun bukser med strikk (uten knapp), da kan han bruke 11-12 år.

Han bruker Helly Hansen shelter bukse i stedet for turbukse. Den er romslig nok i livet i str 10 år. :) (Når det er for varmt for flere lag så bruker han bare vanlig bukse på tur.)

Anonymkode: d0471...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det samme med turbukser for voksne damer. De er utrolig trange i midjen, men blir liksom videre i lårene i de større størrelsene. Så jeg får igjen buksa om jeg kjøper str L eller XL, men ser da ut som en nisse fordi buksen er akt for slaskete og vid nedover bena. Og nei, jeg har ingen Biafra-mage, men jeg har brede hofter. Helt idiotisk at de lager kun damemodeller tilpasset damer som er syltynne uten »kvinnelige» former. 

Anonymkode: e1af8...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever det samme med turbukser for voksne damer. De er utrolig trange i midjen, men blir liksom videre i lårene i de større størrelsene. Så jeg får igjen buksa om jeg kjøper str L eller XL, men ser da ut som en nisse fordi buksen er akt for slaskete og vid nedover bena. Og nei, jeg har ingen Biafra-mage, men jeg har brede hofter. Helt idiotisk at de lager kun damemodeller tilpasset damer som er syltynne uten »kvinnelige» former. 

Anonymkode: e1af8...340

Jeg har litt av det samme problemet som deg, men Lia buksa til Stormberg passer meg bra

Anonymkode: 04fc6...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det finnes turbukser i forskjellige fasonger.

men det er jo ikke akkurat sesong for vårbilder riktig ennå så utvalget er kanskje ikke så stort. Og muligens dere bare prøvde bukser i samme fasong?

selv om dere fikk hjelp burde du vel klare å se buksene litt an før du sende jenta inn i prøverommet?  Du vet vel sånn nogenlunde hva hun trenger for å få plass til kroppen?

Og hvorfor i all verden er et barn flau fordi den første buksa hun prøver ikke passer?? Hvem i all verden har lært henne at det er flaut å prøve feil størrelse?

Anonymkode: 82233...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever det samme med turbukser for voksne damer. De er utrolig trange i midjen, men blir liksom videre i lårene i de større størrelsene. Så jeg får igjen buksa om jeg kjøper str L eller XL, men ser da ut som en nisse fordi buksen er akt for slaskete og vid nedover bena. Og nei, jeg har ingen Biafra-mage, men jeg har brede hofter. Helt idiotisk at de lager kun damemodeller tilpasset damer som er syltynne uten »kvinnelige» former. 

Anonymkode: e1af8...340

Hæ?

Jeg er stor både over mage og bak, men går fint inn i både Stormberg, Norrøna og Bergans😃 de sitter fint over baken samtidig som de ikke blir for store i beina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever det samme med turbukser for voksne damer. De er utrolig trange i midjen, men blir liksom videre i lårene i de større størrelsene. Så jeg får igjen buksa om jeg kjøper str L eller XL, men ser da ut som en nisse fordi buksen er akt for slaskete og vid nedover bena. Og nei, jeg har ingen Biafra-mage, men jeg har brede hofter. Helt idiotisk at de lager kun damemodeller tilpasset damer som er syltynne uten »kvinnelige» former. 

Anonymkode: e1af8...340

Du skjønner vel at om du har greit å få deg bollemage så SKAL du også ha diger rompe og tjukke lår... ;)  Veldig enig, har samme problem.

Anonymkode: ae6b9...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

selv om dere fikk hjelp burde du vel klare å se buksene litt an før du sende jenta inn i prøverommet?  Du vet vel sånn nogenlunde hva hun trenger for å få plass til kroppen?

Og hvorfor i all verden er et barn flau fordi den første buksa hun prøver ikke passer?? Hvem i all verden har lært henne at det er flaut å prøve feil størrelse?

Anonymkode: 82233...a26

En 8-åring blir da vel vanligvis ikke flau, men heller stolt for at hun er blitt så stor at hun må ha 14-års-størrelse! (For eksempel)

Min 10-åring er stolt fordi hun har begynt å bruke voksen-størrelse i enkelte plagg. 

(Hva slags ord er "kjukk" forresten?)

Anonymkode: b9ae8...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplever det samme med turbukser for voksne damer. De er utrolig trange i midjen, men blir liksom videre i lårene i de større størrelsene. Så jeg får igjen buksa om jeg kjøper str L eller XL, men ser da ut som en nisse fordi buksen er akt for slaskete og vid nedover bena. Og nei, jeg har ingen Biafra-mage, men jeg har brede hofter. Helt idiotisk at de lager kun damemodeller tilpasset damer som er syltynne uten »kvinnelige» former. 

Anonymkode: e1af8...340

Jeg oppmever det motsatte, buksene strammer på låra og hoftene og henger og slenger rundt midja. Prøver med belte, men buksa bukler seg under. Hvor finner du de som er trangere i midjen? Jeg har gitt opp både twentyfour og skogstad, og flere jeg ikke husker. 

Anonymkode: 97258...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det motsatt «problem». Buksene er altfor vide i livet. Hvis de skal være lange nok i bena blir de altfor store i livet. Belte på turbukse funker dårlig. 
 

 

Anonymkode: 9410f...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her er det motsatt «problem». Buksene er altfor vide i livet. Hvis de skal være lange nok i bena blir de altfor store i livet. Belte på turbukse funker dårlig. 
 

 

Anonymkode: 9410f...b71

Hvorfor det? Jeg har brukt det mye. Har gått ned 40 kg på et år, så jeg kunne ikke kjøpe ny hver gang buksa ikke hang på lenger. 😛

Hvis det er til barn du mener så finnes det en del som kan strammes med en snor i livet også.

Anonymkode: d0471...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd dette problemet. Mine barn er ikke spesielt tynne heller. Men når buksene passer i beina, så er de for store i livet. Når de passer i livet, er de for korte til beina. Nå bruker 11-åringen damestørrelse xs, men før hun begynte med det, så var bukser et mareritt. Sønnen min bruker bare joggebukser fordi de har knyting i livet. Buksene med strikk i må strammes inn så mye at buksene blir ubehagelige å ha på.

Anonymkode: 99b89...1dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bukser i voksenstørrelse og legg dem opp på bena hvis barnestørrelsene blir for trange.

Anonymkode: 2d795...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det finnes turbukser i forskjellige fasonger.

men det er jo ikke akkurat sesong for vårbilder riktig ennå så utvalget er kanskje ikke så stort. Og muligens dere bare prøvde bukser i samme fasong?

selv om dere fikk hjelp burde du vel klare å se buksene litt an før du sende jenta inn i prøverommet?  Du vet vel sånn nogenlunde hva hun trenger for å få plass til kroppen?

Og hvorfor i all verden er et barn flau fordi den første buksa hun prøver ikke passer?? Hvem i all verden har lært henne at det er flaut å prøve feil størrelse?

Anonymkode: 82233...a26

Vet du hva, så peiling har jeg faktisk ikke på passformen til klær. Derfor spurte jeg den ansatte i butikken om hjelp. Ref. Innlegget mitt. 

Hun har blitt kalt kjukk og erta for stor mage siden barnehagen. Så hun er veldig klar over at hun er større enn de andre. Hun er lei av at bukser passer dårlig og sier selv det er fordi hun har stor mage. 

Det er ikke jeg som har stått å pekt og kalt henne kjukk. Hvis det var det du sikta til. 

Hun er veldig bevisst på at hun er større. Dette går som regel greit, for hun har god selvfølelse ellers- men i sånne situasjoner blir hun ukomfertabel. Hun er ikke dum heller, passer hun ikke i noen av buksene i barneavdelingen, fordi magen ikke får plass, klarer hun selv å forstå hvorfor. 

Ps. Str 14 år er vel strengt talt ikke «feil størrelse» når du er 8. 🙈

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hva, så peiling har jeg faktisk ikke på passformen til klær. Derfor spurte jeg den ansatte i butikken om hjelp. Ref. Innlegget mitt. 

Hun har blitt kalt kjukk og erta for stor mage siden barnehagen. Så hun er veldig klar over at hun er større enn de andre. Hun er lei av at bukser passer dårlig og sier selv det er fordi hun har stor mage. 

Det er ikke jeg som har stått å pekt og kalt henne kjukk. Hvis det var det du sikta til. 

Hun er veldig bevisst på at hun er større. Dette går som regel greit, for hun har god selvfølelse ellers- men i sånne situasjoner blir hun ukomfertabel. Hun er ikke dum heller, passer hun ikke i noen av buksene i barneavdelingen, fordi magen ikke får plass, klarer hun selv å forstå hvorfor. 

Ps. Str 14 år er vel strengt talt ikke «feil størrelse» når du er 8. 🙈

Anonymkode: fdc6c...ff9

Hvis hun har hatt stor mage fra bhg alder så burde vel dere gjort noe med vekten hennes til nå? 
Regner med det ikke er snakk om «valpefett» når magen blir så stor at hun ikke får plass i bukser på barneavdeling.

 

Anonymkode: da4c5...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun har hatt stor mage fra bhg alder så burde vel dere gjort noe med vekten hennes til nå? 
Regner med det ikke er snakk om «valpefett» når magen blir så stor at hun ikke får plass i bukser på barneavdeling.

 

Anonymkode: da4c5...7f6

Å herregud. Slutt å legg deg oppi ting du ikke vet noenting om du 👌

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever det samme, jeg er nesten 180 høy, undervektig, men brede hofter. Jeg må faktisk ha xl i turbukse for å få igjen knappen, blir jo håpløst. Jeans har litt samme tendensen, men blir jo da altfor store i lårene.

Og min sønn på 9 er høy og slank, og får problemer andre veien. Bukser som sitter fint på hoftene blir for korte, de som er lange nok blir for store på hoftene.

Tror det viktigste er å lære barn fra en tidlig alder at klesstørrelser varierer, selv i samme butikk, og man må bare prøve seg frem. 

Anonymkode: 36ca9...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opplever det samme, jeg er nesten 180 høy, undervektig, men brede hofter. Jeg må faktisk ha xl i turbukse for å få igjen knappen, blir jo håpløst. Jeans har litt samme tendensen, men blir jo da altfor store i lårene.

Og min sønn på 9 er høy og slank, og får problemer andre veien. Bukser som sitter fint på hoftene blir for korte, de som er lange nok blir for store på hoftene.

Tror det viktigste er å lære barn fra en tidlig alder at klesstørrelser varierer, selv i samme butikk, og man må bare prøve seg frem. 

Anonymkode: 36ca9...3bf

Det er ikke lett med disse størrelsene nei 😕 Det finnes jo så mange ulike kroppsformer. 

Hun ble ikke lei seg eller deppa altså. Hun ble litt flau i prøverommet og jeg blir bare så innmari provosert av at det ikke fantes alternativer for henne. 

Hun har god selvfølelse, og bryr seg lite om at magen er litt større. Stortsett. Man kan ikke slanke barn (som noen over her mener jeg burde gjort), men de må holde vekten mens de vokser i lengden. Og da tar det tid. Men jeg synes det skal være greit å ha litt former også. Uten å måtte slankes for å passe inn i normen.

Anonymkode: fdc6c...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opplever det samme, jeg er nesten 180 høy, undervektig, men brede hofter. Jeg må faktisk ha xl i turbukse for å få igjen knappen, blir jo håpløst. Jeans har litt samme tendensen, men blir jo da altfor store i lårene.

Og min sønn på 9 er høy og slank, og får problemer andre veien. Bukser som sitter fint på hoftene blir for korte, de som er lange nok blir for store på hoftene.

Tror det viktigste er å lære barn fra en tidlig alder at klesstørrelser varierer, selv i samme butikk, og man må bare prøve seg frem. 

Anonymkode: 36ca9...3bf

Skjønner ikke hvilke bukser dere har prøvd? Jeg har store hofter og rumpe, men passer fint i M/L. Har bukser fra både Norrøna, Peak, Fjellräven og Berghans... 

Anonymkode: cdedd...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan signere på det samme som noen over her. Jeg har heller ikke vært i stand til å finne turbukse. Riktignok er jeg litt overvektig, men dog. Jeg har innsett at jeg må bruke treningstights som turbukse. Må opp i veldig svær størrelse for å få igjen knappen. Og da er buksa alt for svær nedover beina. Fasongen passer bare ikke. Skjønner ikke greia med at turbukser skal være så smale oventil. Er det ikke meningen at turbukser skal være behagelige? Nå ble jeg faktisk veldig glad😁Ser at flere har samme problemet. Men ikke gøy at 8-åringen ble lei seg. Si til henne at turbukser ofte kan være litt rare i størrelsene

Anonymkode: ef818...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...