Gå til innhold

Hvis barna dine ikke liker middagen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Prøver så godt jeg kan å lage noe alle liker, hvert fall slik at alle spiser noe. Ikke alltid alle barna spiser alt av tilbehør f.eks, eller noen ganger spiser de kanskje kun tilbehør. Er det noe de virkelig ikke liker (tror vel egentlig det aldri skjer), så må de gjerne ta seg en skive. 

Anonymkode: 833ec...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, Anonym bruker said:

Skulle jeg bare laget mat som barnet liker så kunne jeg bare glemt alt av sunn mat da. Sønnen min liker ikke fisk for eksempel,skal jeg bare slutte å lage det da?? Å kylling og kjøtt har han aldri likt skal vi aldri ha det til middag heller?? Nei vettu hva! Liker han ikke middagen vi har så blir det ikke mat før til kvelds. Fisk får jeg heldigvis i han visst jeg lokker med dessert etterpå,men kjøtt og kylling får jeg bare ikke i han.

Anonymkode: 458d5...99f

For det første er kylling kjøtt, det er ikke to forskjellige ting. For det andre er det masse sunn mat som ikke er fisk eller kjøtt! Spiser ingen av delene selv, men har sunt og variert kosthold 😊

Anonymkode: 093f4...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager stort sett noe alle liker, men mine barn spiser også det meste. Hender det er noe min sønn plutselig ikke har lyst på, og da kan han få lage seg en skive. Perioder er han ikke så glad i middag. Aldri vært noe tvang med mat, og har aldri stresset med dette. 

Anonymkode: 0a3d2...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sønnen min virkelig ikke klarer middagen, så får han et enkelt sunt alternativ (får ikke velge selv). Men hvis han "ikke liker" fordi han har mer lyst på noe annet, så må han vente til kvelds. Han er bare 7 år og ikke særlig utspekulert, så jeg merker lett forskjell.

Anonymkode: 1de73...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tydeligvis også litt fæl... her blir det servert en middag, inni mellom går jeg og barnet på butikken sammen og hun bestemmer hva vi skal ha til middag. Hvis hun får servert noe hun ikke liker, får hun beskjed om å spise det likevel, og neste gang lar vi heller være å ta det. Hun spiser tilnærmet alt, ikke så glad i alle typer kjøtt. Hun er egentlig veldig opptatt av å smake på forskjellige ting, hun spiser til og med sushi i en alder av 5 år. Tror det er lurt at barna smaker i det minste. Jeg opplever det som frustrerende når svigerinnen kommer med sine 4 svært kresne barn, de spiser ingenting. Men det er ikke min sak. 
 

Tenker at HI og mannen trenger å snakke sammen. Barnslig reaksjon å bli rasende, samtidig dumt å ikke respektere far sine synspunkter. Nå vet ikke jeg hvordan dere har det, om det er felles barn eller bonusbarn. Dere må i alle fall bli enige. Og hvorfor tør ikke barna gi beskjed hjemme? Hjemmet skal jo være barnas trygge arena...

Anonymkode: a700d...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er tydeligvis også litt fæl... her blir det servert en middag, inni mellom går jeg og barnet på butikken sammen og hun bestemmer hva vi skal ha til middag. Hvis hun får servert noe hun ikke liker, får hun beskjed om å spise det likevel, og neste gang lar vi heller være å ta det. Hun spiser tilnærmet alt, ikke så glad i alle typer kjøtt. Hun er egentlig veldig opptatt av å smake på forskjellige ting, hun spiser til og med sushi i en alder av 5 år. Tror det er lurt at barna smaker i det minste. Jeg opplever det som frustrerende når svigerinnen kommer med sine 4 svært kresne barn, de spiser ingenting. Men det er ikke min sak. 
 

Tenker at HI og mannen trenger å snakke sammen. Barnslig reaksjon å bli rasende, samtidig dumt å ikke respektere far sine synspunkter. Nå vet ikke jeg hvordan dere har det, om det er felles barn eller bonusbarn. Dere må i alle fall bli enige. Og hvorfor tør ikke barna gi beskjed hjemme? Hjemmet skal jo være barnas trygge arena...

Anonymkode: a700d...a62

Men hva tjener du på å tvinge et barn som faktisk liker det meste å spise ting hun ikke liker? Tror du det skaper matglede? Lager du mat du selv ikke liker? 

Det er faktisk en forferdelig ting du gjør der.

Anonymkode: 6b6ae...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva tjener du på å tvinge et barn som faktisk liker det meste å spise ting hun ikke liker? Tror du det skaper matglede? Lager du mat du selv ikke liker? 

Det er faktisk en forferdelig ting du gjør der.

Anonymkode: 6b6ae...64b

Ingen som blir tvunget til noe som helst. Det handler om å smake. I tillegg er det mye påvirkning fra barnehagen hvor de andre barna ikke spiser ditt og datt, dette har en smitteeffekt. Og JA, jeg lager mat jeg selv ikke liker! 

Anonymkode: a700d...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen som blir tvunget til noe som helst. Det handler om å smake. I tillegg er det mye påvirkning fra barnehagen hvor de andre barna ikke spiser ditt og datt, dette har en smitteeffekt. Og JA, jeg lager mat jeg selv ikke liker! 

Anonymkode: a700d...a62

Jøss, min erfaring med barnehage er helt motsatt, at de fleste barn spiser mange ting de ikke liker hjemme

Anonymkode: 23eb5...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, min erfaring med barnehage er helt motsatt, at de fleste barn spiser mange ting de ikke liker hjemme

Anonymkode: 23eb5...301

Her kommer både vårt barn, og andre barn i omgangskretsen og nekter å spise forskjellige matvarer på rundgang. Det var en periode så ille at barnehagen hadde det som eget tema på et felles foreldremøte. Da ble foreldre oppfordret til å «bryte» denne uvanen på hjemmebane. Barna i barnehagen hadde en hel uke hvor de kun spiste syltetøy på brødskiva, ifølge de ansatte. De dør vel ikke av det, men likevel...

Anonymkode: a700d...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 17.18, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du da? Smører du en skive til de? Tilbyr du de noe annet? Lager du 2 middager?

Samboer sier at hvis de ikke liker maten da må de vente til kvelds. (Barna tørr ikke å si at de er sultne hjemme, men sier det til besteforeldrene). 

Anonymkode: 4cefa...4fe

Det er riktig av din samboer å gjøre det slik. Her sitter vi til de har spist opp. De får ikke lov til å gå fra bordet før de har spist opp. 

Anonymkode: 82e39...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 17.33, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg prøvde å steike egg til de etterpå. Men samboer ble RASENDE! Gikk i sinne å la seg fordi barna må vente til kvelds.

Anonymkode: 4cefa...4fe

Skjønner han godt. 

Anonymkode: 82e39...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er riktig av din samboer å gjøre det slik. Her sitter vi til de har spist opp. De får ikke lov til å gå fra bordet før de har spist opp. 

Anonymkode: 82e39...743

Siterer denne....

Anonymkode: a700d...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen som blir tvunget til noe som helst. Det handler om å smake. I tillegg er det mye påvirkning fra barnehagen hvor de andre barna ikke spiser ditt og datt, dette har en smitteeffekt. Og JA, jeg lager mat jeg selv ikke liker! 

Anonymkode: a700d...a62

Hvis hun får servert noe hun ikke liker, får hun beskjed om å spise det likevel, og neste gang lar vi heller være å ta det. 

Dette skrev du jo? 

Hvorfor lage og spise mat man ikke liker? Det finnes jo så utrolig mye godt og sunt man kan finne på. For en merkelig holdning!

Anonymkode: 6b6ae...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Siterer denne....

Anonymkode: a700d...a62

Ja. Men hvorfor?

Anonymkode: 6b6ae...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er riktig av din samboer å gjøre det slik. Her sitter vi til de har spist opp. De får ikke lov til å gå fra bordet før de har spist opp. 

Anonymkode: 82e39...743

Sånn drev svigermor da mannen var liten, han har enda traumer rundt det å bli tvunget til å spise kald fiskegrateng to timer etter middagstid, for han fikk ikke gå noe sted før den var spist opp..... 

Han spiser ikke fiskegrateng som voksen for å si det sånn. 

Anonymkode: 4c3fa...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn drev svigermor da mannen var liten, han har enda traumer rundt det å bli tvunget til å spise kald fiskegrateng to timer etter middagstid, for han fikk ikke gå noe sted før den var spist opp..... 

Han spiser ikke fiskegrateng som voksen for å si det sånn. 

Anonymkode: 4c3fa...9d3

Det var hans valg om han ville spise den varm eller kald. Fiskegrateng er forøvrig veldig godt. 

Anonymkode: 82e39...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var hans valg om han ville spise den varm eller kald. Fiskegrateng er forøvrig veldig godt. 

Anonymkode: 82e39...743

Om den var varm eller kald er urelevant, han likte ikke maten han ble tvunget til å spise og det har skapt en vegring til maten den dag i dag. 
 

At DU liker fiskegrateng er og URELEVANT! 

Anonymkode: 9aff0...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 17.18, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du da? Smører du en skive til de? Tilbyr du de noe annet? Lager du 2 middager?

Samboer sier at hvis de ikke liker maten da må de vente til kvelds. (Barna tørr ikke å si at de er sultne hjemme, men sier det til besteforeldrene). 

Anonymkode: 4cefa...4fe

Nå er mine barn tenåringer, og eldste har hatt ekstrajobb en god stund. Fisk er noe de ikke setter pris på, men spiser om de må. Eldste kjøper seg gjerne pizza selv hvis han får vite at vi skal ha fisk til middag. Midterste påstår hun ikke liker hvit fisk, men spiser litt om vi ikke har laget laks til henne. Vi pleier å lage laks eller fiskepinner til henne, laks er faktisk det beste hun får. Tenker at det da ikke er så viktig, men jeg ville aldri valgt å lage pølser eller noe helt forskjellig fra det vi andre spiser. Evt rester fra kjøleskapet kan de velge å spise hvis de absolut ikke vil ha middagen vi har.

Har sagt til eldste fra midterste begynte å spise middag, at det ikke er lov å si liker ikke når vi sitter ved bordet. Erfarte at dersom han sa liker ikke, så spiste ikke søstra heller.

Nå er de 2 eldste såpass mye eldre enn minste, at jeg ikke tror dette blir et problem når minste begynner å spise mat.

Anonymkode: 37667...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var hans valg om han ville spise den varm eller kald. Fiskegrateng er forøvrig veldig godt. 

Anonymkode: 82e39...743

Heldig er du 😊 Du liker alt virker det som. Men det er ikke slik for alle. Dessverre. 

Anonymkode: bc361...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2020 den 20.53, Anonym bruker skrev:

Sunt pålegg? Hva er det? Syltetøy mener jeg er innafor altså. 

Anonymkode: 59ab5...e9f

Nei, hvis de trenger en skive istedenfor middagen må de ta en skive grovbrød med noe slags kjøtt- eller fiskepålegg. Da får de ikke tilbud om lyst brød, syltetøy eller nugatti, noe de synes er helt greit. Har som sagt svært lite problemer med at de ikke liker ting, de er ganske altetende og prøver det meste, men de har noen få ting de ikke liker og det er helt greit. 

Anonymkode: c0759...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiser de det de liker. Noe liker de. Potet, ris  grønnsaker , kjøtt .  Da spiser de det de liker og lar resten ligge.

Anonymkode: 31c45...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun får servert noe hun ikke liker, får hun beskjed om å spise det likevel, og neste gang lar vi heller være å ta det. 

Dette skrev du jo? 

Hvorfor lage og spise mat man ikke liker? Det finnes jo så utrolig mye godt og sunt man kan finne på. For en merkelig holdning!

Anonymkode: 6b6ae...64b

Klart hun får beskjed om å spise likevel. Hvis ikke prøver hun å unngå å spise diverse. 

Anonymkode: a700d...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår minste er superkresen og finspist. Jeg forsøker så godt det får å lage middag alle liker, men det er neimen ikke lett! I helgene lager jeg ofte hennes favorittretter til henne, mens vi spiser noe annet. I hverdagene får hun beskjed om å smake og liker hun ikke smører hun brødskive.

Hun er rett og slett ikke glad i varm mat. I tillegg har vi fått beskjed av barnelege om å gi henne alt av kalorier da hun er svært tynn. Hun har to storesøsken som spiser alt de får.

Anonymkode: 3856a...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart hun får beskjed om å spise likevel. Hvis ikke prøver hun å unngå å spise diverse. 

Anonymkode: a700d...a62

Men da tvinger du jo? Tror du det fremmer matglede? 

Anonymkode: 6b6ae...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da tvinger du jo? Tror du det fremmer matglede? 

Anonymkode: 6b6ae...64b

Å herregud. Slutt nå ditt paniske forsøk. Nei, det er ikke tvang å ignorere nykker. Nei, det ødelegger ikke matgleden å måtte smake på noe du ikke trodde du skulle bli glad i. Tvert om: å kun få det du vet du liker, ødelegger matglede. Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...