Gå til innhold

Hvis barna dine ikke liker middagen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De får spise det vi har, men de kan godt spise 95% poteter eller droppe saus om de vil.

Det er noen ting de ikke er så glade i, men svært få ting de virkelig missliker. Vi lager uansett aldri egen mat utenom julaften og 17.mai.  Da de var yngre var det noe mer de ikke likte, men etter hvert har de lært seg til å like nesten alt.

Anonymkode: 7dcc0...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herlighet, han ble rasende fordi du stekte et egg til sultne unger?

Hva slags mann er han ellers, raus og empatisk eller?

Anonymkode: 4c3fa...9d3

Jeg fikk ikke laget mat til de. Han var rasende. Det er virkelig ikke noe kjekt.  Men skjønner at det er han som er problemet. Noe han ikke liker.

Anonymkode: 4cefa...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eh... Er han faren til barna? 

Hvorfor lager dere middag som barna ikke liker? Veldig veldig rart. 

Hvis barna ikke liker feks ribbe, har vi jo julepølser ved siden av. De liker ikke så mye poteter, da har vi jo litt pasta ved siden av.

Skjønner ikke hva foreldre tenker med, servere mat barna IKKE liker 😫 veldig veldig rart. Barna er vel en del av familien? De bor der de også. 

Ræva mann spør du meg. 

Anonymkode: 59ab5...e9f

Jeg har ikke visst at de ikke likte maten. Gutten har alltid gått fra bordet og sagt takk for maten..at han var mett.. ryddet fatet sitt. Men vi besøkte besteforeldrene etterpå. Der var de desperat etter å få smake deres mat. Helt grusomt ! De tørr tydeligvis ikke gi beskjed hjemme. Hjerteskjærende!

Anonymkode: 4cefa...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine liker alt, bortsett fra at den ene ikke liker skalldyr. I de tilfellene steker jeg laks tol henne. Har aldri opplevd at barna ikke spiser maten jeg lager.

Hadde bedt barnet om å smake, og er det krise ville jeg smurt en skive. 

Anonymkode: 4f713...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke visst at de ikke likte maten. Gutten har alltid gått fra bordet og sagt takk for maten..at han var mett.. ryddet fatet sitt. Men vi besøkte besteforeldrene etterpå. Der var de desperat etter å få smake deres mat. Helt grusomt ! De tørr tydeligvis ikke gi beskjed hjemme. Hjerteskjærende!

Anonymkode: 4cefa...4fe

Det synes jeg er veldig bekymringsverdig, og noe du må ta tak i med en gang. Det kan være mange ting som de ikke tør å snakke om, som er mye verre enn måltider og mat. Hvis ungene er så redde for pappaen sin, så er det noe veldig galt- Jeg synes det er rart at innlegget ditt dreier seg om hva andre gjør når ungene ikke liker middagen, for det er jo ikke det som er problemet deres, og det regner jeg med at du vet.

Anonymkode: 23eb5...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eh... Er han faren til barna? 

Hvorfor lager dere middag som barna ikke liker? Veldig veldig rart. 

Hvis barna ikke liker feks ribbe, har vi jo julepølser ved siden av. De liker ikke så mye poteter, da har vi jo litt pasta ved siden av.

Skjønner ikke hva foreldre tenker med, servere mat barna IKKE liker 😫 veldig veldig rart. Barna er vel en del av familien? De bor der de også. 

Ræva mann spør du meg. 

Anonymkode: 59ab5...e9f

Unnskyld meg, men hvordan lærer barna dine seg å like ting? Dette høres ut som oppskriften på å gi dem et veldig begrensende forhold til mat. Jeg synes det er du som er rar. Jeg er generelt en sensitiv og moderne mamma. Og jeg presser aldri ungene mine til å spise noe. Men det får være grenser for hvor mye man skal tilrettelegge. Det virker nesten som målet er at barna skal bli sære og få et innskrenket forhold til mat.

Anonymkode: 8c833...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det helt tilfeldig om sønnen min spiser middag, selv om det er noe han spiser til vanlig og jeg vet han liker. Han må sitte ved bordet og jeg oppmuntrer til å smake hvertfall, men han må ikke spise opp. Hvis han sier han er sulten rett etter middag får han noe frukt eller brødskive. Lager ikke flere måltider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme dilemma her. Mini har derimot svært ofte fått det for seg format hun ikke liker middagen FØR hun har smakt. Så nå har vi en regel om at hun alltid må smake litt på maten i det minste. Hvis hun ikke liker det slipper hun å spise opp, men da begynner vi ikke å lage noe annet avanserte greier til henne i stedetfor. Da får hun heller tidlig kvelds, sånn ca kl 17-1730. Vi har sjeldent middag før kl 16-1630. 
 

Og så får hun evt mellommåltid som feks knekkebrød, frukt o.l før dette. Ofte blir det mye misnøye og sutring pga dette og hun blånekter alle alternativ, men vi er stae og holder på vårt. Det ordner seg alltid med humøret til slutt og mini går aldri til sengs sulten...bare med litt mer opptrent talmodighet;) Når dette er sagt, så forsøker vi jo så langt det er mulig å lage noe til middag der det minst er noe mini liker. Og merker hun stadig lærer seg å like nye ting🌸

Anonymkode: 944fc...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager ikke middag som vi vet at ungene ikke liker, eller at noen av oss voksne ikke liker heller. Men vi kan lage mat som ikke er favorittmiddagen. Og vi kan selvfølgeiig ha et tilbehør som ikke alle liker, men da lar de bare være å spise det og tar noe annet i stede for. Av og til kan det bety at noen bare spiser poteter og saus. Men lager jeg noe som noen av oss liker godt og gjerne vil ha og andre ikke liker, lager jeg selvfølgelig to retter, eller de får ei brødskive i stede for. Vi var egentlig strengere da de var små, for ville vi at de skulle smake på forskjellige ting. Men jeg har aldri laget mat som jeg vet de ikke liker. Akkurat som jeg ikke lager mat som jeg eller mannen ikke liker, uten å lage noe annet i tillegg. 

Anonymkode: 96be4...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene de virkelig ikke liker, og bare ‘ikke har lyst på’, så får de skive. Mine barn skal ikke gå uten mat fra kl 13.30 til 19. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh... Er han faren til barna? 

Hvorfor lager dere middag som barna ikke liker? Veldig veldig rart. 

Hvis barna ikke liker feks ribbe, har vi jo julepølser ved siden av. De liker ikke så mye poteter, da har vi jo litt pasta ved siden av.

Skjønner ikke hva foreldre tenker med, servere mat barna IKKE liker 😫 veldig veldig rart. Barna er vel en del av familien? De bor der de også. 

Ræva mann spør du meg. 

Anonymkode: 59ab5...e9f

Skulle jeg bare laget mat som barnet liker så kunne jeg bare glemt alt av sunn mat da. Sønnen min liker ikke fisk for eksempel,skal jeg bare slutte å lage det da?? Å kylling og kjøtt har han aldri likt skal vi aldri ha det til middag heller?? Nei vettu hva! Liker han ikke middagen vi har så blir det ikke mat før til kvelds. Fisk får jeg heldigvis i han visst jeg lokker med dessert etterpå,men kjøtt og kylling får jeg bare ikke i han.

Anonymkode: 458d5...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

De få gangene de virkelig ikke liker, og bare ‘ikke har lyst på’, så får de skive. Mine barn skal ikke gå uten mat fra kl 13.30 til 19. 

Nei for da dør de nok..

Anonymkode: 458d5...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... mine får ikke noe annet enn det det som står på bordet. Jeg og mannen har snakket om scenarioer på forhånd, og er enige. Vi underminerer ikke hverandre. 

Anonymkode: 0fec5...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke visst at de ikke likte maten. Gutten har alltid gått fra bordet og sagt takk for maten..at han var mett.. ryddet fatet sitt. Men vi besøkte besteforeldrene etterpå. Der var de desperat etter å få smake deres mat. Helt grusomt ! De tørr tydeligvis ikke gi beskjed hjemme. Hjerteskjærende!

Anonymkode: 4cefa...4fe

Men helt ærlig, HI - er du virkelig overrasket over at ungene dine ikke tør si fra hjemme? Når din mann blir "RASENDE" og nekter deg å lage annen mat til dem når de er så sultne, eller at du ikke tør å lage annen mat til dem? Da kan det umulig komme som en overraskelse hverken at ungene er sultne eller at de er redde hjemme... Du er jo redd mannen selv!

Dette må du bare ta tak i. NÅ! I morgen ringer du fvk og ber om time der, det haster, for ungene dine har rett til å vokse opp i et hjem der de ikke er redde. Og siden mannen din ikke er stabil er det ditt ansvar å rydde opp for ungene sin del. (Og for din egen.) Det er også tydelig at du og han ikke har en god kommunikasjon, og enten greier dere å rydde opp i dette, eller så bør dere ikke bo sammen.

Gjør det du må i morgen! Ring fvk. Om mannen ikke vil være med - gå dit alene!

Anonymkode: 9dcb3...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel... mine får ikke noe annet enn det det som står på bordet. Jeg og mannen har snakket om scenarioer på forhånd, og er enige. Vi underminerer ikke hverandre. 

Anonymkode: 0fec5...136

Godt å høre at det er flere som ikke skjemmer bort barna sine! Å lage noe ekstra mat fordi at de ikke liker maten er jo som å belønne de. Da lærer jo barna at hvis jeg sier at jeg ikke liker middagen så får jeg noe bedre å spise. Å det blir helt feil i mine øyne. 

Anonymkode: 458d5...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får barna det som blir servert, men har alltid med noen elementer jeg vet de liker i middagen. 

Så tenker jeg at mannen din overreagerer noe voldsomt og at han virkelig må jobbe med seg selv. Det er ikke ok å bli rasende. Men samtidig hadde jeg også blitt irritert dersom jeg hadde sagt til barna at nå blir det sånn og sånn, også hadde min mann gått rett ut og gjort det motsatte. Dette er ikke noe dere tar ved middagsbordet, men snakker sammen om hvordan dere skal løse på forhånd. Bli enige om hvordan dere skal forholde dere til det og gjennomfør det likt, begge to. 

Anonymkode: aabf3...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei for da dør de nok..

Anonymkode: 458d5...99f

Nå har jeg større mål med omsorgen min enn at bare de ikke dør så er det greit nok. 

Alle mine barn er/har vært småspiste/kresne i perioder. Det går over og de eldste som fikk samme oppdragelse som de minste er tilnærmet altspisende og glad i mat. Jeg har ikke tro på at tvang fremmer matglede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle jeg bare laget mat som barnet liker så kunne jeg bare glemt alt av sunn mat da. Sønnen min liker ikke fisk for eksempel,skal jeg bare slutte å lage det da?? Å kylling og kjøtt har han aldri likt skal vi aldri ha det til middag heller?? Nei vettu hva! Liker han ikke middagen vi har så blir det ikke mat før til kvelds. Fisk får jeg heldigvis i han visst jeg lokker med dessert etterpå,men kjøtt og kylling får jeg bare ikke i han.

Anonymkode: 458d5...99f

Det er ikke snakk om å aldri lage fisk hvis de ikke liker det, men å lage poteter og grønnsaker de liker ved siden av så de kan smake på fisken, men spise seg mett på de andre tingene. 

Jeg skjønner også at vi hos oss har en annen tankegang om hva som er "barnevennlig" mat. F. eks har indisk gryte, som blir nevnt som "voksenmat" i tråden her, vært favoritt hos barna her fra de var ganske små. 

Anonymkode: 047e2...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mannen som er et problem hos deg HI, ikke ungene!

Og i huset her lages det middag som alle liker og spiser. Spør gjerne ungene på morgenen hva de ønsker til middag.  Mandag får feks Charlotte velge, tirsdag er det Celine, onsdag får August velge. Sjeldent det blir chips, hamburger o.l som mange barn ønsker. 

Ingen får gå uten mat etter en lang skoledag. Send mannen din på FVK eller en psykolog. Har det ikke bra med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at det er flere som ikke skjemmer bort barna sine! Å lage noe ekstra mat fordi at de ikke liker maten er jo som å belønne de. Da lærer jo barna at hvis jeg sier at jeg ikke liker middagen så får jeg noe bedre å spise. Å det blir helt feil i mine øyne. 

Anonymkode: 458d5...99f

Nå er det veldig få her som sier de skjemmer bort barna med å lage to middager da, de fleste sier de snakker med barna og vet hva de liker, så de sørger for at det er noe på bordet barns liker også når de har middag som ikke er favoritten. 

Man skaper ikke matglede ved å si at du får ikke mat altså. 

Middagen skal være et koselig måltid for alle, vi skal snakke sammen om dagen vår og ikke krige om mat. 

Anonymkode: 4c3fa...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke visst at de ikke likte maten. Gutten har alltid gått fra bordet og sagt takk for maten..at han var mett.. ryddet fatet sitt. Men vi besøkte besteforeldrene etterpå. Der var de desperat etter å få smake deres mat. Helt grusomt ! De tørr tydeligvis ikke gi beskjed hjemme. Hjerteskjærende!

Anonymkode: 4cefa...4fe

Men har de spist greit likevel da? Eller bare sittet og pirket og så gått sultne til kvelds? For det er faktisk ikke en tragedie å måtte spise noe som står et stykke nede på lista av favorittmiddagene. Det er verre å bare avstå og så gå sulten i stedet.

(Og det er en tragedie at du og mannen din har så dårlig dialog at den ene eksploderer og at dere ikke kan enes om verdiene dere vil viderebringe. For der spriker det en del...) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit veldig kresent barn, og eit som ikkje er så veldig kresent, men som ikke likar kvit fisk.  Dei må som regel smake litt på det dei ikkje likar, men et seg gjerne mette på pasta eller ris el.  Det er ikke så lenge mellom middag og kveldsmat i kvardagen, så dei tek det att då. Eg lagar aldri alternativ middag, men kan sjølvsagt halde att feks reint kjøt, når resten går i ei gryte. Skulle vi berre laga mat som ungane likar, så hadde det vorte svært einsidig, og då hadde dei heller ikkje fått vent seg til andre smakar.  Men når det er helg, familiebesøk ol, så lagar eg noko alle likar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men helt ærlig, HI - er du virkelig overrasket over at ungene dine ikke tør si fra hjemme? Når din mann blir "RASENDE" og nekter deg å lage annen mat til dem når de er så sultne, eller at du ikke tør å lage annen mat til dem? Da kan det umulig komme som en overraskelse hverken at ungene er sultne eller at de er redde hjemme... Du er jo redd mannen selv!

Dette må du bare ta tak i. NÅ! I morgen ringer du fvk og ber om time der, det haster, for ungene dine har rett til å vokse opp i et hjem der de ikke er redde. Og siden mannen din ikke er stabil er det ditt ansvar å rydde opp for ungene sin del. (Og for din egen.) Det er også tydelig at du og han ikke har en god kommunikasjon, og enten greier dere å rydde opp i dette, eller så bør dere ikke bo sammen.

Gjør det du må i morgen! Ring fvk. Om mannen ikke vil være med - gå dit alene!

Anonymkode: 9dcb3...569

Ærlig talt, hvor hysteriske er folk her inne? Barn er ikke av glass, altså. Selv om de er sårbare individer som må beskyttes har de ikke vondt av litt motgang og faste rammer. Og de tåler litt disharmoni mellom foreldrene, bare det ikke er konflikt til stadighet. Jeg vet ikke sikkert om det er HI eller mannen som er verst. Hun underminerer ham fullstendig, det er vel derfor han er sur. Det eneste jeg er enig med deg i er at de to burde snakke sammen og prøve å finne bedre strategier for kommunikasjon. Å fordele skyld er meningsløst. 

Anonymkode: 8c833...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke visst at de ikke likte maten. Gutten har alltid gått fra bordet og sagt takk for maten..at han var mett.. ryddet fatet sitt. Men vi besøkte besteforeldrene etterpå. Der var de desperat etter å få smake deres mat. Helt grusomt ! De tørr tydeligvis ikke gi beskjed hjemme. Hjerteskjærende!

Anonymkode: 4cefa...4fe

Ganske vanleg at ungar som hevdar dei er mette etter feks fisk og poteter, plutseleg får god plass dersom dei får tilbod om noko dei likar godt.  Slik har vi vel vore dei fleste. Det er ikke krise eller hjerteskjærende.  Det som er krise er dersom det er ei slik stemning i heimen at ungane ikkje vågar å seie kva dei meiner, om alle ting.  Men det kjem ikkje eigentleg fram her.  Du og mannen må snakke litt meir saman om korleis de vil oppdra ungane.  Eg hadde ikkje laga speilegg eller noko godt etter ein slik middag, men dei kunne fått seg ei brødskive med leverpostei el. slik at dei vart mette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...