Gå til innhold

Hvis barna dine ikke liker middagen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør du da? Smører du en skive til de? Tilbyr du de noe annet? Lager du 2 middager?

Samboer sier at hvis de ikke liker maten da må de vente til kvelds. (Barna tørr ikke å si at de er sultne hjemme, men sier det til besteforeldrene). 

Anonymkode: 4cefa...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lager aldri familiemiddag som ikke alle liker. Synes det tenderer til splitt og hersk å si at ungene skal avstå fra mat fordi de ikke har samme smaksløker som voksne. 

Du kan jo serverer noe mannen din ikke liker å si det samme til han. 

Når sønnen var mindre sørget jeg alltid for at han likte noe, og han smakte på det han var usikker på. Tvang fører sjeldent til noe godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager alltid noe de liker.

Eller, mer riktig å si at jeg alltid har elementer på bordet de liker. 

I går f.eks hadde vi kjøttboller og potetstappe og ene ungen her er virkelig ikke noe glad i potetstappe. Så da valgte jeg er annet tilbehør hun liker og laget litt ekstra mye av det. I dette tilfellet gulerøtter, hun spiste kjøttboller og gulerøtter med en liten skje potetstappe på siden. 

En annen dag hadde vi en gryterett som et annet barn ikke liker. Da tok jeg av noen kyllingbiter før jeg laget gryteretter. Vi andre spiste kyllinggryte, hun spiste stekte kyllingbiter med cherrytomater og mais ved siden av 

Så jeg lager aldri to middager, men jeg tilpasser så alle finner noe de liker på bordet. 

At barna dine er redd pappa er ikke noe godt tegn da, greit å sette grenser men vi skal ikke oppdra barna våre med frykt som hjelpemiddel... 

Anonymkode: 4c3fa...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg prøvde å steike egg til de etterpå. Men samboer ble RASENDE! Gikk i sinne å la seg fordi barna må vente til kvelds.

Anonymkode: 4cefa...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget alltid noe alle liker, men noen ganger liker de det litt mindre enn andre ting. Da får de heller spise litt mindre og vente til kvelds. Jeg lager mat jeg ikke er spesielt glad i hver dag, og jeg spiser bitte litt og så spiser jeg til kvelds. Barna tror heldigvis at jeg bare er småspist

Anonymkode: c40e8...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg prøvde å steike egg til de etterpå. Men samboer ble RASENDE! Gikk i sinne å la seg fordi barna må vente til kvelds.

Anonymkode: 4cefa...4fe

Herlighet, han ble rasende fordi du stekte et egg til sultne unger?

Hva slags mann er han ellers, raus og empatisk eller?

Anonymkode: 4c3fa...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lager den middagen vi lager. Orker ikke å begrense middag til bare det barna liker. Barna må spise litt, men ikke alt eller mye. Neste måltid er kvelds. Det er ikke så lang tid mellom måltidene (ca 1,5 time), så det går fint. 

Anonymkode: 7a815...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager alltid middag sånn at alle kan spise noe. Sterk saus o.l (som feks curry) har jeg ved siden av, så spiser ungene maten uten saus. Dersom det er noe de ikke liker (ene ungen liker ikke tomat), så får de plukke ut og legge til sides. 
 

Har aldri hatt middag der ett av barna ikke spiser noe som helst. Men dersom det skulle skje ville jeg tenkt at dette var en såpass sjelden situasjon at det ikke er noe poeng å lage noe nummer ut av. Så fikk de lage seg en skive selv. Eller steke egg som du hadde gjort. Eneste kravet ville vært at maten de spiste måtte være sunn. De får ikke erstatte middag med brødskive med nugatti. 

Anonymkode: e46ba...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg prøvde å steike egg til de etterpå. Men samboer ble RASENDE! Gikk i sinne å la seg fordi barna må vente til kvelds.

Anonymkode: 4cefa...4fe

Du får spørre han om han har PMS. Det er ikke en normal reaksjon på at barna får mat.

Anonymkode: e46ba...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager en middag, så får de spise det de liker.  Minste er fryktelig kresen, så hun spiser ofte bare potet og smør eller ris også litt grønsaker da. Men maten står der, de må smake - hver gang, men blir aldri tvunget til å spise noe. 

De får ikke lov å spise rett etter middagen.  Ellers ville de ikke smakt noe og heller valgt noe godt etterpå.  Men vi er ikke strenge på å gi mat ellers. Ungene går ikke sulten 😉

Anonymkode: 1b58e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager bare en middag. Jeg smører aldri skiver til ungene hvis ikke de liker maten, men det er som oftest et element der alle liker. Hvis vi har suppe med brød, smaker de på suppen og spiser brød til. 

Det er uaktuelt å begrense middagene til bare mat ungene liker. Jeg lager også mat som mannen ikke er så glad i, eller jeg selv. Vi planlegger varierte og sunne middager, og jeg lager ofte mat som ingen har smakt før... 

Anonymkode: 45e9f...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg prøvde å steike egg til de etterpå. Men samboer ble RASENDE! Gikk i sinne å la seg fordi barna må vente til kvelds.

Anonymkode: 4cefa...4fe

Oi, da er det jo han som er problemet. Det der er virkelig ikke normal oppførsel

Anonymkode: 23eb5...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Twintipp skrev:

Lager aldri familiemiddag som ikke alle liker. Synes det tenderer til splitt og hersk å si at ungene skal avstå fra mat fordi de ikke har samme smaksløker som voksne. 

Du kan jo serverer noe mannen din ikke liker å si det samme til han. 

Når sønnen var mindre sørget jeg alltid for at han likte noe, og han smakte på det han var usikker på. Tvang fører sjeldent til noe godt!

Tilpasser du middagene så det er noe alle liker da, f.eks har ekstra tilbehør, eller har du unger som liker det meste?

Anonymkode: 23eb5...301

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Middagene her i huset består ofte av noe som er barnevennlig, men noen ganger er jeg vågal og velger feks. wok av et eller annet slag. Det er ingen av barna mine som er noe spesielt fan av det. De to minste plukker litt på risen, hun ene spiser endel grønnsaker. Men middagen er det den er og de får ikke brødskiver eller annen mat da. Vi vil at de skal smake og 11åringen er så dreven nå at han vet han skal ha litt av alt. Han var i utgangspunktet megakresen som liten, først nå prøver han nye ting frivillig. Men som sagt: litt av alt og neste måltid er kvelds. Til og med han minste som grenser til undervektig og ultrakresen må vente til kvelds og overlevd det hittil.

Men hverken jeg eller pappaen tramper rasende ut om noen skulle finne på å mate de med noe annet etterpå, besøk og unntak er helt ok😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et felt jeg i teorien er prinsippfast på - kun 1 middag men virkeligheten er en annen. Om mannen og jeg skal ha indisk curry, biff eller annen «voksen» mat får ungene noe annet. Evt lager to alternativer: ved taco er ikke mannen glad i tacokjøttdeig så lager kyllingfajitas til oss og kjøttdeig til barna (på 6 og 8 år) tilbehør er likt. Mat skal ikke være konfliktfylt i huset synes jeg, selv om det innimellom kan være utfordrende. 

Anonymkode: 4a423...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tilpasser du middagene så det er noe alle liker da, f.eks har ekstra tilbehør, eller har du unger som liker det meste?

Anonymkode: 23eb5...301

Han liker det meste/alt nå, bortsett fra grøt. Da koker jeg evt pølser til han om vi vil ha grøt, eller spiser grøt når han er andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hva du legger i å ikke like, også. Mine unger hadde ikke spist torsk om de heller kunne fått speilegg, men de spiser det uten problemer når alternativene ikke står i kø.
 

Spørs jo også hvor sære middager dere lager, og om alt er blandet sammen så om man synes sausen er sterk, så er det ingenting uten saus å spise. Om barna ikke er veldig snevre i matveien, kan man jo heller legge til rette for å ha noe tilbehør som tolereres ved hver middag. Da er det ikke krise å vente til kvelds etterpå, og kanskje også litt mer motiverende å prøve ny mat fordi man ikke umiddelbart får noe bedre om man ikke vil smake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker han ikke middagen så får han enten spise tilbehøret eller vente med mat til kvelds. Barn dør ikke av å hoppe over ett måltid altså.

Anonymkode: 458d5...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal ha noe jeg vet ungene ikke liker lager jeg en annen enkel rett til dem. Dette gjør jeg fordi de er så tynne at de ikke kan  hoppe over noen måltider, trenger alle kaloriene vi kan få i dem.

Anonymkode: 2dbf8...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis hatt minimalt med problemer med det, de er ikke kresne i det hele tatt. De få gangene det er noe de ikke liker så får de enten spise de delene av retten som de liker og om det ikke er mulig så får de brødskive, men da må de velge et sunt pålegg, ikke syltetøy ol. 

Anonymkode: c0759...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjør du da? Smører du en skive til de? Tilbyr du de noe annet? Lager du 2 middager?

Samboer sier at hvis de ikke liker maten da må de vente til kvelds. (Barna tørr ikke å si at de er sultne hjemme, men sier det til besteforeldrene). 

Anonymkode: 4cefa...4fe

Eh... Er han faren til barna? 

Hvorfor lager dere middag som barna ikke liker? Veldig veldig rart. 

Hvis barna ikke liker feks ribbe, har vi jo julepølser ved siden av. De liker ikke så mye poteter, da har vi jo litt pasta ved siden av.

Skjønner ikke hva foreldre tenker med, servere mat barna IKKE liker 😫 veldig veldig rart. Barna er vel en del av familien? De bor der de også. 

Ræva mann spør du meg. 

Anonymkode: 59ab5...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis hatt minimalt med problemer med det, de er ikke kresne i det hele tatt. De få gangene det er noe de ikke liker så får de enten spise de delene av retten som de liker og om det ikke er mulig så får de brødskive, men da må de velge et sunt pålegg, ikke syltetøy ol. 

Anonymkode: c0759...1de

Sunt pålegg? Hva er det? Syltetøy mener jeg er innafor altså. 

Anonymkode: 59ab5...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg prøvde å steike egg til de etterpå. Men samboer ble RASENDE! Gikk i sinne å la seg fordi barna må vente til kvelds.

Anonymkode: 4cefa...4fe

Atte hæ??? Han der orker du å ha i hus? SAMMEN med barn? Usj. 

Anonymkode: 59ab5...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...