Gå til innhold

Galskap og få nr 5?? 😅


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 15.1.2020 den 16.08, Anonym bruker skrev:

Noen har bare ekstra kapasitet, tror jeg. 

Ene gutten i klassen til mini har fire søsken, de er fra 1-13 år. Mor er ingeniør og i kommunestyret, far direktør i et firma og de har gård. De sitter i FAU, stiller på dugnad, inviterer klassen/barnehagen på vårfest for å se på ‘babydyrene’ og er generelt på alltid. 

Jeg med mitt ene barn er glad for å klare å følge opp henne, jobbe og sitte i FAU. 

Anonymkode: f490c...050

Døgnet har kun 24 timer for disse også. Kjenner flere liknende familier der barna så og si ikke ser foreldrene. De er for opptatt med å være " vellykka" i alt.

Anonymkode: ff959...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er eldst i en søskenflokk på fem. Jeg ble tidlig selvstendig, noe som i og for seg er bra, men jeg kunne hatt behov for å bli mer "sett" av foreldrene mine. De forskjellsbehandlet "etter behov", og mine behov var jo ikke så store ettersom jeg klarte meg selv.

Jeg er veldig glad i mine foreldre og søsken, men det var litt sårt å vokse opp med å tenke at jeg ikke var like viktig som de andre, og jeg har også følt noen ganger at min rolle i familien var å være barnevakt.

Men om dere har mer kapasitet og klarer å følge opp alle, så er det jo bare å få nr fem hvis begge har lyst. :)

Anonymkode: 47769...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er eldst i en søskenflokk på fem. Jeg ble tidlig selvstendig, noe som i og for seg er bra, men jeg kunne hatt behov for å bli mer "sett" av foreldrene mine. De forskjellsbehandlet "etter behov", og mine behov var jo ikke så store ettersom jeg klarte meg selv.

Jeg er veldig glad i mine foreldre og søsken, men det var litt sårt å vokse opp med å tenke at jeg ikke var like viktig som de andre, og jeg har også følt noen ganger at min rolle i familien var å være barnevakt.

Men om dere har mer kapasitet og klarer å følge opp alle, så er det jo bare å få nr fem hvis begge har lyst. :)

Anonymkode: 47769...ee3

Det er jo akkurat det. Man må jo fordele etter behov, det er jo nødvendig. Men det er ikke det samme som at man ser alles behov og klarer å dekke alt. For eksempel så handler det jo ikke bare om det praktiske, at små barn forstår at mamma ikke deltar fordi hun har et søsken i magen, det er alt det andre. Hvor mange hender å holde i, armkroker å sitte i, hvor mange samtaler og timer har man? Det krever enormt mye å skulle være der for så mange barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, amandine skrev:

Det er jo akkurat det. Man må jo fordele etter behov, det er jo nødvendig. Men det er ikke det samme som at man ser alles behov og klarer å dekke alt. For eksempel så handler det jo ikke bare om det praktiske, at små barn forstår at mamma ikke deltar fordi hun har et søsken i magen, det er alt det andre. Hvor mange hender å holde i, armkroker å sitte i, hvor mange samtaler og timer har man? Det krever enormt mye å skulle være der for så mange barn. 

Nettopp. Her var det jeg som var det ekstra fanget å sitte i og de ekstra hendene når de trengtes. Det var helt greit det altså, det var litt stas også, men jeg tror ikke de tenkte på at jeg kanskje hadde trengt en armkrok av og til selv. Om jeg hadde det vanskelig så tenkte jeg at jeg måtte ordne opp selv og sa aldri noe til foreldrene mine. Jeg visste jo at de hadde mer enn nok å tenke på.

Anonymkode: 47769...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville ha 2. Ble plutselig gravid med nr 3, i uke 12 før vi fikk mistanke om graviditet pga brukte prevensjon. Vel det ble tvillinger. Født ekstremt prematurt (visste jeg var gravid i ca 11 uker). Mye styr og oppfølging med begge.

 

kan man si man angrer på å ha fått barn? Selv om man elsker de over alt på jord! Men det går ikke en dag uten at vi har tenkt hvir enkelt det ville vært med Kun de to store. 
 

vi er ressurssterke, har mer enn nok penger, stiller på alt av dugnad, er fotballtrener, i fau osv. vi har nå etter sjokket fått en god hverdag. men jeg tror man ofte tenker på glansbildet og ikke virkeligheten. Og nå er mannen sterilisert, så blir ingen flere her.

Anonymkode: 5ef0a...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire søsken, og jeg misunnet alltid de som hadde mindre familie. Jeg satt utrolig mange timer barnevakt for mindre søsken, og jeg hatet det. Og jeg kan garantere deg at foreldrene mine trodde at jeg bare syntes det var sååå koselig å passe på yngre søsken. (Jeg måtte jo bare stille opp, og er så samvittighetsfull at jeg klaget aldri).
 

Foreldrene mine var alltid de første til å melde seg av kjøring om det var mulighet, og de så meg ytterst sjelden opptre/ spille kamper. Selv legger de det frem slik mange her gjør: de var så travle og stilte opp på alt. Selvfølgelig føles det som man stiller på «alt», når man ha fem barn å fordele det på. Det er ikke dermed sagt at barna føler seg sett og prioritert. 
 

Jeg synes du skal gå litt i deg selv og tenke hvorfor skal du ha enda et barn? Hvorfor er ikke de fire du har nok? Fortjener ikke de foreldre med tid og overskudd?

Så et rungende nei fra meg om et femte barn. Det er galskap. 

Anonymkode: 86551...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke de 2 eldste med på noe aktiviteter da, og de er stort sett hjemme hver dag😊 sjeldent noe kjøring hit og dit. 

Og jeg bruker masse tid på alle barna og vi prater ofte sammen 😊 når de 2 yngste er lagt seg så sitter vi og snakker og koser oss før de legger seg. Spiser kvelds sammen fks😊 

Jeg jobber heller ikke 100%. Så husarbeid gjør jeg de dagene jeg har fri så har jeg masse tid på ettermiddag med barna😁  har også vaskehjelp fredager🙈 mannen tjener bra så økonomi har vi😉 

Tror vi kjører på jeg😍 vil ikke angre senere når jeg blir for gammel. 

Anonymkode: 8fd2f...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke de 2 eldste med på noe aktiviteter da, og de er stort sett hjemme hver dag😊 sjeldent noe kjøring hit og dit. 

Og jeg bruker masse tid på alle barna og vi prater ofte sammen 😊 når de 2 yngste er lagt seg så sitter vi og snakker og koser oss før de legger seg. Spiser kvelds sammen fks😊 

Jeg jobber heller ikke 100%. Så husarbeid gjør jeg de dagene jeg har fri så har jeg masse tid på ettermiddag med barna😁  har også vaskehjelp fredager🙈 mannen tjener bra så økonomi har vi😉 

Tror vi kjører på jeg😍 vil ikke angre senere når jeg blir for gammel. 

Anonymkode: 8fd2f...504

Hvor gamle er de eldste barna? Å få fem barn og tro at ingen av de ønsker fritidsaktiviteter.. okey.. 

Anonymkode: 86551...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gamle er de eldste barna? Å få fem barn og tro at ingen av de ønsker fritidsaktiviteter.. okey.. 

Anonymkode: 86551...370

De eldste er 15 og 13. De vil ikke være med på noe, gjikk på turn og fotball før. 

Barnet på 7 er med på noe 1 gg i uka😊 

Hi

Anonymkode: 8fd2f...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De eldste er 15 og 13. De vil ikke være med på noe, gjikk på turn og fotball før. 

Barnet på 7 er med på noe 1 gg i uka😊 

Hi

Anonymkode: 8fd2f...504

Lykke til. :) Håper dere husker på at også de eldste fortsatt trenger dere i årene fremover. Det kan være vanskelig å be om noe når man vet at foreldrene har fullt opp med yngre søsken.

Anonymkode: 47769...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til. :) Håper dere husker på at også de eldste fortsatt trenger dere i årene fremover. Det kan være vanskelig å be om noe når man vet at foreldrene har fullt opp med yngre søsken.

Anonymkode: 47769...ee3

Dei får masse oppmerksomhet, så slapp helt av😉 jeg er også flink og gjøre ting med barna bare jeg og 1 barn😊 fks kino eller gå en tur og slike ting. Er koselig med alene tid med en og en😁 

Hi

Anonymkode: 8fd2f...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De eldste er 15 og 13. De vil ikke være med på noe, gjikk på turn og fotball før. 

Barnet på 7 er med på noe 1 gg i uka😊 

Hi

Anonymkode: 8fd2f...504

Det er jo veldig synd på barna som ikke er med på noe. Og barnet på sju bør få mer enn en aktivitet. Men da er det jo lett å ha fem barn. Da er jo det deres dugnad. Vi andre er i hallen, på banen, i skiløypa osv. med både ett og to lag og masse annet i tillegg til å sitte i FAU og være oppmann og klassekontakt. Det er ikke mange kaker som skal bakes om man har bare ett barn som er med på en enkelt aktivitet. Men barn fortjener mer. Uansett type fritidsaktivitet. 

Anonymkode: eb7da...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke de 2 eldste med på noe aktiviteter da, og de er stort sett hjemme hver dag😊 sjeldent noe kjøring hit og dit. 

Og jeg bruker masse tid på alle barna og vi prater ofte sammen 😊 når de 2 yngste er lagt seg så sitter vi og snakker og koser oss før de legger seg. Spiser kvelds sammen fks😊 

Jeg jobber heller ikke 100%. Så husarbeid gjør jeg de dagene jeg har fri så har jeg masse tid på ettermiddag med barna😁  har også vaskehjelp fredager🙈 mannen tjener bra så økonomi har vi😉 

Tror vi kjører på jeg😍 vil ikke angre senere når jeg blir for gammel. 

Anonymkode: 8fd2f...504

Dette tilsier i hvert fall ikke at dere bør formere dere.

Anonymkode: 782bf...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo veldig synd på barna som ikke er med på noe. Og barnet på sju bør få mer enn en aktivitet. Men da er det jo lett å ha fem barn. Da er jo det deres dugnad. Vi andre er i hallen, på banen, i skiløypa osv. med både ett og to lag og masse annet i tillegg til å sitte i FAU og være oppmann og klassekontakt. Det er ikke mange kaker som skal bakes om man har bare ett barn som er med på en enkelt aktivitet. Men barn fortjener mer. Uansett type fritidsaktivitet. 

Anonymkode: eb7da...393

Tuller du? Det er helt vanlig å "bare" være ha en aktivitet. De fleste vennene til min 8-åring har det. Han har 2, men han har sluttet på SFO fordi han ønsket seg mer tid hjemme samtidig som han ønsket å fortsette på begge aktivitetene.

Og at tenåringer ikke lenger går på organiserte aktiviteter er også helt vanlig.

Anonymkode: 47769...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dei får masse oppmerksomhet, så slapp helt av😉 jeg er også flink og gjøre ting med barna bare jeg og 1 barn😊 fks kino eller gå en tur og slike ting. Er koselig med alene tid med en og en😁 

Hi

Anonymkode: 8fd2f...504

Så bra, høres ut som dere klarer dette fint. Selv hadde jeg vært helt utslitt, men vi er jo forskjellige. :)

Anonymkode: 47769...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det de egoistisk å sette så mange barn til verden når jorden allerede er overbefolket. Det er overhode ikke bærekraftig dersom alle velger som deg, hi. 

Anonymkode: 340e0...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker det de egoistisk å sette så mange barn til verden når jorden allerede er overbefolket. Det er overhode ikke bærekraftig dersom alle velger som deg, hi. 

Anonymkode: 340e0...8ce

Det er heller ikke bra for landet dersom alle velger å få ett eller ingen barn. Likevel er det helt greit at noen velger det. Nettopp fordi ikke alle velger det samme. 

Anonymkode: 47769...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo veldig synd på barna som ikke er med på noe. Og barnet på sju bør få mer enn en aktivitet. Men da er det jo lett å ha fem barn. Da er jo det deres dugnad. Vi andre er i hallen, på banen, i skiløypa osv. med både ett og to lag og masse annet i tillegg til å sitte i FAU og være oppmann og klassekontakt. Det er ikke mange kaker som skal bakes om man har bare ett barn som er med på en enkelt aktivitet. Men barn fortjener mer. Uansett type fritidsaktivitet. 

Anonymkode: eb7da...393

De 2 eldste har vert med på aktiviteter heilt fra 1.klasse og fram til for ca 1-2 år siden så joda jeg har kjørt på trening, kamper, stått i kiosken, vert vakt, bakt kaker, dugnad og alt det der. Men jeg kan ikke tvinge 2 store barn til og bli med på aktiviteter de ikke vil🙈 jeg vil fks att 13 åringen min begynner på håndball men ho vil ikke😑 

Til høsten skal 7 åringen begynne på en aktivitet til siden der ikke var plass nå. 

Jeg er også i turkomite ( som varer til og med 7 klasse) som da innebærer og planlegge dugnader og ting vi kan tjene penger på. og vara for klassekontakt i 2 klasse. 😊  jeg er også den som nesten alltid stillet opp og bake kake til klassen på skolen om det trengst. Jeg liker og ha masse og styre med😆

Hi

Anonymkode: 8fd2f...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.1.2020 den 8.48, Anonym bruker skrev:

Har dere kapasitet, energi, tid og økonomi så kjør på 👍 Har selv 5 aktive barn, 5-15 år. Jobber, er trener i barneidrett, sitter i idrettslagets styre å får til og med vasket til helgen 😀 Mange å følge opp, men jeg nyter hver fotballkamp, håndballkamp, svømmestevne, skirenn å turntrening. Det vil bli noen hektiske år men det er så verd det. 

Anonymkode: dd38d...d22

Det er den innstillingen man må ha for å klare å ha fem barn👍. Nyte hver forballkamp, (og dugnad). 
Jeg nyter på fotballkamp til 1 barn, men hadde vært et vrak med aktiviteter til 5 barn. Vi er forskjellig.

Hvis du trives med 4 barn og alt det innebærer tror jeg du vil trives med 5 også.

Anonymkode: d3a9d...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...