Gå til innhold

Samboeren min var ikke med på konfirmasjonsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har barn sammen. Jeg har også 2 barn fra før. Den ene ble konfirmert i fjord. Min samboer hjalp ikke til med en krone. Er det lov å bli skuffet over den man er glad i pga dette? Hele selskapet betalte jeg av egen lomme.. måtte ta opp lån, og han tjener mye mer enn meg. Synes det er simpelt.. men har ikke tatt diskusjonen. Han satt å tok imot takk på dagen. Har en til som konfirmeres snart.. kommer til å gi det samme, å ser om han tilbyr seg å være med på gaven. Jeg hadde følt meg så liten.. eller er dette "normalt? : 0 ? 

Anonymkode: 878ea...96a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke vært min samboer mer. Søplemenneske!

Anonymkode: df51a...0ca

Skrevet

Tja, hvor mye ga du i gave og hvor mye fikk han av sin far? Det er vel heller far som skal være med å betale?

rart at du ikke inkluderte samboer i din gave, eller at han kjøpte en liten i tillegg. Har dere ikke pratet om dette? Blitt enige? 
hvordan løser dere ellers økonomien i familien? Mat? Bolig osv?

Anonymkode: 9973d...4b7

Skrevet

Det er du og far som holder konfirmasjon.

Anonymkode: cc768...755

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke vært min samboer mer. Søplemenneske!

Anonymkode: df51a...0ca

Litt spesielt ja.. jeg hadde aldri hatt samvittighet. Min datter vet ikke dette.. men skal bli spennende å se om han bidrar noe økonomisk neste gang.. sist hjalp han til fysisk.. med mat osv.. men null økonomisk.. er litt rart. Jeg er vekdig skuffet: (

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er du og far som holder konfirmasjon.

Anonymkode: cc768...755

Jeg og far snakker ikke sammen, så de var 2 selskaper.. og det var ungdommen som bestemte det.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, hvor mye ga du i gave og hvor mye fikk han av sin far? Det er vel heller far som skal være med å betale?

rart at du ikke inkluderte samboer i din gave, eller at han kjøpte en liten i tillegg. Har dere ikke pratet om dette? Blitt enige? 
hvordan løser dere ellers økonomien i familien? Mat? Bolig osv?

Anonymkode: 9973d...4b7

Ehh er vel normalt å bidra med noen kroner selv om han er en stepappa?? Iallefall fra familien jeg kommer fra. Jeg inkluderte selvfølgelig han på kortet.. men hadde jo nesten regnet med at han ville spurt. Han tjener mye mer og vi betaler like mye av felles utgifter ellers.. 

Far gav et par tusen.. jeg gav sølv til bunad og prisen av en halv bunad sammen med annen slektning. Ca 20 000.

Skrevet

Hvor lenge har dere vært sammen? 

nå er vi gift da, men mannen min har behandlet mitt barn som sitt eget fra dag én. Så han bidro økonomisk og fysisk til konfirmasjon. Far til konfirmanten var ikke bedt

Anonymkode: 62140...b16

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge har dere vært sammen? 

nå er vi gift da, men mannen min har behandlet mitt barn som sitt eget fra dag én. Så han bidro økonomisk og fysisk til konfirmasjon. Far til konfirmanten var ikke bedt

Anonymkode: 62140...b16

7 år. Er ikke gift. 

Skrevet

Her har jeg 3 og han 2. Vi deler alt. Eller dvs jeg betaler for mine 2.5 og han betaler for sine 2 pluss halvparten til en av mine. Vi ser på alle 5 som like viktig å bidra til men deler det ofte opp sånn likevel når det kommer til jul og bursdagsgaver osv. Som regel vet best selv hva våre egne barn ønsker seg :)

Anonymkode: 50419...3c0

Skrevet

Nei men kjære, for noen svar noen av dere gir! Som bonusfar skal man jo selvsagt gi gave/hjelpe til i sitt bonusbarns konfirmasjon! En bonusforelder er jo naturlig nærmere enn feks tanter og onkler, spør du meg. Personlig gir jeg konfirmasjonsgave også til mine naboers barn når de konfirmeres, og hadde min mann meldt seg ut på den måten når mitt eldste barn (hans bonusbarn) ble konfirmert, ville jeg blitt meget skuffet og revurdert hele forholdet vårt! Du må si det til han hvordan du føler det!

Anonymkode: 3fc7b...11b

Skrevet

Simpel kan han ikke kalles uten at han evt. er spurt og har sagt nei. Jeg tenker han bør kjøpe gave, men ikke nødvendigvis betale for festen. Det er en foreldreoppgave.

Anonymkode: c5293...46f

Skrevet

Hvis dere har seperat økonomi er det jo egentlig naturlig, men jeg hadde ikke orket å bo sammen med noen over tid uten felles økonomi.

Anonymkode: ab158...ac7

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh er vel normalt å bidra med noen kroner selv om han er en stepappa?? Iallefall fra familien jeg kommer fra. Jeg inkluderte selvfølgelig han på kortet.. men hadde jo nesten regnet med at han ville spurt. Han tjener mye mer og vi betaler like mye av felles utgifter ellers.. 

Far gav et par tusen.. jeg gav sølv til bunad og prisen av en halv bunad sammen med annen slektning. Ca 20 000.

Her tror jeg hele problemet ditt ligger, Hi.

Dere kommuniserer ikke med hverandre!

Hvorfor i all verden snakket dere ikke sammen før konfirmasjonen om gjennomføringen, hva det ville koste, og om dere skulle gi gave sammen eller hver for dere?

Jeg har veldig vanskelig for å forestille meg at jeg skulle bo sammen med en mann som jeg ikke snakket med slike ting om. Eller, jeg hadde faktisk ikke greid det, for det skaper så mye misforståelser, misnøye og sårethet.

Når det er sagt, jeg synes du bor med en smålig mann som tjener mye mer enn deg, men som likevel er så gnien at han ikke frivillig - i det minste! - selv foreslår å spytte inn halvparten av gaven til konfirmanten. Tror faktisk ikke en slik mann hadde blitt under mitt tak lenge, fordi jeg må ha et forhold som baserer seg på raushet på alle plan.

Anonymkode: c0478...8de

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og far snakker ikke sammen, så de var 2 selskaper.. og det var ungdommen som bestemte det.

Alvorlig talt, til slike høytider legger man uenigheter til side og feirer ungdommen sammen.

Dere holdt to ulike selskaper? Har jeg aldri hørt noen gjøre. Og i tillegg forventer du at din samboer skal betale for den beslutningen?! Nei, vet du hva...

All konfirmasjonskostnad er din og faren sin utgift. 

Litt større gave enn et par tusen kunne han ha gitt da.

Anonymkode: c0366...943

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alvorlig talt, til slike høytider legger man uenigheter til side og feirer ungdommen sammen.

Dere holdt to ulike selskaper? Har jeg aldri hørt noen gjøre. Og i tillegg forventer du at din samboer skal betale for den beslutningen?! Nei, vet du hva...

All konfirmasjonskostnad er din og faren sin utgift. 

Litt større gave enn et par tusen kunne han ha gitt da.

Jeg har hørt flere som har holdt to selskap for konfirmanten. Det hjelper lite at den ene forelderen ønsker å samarbeide når den andre nekter å gjøre. Det er dessverre ikke slik at man kan tvinge alle foreldre å oppføre seg som gode foreldre. Noen ganger er det da foreldrene som velger å ha to selskap, andre ganger er det barna som selv ønsker det fordi de vet at det er eneste måten de selv kan få en fin markering (istedenfor et selskap hvor barna går på nåler fordi de vet at den ene forelderen trolig vil lage kvalme).

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hørt flere som har holdt to selskap for konfirmanten. Det hjelper lite at den ene forelderen ønsker å samarbeide når den andre nekter å gjøre. Det er dessverre ikke slik at man kan tvinge alle foreldre å oppføre seg som gode foreldre. Noen ganger er det da foreldrene som velger å ha to selskap, andre ganger er det barna som selv ønsker det fordi de vet at det er eneste måten de selv kan få en fin markering (istedenfor et selskap hvor barna går på nåler fordi de vet at den ene forelderen trolig vil lage kvalme).

Aldri hørt om, og i et slikt tilfelle burde den som går så i vranglås dekke både eget selskap og en del av den andre forelderens. Tatt i betraktning at umodenheten deres gjør det langt dyrere for alle. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Aldri hørt om, og i et slikt tilfelle burde den som går så i vranglås dekke både eget selskap og en del av den andre forelderens. Tatt i betraktning at umodenheten deres gjør det langt dyrere for alle. 

Jada, i en ideell verden, men i en ideell verden ville vel ikke problemstillingen oppstått :P

Men ærlig talt, tror du virkelig at den som nekter å samarbeide vil være villig til å dekke noe av et selskap den selv nekter å være en del av?

Jaja, optimismen din fikk i hvert fall meg til å le i natten ;)

Skrevet

Jeg finner det helt utrolig merkelig at dere ikke snakker sammen om disse tingene!

konfirmasjon krever mye forberedelser og planlegging. Det er vel naturlig og snakke diskutere alt fra innbydelser, meny, gave osv med hverandre? 

Hvordan løser dere økonomi ellers? Har dere helt separat økonomi slik at du betaler for deg og fine og gan betaler for seg? Hva med julegaver? Bursdagsgaver? Ferier? Hverdagsutgifter? 

Anonymkode: df701...302

Skrevet

Begynn i hvert fall å spar til de neste konfirmasjonene så du ikke trenger å ta opp lån. 

Skrevet

Hadde lagt av penger til gave...for å se om han tilydte seg å bli med på gaven...jeg fikset alt det andre økonomisk da det er mitt barn. men da dagen nærmet seg tenkte jeg han kanskje hadde glemt det eller noe.. men neida. Han var like tafatt mtp dåpen til den yngste. Aldri noe engasjemt eller forslag..hadde dagen kommet og jeg ikke hadde ordnet alt, gadde han vel bedt inn gjestene på knekkebrød... føler jeg må dra lasset alene. 

Skrevet

Vel, han er stefar så han burde bidratt med 50%. Hans barn er søsken til konfirmanten.

Anonymkode: 61a5e...5bf

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er vel du og barnets FAR som skal finansiere dette? 

Selv om samboeren tjener mer, så betyr ikke det at du selv kan leve over evne.

Skrevet

Snakket dere ikke om dette på forhånd? Regnet du bare med at stefar skulle bidra og inkluderte han på kortet uten å diskutere det med ham? Det virker som om det er kommunikasjonen det er noe feil med her. Dere må jo bli enige om sånne spørsmål på forhånd og ikke bare gjøre alt hver for dere.

Anonymkode: f2cdc...a1f

Skrevet

Selv om du og far i prinsippet skal stå for konfirmasjonen, så representerer «du» deg og din nye mann nå. Det er jo det grunnsteinene i et forhold bygger på, tospann og felles forankring. At han ikke med den største selvfølge er helt på lik linje med deg er ikke bare usselt og patetisk, usjarmerende og smålig, det er usexy og grunn til å miste alt av romantiske følelser. Dine særkullsbarn er en forlengelse av deg, og det har han valgt. 

At du har klart og ikke snakke med han om dette er også en bragd. Jeg hadde ikke klart å leve med en mann som gjør slike verdiløse handlinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...